Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Fast spelar det någon roll -varför- Assad bejakat sekularism? Det är väl glasklart att den haft ett enormt egenvärde oavsett, nämligen för de miljoner kristna/alawiter osv som kunnat leva relativt fritt utan shariatvång som drabbar det dagliga livet?
Menar du med MSB = MB = Muslimska brödraskapet? Det gick ju inte särskilt bra när de fick chansen i Egypten och även där hade det ju i efterhand varit mycket bättre att behålla diktatorn Mubarak.
Ska Syrien styras utifrån vad kristna och alawiter tycker? Varför ska de ha företräde för vad som ska vara ett rätt system? När du skriver ”shariatvång”, vad är det du menar då?
Du kan inte förvänta dig att ett parti ska kunna göra landet demokratiskt på en dag. Det är en process, vilket verkar svårt för dig att förstå. Varje folkslag, eller nation, har sina kulturella, historiska och traditionella värden som är inpräntade hos det egna kollektiva. De förändras långsamt mot en process av demokrati. Under MB:s tid var det fler kristna ledamöter i Egyptens politiska historia. Det var en process som sattes igång, men som nu sattes stop för av militären.
Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Förstår inte detta resonemang. Vadå sättas ur spel om hans makt hotas? Av hans motståndare som vill ta över givetvis, men det låter som du menar att -han- skulle sätta den ur spel..vad skulle han tjäna på det?
Självklart är det en minoritetens diktatur, men vi har ju sett bevis på bevis under senare år på vad som väntar om "majoriteten" får chansen - de är ju ändå inte intresserade av demokrati, Syrien kommer få sharialagar och efter en kort tid har vi åter de facto diktatur, om än en demokratiskt framröstad. Enda skillnaden mot Assads diktatur är att sekularismen och tryggheten för de religiösa minoriteterna är som bortblåst, så då har det alla lika jävligt istället.
Du brukar fråga vissa hur de kan försvara Assad, men hur kan du försvara det förtryck av folk som tänker västerländskt som ofrånkomligen kommer att uppstå vid en "demokratisering" av Syrien som du vill ha?
Det finns bara dåliga alternativ, men Assad är det minst dåliga.
Återigen, varför är utgångspunkten vad minoriteter tycker? Ser du inte det enorma problemet även med Assadregimen för majoriteten, eller beror ditt försummade av majoritet på att de är sunnimuslimer?
Fast du tjatar hela tiden om sekularism samtidigt som du redan vet att Syrien inte styrs med makt proportionellt till folket i Syrien. Alla de viktiga befattningarna innehas av Assads vänner eller släkt med tillhörighet. Det går inte att prata om sekularism när den politiska ordningen ser fördelad ut på det sättet. Jag ifrågasätter också skiljandet mellan sharialagar och Assadregimens lagar. Assadregimens politik handlar om att inte lägga sig i politiken, även om det kommer från minoriteter. Titta på assyrier som blivit fängslade, torterade och dödade för att göra anspråk på politiska och kulturella rättigheter, och inte minst kurder.
Det är inte ett Syrien jag vill ha, men det är ett Syrien som är bäst för tillfället och på lång sikt.
Vilka alternativ det finns beror på vad du har lagt fram som alternativ, och enligt dig finns det bara mellan Assad och al-Nusra/IS. Det gör jag inte och därför anser jag att Assad inte är det minst dåliga. Sen är det viktigt att veta vad du menar med ”minst dåliga”. Enligt mig är Assad dålig på lång sikt och MB bra på lång sikt, ur demokratiskt hänseende, och därför är MB det "minst dåliga".
Jag brukar fråga hur vissa kan legitimera Assads våld och samtidigt kritisera rebellerna. Tänka västerländskt? Jag anser att i framtiden kommer en majoritet av Syrien tänka ”västerländskt”, vad du än menar med det, om Assad avsätts och en demokratiprocess inrättas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Du tror alltså på allvar att Syrien skulle ta sina första stapplande steg mot demokrati om Assad avsattes? Jag ser ingenting som tyder på det. Det du missar är att vår demokrati växt fram organiskt utan någon större påverkan utifrån - säg att USA hade varit lika starkt som det är idag år 1848, när Europa hade något liknande arabiska våren - tror du resultatet hade blivit bra om USA då satt vapen i civilbefolkningens händer, långt innan folkbildningen kom igång, och låtit folket störta maktinnehavarna? Givetvis inte: följden hade blivit kaos och försämrad levnadsstandard för att de nya makthavarna hade saknat kompetens och erfarenhet. Något vi nu kan se i alla arabländer som blev av med sin diktator de senaste åren.
Din geopolitiska motivering rör sig på ett helt annat plan och har att göra med stormaktsintressen - jag anser personligen att Iran-avtalet är Obamas största prestation över huvud taget, dvs ett upptinande av relationen USA-Iran är det smartaste steget som USA kan ta i Mellanöstern och kommer att få konsekvenser positiva för USA även på global nivå.
Men här är vi inne på helt andra argument än vad som är bäst för Syriens folk och det utgör en diskussion för sig.
Om du tror att kriget började med att folk gick ut och begärde sharia-domstolar och ersätta Syriens flagga med en svart fana? Har du missat demokratirösterna som framfördes i början av kriget? Det var ett rop för demokrati på grund av den diktatur som folket tvingats genomleva.
Demokratin i Sverige växte fram utan att kungen decimerade hela landet och dödade uppemot en halv miljon människor samt drev halva befolkningen i flykt. När folk i Sverige gjorde krav på förändring skedde det i en takt som var hänsynsfull till det rådande läget, alltså vad individerna, folket, tyckte. Demokratiprocessen om man utgår från 1809, är vart relativt smärtfri. Det där med att det måste växa fram organiskt är helt irrelevant i det här fallet. Det är inte Irak vi pratar om det. Vi pratar först om det folk som begärde ändring men blev krossade, hur mer ”organiskt” måste det vara?
Jag har en fråga till dig, efter detta genomsyrar dina inlägg. Vi har Assadregimen som, enligt dig bejakar, sekularism, å andra sidan en opposition som bejakar majoritetsval. Båda dessa former kan härledas från det ”västerländska”-tänket. Varför väljer du att lägga ett större värde i sekularism än en demokratisk process?