2016-03-28, 22:36
Medlem
Vad blir liggande stolen på f(x) 0,5x^3 + 3,5x^2 - 0,5x - 3,5 som divideras med x+3?

Får restvärdet till 16, men hur förstår jag inte ..
Citera
2016-03-28, 22:40
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Vad blir liggande stolen på f(x) 0,5x^3 + 3,5x^2 - 0,5x - 3,5 som divideras med x+3?

Får restvärdet till 16, men hur förstår jag inte ..

Det finns en hyfsad illustration av polynomdivision i artikeln om detta på Wikipedia.
Citera
2016-03-28, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det enklaste sättet att verifiera om det stämmer är att sätta in dessa uttryck i det ursprungliga systemet och se om VL är lika med HL på alla tre raderna.

Om du räknat rätt så framgår det av ditt resultat att a = -1 medför att det saknas lösning eftersom du då får division med noll i HL.

Det verkar stämma. Sedan behöver jag ta reda på;
för a = _ och z = t, är x = _ och y = _
för a = _ och y = t, är x = _ och z = _.

Antar att jag ska sätta a = 0 och a = 1 för de två fallen, men hur gör jag med parametern?
Citera
2016-03-28, 22:50
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Det verkar stämma. Sedan behöver jag ta reda på;
för a = _ och z = t, är x = _ och y = _
för a = _ och y = t, är x = _ och z = _.

Antar att jag ska sätta a = 0 och a = 1 för de två fallen, men hur gör jag med parametern?

Jag kan inte se att du behöver göra någon ytterligare parametrisering. Du har ju redan en, med parametern a. Det borde inte vara nödvändigt att skriva om till någon annan parametrisering.
Citera
2016-03-28, 23:13
Medlem
Citat:
Jag kan inte se att du behöver göra någon ytterligare parametrisering. Du har ju redan en, med parametern a. Det borde inte vara nödvändigt att skriva om till någon annan parametrisering.

Det är uppgiften som vill att jag ska ta reda på för vilket värde av a jag kan hitta lösningar med hjälp av en parameter (t.ex föreslår uppgiften att sätta z = t i det ena fallet, och y = t i det andra). Jag har kommit fram till att jag ska sätta parametern z = t när a = 0 och y = t när a = 1, är dock osäker på hur jag ska gå tillväga.

för a = 0 och z = t, är x = _ och y = _
för a = 1 och y = t, är x = _ och z = _.

Något sådant, tänkte jag.
Senast redigerad av doievenlift 2016-03-29 kl. 00:01.
Citera
2016-03-29, 12:22
Medlem
Tjo!

Om man har en funktion i polära koordinater,

u = (cos(θ)i + sin(θ)j)

där i och j är enhetsvektorer i x och y, och sedan deriverar den så blir då resultatet

u' = (-sin(θ)i + cos(θ)j)θ'

Hur kommer det sig att det är multiplicerat med θ'? Inre derivata, varför inte 2θ' i så fall, då det är bådew sin(θ) och cos(θ)? Lite förvirrad.
Citera
2016-03-29, 13:10
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlasch
Tjo!

Om man har en funktion i polära koordinater,

u = (cos(θ)i + sin(θ)j)

där i och j är enhetsvektorer i x och y, och sedan deriverar den så blir då resultatet

u' = (-sin(θ)i + cos(θ)j)θ'

Hur kommer det sig att det är multiplicerat med θ'? Inre derivata, varför inte 2θ' i så fall, då det är bådew sin(θ) och cos(θ)? Lite förvirrad.

Testa att derivera cos(θ)i + sin(θ)j termvis och sen faktorisera
Citera
2016-03-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Testa att derivera cos(θ)i + sin(θ)j termvis och sen faktorisera

tack
Citera
2016-03-29, 16:40
Medlem
Två integraler är givna; a∫b (f(x) dx) = 20 och a∫b (g(x) dx) = 4

Beräkna:

a∫b (f(x) + g(x)) dx

varför går man inte "hela" vägen och skriver ut den primitiva funktionen och tar F(b) + G(b) - F(a) + G(a)?

svaret blir a∫b (20 + 4) dx = 24

Kanske svårt att tolka min fråga.

När jag har räknat integraler förut så har jag alltid skrivit ut primitiva funktionen.
Citera
2016-03-29, 17:15
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Två integraler är givna; a∫b (f(x) dx) = 20 och a∫b (g(x) dx) = 4

Beräkna:

a∫b (f(x) + g(x)) dx

varför går man inte "hela" vägen och skriver ut den primitiva funktionen och tar F(b) + G(b) - F(a) + G(a)?

svaret blir a∫b (20 + 4) dx = 24

Kanske svårt att tolka min fråga.

När jag har räknat integraler förut så har jag alltid skrivit ut primitiva funktionen.

Det finns inget som hindrar dig från att skriva ut integralen med hjälp av de primitiva funktionerna. Du kan dock inte evaluera F(b), F(a), G(b) och G(a) separat, utan det du kan göra är att konstatera att F(b) - F(a) = 20 samt att G(b) - G(a) = 4. Detta är dock tillräckligt för att du ska kunna beräkna det du vill, nämligen F(b) + G(b) - F(a) + G(a). Du kan ju bara byta plats på + G(b) - F(a) så ser du att det blir samma sak.
Citera
2016-03-29, 17:17
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Det är uppgiften som vill att jag ska ta reda på för vilket värde av a jag kan hitta lösningar med hjälp av en parameter (t.ex föreslår uppgiften att sätta z = t i det ena fallet, och y = t i det andra). Jag har kommit fram till att jag ska sätta parametern z = t när a = 0 och y = t när a = 1, är dock osäker på hur jag ska gå tillväga.

för a = 0 och z = t, är x = _ och y = _
för a = 1 och y = t, är x = _ och z = _.

Något sådant, tänkte jag.

Det verkar lite konstigt, men OK. I så fall så kan du börja med att sätta z = t och sedan försöka lösa ut a som funktion av t så kan du sedan sätta in det i dina uttryck för x och y. Sedan kan du försöka göra motsvarande procedur fast börja med att sätta y = t.
Citera
2016-03-29, 18:08
Medlem
Citat:
Det finns inget som hindrar dig från att skriva ut integralen med hjälp av de primitiva funktionerna. Du kan dock inte evaluera F(b), F(a), G(b) och G(a) separat, utan det du kan göra är att konstatera att F(b) - F(a) = 20 samt att G(b) - G(a) = 4. Detta är dock tillräckligt för att du ska kunna beräkna det du vill, nämligen F(b) + G(b) - F(a) + G(a). Du kan ju bara byta plats på + G(b) - F(a) så ser du att det blir samma sak.

a∫b(20 + 4) dx

Hur kan man tolka 20 + 4 i text? Är inte det derivatan? Och om jag skriver ut integralen borde jag få Arean?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in