Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
OK. Jag får studera vidare lite själv då kanske. Men en sak är säker: Arpaio är ett endorsement Trump själv har använt och nämnt genomgående under kampanjen. Hans namn kommer upp väldigt ofta jämfört med andra endorsement, så det är tydligt att Trump inte ser det som något skadligt för sin kampanj, tvärtom. Jag har följt många av Trumps tal, och jag kan inte komma på någon han har nämnt oftare faktiskt.
För det första, så är ju inte Trump perfekt. Jag har ju hela tiden sagt att saker som har med den dömande makten att göra är hans svaga sida, han saknar fingertoppskänslan där. Jag har ju tidigare sågat Ron Paul och sagt att han vore en katastrof i en position för den verkställande makten (medan Trump är en virtuos på just detta). Men omvänt, om vi hypotetiskt antar att diskussionen gällt en position inom den dömande makten, så skulle jag ha valt Ron Paul varje dag i veckan, medan Trump skulle ha varit katastrofen.
Det var ena sidan av mitt svar. Den andra sidan är att oavsett vad Trump i detalj tycker om Arpaio, så är han för tillfället inte i en taktisk position att ägna sig åt hårklyverier på denna punkt. Rallying heter det på engelska, och Trumps jobb just nu är att piska upp positiva stämningar som får folk att rösta på honom, och i Arizona är Arpaio populär hos potentiella väljare.
Man kan dock tolka det som att han distanserar sig ifrån Arpaio under talet i Tuscon, och i en situation där Arpaio skulle ha varit hård, så skulle Trump ha visat hjärta.
Kolla härifrån och 1½ minut framåt:
https://www.youtube.com/watch?v=PPMBXWm14Ms&t=30m10s