Citat:
Ursprungligen postat av
scrollock
Gällande det andra så hade jag fördömt agerandet om det hade varit mot någon annan än ISIS. I mitt tycke kan man göra vad som helst så länge det är mot ISIS-krigare. Dessa individer är i min åsikt inte människor utan barbariska avskum som förtjänar den värsta tänkbara behandlingen i så stor skara som möjligt. Faktum är att det kan verka moralhöjande att utsätta ISIS för samma behandling som de så gärna utsätter andra för, då det get känslan av att inte bara ISIS sitter på våldskapitalet och inte bara motståndarsidan bör vara rädda, utan att det snarare är ISIS som bör darra vid fotknölarna. Dock står det i SOHR artikeln att det rör sig om "regime forces" vilket troligtvis tyder på att det rör sig om en pro-Assad milisgrupp (typ Hizbollah) snarare än SAA själva.
Jag håller inte med om att SAA med allierade bör ta efter dessa avskyvärda företeelser. Tror snarare att det är viktigt att visa att man står för något annat än medeltida tänkande och fanatism. Det rör sig trots allt om en kraft som förhoppningsvis kommer att hjälpa till att återuppbygga Syrien efter att detta fruktansvärda krig är över. Då är det viktigt att försöka motverka ett beteende som verkar destruktivt både för de som utför sådana handlingar och genom signalerna det sänder till övriga i samhället.
Om uppgifterna om halshuggning stämmer (Glöm inte att SOHR sitter och rapporterar från England och är uttalat oppositionsvänligt. Ser inte heller någon angiven källa till uppgifterna.) så har jag svårt att tro att det skulle vara Hizbollahsoldater som är ansvariga. De är oerhört disciplinerade och professionella. Är nog snarare medlemmar från NDF eller Quds-brigaderna i så fall.
Sen vet jag inte hur mycket värre IS är än övriga islamister egentligen. De har väl snarare profilerat sig som ondast för att sätta skräck i sina fiender. Här är en artikel från 2012 som visar att FSA var tidigt ute med halshuggningar. De tvingade till och med barn att utföra dem:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2246382/Horrific-video-Syrian-rebels-forcing-boy-behead-captive-sword.html
Citat:
Horrific footage shows 'Syrian rebels' forcing boy to behead captive with sword.
A message at the start of the video claims the beheading was the work of the Free Syrian Army.
In the background militants can be heard chanting 'Allahu Akbar', or 'God is great'.