2016-01-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiaWallace
Mejla studievgledare r vl det frsta tipset. I mnga fall kan du ocks f mycket info p utbildningens hemsida, studieplan med exakta kurser som ingr och i vissa fall ven scheman. P s stt kan du jmfra och se vilken som knns mest intressant fr dig. I Uppsala vet jag i alla fall att bde KBT och PDT finns att vlja som inriktning, Lund vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
I Lund vljer man inte inriktning, utan man fr lsa bda.

Allright. Stort tack, hrni. Det blir Lund fr min del, exciting!
Citera
2016-01-21, 19:43
Medlem
Vad kan en psykolog jobba med? Vad jag knner till r att en psykolog kan jobba med;

* Att bedriva terapi
* Jobba inom HR

Kan man tnka sig att en Psykolog ven kan jobba med marknadsfring/ reklam & Pr? Vad tror ni? Finns det annat en psykolog kan jobba med? Dela grna med er!
Citera
2016-02-05, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare1234
Vad kan en psykolog jobba med? Vad jag knner till r att en psykolog kan jobba med;

* Att bedriva terapi
* Jobba inom HR

Kan man tnka sig att en Psykolog ven kan jobba med marknadsfring/ reklam & Pr? Vad tror ni? Finns det annat en psykolog kan jobba med? Dela grna med er!

Skulle faktiskt rekommendera denna serie "Hej Psykolog" som intervjuar olika psykologer med vad dom jobbar med och olika frgor som vad en psykolog kan jobba med.

Otroligt intressant.

https://m.youtube.com/channel/UCLr9-idcDLnzFzLDyDwOnZw
Citera
2016-03-15, 14:31
Medlem
U22s avatar
Funderar p att ska till psykologprogrammet, men har bara typ 12 pong frn gymnasiet. Hade tnkt ska det i stersund, och det r ju en mindre knd universitetsstad s dr kanske det inte r lika stor konkurrens. Ska ju gra hgskoleprovet ocks snart. Finns det nd ngon chans att komma in som reserv typ?
Citera
2016-03-15, 15:16
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Funderar p att ska till psykologprogrammet, men har bara typ 12 pong frn gymnasiet. Hade tnkt ska det i stersund, och det r ju en mindre knd universitetsstad s dr kanske det inte r lika stor konkurrens. Ska ju gra hgskoleprovet ocks snart. Finns det nd ngon chans att komma in som reserv typ?

http://statistik.uhr.se/

Nej, krvdes 20.94 frra HT s det r rtt s krt, tyvrr. Men lycka till med HP
Citera
2016-03-15, 15:22
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
http://statistik.uhr.se/

Nej, krvdes 20.94 frra HT s det r rtt s krt, tyvrr. Men lycka till med HP

Auch. Nvl, fr vl satsa p lrarprogrammet.
Citera
2016-03-22, 11:45
Medlem
Funderar p psykologprogrammet. Undrar frst och frmst hur studierna ser ut. r det s pragmatiskt och praktiskt frberedande som folk sger att det r? r det bara KBT och terapeutiska frberedelser? Hur ser utsikterna ut fr dem som vill forska och skriva om psykologi istllet fr att arbeta som terapeut?

Vilket utbildningsste skulle ni rekommendera?

Tackar s lnge!
Citera
2016-03-22, 22:55
Medlem
SuperShulgins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
Funderar p psykologprogrammet. Undrar frst och frmst hur studierna ser ut. r det s pragmatiskt och praktiskt frberedande som folk sger att det r? r det bara KBT och terapeutiska frberedelser? Hur ser utsikterna ut fr dem som vill forska och skriva om psykologi istllet fr att arbeta som terapeut?

Vilket utbildningsste skulle ni rekommendera?

Tackar s lnge!

Om du kan skriva vad du r intresserad av s kan jag hjlpa dig. Vad r det du vill forska om?
Citera
2016-03-24, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperShulgin
Om du kan skriva vad du r intresserad av s kan jag hjlpa dig. Vad r det du vill forska om?

Absolut! Jag tycker alltid det r intressant att lsa om mnniskans och kollektivets kognitiva natur. Hur vi fungerar, vilka motiv vi har, hur kognitivt engagerade vi generellt sett r, huruvida vi tnker kritiskt eller inte i situationer dr ev. analys och kritik r ndvndigt, hur vr intuition pverkar tankestt och sikter, vilken funktion spelar instinkt, biologi osv. osv.

Jag tycker nog det mesta jag lser inom psykologi r intressant, men jag r inte ndvndigtvis intresserad av terapi eller att lsa mnniskors problem efter de frutsttningar som ges; jag hade mycket hellre forskat och drivit utvecklingen framt, i den mn man ht mktar ngot sdant.

Jag tycker om att lsa och hade grna lst dagarna i nda.

Tackar!
Citera
2016-03-24, 22:19
Medlem
SuperShulgins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
Absolut! Jag tycker alltid det r intressant att lsa om mnniskans och kollektivets kognitiva natur. Hur vi fungerar, vilka motiv vi har, hur kognitivt engagerade vi generellt sett r, huruvida vi tnker kritiskt eller inte i situationer dr ev. analys och kritik r ndvndigt, hur vr intuition pverkar tankestt och sikter, vilken funktion spelar instinkt, biologi osv. osv.

Jag tycker nog det mesta jag lser inom psykologi r intressant, men jag r inte ndvndigtvis intresserad av terapi eller att lsa mnniskors problem efter de frutsttningar som ges; jag hade mycket hellre forskat och drivit utvecklingen framt, i den mn man ht mktar ngot sdant.

Jag tycker om att lsa och hade grna lst dagarna i nda.

Tackar!

Jag tror du tnker p en psykoterapeut, d en psykolog jobbar med mycket annat en bara terapi, s som utredning, handledning, diagnostik och bedmning inom en rad olika flt. Vill du endast forska behver du inte ndvndigtvis g psykologprogrammet, utan det kan rcka med en Msc i psykologi/neurovetenskap/vad fan som helst faktiskt, d de flesta doktorandtjnster vljer mer efter praktiska frdigheter n efter vilket diplom man kan visa upp(ngot utav en verdrift mjligen). Emellertid s blir din arbetsmarknad senare lngt mer begrnsad med endast en master, till skillnad frn ett genomgtt psykologprogram, som leder till legitimation som psykolog.
Citera
2016-03-24, 22:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har skt 5 ggr med folkhgskoleintyg... Utan hp lr man krd att komma in va grabbar..?
Citera
2016-03-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har skt 5 ggr med folkhgskoleintyg... Utan hp lr man krd att komma in va grabbar..?
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in