2016-03-24, 09:24
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad säger vi om femmor i de olika lagen? Enligt betygsättningen i inlägget ovan.

Rogne (IFK), Christiansen (MFF), fler? Adu sade vi förra året men tveksamt om han fortfarande förtjänar en femma. Vibe, Bahoui, m. fl., har lämnat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ernst.Hugo
Rosenberg (minus armbågar) och Berget snuddar vid femmor?

Dock kan jag störa mig lite på benämningen landslagsklass, eftersom det inte betyder vad det gjorde förr (jag menar, beviseligen håller Lewicki, Yotun m.fl. tillräckligt hög nivå för resp. landslag). Femman för mig betyder snarare topp 5-10 i Allsvenskan.

Nu diskuterar jag ordets betydelse, snarare än vem som förtjänar vad. Sorry.

Helt ok, jag håller med om att benämningen inte riktigt är så bra, men jag tolkar det lite som "bra nog att kunna vara helt ordinarie i det svenska landslaget (eller landslag på samma nivå)". Därför ger jag t ex inte Aleesami eller Salomonsson femmor (eller Hjörtur för den delen).

Jag tycker också att det max är någonstans runt fem spelare i Allsvenskan som vanligen håller den klassen.

Ranegie och Elm så som deras senaste säsonger sett ut är då absolut inte femmor.

Rogne, Christiansen (sett för lite för att kunna bedöma det), Ofori, Claesson och Rosenberg kanske är en bra kvintett, med något möjligt tillägg.

/feldgrau
Citera
2016-03-24, 09:51
Medlem
ZlatanManias avatar
Ska man ge Ranegie & Rasmus Elm femmor kan man lika gärna ta med Molins, Avdic, Hysén & Etuhu.
Citera
2016-03-24, 09:55
Medlem
Paulinho tillhör definitivt femmorna. Möjligtvis Kujovic för sin målfarlighet, kanske lite för dålig i det övriga spelet?
Citera
2016-03-24, 09:57
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Ska man ge Ranegie & Rasmus Elm femmor kan man lika gärna ta med Molins, Avdic, Hysén & Etuhu.

Precis, och då kan man lika gärna ta med Salomonsson, Aleesami, Engvall och ... Och så är helt plötsligt halva Allsvenskan "landslagsklass".

/feldgrau
Citera
2016-03-24, 09:58
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Nja..Dessas nuvarande status är väl rätt osäker.

Fyra kan man ge för gamla meriter som mest.
Citera
2016-03-24, 10:00
Medlem
Salorms avatar
Citat:

Ni behöver inte oroa er då ni vet vilket lag Ranegie spelar i just nu så kommer han garanterat bli en -5 och tokfloppa.
Citera
2016-03-24, 10:16
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Precis, och då kan man lika gärna ta med Salomonsson, Aleesami, Engvall och ... Och så är helt plötsligt halva Allsvenskan "landslagsklass".

/feldgrau
Absolut, ser man bara till vad spelare har presterat är det lätt att ge överbetyg.
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja..Dessas nuvarande status är väl rätt osäker.

Fyra kan man ge för gamla meriter som mest.
Ger inte mycket för gamla meriter, lägger mest upp för en stor besvikelse om man tar ut toppbetyget i förskott och vips så inser man att spelaren i fråga inte alls är i närheten av den nivå han hade för en tid sen.
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Ni behöver inte oroa er då ni vet vilket lag Ranegie spelar i just nu så kommer han garanterat bli en -5 och tokfloppa.
Äh det är nu precis när allsvenskan är runt hörnet som man ska va som allra mest positiv
Citera
2016-03-24, 10:29
Medlem
hagsatras avatar
Alex - 5

20 mål i år
Citera
2016-03-24, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Paulinho tillhör definitivt femmorna. Möjligtvis Kujovic för sin målfarlighet, kanske lite för dålig i det övriga spelet?

Tur att någon uppmärksammade den klaraste 5:an av alla.
Citera
2016-03-24, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tur att någon uppmärksammade den klaraste 5:an av alla.
Man kanske borde satsat en hundring på att paulinho vinner allsvenska skytteligan?
Citera
2016-03-24, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Man kanske borde satsat en hundring på att paulinho vinner allsvenska skytteligan?

Jag kommer nog inte spela på skyttekung i år då det är en alldeles för smärtsamt utdragen upplevelse. Det är en sådan lång period och så mycket som kan gå fel med skador och eventuella försäljningar, Oddset måste verkligen vara något i monsterväg för att täcka upp för detta.

Nu tror jag visserligen att Palle kommer vara kvar i Häcken resten av året så den farhågan kan nog strykas, men jag vet inte om 15 gånger pengarna är värt risken även om det känns extremt mycket mer spelvärt än t ex 7,50 på Kujovic eller 8,50 på Hysén.

edit. Såg att Pa Dibba ger 75x, han kommer nog kunna ligga rätt högt upp i år men det är såklart ett jättelångskott att han vinner hela skiten även om jag tror att Sundsvall kommer göra ett bra år och ganska mycket mål.
Senast redigerad av trazke 2016-03-24 kl. 11:40.
Citera
2016-03-24, 12:20
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Målvakter
Johan Wiland - 3 trots många års erfarenhet har Wiland vissa ungdomliga tendenser. Stundtals briljant, men spelet i luften lämnar mer att önska.

Fredrik Andersson - 2 inte fått många minuter, men har gett ett stabilt intryck.

Marko Johansson och Zlatan Azinovic är för långt från startelvan för att bedömas.

Försvarare
Anton Tinnerholm - 4 löper, krigar och sliter förmodligen mest i Malmö FF. Begränsningar, likt många andra svenska ytterbackar, i bollkontrollen. Trygg både offensivt och defensivt.

Kari Arnason - 3 rutinerad mittback som styr och ställer. Brister i uppspelsfasen och i tempot. Kommer få det svårt mot väldigt snabba anfallare. Stabil i luften.

Franz Brorsson - 3 kanske ett för snällt betyg, men det är svårt att inte imponeras av Franz vilja. Stenhård och hyfsat modern mittback. Följer gärna med upp för att fullfölja vad han påbörjat. Kanske den back som anfallarna kommer ha mest blåmärken av?

Carvalho - 3 återigen, kanske ett för snällt betyg om man ser till vissa insatser i fjol. Men har en ljus framtid framför sig vill jag tro. Snabbaste mittbacken i Allsvenskan, och en av de starkaste. Får han ordning på språket, blir lite mer taktisk blir det nog bra.

Rasmus Bengtsson - 3 visar emellanåt upp att han har rutin från aningen större ligor. Problemet är att han är gjord av glas. I år hoppades vi, eftersom han fick en hel försäsong, men det har ju börjat sådär.

Pa Konate - 2.5 blandar och ger. Ena sekunden dansar han igenom Shaktars försvar, andra sekunden går han bort sig ordentligt mot mindre kvalificerat motstånd.

Andreas Vindheim - 2 liksom Bengtsson är detta en man av glas. Man kan ana talangen när han är på plan, men oftast sitter han i sjukstugan.

Yoshimar Yotun - 4 oväntat högt betyg. Dels är jag svag för peruanen, men mest baserar jag det på den nya strategi vi skymtat på försäsongen. Som offensiv ytterback är han briljant, en av de bästa i Allsvenskan. Defensivt gick han bort sig lite väl ofta i fjol, men visar upp (delvis) en annan sida nu.

Mittfältare
Vladimir Rodic - 3 högstanivån är en fyra, utan att tveka. Men har inte visat den hittills i år. Precisa inlägg och kan göra sin gubbe.

Oscar Lewicki - 3.5 var stundtals en gigant på mittfältet i fjol, tappade mot slutet och inte dominerat i år. Mindre bra passningsfot, dock väldigt placeringssäker och bra med huvudet.

Anders Christiansen - 5 den mest solklara femman i Malmö enligt mig. Modern innermittfältare som gör det svårt för motståndaren över hela banan. Fantastisk med bollen, på korta och långa håll, och otroligt stark i defensiven.

Enoch Kofi Adu - 4 snuddade en gång i tiden vid femman, men efter försäsongen är en fyra i överkant. Otroligt lugn och stabil, med bra känsla en gång i tiden. Nu: loj och ointresserad. Hittar han tillbaka innan han säljs?

Erdal Rakip - 3 stor talang som hade fått ett högre betyg om han spelade i någon annan klubb. Nu gör konkurrensen och bristen på speltid att han inte riktigt utvecklas som vi hoppats.

Magnus Wolff Eikrem - 3 vann poängligan i fjol, vilket inte säger så mycket med tanke på MFFs usla säsong. Påstår själv att han kan bättre, och det hoppas vi verkligen. Potential finns, nu måste han själv bara hitta rätt.

Jo Inge Berget - 4.5 stundtals bäst i laget. Otrolig kämpaanda, kombinerat med bra teknik och intelligens.

Tobias Sana - 2 Har inte kommit till sin rätt alls och är mer eller mindre placerad i frysboxen.

Guillermo Molins - 2.5 en spelare man verkligen vill ge ett högre betyg, men har dels varit borta länge och har dessutom inte briljerat hittills i år. Behöver tid att komma tillbaka, om han kan.

Mattias Svanberg - 1 Allsvenskans största talang, i alla fall en av. Men har ingen rutin av A-lagsspel (några minuter på försäsongen räknas inte. Men vilket material. Lär bli ett par inhopp i år.

Anfallare
Markus Rosenberg - 4.5 en av Allsvenskans bästa spelare, men har ett par negativa sidor som drar ner betyget. Det är dels den uppenbara punkten, fulspelet. Men kan även ge ett negativt och lojt intryck på plan.

Vidar Örn Kjartansson - 4 isländsk landslagsman och målspruta. Har lite kvar till toppform, men uppenbart vilken spelare det är. Konkurrerar om skytteligatiteln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in