Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-20, 22:10
Medlem
baggebo1s avatar
Ganska intressant från en svart polis som verkar genuint överraskad över vad han upplevde från Trumpfolket och "motdemonstranterna" i Tucson:

https://www.youtube.com/watch?v=03Bt6b8PPP0
2016-03-20, 22:24
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Svaret från Mexiko blir ett gapflabb
Mexicos president har redan svarat med att de inte kommer att betala för muren. Trumps svarade tillbaka med: "The wall just got 10 feet higher".
https://www.youtube.com/watch?v=4ud3iDCZ_MA

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns något som heter nationell prestige, och länder ger inte efter för fullt så vulgära metoder.
Förudmjukande avtal från västvärldens sida var inte alls ovanliga innan första världskriget. Efter kolonialismens fall är det svårt tänka sig, men om USA och världens onda kärnvapenmakter tillsammans med går samman och kommer överrens om delar av världen som återigen kan koloniseras eller avtalsförudmjukas så skulle vi kunna få ta del av de naturresurser som många länder ej själva är bra att ta del ut av. Jag vet inte om Kina och Ryssland skulle ha så mycket emot detta om de fick rätt villkor.

Just nu är många länder ställda inom svåra utmaningar för framtiden.
Senast redigerad av Gwaha 2016-03-20 kl. 22:27.
2016-03-20, 22:37
Medlem
CharlieMartels avatar
Han har bara så rätt även om det oroar Japan.
Citat:
"If somebody attacks Japan, we have to immediately go and start World War III, okay? If we get attacked, Japan doesn't have to help us," Trump said

http://uk.businessinsider.com/r-trump-candidacy-stirs-alliance-angst-in-japan-2016-3
2016-03-20, 22:49
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Akilleshälen till vilken som helst blivande presidentkandidat i USA.

Ack, så jag hade önskat att han hade hållit sig väck ifrån detta getingbo.., och istället fokuserat på "hemmaplan", dvs USA.

För det blir aldrig fred där..

Ja, på den punkten spelar verkligen hans ego honom ett stort spratt.

Det är en frisk fläkt med hans enorma vinnarinstinkt, men just här är det lite för mycket av det goda, ungefär som när Obelix trillade i trolldrycken när han var barn.

Bättre för mycket än för lite dock.
En mycket saknad egenskap hos en ledare för västvärlden.
2016-03-20, 22:54
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
Jag håller med, inte smart att rikta fokus mot det där.
MEN om någon ska lyckas så är det Trump, alla andra har ju blivit så mutade av israels lobbyister att de aldrig kunde förhandla fram ett skit.
Israel vore ingenting utan USA och detta vet dem också, men de har ju haft varenda president i koppel, fram tills 2017.
Trump rycker massmedia ut lobbyisternas klor och kan sedan påbörja seriösa förhandlingar med Israel där han kräver resultat, annars är "the deals off".

En poäng med hela det här skådespelet är nog för Trump att visa självständighet visavi Israel och judelobbyn, utan att vara anti. Vid närmare eftertanke är det nog just detta som det egentligen handlar om. För Trump själv borde fatta att någon riktig bärkraftig långsiktig deal inte finns i sikte - och det är ju därför han alltid benämner det som "the toughest deal of all" (dvs han har redan garderat sig för ursäkter i efterhand).
2016-03-20, 22:54
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Ricardos teori om komparativa fördelar förs ofta fram som argument för frihandel. Det är en elegant teori förvisso men den vilar på alldeles för många orealistiska antaganden för att den ska reflektera verkligheten. Fast den största invändningen är att även om det skulle finnas vinster genom komparativa fördelar så vet vi inte var dessa hamnar. Ett enskilt land behöver alltså inte tjäna på frihandel. Trump har ju andra idéer och är exempelvis för tulltariffer, något som alla liberaler naturligtvis tokhatar. Men det är alltså utifrån en mycket tveksam teoretisk grund som liberaler kritiserar Trumps idéer. Bara en sådan sak som att valutor är helt manipulerade av länders centralbanker gör att liberalernas frihandelsvurmande faller platt till marken. Så skilj på handel och frihandel. Endast det förstnämnda ger de flesta länder fördelar.

Tack för ditt svar. Även om jag inte nödvändigtvis delar din analys så känns det bra att åtminstone någon här inne besitter lite faktiskt kunskap i ämnena som diskuteras.

Vad gäller tveksamma teoretiska grunder är detta signifikativt för lejonparten av alla nationalekonomiska modeller. Detta är dock inget argument för att avfärda dem. Modeller skall testas mot empiri, något som gjorts intensivt i detta fall varpå flertalet går helt i linje med Ricardos resonemang. Studier visar exempelvis på att produktiviteten i den Japanska bilindustrin på 90-talet var omkring 20 procent högre än motsvarande i USA, något som tycks förklara bytesbalansen i den sektorn. Utgår vi vidare från en "walrasisk" och decentraliserad jämvikt är detta alltså argument för att jänkarnas tradeoff (billiga bilar till priset av färre jobb i Detroit) varit dem till godo, paretoeffektiv helt enkelt!

Diskussioner om växelkurser och manipulerade valutor ger jag mig inte in på. Dels därför att jag kan för lite och dels för att jag i slutet av dan tror på principen om pengars neutralitet, nominella faktorer påverkar inte realekonomin på lång sikt.
Senast redigerad av Joosa 2016-03-20 kl. 22:56.
2016-03-20, 23:05
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Ricardos teori om komparativa fördelar förs ofta fram som argument för frihandel. Det är en elegant teori förvisso men den vilar på alldeles för många orealistiska antaganden för att den ska reflektera verkligheten. Fast den största invändningen är att även om det skulle finnas vinster genom komparativa fördelar så vet vi inte var dessa hamnar. Ett enskilt land behöver alltså inte tjäna på frihandel. Trump har ju andra idéer och är exempelvis för tulltariffer, något som alla liberaler naturligtvis tokhatar. Men det är alltså utifrån en mycket tveksam teoretisk grund som liberaler kritiserar Trumps idéer. Bara en sådan sak som att valutor är helt manipulerade av länders centralbanker gör att liberalernas frihandelsvurmande faller platt till marken. Så skilj på handel och frihandel. Endast det förstnämnda ger de flesta länder fördelar.

Tja, jag tycker snarare att man ska säga att Trump är den enda som har förstått sig på Ricardos och Ohlins teorier. Dvs vilka förutsättningar som måste gälla för att sådan frihandel ska bli gynnsam. Att det är en two-way-street, att det inte fifflas med valutor osv. Och inte nog med det, han är den enda som förstår sig på vilket förhandlingsspel som krävs för att ta USA's utrikeshandel till den punkten.

Som vanligt är han klockren!

Inte bara intellektuellt överlägsen alla akademiker-wannabees, utan en virtuos på själva genomförandet.
2016-03-20, 23:11
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Men en sak är säker: Arpaio är ett endorsement Trump själv har använt och nämnt genomgående under kampanjen. Hans namn kommer upp väldigt ofta jämfört med andra endorsement, så det är tydligt att Trump inte ser det som något skadligt för sin kampanj, tvärtom. Jag har följt många av Trumps tal, och jag kan inte komma på någon han har nämnt oftare faktiskt.

Jag glömde nämna detta:

Det är bara de senaste dagarna han har talat om Joe Arpaio. Och anledningen är självklar: Det är valet i Arizona som är i fokus just nu! Vi kan förvänta oss att han slutar tala om honom efter tisdag.
2016-03-20, 23:15
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Han kommer att kalla sig mer Israelvän än någon annan

Det finns åtminstone ingen amerikan som älskar Israels egen mur som han.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om han går "all in" för Israel, så tänker han erkänna Jerusalem som Israels huvudstad.

Det kommer han inte att göra.
2016-03-20, 23:15
Avslutad
Jeff Sessions som VP, hur skulle det smaka?
2016-03-20, 23:16
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Jeff Sessions som VP, hur skulle det smaka?

Det börjar bli tjatigt...
2016-03-20, 23:16
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni

Jag glömde nämna detta:

Det är bara de senaste dagarna han har talat om Joe Arpaio. Och anledningen är självklar: Det är valet i Arizona som är i fokus just nu! Vi kan förvänta oss att han slutar tala om honom efter tisdag.
Nej, det stämmer inte. Believe me. Jag har följt det här som besatt ett tag nu. Han har pratat om "Sheriff Joe" sedan jag började följa det, och det var innan primärvalen ens satte igång. "If he endorses you, you know that you're the best on the border", är ett meme han kört länge och ofta. Det är verkligen inte bara de senaste dagarna han talat om honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in