Citat:
Ja det här är ju klassiskt beteende, de stora partierna tar över de mindre partiernas profilfrågor i ett taktiskt syfte. Men mycket kan hända, de små borgerliga partierna är tex på väg ut. SD borde passa på att byta delar av partitoppen. Annars riskerar de, att liksom liberalerna, KD, MP och Centern, bli omsprungna av verkligheten.
Markus kommenterar just nu på TV4 hur M kopierat SDs politik rakt av, och därmed tagit tillbaka väljare.
Markus kommenterar just nu på TV4 hur M kopierat SDs politik rakt av, och därmed tagit tillbaka väljare.
Enligt mig handlar också till stor del att SD:s roll som den tydligaste utmanaren och "anti-partiet" blir problematiskt när både M och S stjäl deras politik. Detta i kombination med att SD har snålt med tid i media och dessutom inte tar chansen att göra något mer slagkraftigt när de väl får tid.
Ljus i tunneln är dock att vi fortfarande har tiggare på gatorna så även om M och S säger saker bör det trots allt vara väldigt tydligt för gemene väljare att det faktiskt inte är särskilt mycket som händer i praktiken. Om det dessutom blir tydligt i vår och sommar att väldigt lite hänt med migrationspolitiken kan pendeln komma att svänga igen.
Personligen ställer jag mig dock oförstående till hur man så lättvindigt kan gå tillbaka till partier som är ansvariga för att läget faktiskt är som det är. Enda gången något sådant bör vara vettigt är efter dessa faktiskt drivit igenom saker som visar att de menar allvar, inte innan. Det väljarna gör nu är att tydligt avisera att det duger gott med att bara säga saker och att politikerna inte behöver stå eller ta ansvar för någonting. Det är en förbaskat dålig markering av väljarna att göra.
.....Jag tror att SD behöver framstå som en broms mot Islamisering. Här finns mycket att jobba på.