2016-03-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Inte i några av dessa videor ser man att polisen börjar skjuta mot demonstranter helt utan anledning. I de två första ser man inte ens vad de skjuter på inga demonstranter verkar skadade. I den sista skjuts demonstranter men vi vet inte hur det började eller bakgrunden.

I den här videon kan man se hur de protesterar, och så fort polisen börjar skjuta mot dom så springer dom och gömmer sig bakom bilarna. Inga vapen eller något sånt syns på demonstranterna.
Såklart det kan ju ha hänt något innan videon, men det är ju samtidigt väldigt osannolikt att i alla videos där polisen skjuter mot demonstranter så är det demonstranternas fel.
Polisen kanske också sköt bara för att skrämma dom, men det är ju också inte bra..
Citera
2016-03-24, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123ref123
Jag har läst igenom de andra trådarna men hittar inget.
Hur började egentligen konflikten i Syrien? Några säger att det blev protester, och att terrorister gick in bland folkmassorna och började skjuta mot polisen. Andra säger att det var polisen som började skjuta. Jag har själv sett några videos där man klart och tydligt ser att polisen börjar skjuta mot demonstranter, utan anledning.
Ex :
https://www.youtube.com/watch?v=ZtGrG6ioAHI
https://www.youtube.com/watch?v=_ZUrWm1bIeU
https://www.youtube.com/watch?v=4m0i9vt6qWk&bpctr=1458327164
https://www.youtube.com/watch?v=o_Jnbrcj3-g

Om någon av er har länkar på videos där demonstranterna börjar skjuta på polisen, länka gärna.
Och om någon kan skriva det exakta datumet då skottlossningar började i Syrien, så hade det varit snällt.

Polisen började skjuta mot demonstranter först. Det skedde stor förvirring bland polisen hur man skulle sköta demonstrationerna. Den sida som avfyrade första skottet kommer vi aldrig få reda på, men man kan helt klart beskylla den Syriska polisen mer. När rebeller väl fick tag på vapen så var SAA i stort underläge, här hade de folk som demonstrerade fredligt och samtidigt extremister som sköt på dem.
Citera
2016-03-24, 10:38
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är sant, Assadregimen bejakar sekularism, men inte som ett egenvärde, utan på sitt sätt som skiljer den ifrån västvärldens syn på det. Assadregimen, som i grunden styrts av alawiter, kan inte förespråka en religiös och teokrati eftersom de flesta i Syrien är sunnimuslimer vars religiösa traditioner skiljer sig från den shiamuslimska, vilka alawiter tillhör. Han skulle inte kunna driva exempelvis MSBs politik dels för att det inte skulle finnas förtroende för det pga hans bakgrund, dels pga det skulle hota alawiterna i landet (tidigare i historien var de mycket förtryckta innan Hafez grep makten). Hans enda chans för honom att plundra landet i lugn och ro är att bejaka sekularism för att undvika trubbel och för att legitimera sin maktställning.

Fast spelar det någon roll -varför- Assad bejakat sekularism? Det är väl glasklart att den haft ett enormt egenvärde oavsett, nämligen för de miljoner kristna/alawiter osv som kunnat leva relativt fritt utan shariatvång som drabbar det dagliga livet?
Menar du med MSB = MB = Muslimska brödraskapet? Det gick ju inte särskilt bra när de fick chansen i Egypten och även där hade det ju i efterhand varit mycket bättre att behålla diktatorn Mubarak.

Citat:
Alltså, hans sekularism är instrumentell och har inget egenvärde, vilket innebär att den kan sättas ur spel om hans makt hotas. Dessutom har alawiter en informell företrädesrätt till viktiga positioner inom landet och detta är väldokumenterat av syrienforskare och statsvetare. Jag skulle därför inte tillskriva hans sekularism som något väldigt likt västvärlden.

Förstår inte detta resonemang. Vadå sättas ur spel om hans makt hotas? Av hans motståndare som vill ta över givetvis, men det låter som du menar att -han- skulle sätta den ur spel..vad skulle han tjäna på det?
Självklart är det en minoritetens diktatur, men vi har ju sett bevis på bevis under senare år på vad som väntar om "majoriteten" får chansen - de är ju ändå inte intresserade av demokrati, Syrien kommer få sharialagar och efter en kort tid har vi åter de facto diktatur, om än en demokratiskt framröstad. Enda skillnaden mot Assads diktatur är att sekularismen och tryggheten för de religiösa minoriteterna är som bortblåst, så då har det alla lika jävligt istället.

Du brukar fråga vissa hur de kan försvara Assad, men hur kan du försvara det förtryck av folk som tänker västerländskt som ofrånkomligen kommer att uppstå vid en "demokratisering" av Syrien som du vill ha?

Det finns bara dåliga alternativ, men Assad är det minst dåliga.

Citat:
Samhällsfreden är viktigare än att uppehålla värden som omgärdas av diktatur (sekulär diktatur). Demokrati växer inte över en natt. Det tog ju Sverige ungefär 150 år från kungadöme till dagens parlamentarism och livliga civilsamhälle. Syrien handlar dessutom inte om att ha en pro-Väst regim (helst skulle man vilja ha det), men viktigare, ur geopolitiskt synsätt, är att försvaga Irans ställning i regionen, och därmed också Hezbollah, även om makten i slutändan hamnar i exempelvis MSB:s händer.

Du tror alltså på allvar att Syrien skulle ta sina första stapplande steg mot demokrati om Assad avsattes? Jag ser ingenting som tyder på det. Det du missar är att vår demokrati växt fram organiskt utan någon större påverkan utifrån - säg att USA hade varit lika starkt som det är idag år 1848, när Europa hade något liknande arabiska våren - tror du resultatet hade blivit bra om USA då satt vapen i civilbefolkningens händer, långt innan folkbildningen kom igång, och låtit folket störta maktinnehavarna? Givetvis inte: följden hade blivit kaos och försämrad levnadsstandard för att de nya makthavarna hade saknat kompetens och erfarenhet. Något vi nu kan se i alla arabländer som blev av med sin diktator de senaste åren.

Din geopolitiska motivering rör sig på ett helt annat plan och har att göra med stormaktsintressen - jag anser personligen att Iran-avtalet är Obamas största prestation över huvud taget, dvs ett upptinande av relationen USA-Iran är det smartaste steget som USA kan ta i Mellanöstern och kommer att få konsekvenser positiva för USA även på global nivå.
Men här är vi inne på helt andra argument än vad som är bäst för Syriens folk och det utgör en diskussion för sig.
Senast redigerad av Savoy 2016-03-24 kl. 10:45.
Citera
2016-03-24, 11:30
Medlem
humanlifes avatar
Kurder har hittat dokument som IS har lämnat efter sig på flykt och ett team från RT har filmat vid gränsen mot Turkiet.
Här visas nya bevis för Turkiets mycket omfattande stöd till IS och till slut besvaras frågan varför Turkiet ger allt detta olagliga stöd till IS:
De har en gemensam fiende: YPG.

ISIS, oil & Turkey: RT films trove of jihadist docs detailing illegal trade with Ankara
https://www.rt.com/news/336967-isis-files-oil-turkey-exclusive/
Citera
2016-03-24, 11:38
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ref123
Jag har läst igenom de andra trådarna men hittar inget.
Hur började egentligen konflikten i Syrien? Några säger att det blev protester, och att terrorister gick in bland folkmassorna och började skjuta mot polisen. Andra säger att det var polisen som började skjuta. Jag har själv sett några videos där man klart och tydligt ser att polisen börjar skjuta mot demonstranter, utan anledning.
Ex :
https://www.youtube.com/watch?v=ZtGrG6ioAHI
https://www.youtube.com/watch?v=_ZUrWm1bIeU
https://www.youtube.com/watch?v=4m0i9vt6qWk&bpctr=1458327164
https://www.youtube.com/watch?v=o_Jnbrcj3-g

Om någon av er har länkar på videos där demonstranterna börjar skjuta på polisen, länka gärna.
Och om någon kan skriva det exakta datumet då skottlossningar började i Syrien, så hade det varit snällt.

Rent tekniskt måste man ha mer info om händelserna och tidspunkterna. Det kan vara så att polisen blev beskjuten innan. Eller att polisen sköt först. Det avgör inte dessa klip. Men ja, skulle vara intressant med bevis på att demonstranter använde vapen.
Citera
2016-03-24, 12:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Fast spelar det någon roll -varför- Assad bejakat sekularism? Det är väl glasklart att den haft ett enormt egenvärde oavsett, nämligen för de miljoner kristna/alawiter osv som kunnat leva relativt fritt utan shariatvång som drabbar det dagliga livet?
Menar du med MSB = MB = Muslimska brödraskapet? Det gick ju inte särskilt bra när de fick chansen i Egypten och även där hade det ju i efterhand varit mycket bättre att behålla diktatorn Mubarak.
Ska Syrien styras utifrån vad kristna och alawiter tycker? Varför ska de ha företräde för vad som ska vara ett rätt system? När du skriver ”shariatvång”, vad är det du menar då?

Du kan inte förvänta dig att ett parti ska kunna göra landet demokratiskt på en dag. Det är en process, vilket verkar svårt för dig att förstå. Varje folkslag, eller nation, har sina kulturella, historiska och traditionella värden som är inpräntade hos det egna kollektiva. De förändras långsamt mot en process av demokrati. Under MB:s tid var det fler kristna ledamöter i Egyptens politiska historia. Det var en process som sattes igång, men som nu sattes stop för av militären.

Citat:
Förstår inte detta resonemang. Vadå sättas ur spel om hans makt hotas? Av hans motståndare som vill ta över givetvis, men det låter som du menar att -han- skulle sätta den ur spel..vad skulle han tjäna på det?
Självklart är det en minoritetens diktatur, men vi har ju sett bevis på bevis under senare år på vad som väntar om "majoriteten" får chansen - de är ju ändå inte intresserade av demokrati, Syrien kommer få sharialagar och efter en kort tid har vi åter de facto diktatur, om än en demokratiskt framröstad. Enda skillnaden mot Assads diktatur är att sekularismen och tryggheten för de religiösa minoriteterna är som bortblåst, så då har det alla lika jävligt istället.

Du brukar fråga vissa hur de kan försvara Assad, men hur kan du försvara det förtryck av folk som tänker västerländskt som ofrånkomligen kommer att uppstå vid en "demokratisering" av Syrien som du vill ha?

Det finns bara dåliga alternativ, men Assad är det minst dåliga.
Återigen, varför är utgångspunkten vad minoriteter tycker? Ser du inte det enorma problemet även med Assadregimen för majoriteten, eller beror ditt försummade av majoritet på att de är sunnimuslimer?
Fast du tjatar hela tiden om sekularism samtidigt som du redan vet att Syrien inte styrs med makt proportionellt till folket i Syrien. Alla de viktiga befattningarna innehas av Assads vänner eller släkt med tillhörighet. Det går inte att prata om sekularism när den politiska ordningen ser fördelad ut på det sättet. Jag ifrågasätter också skiljandet mellan sharialagar och Assadregimens lagar. Assadregimens politik handlar om att inte lägga sig i politiken, även om det kommer från minoriteter. Titta på assyrier som blivit fängslade, torterade och dödade för att göra anspråk på politiska och kulturella rättigheter, och inte minst kurder.

Det är inte ett Syrien jag vill ha, men det är ett Syrien som är bäst för tillfället och på lång sikt.
Vilka alternativ det finns beror på vad du har lagt fram som alternativ, och enligt dig finns det bara mellan Assad och al-Nusra/IS. Det gör jag inte och därför anser jag att Assad inte är det minst dåliga. Sen är det viktigt att veta vad du menar med ”minst dåliga”. Enligt mig är Assad dålig på lång sikt och MB bra på lång sikt, ur demokratiskt hänseende, och därför är MB det "minst dåliga".

Jag brukar fråga hur vissa kan legitimera Assads våld och samtidigt kritisera rebellerna. Tänka västerländskt? Jag anser att i framtiden kommer en majoritet av Syrien tänka ”västerländskt”, vad du än menar med det, om Assad avsätts och en demokratiprocess inrättas.
Citat:
Du tror alltså på allvar att Syrien skulle ta sina första stapplande steg mot demokrati om Assad avsattes? Jag ser ingenting som tyder på det. Det du missar är att vår demokrati växt fram organiskt utan någon större påverkan utifrån - säg att USA hade varit lika starkt som det är idag år 1848, när Europa hade något liknande arabiska våren - tror du resultatet hade blivit bra om USA då satt vapen i civilbefolkningens händer, långt innan folkbildningen kom igång, och låtit folket störta maktinnehavarna? Givetvis inte: följden hade blivit kaos och försämrad levnadsstandard för att de nya makthavarna hade saknat kompetens och erfarenhet. Något vi nu kan se i alla arabländer som blev av med sin diktator de senaste åren.

Din geopolitiska motivering rör sig på ett helt annat plan och har att göra med stormaktsintressen - jag anser personligen att Iran-avtalet är Obamas största prestation över huvud taget, dvs ett upptinande av relationen USA-Iran är det smartaste steget som USA kan ta i Mellanöstern och kommer att få konsekvenser positiva för USA även på global nivå.
Men här är vi inne på helt andra argument än vad som är bäst för Syriens folk och det utgör en diskussion för sig.
Om du tror att kriget började med att folk gick ut och begärde sharia-domstolar och ersätta Syriens flagga med en svart fana? Har du missat demokratirösterna som framfördes i början av kriget? Det var ett rop för demokrati på grund av den diktatur som folket tvingats genomleva.
Demokratin i Sverige växte fram utan att kungen decimerade hela landet och dödade uppemot en halv miljon människor samt drev halva befolkningen i flykt. När folk i Sverige gjorde krav på förändring skedde det i en takt som var hänsynsfull till det rådande läget, alltså vad individerna, folket, tyckte. Demokratiprocessen om man utgår från 1809, är vart relativt smärtfri. Det där med att det måste växa fram organiskt är helt irrelevant i det här fallet. Det är inte Irak vi pratar om det. Vi pratar först om det folk som begärde ändring men blev krossade, hur mer ”organiskt” måste det vara?

Jag har en fråga till dig, efter detta genomsyrar dina inlägg. Vi har Assadregimen som, enligt dig bejakar, sekularism, å andra sidan en opposition som bejakar majoritetsval. Båda dessa former kan härledas från det ”västerländska”-tänket. Varför väljer du att lägga ett större värde i sekularism än en demokratisk process?
Citera
2016-03-24, 12:38
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Rent tekniskt måste man ha mer info om händelserna och tidspunkterna. Det kan vara så att polisen blev beskjuten innan. Eller att polisen sköt först. Det avgör inte dessa klip. Men ja, skulle vara intressant med bevis på att demonstranter använde vapen.
Det skedde skottlossningar i vissa områden, men på andra områden som inte skedde blev demonstranter ändå nedskjutna eller fängslade. Folk har försökt generalisera skottlossningen för att legitimera våldet från regimen, men så är inte fallet.
Citera
2016-03-24, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN

http://www.liveleak.com/view?i=775_1420986558
http://www.liveleak.com/view?i=aa7_1413580789

De använde sig av allt ifrån järnrör till automakarbiner och maskingevär. Ska även finnas en video där de halshugger en väktare/polis på trottoraren mitt under en pågående demostration.
Citera
2016-03-24, 13:28
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ska Syrien styras utifrån vad kristna och alawiter tycker? Varför ska de ha företräde för vad som ska vara ett rätt system? När du skriver ”shariatvång”, vad är det du menar då?

Minoriteterna som hittills fått leva sina liv ska inte behöva bli slavar under en reaktionär islamistisk stat, nej. MITT förslag har sedan minst ett år varit en uppstyckning av Syrien, och gärna Irak också, som tar hänsyn till huvudsakliga folkgrupper så att det åtminstone finns en stabil grund att bygga på inför framtiden. Typ en alawitisk-kristen kuststat efter libanesisk förebild, en (minst autonom) kurdprovins och resten får väl bli en "demokratisk" islamiststat då.

Citat:
Du kan inte förvänta dig att ett parti ska kunna göra landet demokratiskt på en dag. Det är en process, vilket verkar svårt för dig att förstå. Varje folkslag, eller nation, har sina kulturella, historiska och traditionella värden som är inpräntade hos det egna kollektiva. De förändras långsamt mot en process av demokrati. Under MB:s tid var det fler kristna ledamöter i Egyptens politiska historia. Det var en process som sattes igång, men som nu sattes stop för av militären.

Eh, va? Antal ledamöter hit eller dit, våldsam förföljelse av kristna tilltog kraftigt och situationen för de som tänkte västerländskt/sekulärt försämrades avsevärt jämfört med under Mubarak. MB bedrev aktiv hatpropaganda mot kopter, så att försöka få MB-tiden till en bra tid för kristna är bra vågat...

http://www.thedailybeast.com/articles/2013/08/22/the-muslim-brotherhood-s-war-on-coptic-christians.html

Citat:
Återigen, varför är utgångspunkten vad minoriteter tycker? Ser du inte det enorma problemet även med Assadregimen för majoriteten, eller beror ditt försummade av majoritet på att de är sunnimuslimer?
Fast du tjatar hela tiden om sekularism samtidigt som du redan vet att Syrien inte styrs med makt proportionellt till folket i Syrien. Alla de viktiga befattningarna innehas av Assads vänner eller släkt med tillhörighet. Det går inte att prata om sekularism när den politiska ordningen ser fördelad ut på det sättet. Jag ifrågasätter också skiljandet mellan sharialagar och Assadregimens lagar. Assadregimens politik handlar om att inte lägga sig i politiken, även om det kommer från minoriteter. Titta på assyrier som blivit fängslade, torterade och dödade för att göra anspråk på politiska och kulturella rättigheter, och inte minst kurder.

Det är inte ett Syrien jag vill ha, men det är ett Syrien som är bäst för tillfället och på lång sikt.
Vilka alternativ det finns beror på vad du har lagt fram som alternativ, och enligt dig finns det bara mellan Assad och al-Nusra/IS. Det gör jag inte och därför anser jag att Assad inte är det minst dåliga. Sen är det viktigt att veta vad du menar med ”minst dåliga”. Enligt mig är Assad dålig på lång sikt och MB bra på lång sikt, ur demokratiskt hänseende, och därför är MB det "minst dåliga".

För att jag inte hycklar. Din sunnimajoritet som du vill ska bestämma har ingen demokrati som mål. Det skulle däremot funka för den minoritet jag pratar om, ifall de fick leva i fred. Med västerländska mått kan vi kanske skratta åt att Libanon är en "demokrati", men med arabiska mått är det tack vare det starka kristna inflytandet en demokratisk dröm.
Hur oförenlig islamism är med vad vi kallar demokrati syns bäst i Erdogans Turkiet, som i rekordtakt håller på att vrida tillbaka klockan till 1923 eller ännu längre, detta trots att en mycket god grund, uppbyggd under många årtionden, fanns för att göra landet ännu mer upplyst och västerländskt. En grund som inte ens existerar i arabländer.

Som sagt, mitt alternativ är delning av Syrien i 3 eller vid behov fler delar. Det jag absolut inte kan acceptera är att den västerländskt inriktade minoriteten, som ju har en längre historia i landet än muslimerna, ska börja behöva leva i en islamiststat. Lite märkligt att du inte har förståelse för det här synsättet med tanke på att du har en israel på avataren.

Citat:
Jag brukar fråga hur vissa kan legitimera Assads våld och samtidigt kritisera rebellerna. Tänka västerländskt? Jag anser att i framtiden kommer en majoritet av Syrien tänka ”västerländskt”, vad du än menar med det, om Assad avsätts och en demokratiprocess inrättas. Om du tror att kriget började med att folk gick ut och begärde sharia-domstolar och ersätta Syriens flagga med en svart fana? Har du missat demokratirösterna som framfördes i början av kriget? Det var ett rop för demokrati på grund av den diktatur som folket tvingats genomleva.
Demokratin i Sverige växte fram utan att kungen decimerade hela landet och dödade uppemot en halv miljon människor samt drev halva befolkningen i flykt. När folk i Sverige gjorde krav på förändring skedde det i en takt som var hänsynsfull till det rådande läget, alltså vad individerna, folket, tyckte. Demokratiprocessen om man utgår från 1809, är vart relativt smärtfri. Det där med att det måste växa fram organiskt är helt irrelevant i det här fallet. Det är inte Irak vi pratar om det. Vi pratar först om det folk som begärde ändring men blev krossade, hur mer ”organiskt” måste det vara?

Det var säkert vissa studenter ute, dock förmodligen inte lika hög andel som i Egypten. Daraa som på många sätt ledde upproret i början har t.ex. varit ett starkt religiöst konservativt fäste länge och de har förmodligen aldrig haft någon önskan om att odla fram någon demokrati i vår mening.

Din jämförelse med svenska kungen hade krävt mycket omfattande utländsk inblandning (vapensmuggling till rebeller), internationella sanktioner och en lokalbefolkning med mycket större ekonomiska resurser än vad som är fallet idag (för att möjliggöra den stora flyktingvågen). Jag tror inte något sådant exempel går att hitta från 1800-talet.

Citat:
Jag har en fråga till dig, efter detta genomsyrar dina inlägg. Vi har Assadregimen som, enligt dig bejakar, sekularism, å andra sidan en opposition som bejakar majoritetsval. Båda dessa former kan härledas från det ”västerländska”-tänket. Varför väljer du att lägga ett större värde i sekularism än en demokratisk process?

Därför att sekularismen innebär västerländsk frihet i praktiken, medan den andra friheten bara är imaginär och istället leder till islamistiskt förtryck eftersom Syrien i stort inte är moget för en demokratisk process. Möjligen är minoriteterna redo om de får egna områden.
Citera
2016-03-24, 13:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det skedde skottlossningar i vissa områden, men på andra områden som inte skedde blev demonstranter ändå nedskjutna eller fängslade. Folk har försökt generalisera skottlossningen för att legitimera våldet från regimen, men så är inte fallet.
Din historieskrivning innehåller som vanligt många påhitt.

När beväpnade grupper väller in i landet och skjuter vilt omkring sig, så reagerar varje regering på samma sätt: de tar hand om bråkmakarna, de försöker återställa säkerheten för vanligt folk och använder våld om det behövs. Det är faktiskt statens skyldighet och inte något unikt för Assad som du försöker få det till.

USA har totalt ansvarslöst levererat mängder av vapen till Syrien och från Turkiet har islamister från världens alla hörn vällt över gränsen till Syrien obehindrat. Detta är de främsta direkta orsakerna till kriget i Syrien, den olagliga beväpningen av "oppositionella". Det är också orsaken till terrorattentaten i Europa.

Syriens chefsförhandlare i Geneve säger att terrorattentaten i Bryssel beror på att EU inte hjälpt till att bekämpa terrorismen i Mellanöstern. EU borde samarbeta med Syriens regering och dess allierade, som är de enda som för ett effektivt krig mot de islamistiska terrorgrupperna, varav en del får stöd från EU.

“Al-Jaafari Blames EU’s Wrong Syria Policy for Brussels Attacks
TEHRAN (FNA)- Head of the Syrian Delegation to the Intra-Syrian dialogue in Geneva Bashar Al-Jaafari said the recent terrorist attacks in Brussels came as a result of the wrong policies adopted by the European Union vis-à-vis Syria.

Speaking to reporters on Wednesday and on the sidelines of a meeting with EU Foreign Policy Chief Feredica Mogherini, al-Jaafari said he held objective talks with Mogherini at the delegation's residence in Geneva.

In a press conference following the talks, al-Jaafari also said "discussions focused on the importance of cooperation with the Syrian government in the fight against terrorism and on the need for lifting the sanctions imposed by the EU on the Syrian people."”

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13950105000269

IS uppmanar civila att fly från Palmyra, SAA tar snart över staden.
http://syria.liveuamap.com/
Senast redigerad av humanlife 2016-03-24 kl. 13:52.
Citera
2016-03-24, 15:51
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
In a press conference following the talks, al-Jaafari also said "discussions focused on the importance of cooperation with the Syrian government in the fight against terrorism and on the need for lifting the sanctions imposed by the EU on the Syrian people."”

Delvis är det så, ja. Väst (politikernas) prioritet har varit, är och verkar förbli att få bort Assad. Inte att bekämpa IS.
Desutom: Parallellsamhällen där islam frodas i all sin unkenhet är en del av Det Mångkulturella Konceptet. Nu är dessa //-kulturer på plats. Det som skulle ha varit en gemenskap man kunde bygga något i kring finns inte kvar, och i Belgien har det kanska aldrig funnits. I Sverige (och Norge ) är det borta. Sådana som jag ger inte en brakare politiker och journalister. Jag har inget gemensamt med dom utom språket och att vi råkar bo i samma geografiska område. När det gäller människosyn och syn på staten är vi helt olika planeter. Jag har inte mer kulturellt gemensamt med Jan Helin eller Mona Sahlin än med nyanlände Yantan Swanandi från Mosambique.

Det verkar vara likanande i varierande grad ute i europa. Makteliten har en helt annan politik för Syrienkonflikten än vad vanligt folk vill ha.
Citera
2016-03-24, 16:34
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Work in progress.
http://mobile.reuters.com/article/idUSKCN0WP0UE
Jovisst men till vilken nytta då, ja de tar tillbaka staden men det är åt helvete för sent med tanke på hur terroristerna raserat hela den antika ruinstaden med alla tempel och statyer mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in