2016-01-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiaWallace
Mejla studievägledare är väl det första tipset. I många fall kan du också få mycket info på utbildningens hemsida, studieplan med exakta kurser som ingår och i vissa fall även scheman. På så sätt kan du jämföra och se vilken som känns mest intressant för dig. I Uppsala vet jag i alla fall att både KBT och PDT finns att välja som inriktning, Lund vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
I Lund väljer man inte inriktning, utan man får läsa båda.

Allright. Stort tack, hörni. Det blir Lund för min del, exciting!
Citera
2016-01-21, 19:43
Medlem
Vad kan en psykolog jobba med? Vad jag känner till är att en psykolog kan jobba med;

* Att bedriva terapi
* Jobba inom HR

Kan man tänka sig att en Psykolog även kan jobba med marknadsföring/ reklam & Pr? Vad tror ni? Finns det annat en psykolog kan jobba med? Dela gärna med er!
Citera
2016-02-05, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare1234
Vad kan en psykolog jobba med? Vad jag känner till är att en psykolog kan jobba med;

* Att bedriva terapi
* Jobba inom HR

Kan man tänka sig att en Psykolog även kan jobba med marknadsföring/ reklam & Pr? Vad tror ni? Finns det annat en psykolog kan jobba med? Dela gärna med er!

Skulle faktiskt rekommendera denna serie "Hej Psykolog" som intervjuar olika psykologer med vad dom jobbar med och olika frågor som vad en psykolog kan jobba med.

Otroligt intressant.

https://m.youtube.com/channel/UCLr9-idcDLnzFzLDyDwOnZw
Citera
2016-03-15, 14:31
Medlem
U22s avatar
Funderar på att söka till psykologprogrammet, men har bara typ 12 poäng från gymnasiet. Hade tänkt söka det i Östersund, och det är ju en mindre känd universitetsstad så där kanske det inte är lika stor konkurrens. Ska ju göra högskoleprovet också snart. Finns det ändå någon chans att komma in som reserv typ?
Citera
2016-03-15, 15:16
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Funderar på att söka till psykologprogrammet, men har bara typ 12 poäng från gymnasiet. Hade tänkt söka det i Östersund, och det är ju en mindre känd universitetsstad så där kanske det inte är lika stor konkurrens. Ska ju göra högskoleprovet också snart. Finns det ändå någon chans att komma in som reserv typ?

http://statistik.uhr.se/

Nej, krävdes 20.94 förra HT så det är rätt så kört, tyvärr. Men lycka till med HP
Citera
2016-03-15, 15:22
Medlem
U22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftFate
http://statistik.uhr.se/

Nej, krävdes 20.94 förra HT så det är rätt så kört, tyvärr. Men lycka till med HP

Auch. Nåväl, får väl satsa på lärarprogrammet.
Citera
2016-03-22, 11:45
Medlem
Funderar på psykologprogrammet. Undrar först och främst hur studierna ser ut. Är det så pragmatiskt och praktiskt förberedande som folk säger att det är? Är det bara KBT och terapeutiska förberedelser? Hur ser utsikterna ut för dem som vill forska och skriva om psykologi istället för att arbeta som terapeut?

Vilket utbildningssäte skulle ni rekommendera?

Tackar så länge!
Citera
2016-03-22, 22:55
Medlem
SuperShulgins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
Funderar på psykologprogrammet. Undrar först och främst hur studierna ser ut. Är det så pragmatiskt och praktiskt förberedande som folk säger att det är? Är det bara KBT och terapeutiska förberedelser? Hur ser utsikterna ut för dem som vill forska och skriva om psykologi istället för att arbeta som terapeut?

Vilket utbildningssäte skulle ni rekommendera?

Tackar så länge!

Om du kan skriva vad du är intresserad av så kan jag hjälpa dig. Vad är det du vill forska om?
Citera
2016-03-24, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperShulgin
Om du kan skriva vad du är intresserad av så kan jag hjälpa dig. Vad är det du vill forska om?

Absolut! Jag tycker alltid det är intressant att läsa om människans och kollektivets kognitiva natur. Hur vi fungerar, vilka motiv vi har, hur kognitivt engagerade vi generellt sett är, huruvida vi tänker kritiskt eller inte i situationer där ev. analys och kritik är nödvändigt, hur vår intuition påverkar tankesätt och åsikter, vilken funktion spelar instinkt, biologi osv. osv.

Jag tycker nog det mesta jag läser inom psykologi är intressant, men jag är inte nödvändigtvis intresserad av terapi eller att lösa människors problem efter de förutsättningar som ges; jag hade mycket hellre forskat och drivit utvecklingen framåt, i den mån man öht mäktar något sådant.

Jag tycker om att läsa och hade gärna läst dagarna i ända.

Tackar!
Citera
2016-03-24, 22:19
Medlem
SuperShulgins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
Absolut! Jag tycker alltid det är intressant att läsa om människans och kollektivets kognitiva natur. Hur vi fungerar, vilka motiv vi har, hur kognitivt engagerade vi generellt sett är, huruvida vi tänker kritiskt eller inte i situationer där ev. analys och kritik är nödvändigt, hur vår intuition påverkar tankesätt och åsikter, vilken funktion spelar instinkt, biologi osv. osv.

Jag tycker nog det mesta jag läser inom psykologi är intressant, men jag är inte nödvändigtvis intresserad av terapi eller att lösa människors problem efter de förutsättningar som ges; jag hade mycket hellre forskat och drivit utvecklingen framåt, i den mån man öht mäktar något sådant.

Jag tycker om att läsa och hade gärna läst dagarna i ända.

Tackar!

Jag tror du tänker på en psykoterapeut, då en psykolog jobbar med mycket annat en bara terapi, så som utredning, handledning, diagnostik och bedömning inom en rad olika fält. Vill du endast forska behöver du inte nödvändigtvis gå psykologprogrammet, utan det kan räcka med en Msc i psykologi/neurovetenskap/vad fan som helst faktiskt, då de flesta doktorandtjänster väljer mer efter praktiska färdigheter än efter vilket diplom man kan visa upp(något utav en överdrift möjligen). Emellertid så blir din arbetsmarknad senare långt mer begränsad med endast en master, till skillnad från ett genomgått psykologprogram, som leder till legitimation som psykolog.
Citera
2016-03-24, 22:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Har sökt 5 ggr med folkhögskoleintyg... Utan hp lär man körd att komma in va grabbar..?
Citera
2016-03-24, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har sökt 5 ggr med folkhögskoleintyg... Utan hp lär man körd att komma in va grabbar..?
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in