2015-11-04, 11:08
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad jag förstår, så är det flygsäkerheten man övar:

http://www.albawaba.com/news/us-russia-hold-joint-military-training-exercise-syria-763600
Ja det är riktigt, jag sprang händelserna lite i förväg. Men ett samarbete på ett plan kan leda till utökat samarbete om det faller väl ut.
Citera
2015-11-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Övertagandet sägs ha varit våldsamt och SAA har enligt uppgift tagit efter IS vana att dekapitera sina krigsfångar

Tyvärr inget nytt. IS började med det men alla har tagit efter, även om rebeller och regimen inte gör hd-videor om det. En ful ovana.
Citera
2015-11-04, 11:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det sägs redan nu ha hänt:

http://english.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13940813000881

Vägen ska öppnas för allmänheten igen på torsdag.

Övertagandet sägs ha varit våldsamt och SAA har enligt uppgift tagit efter IS vana att dekapitera sina krigsfångar

http://www.syriahr.com/en/2015/11/the-regime-forces-kill-7-isis-members-and-behead-4-of-them-in-khanasser-athrayya-road/?
Härligt att det går undan nu! Ser man på kartan 16/10 - 3/11 så hade det också hänt mycket.

Jag hoppas förstås att SAA skulle bete sig bättre än att ta efter IS, men det är lätt att säga när man inte är på plats själv. Krig förändrar människors psyken, kanske för all framtid. Det är därför vi måste jobba på att avskaffa krigen, vi borde klara det, eftersom vi klarar så mycket annat.
Citera
2015-11-04, 11:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ja det är riktigt, jag sprang händelserna lite i förväg. Men ett samarbete på ett plan kan leda till utökat samarbete om det faller väl ut.
Jag tror inte att USA kommer att kriga mot terroristerna.
Citera
2015-11-04, 12:07
Medlem
Citat:
Härligt att det går undan nu! Ser man på kartan 16/10 - 3/11 så hade det också hänt mycket.

Jag hoppas förstås att SAA skulle bete sig bättre än att ta efter IS, men det är lätt att säga när man inte är på plats själv. Krig förändrar människors psyken, kanske för all framtid. Det är därför vi måste jobba på att avskaffa krigen, vi borde klara det, eftersom vi klarar så mycket annat.
Problemet är inte att SAA inte lyckat ta mark, problemet är att de inte lyckas hålla de territorier man vinner. Om någon vecka eller så har de redan förlorat lejondelen av de vinningar man gjort på kartan. SAA är så pass decimerat pga. alla deserteringarnar och dödsfall att man är väldigt uttunnat på många ställen.

Gällande det andra så hade jag fördömt agerandet om det hade varit mot någon annan än ISIS. I mitt tycke kan man göra vad som helst så länge det är mot ISIS-krigare. Dessa individer är i min åsikt inte människor utan barbariska avskum som förtjänar den värsta tänkbara behandlingen i så stor skara som möjligt. Faktum är att det kan verka moralhöjande att utsätta ISIS för samma behandling som de så gärna utsätter andra för, då det get känslan av att inte bara ISIS sitter på våldskapitalet och inte bara motståndarsidan bör vara rädda, utan att det snarare är ISIS som bör darra vid fotknölarna. Dock står det i SOHR artikeln att det rör sig om "regime forces" vilket troligtvis tyder på att det rör sig om en pro-Assad milisgrupp (typ Hizbollah) snarare än SAA själva.
Senast redigerad av scrollock 2015-11-04 kl. 13:01.
Citera
2015-11-04, 12:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Problemet är inte att SAA inte lyckat ta mark, problemet är att de inte lyckas hålla de territorier man vinner. Om någon vecka eller så har de redan förlorat lejondelen av de vinningar man gjort på kartan. SAA är så pass decimerat pga. alla deserteringarnar och dödsfall att man är väldigt uttunnat på många ställen.
Man kan ju förstå att de är krigströtta efter så lång tid, men tror du inte att det förändras nu när de har det ryska flygunderstödet?
Citat:
Gällande det andra så hade jag fördömt agerandet om det hade varit mot någon annan än ISIS. I mitt tycke kan man göra vad som helst så länge det är mot ISIS-krigare. Dessa individer är i min åsikt inte människor utan barbariska avskum som förtjänar den värsta tänkbara behandlingen i så sort skara som möjligt. Faktum är att det kan verka moralhöjande att utsätta ISIS för samma behandling som de så gärna utsätter andra för, då det get känslan av att inte bara ISIS sitter på våldskapitalet och inte bara motståndarsidan bör vara rädda, utan att det snarare är ISIS som bör darra vid fotknölarna. Dock står det i SOHR artikeln att det rör sig om "regime forces" vilket troligtvis tyder på att det rör sig om en pro-Assad milisgrupp (typ Hizbollah) snarare än SAA själva.
Håller med dig om att IS har gjort sig förtjänta av hårda bestraffningar och förödmjukelser och att det förstås höjer stridsmoralen.
Citera
2015-11-04, 13:00
Medlem
Citat:
Man kan ju förstå att de är krigströtta efter så lång tid, men tror du inte att det förändras nu när de har det ryska flygunderstödet?

Håller med dig om att IS har gjort sig förtjänta av hårda bestraffningar och förödmjukelser och att det förstås höjer stridsmoralen.
Det ryska (och iranska) stödet gör att SAA kan vinna mark och det i snabbare takt än vad man kunnat med enbart SAAF och dess tunnbomber (som anänts för att man ej har råd med missiler). Dock kvarstår problemet med att tar man en by idag så försvinner den lika snabbt imorgon när trupperna dragit vidare för att ta nästa by. Det kan inte ryska bombplan rå på, utan de används mest fördelaktigt i offensiva manövrar, inte i defensiva sådana. Vad som istället behövs är en massiv markstyrka som kan hålla områderna. Syrien har i viss mån försökt tvångsrekrytera till NDF, men resultatet har varit tvivelaktigt då deras kämparförmåga inte är den bästa (vilket är förståeligt, vi har svaga, rädda pojkar och män som ska stå emot fradgatuggande, knarkande jihadistiska barbarer som rest halva världen världen runt bara för att få våldföra sig på andra människor).
Citera
2015-11-04, 13:30
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det ryska (och iranska) stödet gör att SAA kan vinna mark och det i snabbare takt än vad man kunnat med enbart SAAF och dess tunnbomber (som anänts för att man ej har råd med missiler). Dock kvarstår problemet med att tar man en by idag så försvinner den lika snabbt imorgon när trupperna dragit vidare för att ta nästa by. Det kan inte ryska bombplan rå på, utan de används mest fördelaktigt i offensiva manövrar, inte i defensiva sådana. Vad som istället behövs är en massiv markstyrka som kan hålla områderna. Syrien har i viss mån försökt tvångsrekrytera till NDF, men resultatet har varit tvivelaktigt då deras kämparförmåga inte är den bästa (vilket är förståeligt, vi har svaga, rädda pojkar och män som ska stå emot fradgatuggande, knarkande jihadistiska barbarer som rest halva världen världen runt bara för att få våldföra sig på andra människor).
Och dessutom fylls terroristerna på i en till synes aldrig sinande ström.
Det skulle behövas påfyllning på Assads sida. Iran har vad jag förstår bara rådgivare i Syrien, är det inte meningen att de skall fylla på med soldater också? Annars verkar det ju rätt meningslöst.
Citera
2015-11-04, 13:48
Medlem
Citat:
Gällande det andra så hade jag fördömt agerandet om det hade varit mot någon annan än ISIS. I mitt tycke kan man göra vad som helst så länge det är mot ISIS-krigare. Dessa individer är i min åsikt inte människor utan barbariska avskum som förtjänar den värsta tänkbara behandlingen i så stor skara som möjligt. Faktum är att det kan verka moralhöjande att utsätta ISIS för samma behandling som de så gärna utsätter andra för, då det get känslan av att inte bara ISIS sitter på våldskapitalet och inte bara motståndarsidan bör vara rädda, utan att det snarare är ISIS som bör darra vid fotknölarna. Dock står det i SOHR artikeln att det rör sig om "regime forces" vilket troligtvis tyder på att det rör sig om en pro-Assad milisgrupp (typ Hizbollah) snarare än SAA själva.

Jag håller inte med om att SAA med allierade bör ta efter dessa avskyvärda företeelser. Tror snarare att det är viktigt att visa att man står för något annat än medeltida tänkande och fanatism. Det rör sig trots allt om en kraft som förhoppningsvis kommer att hjälpa till att återuppbygga Syrien efter att detta fruktansvärda krig är över. Då är det viktigt att försöka motverka ett beteende som verkar destruktivt både för de som utför sådana handlingar och genom signalerna det sänder till övriga i samhället.

Om uppgifterna om halshuggning stämmer (Glöm inte att SOHR sitter och rapporterar från England och är uttalat oppositionsvänligt. Ser inte heller någon angiven källa till uppgifterna.) så har jag svårt att tro att det skulle vara Hizbollahsoldater som är ansvariga. De är oerhört disciplinerade och professionella. Är nog snarare medlemmar från NDF eller Quds-brigaderna i så fall.

Sen vet jag inte hur mycket värre IS är än övriga islamister egentligen. De har väl snarare profilerat sig som ondast för att sätta skräck i sina fiender. Här är en artikel från 2012 som visar att FSA var tidigt ute med halshuggningar. De tvingade till och med barn att utföra dem:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2246382/Horrific-video-Syrian-rebels-forcing-boy-behead-captive-sword.html

Citat:
Horrific footage shows 'Syrian rebels' forcing boy to behead captive with sword.

A message at the start of the video claims the beheading was the work of the Free Syrian Army.
In the background militants can be heard chanting 'Allahu Akbar', or 'God is great'.
Citera
2015-11-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen
Jag håller inte med om att SAA med allierade bör ta efter dessa avskyvärda företeelser. Tror snarare att det är viktigt att visa att man står för något annat än medeltida tänkande och fanatism. Det rör sig trots allt om en kraft som förhoppningsvis kommer att hjälpa till att återuppbygga Syrien efter att detta fruktansvärda krig är över. Då är det viktigt att försöka motverka ett beteende som verkar destruktivt både för de som utför sådana handlingar och genom signalerna det sänder till övriga i samhället.

Om uppgifterna om halshuggning stämmer (Glöm inte att SOHR sitter och rapporterar från England och är uttalat oppositionsvänligt. Ser inte heller någon angiven källa till uppgifterna.) så har jag svårt att tro att det skulle vara Hizbollahsoldater som är ansvariga. De är oerhört disciplinerade och professionella. Är nog snarare medlemmar från NDF eller Quds-brigaderna i så fall.

Sen vet jag inte hur mycket värre IS är än övriga islamister egentligen. De har väl snarare profilerat sig som ondast för att sätta skräck i sina fiender. Här är en artikel från 2012 som visar att FSA var tidigt ute med halshuggningar. De tvingade till och med barn att utföra dem:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2246382/Horrific-video-Syrian-rebels-forcing-boy-behead-captive-sword.html
Som sagt, jag hade hållit med dig i alla andra fall, med med ISIS gäller helt andra spelregler. Det finns ingen annan organisation är de som jag skulle förespråka dödstraff för blotta medlemskap i. Det är en ondska personiferat i ett gäng rabiata drägg. ISIS förstår bara ett enda språk och det är våld. Dessvärre innebär det att devisen "ont skall med ont fördrivas" stämmer i allra högsta grad i deras fall. Att väst-hyllade FSA i själva verket är mordiska jihadistsvin är inte heller en nyhet utan något som jag påtalat flera gånger i tråden. Skillanden gentemot ISIS är dock att ISIS använder dessa barbarier som en förutsättning i sin krigsföring och ideologi (vem fan annars skriver en handbok i hur man ska våldta folk???)

Citat:
Och dessutom fylls terroristerna på i en till synes aldrig sinande ström.
Det skulle behövas påfyllning på Assads sida. Iran har vad jag förstår bara rådgivare i Syrien, är det inte meningen att de skall fylla på med soldater också? Annars verkar det ju rätt meningslöst.
"Påfyllningen" sker som jag tidigare nämnde främst genom tvångsrekrytering till NDF, men det är inte en krigseffektivlösning. I övrigt förlitar man sig på lokala stammar och miliser. Dock tillströmmar jihadister dagligen via Turkiet så det vore bra ifall YPG kunde täppa till luckan i ISIS-kontrollerade gränsen gränsen som finns i västra delen av landet.
Citera
2015-11-04, 16:03
Medlem
Syriens rebeller har satt fångar i burar nu vid potentiella måltavlor för ryssland och assad- dvs mänskliga sköldar.

Och detta är vad väst och Obama försvarar?
Citera
2015-11-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Ravmundsen

Det har hänt flertalet gånger att regimstyrkor gör detta, så det är ju knappast lönt att låtsas som att det aldrig hänt. Addera till detta att man begravt människor levande, våldtagit, dödat och torterat barn osv (främst i början av kriget).

Förutom att artikeln är från en skittidning, så är det ganska svårt att säga att det var FSA som gjorde dådet... Det är en annan part som skrivit "FSA-terrorists", vilket troligtvis är en regimanhängare. Kan lika gärna vara JN eller IS-element som gjorde det. Vad jag såg så kunde man ju inte heller se videon, så svårt att verifiera vem det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in