Citat:
Stämmer bra, men nu när jag tänker efter var det nog ett förhastat (eller snarare "alltför optimistiskt") antagande.
Citat:
Ja, det låter väl ändå ganska rimligt. Antar att inte alla känner lika dant som mig, men det kanske inte är så konstigt. (Själv har jag vuxit upp i en invandrartät förort under 80- och 90-talet, med allt vad det innebär, vilket nog knappast kan sägas vara normen bland SD's alla väljare.)Det stämmer inte riktigt med eftervalsanalysen. Som Ipsos-mannen sa om den här senaste undersökningen:
Demoskop gjorde ungefär samma analys, de menade att de SD-väljare som tillkommit mellan 2010 och 2014 var "allmänborgerliga" väljare som ville göra en kraftfull markering för att visa sitt missnöje med alliansens invandringslinje. Och att de skulle komma tillbaka om man "rullade tillbaka invandringspolitiken 10 år ungefär".
Sånt har avfärdats i tråden med "Agendalögn!!!! En gång SD alltid SD!!!!", men riktigt så enkelt är det nog inte.
Citat:
– Eftervalsanalyserna hösten 2014 visade att en stor andel av SD-väljarna ville skicka en signal till sina gamla partier, att de var missnöjda med den förda flyktingpolitiken. Nu har flyktingpolitiken förändrats radikalt. Min tolkning är att en del missnöjda väljare upplever att deras gamla partier har lyssnat, säger David Ahlin.
Demoskop gjorde ungefär samma analys, de menade att de SD-väljare som tillkommit mellan 2010 och 2014 var "allmänborgerliga" väljare som ville göra en kraftfull markering för att visa sitt missnöje med alliansens invandringslinje. Och att de skulle komma tillbaka om man "rullade tillbaka invandringspolitiken 10 år ungefär".
Sånt har avfärdats i tråden med "Agendalögn!!!! En gång SD alltid SD!!!!", men riktigt så enkelt är det nog inte.
Men då måste väljartyperna utökas till åtminstone tre, då den vanliga "SD:are eller proteströstare"-splitten uppenbarligen inte räcker:
1) "SD:are i själ och hjärta" (som någon uttryckte det)
2) Proteströstare som inte ser något annat alternativ i svensk politik (likt mig)
3) Proteströstare som vill förändra sitt partis linje i vissa frågor (och som är beredda att hoppa tillbaka när så skett)