2015-07-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz

Tycker ni det bevisar något?
Nej.
Citera
2015-07-17, 09:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Uppenbarligen så visste koranen om att Sirius stjärnan är egentligen en tvilling stjärna, idag kallas de för Sirius A och B. Sirius B går inte ens att se med blotta ögat och man måste ha avancerade instrument för att kunna se den.

Kort sagt så nämns tvillingstärjan två gånger i vers 49 och vers 9. Slår man ihop dessa blir det 499.

Idag vet forskare att det tar 49,9 år för tvillingkonstellationen att rotera ett varv runt varandra.

https://www.youtube.com/watch?v=F0qt91rvorU

Citat:
Tycker ni det bevisar något?

Nej, det har inget med "bevis" att göra.
Citera
2015-07-17, 21:51
Medlem
Koranens syn på hur livet på Jorden uppstod ifrågasätts av överväldigande vetenskapliga bevis. I denna vers i Koranen hävdas tydligt att människor var gjorda av lera.

"And We did certainly create man out of clay from an altered black mud." -Quran 15:26

Tror ni verkligen på detta och isf utveckla gärna om det finns något som tyder på att detta kan vara sant.
Citera
2015-08-18, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConAir21845
Jag kan motbevisa islam + alla andra religioner. DET FINNS INGEN GUD.

argument? behövs det? nja, jag och alla mina ateist followers är på en helt annan intellektuell nivå än ni järntvättade satans stackare som tror på gudar eller vafan ni nu tror på.

Stardust we are. simple as that

Hehe stackare

Har du någon själ i dig? jag tror du måste svara ja annars anses du vara galen

Jag undrar i så fall var är din själ? hur ser den ut osv????

kalla dina smarta vetenskapsmän o svara på frågan???

al-Bukhârî sade:

125 – Qays bin Hafs berättade för oss: ´Abdul-Wâhid berättade för oss: al-A´mash Sulaymân berättade för oss, från Ibrâhîm, från ´Alqamah, från ´Abdullâh som sade:

”En dag var jag och gick i al-Madînahs odling tillsammans med profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) som gick stödd på sin käpp. En grupp judar passerade. Vissa sade: ”Fråga honom om själen.” Andra sade: ”Fråga inte honom så att han inte säger något som ni ogillar.” Några sade: ”Låt oss fråga honom.” En av dem ställde sig upp och sade: ”Abûl-Qâsim! Vad är själen för något?” Han blev tyst och jag tänkte att nu tar han emot uppenbarelse. Jag ställde mig upp. När den hade lämnat honom sade han:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتوا مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً

”De frågar dig om själen. Säg: ”Själen hör till det som är min Herre förbehållet – de har bara fått lite kunskap.”1

al-A´mash sade:

”Så läser vi.”

Läsningen:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتوا مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً

”De frågar dig om själen. Säg: ”Själen hör till det som är min Herre förbehållet – de har bara fått lite kunskap.” 17:85

Shaykh-ul-Islâm (rahimahullâh) sade:
Vad beträffar Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ah, så beskriver de själen på samma sätt som Allâh och Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) beskriver den. Vi säger att själen är Allâhs sak och att vi inte känner till dess beskaffenhet eller vad den är skapad av. Allâh vet bättre vad den är. Däremot vet vi att själen är en synlig massa och en massa som lindas. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”När själen tas följer blicken den." Muslim (921).
Citera
2015-08-18, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolt-Muslim

"Det är så för att det är så".. Djupt.
Citera
2015-08-18, 09:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hehe stackare

Falsk dikotomi.

Citat:

Vilken "själ"?

Citat:
al-Bukhârî sade:

125 – Qays bin Hafs berättade för oss: ´Abdul-Wâhid berättade för oss: al-A´mash Sulaymân berättade för oss, från Ibrâhîm, från ´Alqamah, från ´Abdullâh som sade:

”En dag var jag och gick i al-Madînahs odling tillsammans med profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) som gick stödd på sin käpp. En grupp judar passerade. Vissa sade: ”Fråga honom om själen.” Andra sade: ”Fråga inte honom så att han inte säger något som ni ogillar.” Några sade: ”Låt oss fråga honom.” En av dem ställde sig upp och sade: ”Abûl-Qâsim! Vad är själen för något?” Han blev tyst och jag tänkte att nu tar han emot uppenbarelse. Jag ställde mig upp. När den hade lämnat honom sade han:

”De frågar dig om själen. Säg: ”Själen hör till det som är min Herre förbehållet – de har bara fått lite kunskap.”1

al-A´mash sade:

”Så läser vi.”

Läsningen:

”De frågar dig om själen. Säg: ”Själen hör till det som är min Herre förbehållet – de har bara fått lite kunskap.” 17:85

Citat:
Vad beträffar Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ah, så beskriver de själen på samma sätt som Allâh och Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) beskriver den. Vi säger att själen är Allâhs sak och att vi inte känner till dess beskaffenhet eller vad den är skapad av. Allâh vet bättre vad den är. Däremot vet vi att själen är en synlig massa och en massa som lindas. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

Med andra ord: Totalt substanslös retorik. Och ...:

Citat:

... vad har det med vetenskap att göra?

I övrigt är koranen redan logisk-rationellt motbevisat, så du spiller bara din tid.
Citera
2015-08-18, 09:54
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Hehe stackare

al-Bukhârî sade:

al-A´mash sade:

”Så läser vi.”

Läsningen:

Intressant att du nämner själen och frågar om den när du och dina gelikar är de som verkligen är själslösa! Dessutom har de halsskärande skägglurkarna du citerar helt fel om vad själen är. Snacka om ljugande demoner. Och därmed motbevisar åter igen islam som något att ta på allvar. Det är inget annat än för filosofiskt och mentalt efterblivna ("Allah vet bäst", så inget behöver förklaras i detalj när det blir kniviga frågor) eller våldsdyrkare.
Senast redigerad av Golachab 2015-08-18 kl. 09:58.
Citera
2015-08-18, 16:48
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Eller kväsande av yttrandefrihet. Skulle detta vara islamistiskt forum, då skulle det sitta 3000 muslimer här och en ateist.

Den andre ateisten, skulle ha fullt upp med rättsprocess som kränkta muslimer anordnat, via religionsfrihetslagen om hur kränkta de blivit när den muslimska definitionen på själ behövt sitt *utrymme....

men jag är väldigt glad för att muslimer åtminstonde slutat upp med att maniskt spamma forumet med länkar, typ : jag-vill-yttra-mig-varför-jag-skickar-in 23 verser..

Är det definition på "forum" i det islamistiskt tolkade begreppet forum?

.. men det är inte varken intellektuellt eller särskilt intelligent tolkning av vad yttrandefrihet är och bör fortsatt vara.

hur man själv lyckas interagera i den fria sfären mellanmänskligt, med respekt för kontexter, och ordet.

vad är öht en kontext för en mer fundamentalistiskt tänkande muslim då?

men det har iaf blivit lite bättre... man har börjat förstå vad ansvar är. kanske.

hur nu ansvaret kan sitta i en slöja, är för mig obegripligt, det är inte slöjan man tänker med, det är väl ändå så att en värdefull människa väl ändå måste ses som lite högre än så?

därför jag menar att islam tycks hysa väldigt låg människosyn, i redan sin grundansats.

kan ha fel, men det är utifrån förhärligandet av de mycket sekundära yttre attributen, men muslimer vet ju inte ens vad ett attribut är... och då "akademiker" som påstått att de är dels akademiker och allihopa påstod sig vara så gott som doktorander allihopa, ja eller kusinen vvar doktorand, så därför är man väl halv-doktorand då...
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-08-18 kl. 16:54.
Citera
2015-10-25, 08:52
Medlem
Bogomils avatar
Eftersom det logisk-rationella motbevisande av koran i och med den såkallade "vattendelnings-fråga" IGEN har blivit aktuell (jag gissar att det är min 10:de separate rond om detta) bumpar jag denna tråd, där frågan är relevant.

Nån islam-apologetiker/koran-exegetiker som ställer upp i denna diskussion?
Citera
2015-10-25, 12:47
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Hehe stackare

al-Bukhârî sade:

al-A´mash sade:

”Så läser vi.”

Läsningen:

Du vet själv inte vad själen är när du söker den. Sluta läs en bok som förvirrar dig.
Citera
2015-10-25, 13:17
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Du vet själv inte vad själen är när du söker den. Sluta läs en bok som förvirrar dig.
Visst är det märkligt med muslimers och kristnas villfarelse angående människans själ? Vad själen är för något definieras enbart av en själv. Vill man nu ha par pekpinnar till hjälp så är vilken trippande hippie som helst faktor 100 mer insatt i vad själen är. Att vända sig till en gammal möglig bok för svar är sorgligt. Speciellt när man bara behöver titta upp på natthimmelen för att hitta alla svar som finns i universum.

Antar att det är därför islam och liknande konstruktioner inte tycker om ateister och slutsatserna vetenskap ger. Retar dom antagligen att ateister insett hur unikt och flaxartat ens liv är och därför lever vi i nuet, vi lever livet för vi vet att vi ska dö. Muslimer är så rädda för att dö att dom inte lever sina liv nu utan lurar sig själva att deras liv börjar efter döden. Sorgligt :/

Men det är hopplöst att tala inför döva stenar. Ateisten fär nyfiken och undersöker hur allt hänger ihop. Muslimen tar en genväg, låter någon annan styra deras hjärnor.
Citera
2016-03-26, 01:51
Medlem
Jag är ateist och skandinav med mor- och farfäder som var kristna.
Min man sedan snart tio år är muslim från Mellanöstern, och uppvuxen både där och här med sina föräldrar.

Religion tycker jag är bullshit. Tro är en annan sak.
Våra diskussioner om religion är intressanta, men blir inte så långa och händer ganska sällan för att vi tycker olika och för att varken hans eller min fakta spelar någon roll. Man tror det man vill tro.

Om TS tycker att han behöver motbevis mpt sin mussekompis så är nog det TS mest behöver bara att bestämma sig för vad du ska tro på. Läs på fakta. Och bestäm dig bara.

Jag tror på Darwinism och att vi härstammar från djuren, särskilt apdjuren.

OCH jag tror att all religion är skapad av maktgalna idioter till ledare som bara ville få kontroll över folket. För som min musse-man säger, så var varken Jesus krisen, inte heller Muhammed var muslim och ej eller Judarnas ledare vad jude. De var predikare av kärlek.

Jag gillar inte religion, men ser att det verkligen stärker religiösa människor psykiskt. Också enbart troende människor som inte är så bundna av religion är starkare psykiskt pga sin tro. Själv har jag svårt att tro på något som känns påhittat och som saknar bevis/fakta. ag kan däremot vara mycket psäker och rädd, så en tro skulle ju underlätta för en sådan rädd människa som mig. Även för de som behöver stöd och klara regler om hur man ska bete sig mot andra människor pch som behöver moraliskt stöd är religionen ju en fördel för dem.

Det negativa är att många religiösa människor ibland är rädda för att bli straffade av sin gud. Då brukar jag bara säga att om det finns en gud så är den förstående, snäll och förlåtande. Ingen människa ska väl behöv a gå och vara rädd för någ ot man tror på!

Så länge det finns så mycket intressant forskning om hur jorden och universum skapades samt att jag inte ännu i mitt ateistiska liv har påträffat gud ännu så kommer jag att fortsätta vara ateist.

Det kanske du också kommer fram till TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in