Citat:
Ursprungligen postat av
Ernst.Hugo
Målvakter
Johan Wiland - 3 trots många års erfarenhet har Wiland vissa ungdomliga tendenser. Stundtals briljant, men spelet i luften lämnar mer att önska.
Fredrik Andersson - 2 inte fått många minuter, men har gett ett stabilt intryck.
Marko Johansson och Zlatan Azinovic är för långt från startelvan för att bedömas.
Försvarare
Anton Tinnerholm - 4 löper, krigar och sliter förmodligen mest i Malmö FF. Begränsningar, likt många andra svenska ytterbackar, i bollkontrollen. Trygg både offensivt och defensivt.
Kari Arnason - 3 rutinerad mittback som styr och ställer. Brister i uppspelsfasen och i tempot. Kommer få det svårt mot väldigt snabba anfallare. Stabil i luften.
Franz Brorsson - 3 kanske ett för snällt betyg, men det är svårt att inte imponeras av Franz vilja. Stenhård och hyfsat modern mittback. Följer gärna med upp för att fullfölja vad han påbörjat. Kanske den back som anfallarna kommer ha mest blåmärken av?
Carvalho - 3 återigen, kanske ett för snällt betyg om man ser till vissa insatser i fjol. Men har en ljus framtid framför sig vill jag tro. Snabbaste mittbacken i Allsvenskan, och en av de starkaste. Får han ordning på språket, blir lite mer taktisk blir det nog bra.
Rasmus Bengtsson - 3 visar emellanåt upp att han har rutin från aningen större ligor. Problemet är att han är gjord av glas. I år hoppades vi, eftersom han fick en hel försäsong, men det har ju börjat sådär.
Pa Konate - 2.5 blandar och ger. Ena sekunden dansar han igenom Shaktars försvar, andra sekunden går han bort sig ordentligt mot mindre kvalificerat motstånd.
Andreas Vindheim - 2 liksom Bengtsson är detta en man av glas. Man kan ana talangen när han är på plan, men oftast sitter han i sjukstugan.
Yoshimar Yotun - 4 oväntat högt betyg. Dels är jag svag för peruanen, men mest baserar jag det på den nya strategi vi skymtat på försäsongen. Som offensiv ytterback är han briljant, en av de bästa i Allsvenskan. Defensivt gick han bort sig lite väl ofta i fjol, men visar upp (delvis) en annan sida nu.
Mittfältare
Vladimir Rodic - 3 högstanivån är en fyra, utan att tveka. Men har inte visat den hittills i år. Precisa inlägg och kan göra sin gubbe.
Oscar Lewicki - 3.5 var stundtals en gigant på mittfältet i fjol, tappade mot slutet och inte dominerat i år. Mindre bra passningsfot, dock väldigt placeringssäker och bra med huvudet.
Anders Christiansen - 5 den mest solklara femman i Malmö enligt mig. Modern innermittfältare som gör det svårt för motståndaren över hela banan. Fantastisk med bollen, på korta och långa håll, och otroligt stark i defensiven.
Enoch Kofi Adu - 4 snuddade en gång i tiden vid femman, men efter försäsongen är en fyra i överkant. Otroligt lugn och stabil, med bra känsla en gång i tiden. Nu: loj och ointresserad. Hittar han tillbaka innan han säljs?
Erdal Rakip - 3 stor talang som hade fått ett högre betyg om han spelade i någon annan klubb. Nu gör konkurrensen och bristen på speltid att han inte riktigt utvecklas som vi hoppats.
Magnus Wolff Eikrem - 3 vann poängligan i fjol, vilket inte säger så mycket med tanke på MFFs usla säsong. Påstår själv att han kan bättre, och det hoppas vi verkligen. Potential finns, nu måste han själv bara hitta rätt.
Jo Inge Berget - 4.5 stundtals bäst i laget. Otrolig kämpaanda, kombinerat med bra teknik och intelligens.
Tobias Sana - 2 Har inte kommit till sin rätt alls och är mer eller mindre placerad i frysboxen.
Guillermo Molins - 2.5 en spelare man verkligen vill ge ett högre betyg, men har dels varit borta länge och har dessutom inte briljerat hittills i år. Behöver tid att komma tillbaka, om han kan.
Mattias Svanberg - 1 Allsvenskans största talang, i alla fall en av. Men har ingen rutin av A-lagsspel (några minuter på försäsongen räknas inte. Men vilket material. Lär bli ett par inhopp i år.
Anfallare
Markus Rosenberg - 4.5 en av Allsvenskans bästa spelare, men har ett par negativa sidor som drar ner betyget. Det är dels den uppenbara punkten, fulspelet. Men kan även ge ett negativt och lojt intryck på plan.
Vidar Örn Kjartansson - 4 isländsk landslagsman och målspruta. Har lite kvar till toppform, men uppenbart vilken spelare det är. Konkurrerar om skytteligatiteln.
Väl mött, min blåe broder
Håller med dig i mycket, bortsett ifrån dina höga betyg på Berget, Christiansen och Örnen.
Berget må springa och kämpa som ett vilddjur ute på kanten men rent tekniskt är han långt ifrån vass.
Avsluten är också i nivå med Daniel Larsson. En stark trea i min bok.
Sedan är det lite för tidigt i min mening att sätta så pass höga betyg på Örnen och Dansken.
Visst har dessa varit bra under försäsongen, men matcherna där dessa har dominerat i den grad att dom är värda 4/5or har varit mot betydligt sämre lag. Mot tuffare motstånd har dessa inte riktigt stått ut i min bok.
Det finns enorm potential och förhoppningsvis har dessa mer att visa när Allsvenskan väl drar igång.
Men för tillfället hade jag satt 3-3.5 på dessa två.