Den av en samlad fotbollsexpertis bottentippade nykomlingen Jönköpings Södra har sedan Jimmy Thelins inträde formerat laget enligt en ganska konventionell 4-2-3-1 med relativt defensiva ytterbackar, snabbt omställningsspel på djupet och ett ganska framgångsrik kortpassningsspel i sidled. I det uppställda spelet styrs mycket från mittbackspositionen dit sittande mittfältare droppar ned.
Laget har följande manskap enligt betygsskalan:
1. Ej allsvensk klass eller oprövad
2. Godkänd
3. Bra allsvensk klass
4. Hög allsvensk klass
5. För bra för Allsvenskan
Trist att ni andra satte så väldigt låga betyg, vilket ju gör att mina betyg ser något partiska ut.
Målvakter
Anton Cajtoft - 3, fostrad i Bankeryd strax utanför Jönköping och kommer från lagets egen ungdomsverksamhet som skakat fram en del bra lokala målvaktslöften genom åren. Dock är Anton är den förste som tagit nästa steg på riktigt. För närvarande U21-landslagets första målvakt. Duktig på det mesta som målvakt utan någon klar svaghet. Gillar att spela Neuer och komma ut utanför straffområdet. Tidigare varit lite svag i inläggsspelet, men börjar bli bättre. Klart den spelare i truppen med störst potential, om inte han är bäst redan nu. Skulle bli förvånad om han inte blir en 4:a om ett par år.
Damir Mehic - 2, göteborgare har varit ungefär lika bra som Cajan under större delen av sin tid i Södra, men får nog acceptera att bli back-up nu. Ganska lika i spelstilen. Kanske lite mer reflexsnabb, men sämre med positionsspelet och med fötterna. Väldigt bra som reservmålvakt för en allsvensk nykomling, måste dock sägas. 2:an känns ganska gjuten.
Överlag är målvakterna förmodligen den enskilt starkaste lagdelen för Södra, utan att på något sätt att det är en otrolig lagdel med allsvenska mått mätt förstås. Skönt att slippa vara väldigt orolig om/när Cajan åker till OS.
Ytterbackar
Jonathan Tamimi - 1, gammal Bajentalang som togs in häromåret. Imponerande väldigt mycket i början av förra säsongen, men var sedan klar reserv bakom Siwe och Rönne. Gör det dock oftast bra när han hoppar in. Snabb och ganska teknisk. Kan ibland tappa bort sin gubbe och vara något vek, men det blir bättre och bättre. Har sett bra ut på försäsongen och det skulle inte förvåna mig om han tar steget och blir startspelare i år för han är inte så mycket sämre än de mer rutinerade startspelarna. Har spelat både höger- och vänsterback. 1 kanske är lite taskigt, men han är helt enkelt för oprövad för att få ett högre betyg.
Tom Siwe - 1,5, från stan från början och gammalt ungdomsproffs som var ståplats hackkyckling under flera år innan han, under Jimmy Thelin, verkligen stabiliserat sitt spel. Tämligen ospektakulär från sin högerkant, men har senaste två åren var väldigt bra bakåt. Brukar hänga med mer offensivt än Rönneklev och kan vara med i fina passningskombinationer. Kämpaglöd och springer väldigt mycket. 1,5:an känns ganska given. Är nära godkänd, men heller inte katastrof.
Viktor Rönneklev - 1,5, precis som Cajtoft från Bankeryd, men förmodligen mer känd från tiden i Norrköping. En favorit hos de flesta mer inbitna supportar, som börjar sjunga på sista versen givet åldern. Stabil och smart, duktig passnings- och positionsspelare. Gör sällan tabbar. Dock märktes redan förra året att han hade problem med killar som Sema i LSK (nu ÖFK) och andra snabba, tekniska yttrar. Är lite orolig över hur han ska lösa detta i Allsvenskan, men gjorde ett riktigt bra jobb mot Bärkroth i cupen. Högerfotad vänsterback. 1,5 känns lite snålt. Vill gärna 2, men kan inte riktigt med det givet orolighet kring ålder och snabbhet.
Många fans har velat ha in förstärkning på ytterbackspositionen, men det verkar inte bli någon utpräglad ytterback som ansluter. Provspelaren och spanjoren Alex Portillo testades som ytterback mot Göteborg och ryktas vara klar - dock är han väl primärt mittback, utifrån det jag hört. Och från det jag såg mot Göteborg är han ingen spelare som petar Siwe eller Rönne. Och visst är detta en svag positionsgrupp hos Södra. Det är trots allt på kanterna vi är slagbara och det tror jag många lag kan komma att utnyttja.
Mittbackar
Max Watson - 1, talang som också han är från redan nämnda Bankeryd och son till klubblegenden Gary Watson. Är väl personligen inte särskilt impad av Max som underpresterat när han fått chansen på riktigt i A-laget med undantag från cupmatch mot Värmdö 2014 där han dominerade. Jag är nog inte ensam om att känna att ens ganska höga förhoppningar inte alls infriats. Har varit ganska klumpig och tappat markeringen och dragit på sig en del frisparkar. Annars en reslig och stark mittback. Har varit snack om att han ska bli utlånad till Norrby, kanske hänger samman med huruvida Portillo blir klar. 1:an ganska given.
Joakim Karlsson - 2, ordinarie mittback från Orrefors och Kalmar som är en liten personlig favorit hos mig. Har verkligen stått i Calisirs skugga och kanske inte fått tillräckligt mycket cred bland Södrafansen. Har nu i nationell media lyfts fram som hårdför buse, vilket självklart till viss del stämmer, men det är ju mycket drivet av att journalisterna ser att han drog på sig mycket varningar förra året. Tycker själv han har fina fötter också, klarar av att rulla boll fint i speluppbyggnaden. Har bakgrund som innermittfältare. Ganska bra på huvudet på offensiva fasta. Lite underskattad i Superettan, men har nog inte riktigt kvaliteterna till att bli en bättre än bra allsvensk spelare. Dock får man komma ihåg att han stundtals var minst lika bra som Calisir förra året. Har kanske liiiite mer än 2:a i sig, men känns orättvist att ge mer i dagsläget.
Tobias Nilsson - 1, har sett att vissa lyft fram Nilsson som nyckelspelare för Södra och då har de gjort en dålig scouting. Nilsson har varit tredje mittback och kom förra säsongen in som sittande mittfältare och tycker faktiskt att han var en av lagets sämre spelare förra året. Mycket slarv. Blandar och ger väldigt mycket, men jag är alltid lite nervöst när Nilsson spelar. Tycker personligen 1:a är ganska klar.
André Calisir - 3, en av flera spelare som togs in från Djurgården för ett par år sedan och har sedan dess gjort sig hemmastadd som en av Södras bästa spelare. Snabb, smart mittback som hade varit ganska komplett om han var lite större. Ganska konstigt att han inte fått chansen att spela allsvenskt förrän nu. Dock är 3:an ändå inte särskilt stark ännu, utan jag känner att jag måste se honom möta bättre motstånd för att verkligen garantera att han har bra allsvensk klass. Har även spelat lite ytterback när det varit skadekris.
Mittbacksbesittningen är ju helt ok med Jocke och André som startspelare, men rejält svag där bakom. Får hoppas att ovan nämnde Portillo kan fylla ut lite. Överlag hade man ju idealt sett hoppats på någon rejält förstärkning på backsidan, men istället har Jimmy givit nästintill exakt samma uppsättning förtroendet även i Allsvenskan. Blir spännande att se hur det blir, men känns spontant som att materialet här är lite tunt.
Sittande mittfältare
Fredric Fendrich - 1,5, kulturbärare och klubbikon som spelat i grönt sedan han debuterade i A-laget som tonåring och även om han förvisso har fått bättre fötter och spel de senaste åren är han fortfarande en köttare och en bollvinnare. Jobbar hårt, men har på senare år givit sig in på lite mer offensiva äventyr. Var en del av Södras mycket duktiga 88-lag som var bland Sveriges bästa när det begav sig. Har varit ganska given bredvid Gojani under Jimmy, men tror det blir mer bänk för Fidde i år. Hade gärna satt en 2:a, men kan nog inte riktigt med att göra det tyvärr.
Stian Aasmundsen - 3, nyförvärv från Norge som med stor sannolikhet petar Fendrich som sittande mittfältare. Är väl egentligen en Fidde+ som har de mer spelförstörande och bollvinnande kvaliteterna, men som också känns som en bättre fotbollsspelare. Har förmodligen varit Södras bäste spelare under försäsongen och suppotrarna är väldigt sugna på att se hur han står sig i Allsvenskan. Utifrån vad jag har sett är jag ganska säker på en 3:a, som endast känns svag för att jag trots allt har sett honom ganska lite. Så det ligger viss projektion i betyget här.
Liridon Silka - 1, togs in från Motala inför förra säsongen och har spelat både sittande mittfältare och i en mer offensiv roll i 4-2-3-1, både centralt och på kanten. Teknisk och passningsintresserad som snabbt smält in fint i Södras spelstil, kan också ta ett fint jobb för laget. Kan ibland känns lite bortkommen och kan inte se en tillstymmelse till att han ska gå in och dominera ett mittfält i Allsvenskan tyvärr. Men det är svårt att sätta högre än 1:a på någon som aldrig varit ordinarie i Superettan.
Robert Gojani - 3, man får väl ändå säga att Gojani varit lite nyckeln till Södras spel de senaste säsongerna. Djup spelfördelare enligt italiensk modell. Väldigt många fina passningar och bollföring. Har också kontinuerligt förbättrat sitt närkampsspel. Från Jönköpingsförorten Öxnehaga, men gick tidigt till J-Södras organisation.
Relativt nöjd med spelarna här. Gojani och Stian tror jag blir viktiga i att hålla hårt bakåt och både Silka och Fidde får man väl vara nöjda med som reserver. Kan variera spelet här en del beroende på motstånd.
Senast redigerad av Arctic Monkey 2016-04-01 kl. 14:47.