2016-03-25, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Exakt min poäng. Man behövde få situationen under kontroll. Med andra ord var det flyktingkrisen som tvingade regeringen till åtgärder, inte SD. Att väljarflykten till SD oroade både S och M tvivlar jag inte på, men den hade ju pågått under ganska lång tid.

Ja, men i och med den akuta flyktingkrisen pga Syrientragedin fick överströmningen av väljare till SD raketfart. Slikt ger alltid drabbade partier kalla fötter.
2016-03-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Inte riktigt. Men nästan. Politiken är ett mycket komplext och intressant spel, som uppenbarligen engagerar dig. Och mig med.
Vilket tror du att SD:s nästa schackdrag blir? Just nu riskerar parti att bli schackmatt.

Ja det är möjligt att SD är det parti som har störst problem, i alla fall för den som har shorter attention span än en ekorre. Ett parti som så sent som för 5 1/2 år sedan kom in i riksdagen och som inom överskådlig framtid har en verklighet som kommer att garantera dem mellan 18-45 % i såväl opinionsundersökningar som val, är så långt ifrån schackmatt som det kan vara.
2016-03-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Ja det är möjligt att SD är det parti som har störst problem, i alla fall för den som har shorter attention span än en ekorre. Ett parti som så sent som för 5 1/2 år sedan kom in i riksdagen och som inom överskådlig framtid har en verklighet som kommer att garantera dem mellan 18-45 % i såväl opinionsundersökningar som val, är så långt ifrån schackmatt som det kan vara.

Du har rätt i ditt resonemang. Det är andra partier som är på fallrepet. Läser man Herr Menelik tycks det endast finnas S, M och SD i spelet.

Värre sits har väl L och KD. Även Mp kan vara på fallrepet. Att då koncentrera sig på hur aktiva eller passiva SD är, tycks mig vara bortkastat.

SD har politik utöver flyktingpolitiken, och det är detta som betyder mycket för riktiga Sverigevänner. Att satsa på svenska värderingar med allt vad det innebär. Det är inga kortsiktiga värderingar. Om då S lyckas få ner flyktinginvandringen till en mer hanterbar nivå, så tack för det.

Så SD har sina sympatisörer vad som än händer. Och passiva är de inte. De deltar högljutt i alla debatter. Se Forum!
Senast redigerad av regnidagigen 2016-03-25 kl. 20:24. Anledning: Fel uttryck som jag vill ändra
2016-03-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor

Nej partiet är inte schackmatt och kommer troligen få uppbära statsstöd ett bra tag framöver.
Frågan är hur det går för svenska folket?
Maken till uppgivet och defaitiskt folk får man söka länge efter, kanske t.om i historien.

Pung sammanfattade det hela bra för några sidor sedan, mitt i den största kris landet upplevt någonsin så väljer partiet att ägna sig åt uteslutningar!

Vi svenskar blir alltså motarbetade av regimen och etablissemanget, precis som överallt annars.
Men skillnaden är att vi också blir motarbetade av oppositionen!
När Trump talar om för sina sympatisörer att han kommer betala rättegångskostnaderna för de som försvarar sig mot sabotörer(precis som i Sverige så kommer många politiskt korrekta och försöker skrämma och stigmatisera oppositionella på deras möten) då väljer SD att ta avstånd från hälften av de 300deltagarna som kom till deras manifestation!
SD går t.om så långt att de utesluter folk pga att de besökt oppositionella hemsidor!

Vad SD borde göra nu är att ta sina enorma resurser och göra något!
De sa tidigare "vi kommer sluta arbeta i riksdagen eftersom läget är så akut", vad gjorde de sen? tog semester?
De har uteslutit några i partiet som ibland hördes, samtidigt som de själva inte hörs över huvud taget.
Vad har de mer gjort?
De borde ju höras och synas hela tiden, spela in reklamfilmer, åk runt på torgmöten eller events och spela in, dela, håll det levande, positivt, underhållande och proffsigt och mobilisera hela tiden.
De har ju för fan åtta timmar om dagen på sig som alla andra! en gatusopare hinner med mer på sin arbetsdag än dessa människor som tjänar flera hundra kronor i timmen!

Skärpning för fan!
2016-03-26, 04:36
Medlem
Ipsos 14,7 enligt Afabladet (hittar inget i DN):

Citat:
S, V och MP får sammanlagt 41,3 procent av väljarnas stöd medan allianspartierna M, C, L och KD tillsammans har 41 procent i Ipsos marsmätning, rapporterar Dagens Nyheter. Socialdemokraterna har ökat med 3,8 procentenheter och når sin högsta nivå på ett år. Därmed ser partiet ut att vinna tillbaka väljare från SD som backar med 1,5 procentenheter till 14,7 procent.
2016-03-26, 05:59
Medlem
Även om Ipsos är ett skräpinstitut så blir jag förundrad över SDs fortsatta tapp. Hur folk kan gå tillbaka till S efter allt som hänt och när S är helt handlingsförlamade. Otroligt.

Om inte denna trend är någon form av konspiration - vilket är väldigt tveksamt - så är svenskarna verkligen idioter och förtjänar allt som mångkulturen för med sig. SD må vara mesiga och otillräckliga, men i jämförelse med förrädarna i 7-klövern är de ju hjältar. Efter DÖ och den odugligaste regeringen som Sverige någonsin haft!!

Ursäkta mitt rant, men det här är lite för mycket.
2016-03-26, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Även om Ipsos är ett skräpinstitut så blir jag förundrad över SDs fortsatta tapp. Hur folk kan gå tillbaka till S efter allt som hänt och när S är helt handlingsförlamade. Otroligt.

Om inte denna trend är någon form av konspiration - vilket är väldigt tveksamt - så är svenskarna verkligen idioter och förtjänar allt som mångkulturen för med sig. SD må vara mesiga och otillräckliga, men i jämförelse med förrädarna i 7-klövern är de ju hjältar. Efter DÖ och den odugligaste regeringen som Sverige någonsin haft!!

Det är nog inte så att alla SD:are är helt övertygade SD:are i själ och hjärta. De har sett och ser SD som ett protestparti för en förändring inom speciellt invandringspolitiken. Vad SD i övrigt står för har de ingen aning om och bryr sig egentligen inte heller om. När andra partier modifierar sin politik så går de dit.

Vem minns väl nu att C hade 24 % av väljaropinionen 1975? L, KD och V har alla varit över 10 % i Riksdagsval för inte så länge sedan. M var ett 10-15 % parti i början av 70-talet.

SD har onekligen ett lite småknepigt läge just nu. Svårt att tränga fram i debatten. Vet någon ens vad EU-ledamöterna presterar? Sitter de bara där och lyfter arvoden?

Vi får väl se vad som händer längre fram.
2016-03-26, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune

Ekonomin går tydligen bra. Arbetslösheten går ner. MP har vingklippts stenhårt, vilket har lugnat många sosseväljare som var oroliga över att MP skulle använda utpressning för att tvinga igenom en massa idioti.

Invandringen har pressats ner ordentligt, visserligen från astronomiska nivåer, men ändå. Första kvartalet 2014 låg det på c:a 4500 i januari, 4000 i februari, 4500 i mars. I år var det 4500 i januari, 2500 i februari, ser ut att bli ungefär 2500 i mars, så om det håller i sig är det en halvering jämfört med 2014. Som du ser i diagrammet längst uppe till vänster ser 2016 hittills ut att bli bättre än 2013. Och då har vi ännu inte sett resultatet av EU:s nya åtgärder med mer gränsbevakning och att skicka tillbaka alla lycksökare till Turkiet.

Sist men inte minst så finns det gott om gräsrötter på nätet som sprider budskapet att all invandring är Reinfeldts och endast Reinfeldts personliga fel, absolut ingen skugga ska falla på sossarna vare sig nu eller historiskt, och om folk är så enögda så är det logiskt att sossarna belönas för den minskade invandringen och slipper undan all form av skuld. Det är ju bara att se hur det låter här på Flashback om "Imam Reinfeldt", medan Löfven (som slog alla invandringsrekord med hästlängder) anses tillhöra den heliga orden av invandringsbromsande hjältar som kallas socialdemokratin, och därför ska vi nu bygga en staty av Löfven bredvid statyn av Ingvar Carlsson i luciakrona. Jag tycker att vi av strategiska skäl bör lasta hela 7K lika hårt, för att S inte ska kunna komma undan på det här sättet, men uppenbarligen vill många att den rödgröna halvan ska åtnjuta brottsimmunitet.

Jag tror att SD kommer att studsa tillbaka under sommaren och hösten, även om invandringen hålls under kontroll. Det behövs ingen ytterligare invandring för att somrarna ska ge en påminnelse om hur söndertrasat Sverige är, och att en halvering av dagens asylinvandring inte lagar gamla variga sår skapade av 30 års vansinne.
Senast redigerad av CrispyKreem 2016-03-26 kl. 06:58.
2016-03-26, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är nog inte så att alla SD:are är helt övertygade SD:are i själ och hjärta. De har sett och ser SD som ett protestparti för en förändring inom speciellt invandringspolitiken. Vad SD i övrigt står för har de ingen aning om och bryr sig egentligen inte heller om. När andra partier modifierar sin politik så går de dit.
Jag tror du har rätt i din analys, men det som förvånar mig är ändå det fetmarkerade: varför går man tillbaka till sina tidigare partier? Jag kan bara tala för mig själv, men jag kommer aldrig någonsin rösta på något av de andra partierna igen om inte de tar avstånd från den politik de fört och (allra helst) ber om ursäkt för den. Men en del kanske tyckte att gränskontroller var nog?

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
SD har onekligen ett lite småknepigt läge just nu. Svårt att tränga fram i debatten.
Ja, om man nu inte kommer till tals i gammelmedia får man väl hitta sina egna vägar. Varför inte ha (för att ta ett exempel) veckovisa livesändningar med någon eller några av riksdagspolitikerna, där aktuella frågor tas upp och diskuteras? Man skulle definitivt behöva synas mer, så varför inte göra det i egna kanaler och strunta helt i gammelmedia.
2016-03-26, 09:46
Medlem
El Capitanos avatar
Det är ju rätt komiskt vilken hysteri det blir av obruten uppgång. Det institut som är intressant har SD på runt 24% vilket känns rimligt. Likaså att man backat något från toppnivåerna under kulmen av flyktingkaoset.

Att däremot tro att sossarna skulle gå framåt i någon nämnvärd omfattning är närmast löjeväckande. Det enda som hänt är att det är lågsäsong för flyktingar just nu, vilket sker varje år vid den här tiden. Det går kort sagt inte att ta sig över t.ex. Medelhavet i flotte under vinterhalvåret på ett någorlunda säkert sätt.

Det riktiga provet kommer i sommar och under hösten i vanlig ordning när anstormningen påbörjas igen, och därutöver har man förstås alla flyktingar som redan befinner sig här som kommer börja belasta systemet i närtid - inte minst med krav på bostad.
2016-03-26, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jag tror du har rätt i din analys, men det som förvånar mig är ändå det fetmarkerade: varför går man tillbaka till sina tidigare partier? Jag kan bara tala för mig själv, men jag kommer aldrig någonsin rösta på något av de andra partierna igen om inte de tar avstånd från den politik de fört och (allra helst) ber om ursäkt för den. Men en del kanske tyckte att gränskontroller var nog?
Ditt resonemang utgår från antagandet att de som gick till SD i valet 2014 agerade långsiktigt och genomförde ett regelrätt partibyte. Det stämmer inte riktigt med eftervalsanalysen. Som Ipsos-mannen sa om den här senaste undersökningen:

Citat:
– Eftervalsanalyserna hösten 2014 visade att en stor andel av SD-väljarna ville skicka en signal till sina gamla partier, att de var missnöjda med den förda flyktingpolitiken. Nu har flyktingpolitiken förändrats radikalt. Min tolkning är att en del missnöjda väljare upplever att deras gamla partier har lyssnat, säger David Ahlin.

Demoskop gjorde ungefär samma analys, de menade att de SD-väljare som tillkommit mellan 2010 och 2014 var "allmänborgerliga" väljare som ville göra en kraftfull markering för att visa sitt missnöje med alliansens invandringslinje. Och att de skulle komma tillbaka om man "rullade tillbaka invandringspolitiken 10 år ungefär".

Sånt har avfärdats i tråden med "Agendalögn!!!! En gång SD alltid SD!!!!", men riktigt så enkelt är det nog inte.
2016-03-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Ja, om man nu inte kommer till tals i gammelmedia får man väl hitta sina egna vägar. Varför inte ha (för att ta ett exempel) veckovisa livesändningar med någon eller några av riksdagspolitikerna, där aktuella frågor tas upp och diskuteras? Man skulle definitivt behöva synas mer, så varför inte göra det i egna kanaler och strunta helt i gammelmedia.

I vilket media hade du tänkt att detta skulle ske? Idén är bra, men svår att genomföra då SD är bojkottade överallt.
En egen SD- sajt någonstans fungerar inte då medel Sven Svensson inte går in och använder sajter. Kanske är jag fördomsfull, men jag går till min omgivning. Jag är undantaget.

Ingen SVT kanal skulle ställa upp. MÅNGA i min bekantskapskrets- släktingar har endast de vanliga kanalerna. De skulle inte tänka sig att betala xtra för andra kanaler. Glöm plattor, datorer o.dyl.
Det är just Sven Svensson som måste nås.

Tror du dessutom att någon från de andra riksdagspartierna skulle ställa upp på att diskutera aktuella ämnen med SD om det kan tänkas gynna SD? Jag tror inte det.
SD är instängda i det öppna Sverige.

Jag anser att vi skall vara glada över att det är drygt två år tills nästa val. SD har då råd att sjunka mer och sedan stiga ordentligt då det går upp för folk att smekmånaden är över och flyktingmottagandet måste betalas. Allt som blivit förstört och måste ersättas och byggas nytt och inrättas. Allt som kommuner måste betala.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in