Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-03-21, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Klädseln stämmer fortfarande inte, JE nämner ett unikt plagg, en mörklila blus och även en huvudscarf, väninnan nämner att C hade gråa slingor, men ingen scarf. C såg sannolikt ut som Theresa Trygger, här finns en rättegångsbild: https://dacostarkivet.files.wordpress.com/2016/01/trygger-helin.jpg?w=780

JE borde kanske också nämna träskor, knulps, som väninnan och TÅ noterade den 8:e.

Tyvärr slutar TÅs förhör precis när han ska nämna vad som händer efter inlämningen i det förhör som Agell lade som bilaga i resningsansökan, men C försvinner iväg och syns sedan runt kl 22.00 av folk runt TÅ. C som egentligen skulle sova hos Saba över natten har någon incident med polisen eller liknande, och dyker upp hos Korsvall den 9:e om jag minns rätt.

Det var ett lite rörigt inlägg ...

Träskorna köptes nog av TÅ - vid Hötorget ligger en gammal klassisk skoaffär, som heter KNULP, om jag minns rätt ...

Det är på kvällen den 8/6 som da Costa iakttas av vittnen, när hon vill sälja "fultjack" till två unga män, och den ene har dåligt rykte, är "obehaglig", och da Costa känner tydligen till att han är problematisk ...

Ett av vittnena hette Ulf, som jag minns rätt.

De vill köpa hasch för 1000 kr, samma summa som nändes i NK:s förhör dagen innan - han träffade "norrlänningar" som ville köpa droger och växla 1000 kr (mynt) i city, och NK lämnade slutligen en av norrlänningarna i Högalidaparken, där da Costa några timmar senare köpslog och sålde hasch den 8/6.

Det var länge sen jag läste om allt detta, så jag reserverar mig för sakfel ...
Citera
2016-03-21, 09:01
Medlem
Om vi är på rätt spår (det är möjligt - men det är också möjligt att vi har helt fel) så får den externa personen (som förmodligen var mycket viktig för Monika) en väldigt intressant betydelse, en nyckelfunktion ...

Det var inte bara en betydelsefull relation - detta var en icke-kriminell person, som inte kunde förväntas dela Monikas och hennes polares egoism och avtrubbning, och av denna person kunde man inte heller vänta sig samma slentrianmässiga lojalitet som i missbrukarkretsar, där dom flesta har stora sociala problem, och glömmer andras problem fort ...

Detta var en person som kunde förväntas gå till polisen om det förekom extrem brottslighet.

Monika själv verkade däremot vara väldigt trasig och avtrubbad, och hade nog stora svårigheter att korrigera ett dåligt beteende - blodiga incidenter och en polisfärd till rättspsyk (en mkt ovanlig resa för en nästan 40-årig kvinna!) fick henne inte att stoppa undan kniven och få ordning på sitt liv ... kaoset fortsatte i flera år ...

Så ... troligtvis (förutsatt att vi lägger rätt pussel alltså) har vi plötsligt fått in en oerfaren, oskyldig person i scenariot ... vi har fått in en joker, någon vars närvaro kunde öka pressen på en socialt belastad, sliten missbrukare och hennes vilda polare ...

Grannarna och polisen är självklara problem, men en respekterad och väldigt omtyckt person som kommer utifrån är ju något alldeles extra, onekligen ...

Denna person fick säkert se mkt elände, men Monika (och hennes polare) visade nog inte vad som helst.

Hm ... vi kan skönja ett klart intressant socialt pussel, vars betydelse väntar på bedömning ...
Citera
2016-03-21, 09:20
Medlem
Tyvärr saknar vi utförlig info om omständigheterna kring Monikas rättspsykiatriska undersökning - det fattas massor. Ett par knivskärningar (oavsett hur allvarliga de är) räcker inte för att man ska få biljett till rättspsyk - en sådan här grej kräver meriter och mkt info. Polishämtning + rättspsykiatrisk bedömning är samhälleliga kränkningar som inte utförs lättvindigt.

Sannolikt hade Monika under lång tid uppvisat märkbart avvikande beteende, hotat - och använt våld.

När man läser om Monika kan man ana en dubbeldiagnos (tungt missbruk + allvarlig psykisk sjukdom) ... sannolik ådrog hon sig också ngn sorts hjärnskador med tiden - Monika missbrukade både tabletter och alkohol, och inledde sitt missbruk i början på 60-talet, när hon var ung 20 år

Hon åkte ständigt in på olika psykiatriska kliniker och behandlingshem.

Det är mycket vi inte vet, men man kan anta att Monika hade ännu större problem än de vi känner till.

Jag skulle gärna vilja veta hur hon egentligen kvalificerade sig för rättspsykiatrisk undersökning och hur hennes liv såg ut i slutet på 70-talet och början på 80-talet.

Som sagt var: ett par knivskärningar räcker inte ...
Citera
2016-03-21, 11:47
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Åsgård var väl bland de första som förstod att TH var oskyldig

När och i vilket sammanhang har han sagt detta? Åsgårds inblandning i fallet Catrine da Costa är nog ytterst marginell, du tänker nog kanske på Åsgårds kompis GW som var av denna åsikt?
Citera
2016-03-21, 11:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Klädseln stämmer fortfarande inte, JE nämner ett unikt plagg, en mörklila blus och även en huvudscarf, väninnan nämner att C hade gråa slingor, men ingen scarf. C såg sannolikt ut som Theresa Trygger, här finns en rättegångsbild: https://dacostarkivet.files.wordpress.com/2016/01/trygger-helin.jpg?w=780

JE borde kanske också nämna träskor, knulps, som väninnan och TÅ noterade den 8:e.

Tyvärr slutar TÅs förhör precis när han ska nämna vad som händer efter inlämningen i det förhör som Agell lade som bilaga i resningsansökan, men C försvinner iväg och syns sedan runt kl 22.00 av folk runt TÅ. C som egentligen skulle sova hos Saba över natten har någon incident med polisen eller liknande, och dyker upp hos Korsvall den 9:e om jag minns rätt.

Det finns en mycket viktig skillnad här mellan vittnesmålen från väninnan, TÅ och JE och det är att den sistnämnda personen avlämnade sina uppgifter 2006 men väninnan och TÅ avlämnade sina vittnesuppgifter 1984. Tror nog att vi ska lita mer på väninnan och TÅ:s minnesbilder av CdC:s klädsel än på JE och hans märkligt klockrena minne som inte alls tycks ha eroderats av tiden.

Tänk om alla vittnen hade lika bra minne som JE, då skulle vi i teorin kunna reda ut rätt mycket av det som hänt de senaste 30-35 åren i anslutning till diverse brott
Citera
2016-03-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns en mycket viktig skillnad här mellan vittnesmålen från väninnan, TÅ och JE och det är att den sistnämnda personen avlämnade sina uppgifter 2006 men väninnan och TÅ avlämnade sina vittnesuppgifter 1984. Tror nog att vi ska lita mer på väninnan och TÅ:s minnesbilder av CdC:s klädsel än på JE och hans märkligt klockrena minne som inte alls tycks ha eroderats av tiden.

Tänk om alla vittnen hade lika bra minne som JE, då skulle vi i teorin kunna reda ut rätt mycket av det som hänt de senaste 30-35 åren i anslutning till diverse brott

Jag citerar dig själv:

Citat:
Och nej, jag försöker inte låtsas att detta nödvändigtvis måste gälla våra misstänkta läkare men sammantaget så är uppgifterna från Raine och MS bevärande när man lägger ihop dessa och gör en bedömning av trovärdigheten i dessa uppgifter och vad som i förlängning kan vara svaret på vad som hände Catrine när hon dog och blev styckad.

Och när trädde Raine fram med sina uppgifter om läkare? I en bok från 2011, 5-6 år efter JE, jag får intrycket att du ser Raines uppgifter som trovärdiga och "besvärande" för läkarna? Använder man ditt eget resonemang och lägger ihop JEs vittnesmål med Sabas mfl så är det ju ytterst besvärande för åklagarens åtal, rätt ska vara rätt eller hur?
Citera
2016-03-21, 13:00
Medlem
Citat:
När och i vilket sammanhang har han sagt detta? Åsgårds inblandning i fallet Catrine da Costa är nog ytterst marginell, du tänker nog kanske på Åsgårds kompis GW som var av denna åsikt?
Bland annat var Borgnäs kritisk mot Åsgård för att han genom sin kompetens redan 1985 förstod att det var fel man som polisen siktat in sig på.
Citera
2016-03-21, 13:36
Medlem
Citat:
[...]och eftersom ni bara är amatörgrävare och lekmän så väger era bedömningar lätt i jämförelse när tungviktare uttalar sig om de motiv som kan föranleda styckningar av en människokropp.

Jag noterar roat ditt spottande på "amatörpöbeln", och väntar på att du ska konsekvensen av din egen logik Alla relevanta tungviktare du kan hitta anser idag att det begick ett justitiemord på 80-talet, och dessa tungviktare omfattar bla tiotals rättsläkare, som sågade Rajs jäms med fotknölarna, vilket även expertis gjorde på 80-talet

Och som tur är har vi offentliga dokument att kika på, och envar kan bedöma fakta soch lätt se att du snackar lika mkt skit som vanligt.

De enskilda medicinska detaljer som du försöker exploatera är och förblir tvetydiga, och att skarpt skilja mellan två sorters likstyckare, det är ju rent trams - vår gärningsman kan ha varit en transportstyckare, han kan ha varit väldigt sjuk/pervers (utan att visa det nämnvärt, jämfört med andra, liknande personer), och han kan ha varit en hybrid ...

Men så länge som offrets kvarlevor är en öppen bok ska man undvika de mest extrema tolkningarna, för de leder bara åt h-e, bort från (den högst troliga) verkligheten ...
Citera
2016-03-21, 13:43
Medlem
Jag beklagar om jag låter lite banal nu, men livet är ju ofta väldigt banalt.

På 80-talet hade Systembolaget helgstängt.

På Vasagatan fanns förmodligen ett Systembolag - det finns iaf ett bolag där nu, nära Centralstationen.

Det finns säkert massor av äldre S-holmare som kan upplysa mig ... nu tänker jag såklart på JE:s historia ... om vi antar att historien är sann (det är troligt) kan vi undra: var ska två stressade missbrukare (en är också påtänd) ta vägen när de sticker iväg, på Gamla brogatan, i riktning mot Centralstationen? Om det är fredag och klockan är ung 1900 kanske de ska förbi Systembolaget?
Citera
2016-03-21, 13:57
Medlem
Aha, now I see - 1984 var året när Systembolaget ändrade tider, och "långfredag" infördes.

År 1984 började Systembolaget ha öppet till klockan 19.00 på fredagar

Jag är lite för ung för att ha full koll på nationens supande år 1984.

Nu har jag uppdaterat ...

Så - om JE talade sanning finns det kanske en väldigt enkel förklaring till att C + sällskap hastade iväg (och inte syntes på effektförvaringen- planerna ändrades kanske) ... kanske skulle de helgbunkra, som resten av Sveriges befolkning - och som resten av missbrukarna i S-holm.

Var och ens sociala knutpunkt borde ha varit ganska förutsägbar ...
Citera
2016-03-21, 17:18
Medlem
En halvcirkel - diverse - Hagaparken

Om man intresserar sig för en specifik geografisk punkt och försöker rita (cirklar och streck) för att förstå hur en eventuell gärningsman kunde ha rört sig så får man ett ganska enkelt mönster, och den här övningen är lite intressant att göra ...

om man tex använder CB:s adress i S-berg får man en ganska prydlig V-form (5 + 5 km) som ser ganska rimlig ut, medan Sabas adress framstår som lite ologisk, om man tänker sig den som utgångspunkt osv ... såhär kan man hålla på ...

S***gatan 17 verkar vara en lika logisk utgångspunkt som V***gatan i S-berg, om man tänker sig att gärningsmannen drog sig bort från den mest intensiva tätbebyggelsen och spontant siktade på skuggzoner/grönområden ...

Avståndet mellan FP1 och FP2 var litet, och jag gissar att gärningsmannen rörde sig i snäva cirklar - och hade han bil är ju avståndet löjligt litet. Varför köra ett par kilometer?

Nåväl - om man använder passare (med nålen på nr 17) och ritar en cirkel som är 4 km i diameter (avståndet till FP1 är 2 km och till FP2 är det 1 km), baserad på det längsta avståndet (till FP1), så får man en ganska intressant sökzon - jag tänker mig (på enklast möjliga vis) att gärningsmannen (om han kom från nr 17 - vilket vi inte vet, men vi antar det just nu) undvek hela Vasastan -

Så vi skär av cirkeln, och behåller den övre halvan - och riktar blicken bort från Vasastan, mot Solna med omnejd.

Gärningsmannen ville bort från tätorten, och rörde sig mot Solna, Pampas och Hagaparken, tänker jag mig.

Och jag tänker mig att han inte rörde sig längre bort från brottsplatsen än 2 km, för enkelhetens skull ...

Han ville väl inte heller synas 2 ggr på samma ställe, och därför finns det nog 2 st fyndplatser - kläderna och inälvorna var (av olika skäl) inte lika svåra att avyttra som de kroppsdelar som hittades - och troligen behöver vi bara komplettera med FP3, för huvudet ...

Kläder kan slängas var som helst, och inälvor förgås snabbt, iaf i jämförelse med skelett och stora muskler (jag är ingen läkare, märk väl), tror jag iaf ...

Ja, hm, var var jag nu ...

Om vi tittar på den enkla figur vi ritat (en ungefärlig halvcirkel) så ser vi ett möjligt sökområde, som sträcker sig bort till Albano (och längst till vänster har vi Karlberg), och vi hamnar också en bra bit in i Hagaparken (där finns sökzonens bortersta punkt), vilket jag tycker är lite intressant (detta är ett jättestort grönområde som är ännu bättre än E-vägen och Talludden), och motorvägen (som har kommenterats många ggr under åren) går också rakt igenom Hagaparken - den passerade också Karlberg och E-vägen år 1984 ...

Om gärningsmannen betedde sig enligt samma mönster som vi sett (FP1 och FP2 är i grunden ganska lika varandra), undvek tätorten, sökte grönområden/skuggzoner och höll sig till motorvägen så är det rimligt att han skulle fortsätta sin hantering en bit från E-vägen, någonstans i vår skissade, grova sökzon ...

Och det är ju inte omöjligt - när allt kommer omkring - att offrets huvud finns kvar i S-holm, i närheten av fyndplatserna (det ringa avståndet mellan dom indikerar inte att gärningsmannen är smart och rörlig precis) ... kraniet och tänderna förgås inte på länge, och det är nog rimligt att tänka sig att huvudet specialgömdes (sänktes i vatten eller grävdes ner).

Det finns också en paradox här, som är intressant ...

Det verkar som om gärningsmannen hade tid på sig (tidsglapp, möjlig kylförvaring osv) och bil, men ändå hamnar säckarna på bara marken, med litet avstånd mellan ...
Citera
2016-03-21, 17:34
Medlem
Det är lite konstigt att man inte fullföljde mönstret och letade efter en tredje plats, som liknande FP1 och FP2 (insynsskyddade skuggzoner vid motorvägen, nära avtagsvägar, med vegetation och ringa trafik ...), någonstans nära Hagaparken ... att fortsätta följa motorvägen och använda den stora, mörka Hagaparken verkar väl idealiskt, men vad vet jag ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in