2016-03-26, 12:40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja det här är ju klassiskt beteende, de stora partierna tar över de mindre partiernas profilfrågor i ett taktiskt syfte. Men mycket kan hända, de små borgerliga partierna är tex på väg ut. SD borde passa på att byta delar av partitoppen. Annars riskerar de, att liksom liberalerna, KD, MP och Centern, bli omsprungna av verkligheten.

Markus kommenterar just nu på TV4 hur M kopierat SDs politik rakt av, och därmed tagit tillbaka väljare.

Enligt mig handlar också till stor del att SD:s roll som den tydligaste utmanaren och "anti-partiet" blir problematiskt när både M och S stjäl deras politik. Detta i kombination med att SD har snålt med tid i media och dessutom inte tar chansen att göra något mer slagkraftigt när de väl får tid.

Ljus i tunneln är dock att vi fortfarande har tiggare på gatorna så även om M och S säger saker bör det trots allt vara väldigt tydligt för gemene väljare att det faktiskt inte är särskilt mycket som händer i praktiken. Om det dessutom blir tydligt i vår och sommar att väldigt lite hänt med migrationspolitiken kan pendeln komma att svänga igen.

Personligen ställer jag mig dock oförstående till hur man så lättvindigt kan gå tillbaka till partier som är ansvariga för att läget faktiskt är som det är. Enda gången något sådant bör vara vettigt är efter dessa faktiskt drivit igenom saker som visar att de menar allvar, inte innan. Det väljarna gör nu är att tydligt avisera att det duger gott med att bara säga saker och att politikerna inte behöver stå eller ta ansvar för någonting. Det är en förbaskat dålig markering av väljarna att göra.
2016-03-26, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Ja, om man nu inte kommer till tals i gammelmedia får man väl hitta sina egna vägar. Varför inte ha (för att ta ett exempel) veckovisa livesändningar med någon eller några av riksdagspolitikerna, där aktuella frågor tas upp och diskuteras? Man skulle definitivt behöva synas mer, så varför inte göra det i egna kanaler och strunta helt i gammelmedia.

Exakt!
Ifall jag hade uträttat lika lite under min 40-timmars arbetsvecka som ledningen i SD så skulle jag fått sparken för länge sedan.
Bara det att de säger att de tänker lägga ned arbetet i riksdagen, för att sen bara försvinna?! what the fuck!

Sen sitter snillen i den här tråden och spekulerar i att SD har någon supermeta-plan där SD ligger lågt med flit för att påsåvis genom 100 avancerade kalkyler och omvägar pånågotvis tjäna på det.
Eller varför inte "SD behöver inte göra något eftersom efter tillräckligt många våldtäkter och rån så kommer folk fatta" sen sitter ni säkert och smyghoppas på något terrordåd också.

Ni skyller på massmedia, att det skulle vara dem som tystar ned SD osv.
Men vafan det finns hur stora kanaler som helst, bland annat öppet SD-positiva Avpixlat, varför använder de sig inte av dem då?
Jag fattar att ni i tråden försöker hålla hoppet vid liv och söker förklaringar och det är väl bra, hoppet måste leva.
Men vi måste även ställa krav på ledningen, för vad i helvete håller de på med!?
Eller som Trump skulle sagt "we have people that dont know what they're doin!"

Jag är inte ute efter att SD ska radikaliseras eller liknande(även om det också vore välkommet) jag tycker bara att man kan kräva av ledningen att jobba 40h/vecka som alla andra.
2016-03-26, 12:50
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Välartikulerat med relevant substans!

Egendomligt att DN försöker i den grad, att betrakta oss som idioter och förståndshandikappade med sin redovisade agenda och manipulerade mätningar!

Naturligtvis ligger SD på ungefär 10 procents högre nivå
med mycket säkra ytterligare framgångar i opinionen...

Möjligen, i vart fall kan säga att runt 22 inte är en överdrift. Det som nu betyder mest är att SD växer och växer bland LO:s medlemmar. En viktig poäng är att fler kvinnor kan tänka sig rösta på SD än det finns män som kan tänka sig att rösta på S. Jag har ännu inte sett någon i media som beaktat detta. Men just det kommer bli avgörande för att antingen S eller M tvingas att ha med SD i nästa regering. Det måste bli ett slut med att små partier runt 5 till 6 procent ska få ett så stort inflytande i regeringar.
2016-03-26, 13:46
Medlem
Att SD nu ligger lågt, om det så är av taktiska skäl eller av ren inkompetens, är en sak, men Åkesson borde i alla fall hålla tand för tunga när det handlar om att berömma övriga partier för omsvängningen (som jag i och för sig tycker överskattas, inflödet är fortfarande alldeles för stort). Vad gör han då? Jo, bekräftar sina kritikers vanligaste invändning om att SD skulle vara ett enfrågeparti som bara handlar om att minska invandringen. Tror kanske SD-ledningen att övriga partier kommer ta efter deras politik i andra avseenden? Det finns inte alls samma tryck där som i invandringsfrågan. SD måste driva på brett och kan aldrig slå sig till ro med att delar av deras politik nu genomförs av andra. SD ska vara det självklara konservativa alternativet i svensk politik. Där finns ju också det verkliga vakuumet.
2016-03-26, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Att SD nu ligger lågt, om det så är av taktiska skäl eller av ren inkompetens, är en sak, men Åkesson borde i alla fall hålla tand för tunga när det handlar om att berömma övriga partier för omsvängningen (som jag i och för sig tycker överskattas, inflödet är fortfarande alldeles för stort). Vad gör han då? Jo, bekräftar sina kritikers vanligaste invändning om att SD skulle vara ett enfrågeparti som bara handlar om att minska invandringen. Tror kanske SD-ledningen att övriga partier kommer ta efter deras politik i andra avseenden? Det finns inte alls samma tryck där som i invandringsfrågan. SD måste driva på brett och kan aldrig slå sig till ro med att delar av deras politik nu genomförs av andra. SD ska vara det självklara konservativa alternativet i svensk politik. Där finns ju också det verkliga vakuumet.

Att hålla tand för tunga är inte lätt när man har fixat sina trasiga tänder.... .....Jag tror att SD behöver framstå som en broms mot Islamisering. Här finns mycket att jobba på.

Den försiktiga hållningen attraherar säkert vissa kvinnor, Jimmie Åkesson är ju numera rena charmknutten. Låt honom ha denna utstrålning och skicka i debatter fram dom mera hårdföra som Jomshof och Kenth Ekroth
2016-03-26, 14:11
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides

Det var just det jag var inne på lite i mitt tidigare inlägg. SD var på god väg att bilda ett tredje socialkonservativt block i svensk politik men valde att helt plötsligt frångå denna självklara strategi. Bristen på förnyelse inom partiet är nog en del av förklaringen. Alla partier lider av denna sjukdom, då de egna karriärerna för de yrkespolitiker som för tillfället håller ställningarna, går före partiets (och landets för den delen) väl och ve. Reaktionen kommer först när ett parti rasar i opinionen och/eller i val men det visar oss att vi har en sjuk och ynklig partikultur. Ett företag t.ex saknar en sådan destruktiv kultur utan försöker hela tiden ligga steget före marknaden för att hamna någorlunda "rätt" i sin position.
Senast redigerad av RadioDDR1 2016-03-26 kl. 14:18.
2016-03-26, 14:27
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det var just det jag var inne på lite i mitt tidigare inlägg. SD var på god väg att bilda ett tredje socialkonservativt block i svensk politik men valde att helt plötsligt frångå denna självklara strategi. Bristen på förnyelse inom partiet är nog en del av förklaringen. Alla partier lider av denna sjukdom, då de egna karriärerna för de yrkespolitiker som för tillfället håller ställningarna, går före partiets (och landets för den delen) väl och ve. Reaktionen kommer först när ett parti rasar i opinionen och/eller i val men det visar oss att vi har en sjuk och ynklig partikultur. Ett företag t.ex saknar en sådan destruktiv kultur utan ligger hela tiden steget före marknaden.
Problemet där när man verkar passa på möjligheten att starta ett tredje block är ju också det att man har agerat extremt otaktiskt utanför det rena politiska arbetet. Man har ju i princip slängt hela alternativmedia under bussen och tagit avstånd från den invandringskritiska rörelsen på internet för att verka rumsrena. Man har uteslutit medlemmar i SDU vilket annars kunde ha bidragit till en breddning, inte minst intellektuellt av partiet, eftersom de kan ha läst för etablissemanget misshagliga tänkare och författare. Det här var ju min huvudsakliga invändning mot utrensningskampanjen inom SD förra året, eftersom man frivilligt kapade banden med sina allierade. SD har ju i mycket själva saboterat möjligheterna att vara något annat än ett stödparti till något av de andra två stora blocken genom att de som en följd av ledningens ovilja att släppa in nytt blod ihop med fantasilöshet hos ledningen som inte verkar inse att den hör möjligheten finns. Risken är ju att den nuvarande ledningen har styrt partiet för länge och under alldeles för lång tid duckat för etablissemanget och tänkt sig en framtid i första hand som stödparti att man har svårt att anpassa sig för det nya paradigmet i västvärlden där etablissemanget håller på att helt bytas ut.

I viss mån är det ju positivt att låsningen släpper där moderaterna och socialdemokraterna får se något positivt i opinionen av att förespråka hårdare tag, men samtidigt hade ju det spåret ändå varit överspelat. Vad skulle regeringen ha gjort om man inte skulle sätta in någon form av åtgärder? Vi har redan passerat den punkten där S och M kan välja att fortsätta på det här spåret bara för att de politiska kommissarierna i media försöker slå i dem att det skulle gynna SD. Den frågan var aktuell när effekterna inte var riktigt lika uppenbara och katastrofala innan valet 2014, en svängning då som hade gynnat de opinionen hade kanske förhindrat det här eländet. Nuu är man ju tvingade att svänga oavsett eftersom verkligheteten helt enkelt är så katastrofal att man måste svänga eller se landet gå under, då kan mediatomtarna tjata bäst de vill. I nuläget kommer ju snarare ett fortsatt starkt stöd för SD som signal på att åtgärderna inte räcker till vara nödvändigt för att rädda landet.
2016-03-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Nej, det är riktigt att det skulle behöva vara en alternativ kanal. Jag tänker mig någonting i stil med så kallad podcast, som kan ses live eller i efterhand. Varför inte lägga upp på Sverigedemokraternas hemsida?

Nej, givetvis skulle förmodligen endast SD-politiker våga ställa upp (möjligen undantaget personer som Hanif Bali), så risken är ju att det blivit lite "klubben för inbördes beundran". Men jag tänker mig då att detta blir ett sätt för politikerna att kommunicera sitt budskap till sina väljare utanför riksdagen. Låt en hyfsat neutral "programledare" göra intervjuer och fråga hur man ser på aktuella frågor, vilka motioner som ligger i pipen etc. etc.

Ja, även här håller jag med. Jag är helt säker på att denna sommar kommer gå till historien vad gäller kriminalitet, och då ska vi inte tala om 2017 och 2018. Sedan har vi givetvis problemet med de ökade kostnaderna för den stora invandring vi haft, samt nya kostnader för den invandring som tillkommer i år. Släng in en sprucken bostadsbubbla och allmän ekonomisk kräftgång i smeten och opinionssiffrorna för SD kommer snabbt vända uppåt igen!

-------

Ja, faktiskt.. Nu när du lägger fram det på detta vis måste jag hålla med om att det är ytterst märkligt. Visst var det så att man proklamerade att eftersom de inte fick något gjort i riksdagen skulle satsa sin kraft på arbete utanför riksdagen? Men vad jag man egentligen åstadkommit!?

Varför syns och hörs man inte, ens i alternativ media? Vad har man för plan och vad har man för mål? Om SD tidigare har tigits ihjäl av massmedia får man väl undra om de nu tappat rösten?

Alla säljare vet att det är viktigt att hålla liv i kontakten med sina kunder mellan varven, även när de inte köpt något. På samma vis måste ju SD för sjutton nå ut till väljarna mer än var fjärde år, speciellt nu när det hela skall avgöras. SD har inte råd att "campa" nu, de måste ut och kriga.

Jag kan förstå om SD blev tagna på sängen när Löfven satte ned foten i höstas....det var ju dessutom strax efter att SD gått ut mad att de skulle agera mindre i riksdagen. Men nu har ett antal månader gått. Har man ännu inte förmått anpassa sig till det nya läget i svensk politik...och i s f, varför i helsicke inte? Är man rädd för att bli alltför radikal?
Några frågor som skulle ha folkligt stöd vore t ex att inte ta emot manliga flyktingar eller att kartlägga muslimska flyktigars radikalitet...t ex som man börjat med i Canada.
2016-03-26, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Den avtagande trenden fortsätter föga förvånande. Politisk framgång handlar till mycket stor del om färskvara, att visa sig handlingskraftig vad gäller de frågor som den politiska marknaden efterfrågar. Just nu så efterfrågas en tuffare migrationspolitik, vilket S och M nu också börjat att erbjuda. Tuffare migrationspolitik har blivit mainstream.

Men SD då? Alla vet ju att SD står för en stram migrationspolitik, varför belönas inte SD när politiken blivit mainstream?

Svaret är enkelt. SD uppfattas som ett protestparti, och det är också den roll jag tycker att partiet ska spela i den svenska politiken. Ett protestparti ska agera spjutspets och föra frågor som är förbjudna till att bli mainstream. När en fråga blivit mainstream är det upp till andra partier att ta över.

SD måste nu ta nästa förbjudna fråga och driva den som en spjutspets. Jag anser att den frågan handlar om återvandring.

Hel riktigt, SD har var ity alldeles för passiva. De borde för länge sedan lagt fram ett 100 punktersprogram där återvandring fanns med som ett bärande tema.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Möjligen, i vart fall kan säga att runt 22 inte är en överdrift. Det som nu betyder mest är att SD växer och växer bland LO:s medlemmar. En viktig poäng är att fler kvinnor kan tänka sig rösta på SD än det finns män som kan tänka sig att rösta på S. Jag har ännu inte sett någon i media som beaktat detta. Men just det kommer bli avgörande för att antingen S eller M tvingas att ha med SD i nästa regering. Det måste bli ett slut med att små partier runt 5 till 6 procent ska få ett så stort inflytande i regeringar.
Ja desto mer mainstream en hård invandringspolitik blir, desto mer kan SD kompensera med dessa ökad andel små känsliga feminina varelser. Men de bör nog ändå att satsa på att det som Svensk Opposition efterfrågar. För om det inte är ett spetsparti, var är de, och vad blir de, då?
Senast redigerad av Fnysington 2016-03-26 kl. 15:06.
2016-03-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag kan förstå om SD blev tagna på sängen när Löfven satte ned foten i höstas....det var ju dessutom strax efter att SD gått ut mad att de skulle agera mindre i riksdagen. Men nu har ett antal månader gått. Har man ännu inte förmått anpassa sig till det nya läget i svensk politik...och i s f, varför i helsicke inte? Är man rädd för att bli alltför radikal?
Några frågor som skulle ha folkligt stöd vore t ex att inte ta emot manliga flyktingar eller att kartlägga muslimska flyktigars radikalitet...t ex som man börjat med i Canada.
Ja det här blir märkligare och märkligare, ett förlamat SD som jag tycker tidigare utmärkt sig för en hel del ganska smarta ställningstaganden (samt en del mindre bra förstås, som det där att dissa alternativ media tex - deras enda vänner). Man börjar ju undra vad som sker, varken Jimpan eller MK syns utåt. Har någon fått en hållhake på dem, pågår det stridigheter internt eller som någon föreslog, är det e-mail hackningen?
2016-03-26, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, det känns som att luften gått ur på något vis. Det är ju nästan som man undrar om de halvt imploderat och nu spenderar tiden i ständiga, interna möten där de försöker hålla ihop partiet. För det kan väl omöjligen vara en medveten strategi? Ty precis som du säger bör ju de andra partiernas vändning i frågan vara startskottet på en massiv "Vad var det vi sa!"-kampanj där man belyser at de andra partierna anammat stora delar av SD's invandringspolitik! Inte ett ivägsmygande in i tystnaden och medieskuggan.
2016-03-26, 15:16
Medlem
Märker mer och mer i den här tråden att folket börjat tappa bort SD. Anledningen är passiviteten. Frågan är om detta är en konsekvens av utrensningarna man gjort i SD där de åkt ut ur partiet för saker de sagt?

Jag kan förstå de utrensningar där uttalanden gjordes av "haters", men har det lett till att SD inte vågar prata längre är det illa.

Jag störs också lite av passiviteten, även om jag kan förstå att SD i dagsläget är fullständigt utfrysta i såväl riksdag som massmedia och inte kan åstadkomma någonting.

Hade jag varit SD ledare hade jag arbetat hårdare för att skaffa mig en egen kommunikationskanal ut till folket. Där folket kan läsa vad SD jobbar för och vad SD tycker i olika frågor speciellt när det gäller olika dagshändelser och i aktuella politiska frågor.

Den egna websidan samt sociala media ska ju rimligtvis inte gå att tysta och därmed skulle massmedia vara maktlösa i sin kamp att isolera SD från folket.

Hursomhelst, det kan hänga att SD måste jobba mer med ledarfrågorna. Jag tycker att Jimmie ska vara kvar som partiledare och fokusera på riksdagsarbetet, men omge sig med åtminstone 5 språkrör som vågar och kan prata utåt med folket.

Sen måste givetvis SD vara tydliga med vilken framtid för Sverige de vill jobba för. Jag kan förstå att en stor del av invandrarna inte går att utvisa, dock så kan åtminstone de senaste 3-4 årens asylsökande utvisas ifall de inte försörjer sig själva. Sen får man helt enkelt jobba stenhårt för att de invandrare som stannar i Sverige assimileras och blir svenskar. Det är ju faktiskt det svenska Sverige de har sökt sig till och drömt om att få leva i.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in