2016-03-15, 15:45
Medlem
FlamingBacons avatar
Just Researchgruppen är snarare betydligt mer lik kvinnlig omskärelse än intimkirurgi eftersom den bygger på tvång, hot och olagliga handlingar.

För övrigt bör man anta att allt som researchgruppen säger är dåligt och fel. Jag vill således passa på att uttala mitt stöd för intimkirurgi. Riktigt härlig industri överlag, dessutom privat och frivillig. Säkert ovanligt effektiv också, undrar vad landstinget hostar upp för motsvarande ingrepp, förmodligen betydligt mer än 20-40 tusen.

Religionsfrihet i den meningen att man ger särskilda rättigheter till människor som tror på religiösa stollerier är för övrigt diskriminering och bör förbjudas.
Citera
2016-03-15, 15:46
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxooww
Tack för ett mkt bra inlägg!

Alla former av övergrepp på små barn ska helt enkelt vara strikt förbjudna, och därför måste man, (utan jidder från kvinnohåll om vad som är värst. Det är självklart att just total stympning på flickor är mkt mkt värre än partiell stympning på pojkar) kunna ta upp de övergreppen - som sjukt nog fortfarande är lagliga! - här i Sverige, nämligen övergreppen som dagligen sker på små pojkar i form av partiell stympning på pojkars könsorgan.

Tack för att du benar ut det.

OnT så är ju frågan då om det ens går att kalla det stympning om det är något som görs frivilligt

Citat:
Stympning innebär avlägsnande av kroppsdel.
Stympning har tillämpats som straff (för inkapacitering), i syfte att kontrollera den stympade (t.ex. könsstympning) eller av hälsoskäl (amputation).
Stympning användes även som en tortyr/avrättningsmetod då man amputerade kroppsdelar tills den dömde dog av förblödning.
Stympning förekommer också i krigföring. Ett känt exempel var gerillagruppen Revolutionary United Front som under inbördeskriget i Sierra Leone använde sig av stympning i stor skala, dels som bestraffningsmetod men framför allt för att tilltvinga sig civilbefolkningens lojalitet.

Om man kallar intimkirurgi stympning, då borde en bröstförminskning också vara stympning, eller en fettsugning, eller i alla fall bukplastik.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-03-15 kl. 16:28.
Citera
2016-03-15, 15:55
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Men kvinnor tenderar att slå vakt om vem det är mest synd om, oavsett vilken tråd man tittar in i, och när det gäller dessa övergrepp på små barn, så betyder kvinnans stadiga och ständiga grepp om offerkoftan att övergreppen på pojkar ej får det utrymme/uppmärksamhet/erkännande, som det förtjänar.

Tar man upp övergreppen på pojkar så menar man samtidigt - INTE - att övergreppen på pojkar är lika allvarliga som de värsta övergreppen på flickor, man menar bara att övergreppen på pojkar är mkt allvarliga och att de måste förbjudas! Man måste kunna ta upp en sak utan att "den andra sidan" reflexmässigt ska få för sig att man samtidigt menar att övergreppen på pojkar är lika allvarliga som de värsta övergreppen på flickor.

Här är du något på spåren, precis som jag var när jag var ute och cyklade och insåg att sågott som varenda faministdjävel är narccisist.
Det är därför som reaktionerna är så konsiga efter köln.
De störda feministerna gillar inte att fokus flyttas från dem som offer till andra offer, och måste hävda att - jag har också blivit taffsad på, en gång i skolan av Micke.

Att kvinnorna i Köln, på plattan och i Östersund och alla andra platser känner fara för sitt liv spelar ingen roll, för det som det tävlas om är rampljus. En våldtäkt hit eller dit skitesamma, och egentligen könsstympningen också. Det är en tävlan om vem det är mest synd om, antingen på gruppnivå män/kvinnor eller individnivå - jag finns också

Citat:
Så ja, skulle jag tvingas välja att EN av de värsta, (total stympning på flickor, och partiell stympning på pojkar) övergreppen ska vara lagliga, så är det självklart det som görs mot pojkar, (även om det känns vidrigt att ens välja att något av dessa ska vara lagligt). De värsta graderna av stympning på flickor är såklart inte att jämföra med de på pojkar, (inte ens i närheten) men det helt sjuka är att omskärelse/partiell stympning på pojkar är lagligt, trots att nämnda prickning på flickor är olaglig.

Övergreppen på pojkar är tusen resor allvarligare än en bloddroppe från kappan, men är ändå lagliga! i Sverige.

Exakt sedan skulle jag vilja påpeka att klitoris är så mycket större än det som skärs bort om man kollar wiki, men det är en parentes.

Citat:
Det gäller att kunna debattera utan att genast slå vakt om just sitt köns rättigheter. Ingen av sidorna i debatten vill att det ska vara lagligt med någon grad av omskärelse/stympning/partiell stympning på barn. Det gäller att kunna debattera och samtidigt inneha perspektiv/kunna se hela bilden. Annars blir det bara sedvanlig pajkastning av det hela, (läst hela tråden).

Det kommer aldrig gå eftersom kvinnorna här bara vill synas och höras. Offerkoftan är väl nåt man tar till när man inte har nåt annat att komma med intellektuellt.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-03-15 kl. 16:07.
Citera
2016-03-15, 16:58
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Här en intressant infallsvinkel av denna debatt som jag tror mer speglar vad den tweetande kvinnan i TS syftade på med sin liknelse mellan västerländsk intimkirurgi och kvinnlig omskärelse.

Makten över definitionerna
Enligt Världshälsoorganisationen WHO kallas numera icke-medicinskt motiverade ingrepp i kvinnors könsorgan för könsstympning. Men jola-kvinnorna skulle inte gå med på denna definition. Frågan illustrerar maktrelationen mellan nord och syd, där de rika länderna i nord har skaffat sig tolkningsföreträde i allt från att definiera vad som är stympning till när tortyr är legitimt.

Ett exempel är den intimkirurgi, som ökat markant i Sverige sedan 1990-talet, ett annat exempel är barn som föds med tvetydiga könsorgan, det vill säga att organet är för långt för att anses vara en klitoris och för kort för att klassificeras som en penis. Ungefär 2 000 små barn i USA och 5-10 barn per år i Sverige genomgår en operation där deras könsorgan av så kallat psykosociala skäl omskapas enligt läkarvetenskapens normer till ett accepterat könsorgan. Det innebär att barn i Sverige utsätts för partiell klitoridektomi, skapandet av ett kvinnligt organ.

När den federala lagen mot kvinnlig könsstympning år 1997 skulle antas i USA för att skydda afrikanska flickor mot könsstympning stämdes staten helt oväntat av en mängd amerikanska kvinnor som hade fötts med tvetydiga könsorgan. De hävdade att de hade blivit könsstympade bara för att de inte passade in i mallarna för hur kvinnor och män ska se ut och fått fysiska och psykiska skador.

I USA och i Sverige har vi alltså våra skäl att skära i flickors klitoris, och människor i delar av Afrika har sina skäl. Den stora skillnaden är att i väst är praktiken legitimerad av läkarvetenskapen och ses därför inte som stympning. Detta inte menat som direkt jämförelse, då ju verkligen inte alla barn i Sverige eller USA könsopereras, men exemplet visar att saken inte är fullt så enkel som den ser ut.

http://fof.se/tidning/2008/8/omskare...norna-ta-plats

Sen! Måste man faktiskt syna begreppet kvinnlig könstympning lite och tala om vilken typ av ingrepp man talar om.
I detta begrepp ligger nämligen alla ingrepp man gör i världen idag mot kvinnor, även de som man nog kan se motsvaras av den manliga omskärelsen, i praktiken i vart fall ( jag har ingen aning om manlig resp. kvinnlig omskärelse får samma konsekvenser) man tar bort enbart klitorishättan, eller "prickar".

Jag har ärligt talat sällan läst värre skit och förringande av det som barn utsätts för ...

Den stora skillnaden är att somliga tycka ha så förbannat svårt att inse att det som sker i väst inte är jämförbart med det förtryck och de fysiska övergrepp som kvinnor och barn på många håll i världen utsätts för ..

Man vill mest spy när man läser sådan dynga som den du citerar.

Intimkirurgi är inte ett exempel på det tvång som sker vid stympning och omskärelse på kvinnor och flicke- och pojkbarn.

Bara att komma på tanken att jämföra operationer av människor som föds med defekter (och jo - att födas med två eller ospecifikt kön är en defekt ) med att det skärs i friska välutvecklade barn ...

Kan man sjunka så mycket lägre....
Citera
2016-03-15, 16:59
Medlem
Knapptryckarns avatar
Kan slänga in hur de olika ingreppen på pojkar kontra flickor regleras olika rent juridiskt:

Flickor:

Pojkar:

För flickor och kvinnor är det strikt förbjudet, oavsett samtycke.
För pojkar är det bara förbjudet om pojken motsätter sig det. Jag undrar hur lagstiftaren har resonerat kring detta när det kommer till barn som inte har utvecklat talförmågan ännu

Om man ska se till vad dessa ingrepp innebär för individen så är det ett klart intrång i den personliga integriteten och rätten till sin egen kropp, när det sker utan individens informerade samtycke. Man kan också se det som att lagstiftaren automatiskt ser flickor som offer i denna fråga, oavsett vad de tycker, medan pojkar bara blir offer om de motsätter sig ingreppet. En fråga som verkligen inte är jämställd idag.

Det märkliga är att ingrepp i det kvinnliga könet är helt förbjudna, men ändå utförs de genom intimkirurgi. Hur rättfärdigas detta juridiskt?
Citera
2016-03-15, 17:04
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
Kan slänga in hur de olika ingreppen på pojkar kontra flickor regleras olika rent juridiskt:

Flickor:

Pojkar:

För pojkar är det bara förbjudet om pojken motsätter sig det. Jag undrar hur lagstiftaren har resonerat kring detta när det kommer till barn som inte har utvecklat talförmågan ännu

Om man ska se till vad dessa ingrepp innebär för individen så är det ett klart intrång i den personliga integriteten och rätten till sin egen kropp, när det sker utan individens informerade samtycke. Man kan också se det som att lagstiftaren automatiskt ser flickor som offer i denna fråga, oavsett vad de tycker, medan pojkar bara blir offer om de motsätter sig ingreppet. En fråga som verkligen inte är jämställd idag.

Det märkliga är att ingrepp i det kvinnliga könet är helt förbjudna, men ändå utförs de genom intimkirurgi. Hur rättfärdigas detta juridiskt?
Instämmer helt i det du skriver.

Det sista - det rättfärdigas med att det sker på den vuxnes egen begäran - inte bara samtycke mao utan på den enskilde vuxnes initiativ.

En lag som också skyddar småpojkar lär vi inte få se i Sverige .. inte på länge än i alla fall .. det går så på tvärs emot vurmandet för andra kulturer som nu strömmar in i vårt land att inget politiskt parti skulle våga ta ställning för en lagstiftning... Förutom SD då - som redan lämnat motion i riksdagen för ett förbud. (Motion 2013/14:So212)
Senast redigerad av micro113 2016-03-15 kl. 17:07.
Citera
2016-03-15, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn

Flickor:

Pojkar:

Exakt. "ett ingrepp får inte utföras mot pojkens vilja".

Och sedan kommer de undan med att säga att en tillräckligt liten pojke inte har någon egen vilja, (eftersom de inte i tal, kan uttrycka den. Så antar jag att de isf måste mena, ifall någon skulle ställa ansvariga mot väggen).

Och då har man 'inte gått emot pojkens vilja' för han - 'har ju ingen' (dvs, iaf ingen som han i tal kan uttrycka).
Senast redigerad av xxooww 2016-03-15 kl. 17:18.
Citera
2016-03-15, 17:25
Medlem
Knapptryckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Det sista - det rättfärdigas med att det sker på den vuxnes egen begäran - inte bara samtycke mao utan på den enskilde vuxnes initiativ.

En lag som också skyddar småpojkar lär vi inte få se i Sverige .. inte på länge än i alla fall .. det går så på tvärs emot vurmandet för andra kulturer som nu strömmar in i vårt land att inget politiskt parti skulle våga ta ställning för en lagstiftning... Förutom SD då - som redan lämnat motion i riksdagen för ett förbud. (Motion 2013/14:So212)

Japp ditt svar på min fråga är klokt. Finns även ansvarsfrihetsgrunder i 24 kap i brottsbalken som kan aktualiseras. Jag ställde en väldigt dålig fråga, då jag egentligen funderade över hur lagstiftaren kunnat missa den aspekten att det sker på eget initiativ. Lagen är ju inte särskilt ärlig om den strikt förbjuder alla ingrepp, men i realiteten tillåter vissa typer. Det kanske visar på offermentaliteten när det kommer till deras syn på kvinnor? Det är ju inte ovanligt att de är tomma i bollen emellanåt
Citera
2016-03-15, 17:32
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Exakt. "ett ingrepp får inte utföras mot pojkens vilja".

Och sedan kommer de undan med att säga att en tillräckligt liten pojke inte har någon egen vilja, (eftersom de inte i tal, kan uttrycka den. Så antar jag att de isf måste mena, ifall någon skulle ställa ansvariga mot väggen).

Och då har man 'inte gått emot pojkens vilja' för han - 'har ju ingen' (dvs, iaf ingen som han i tal kan uttrycka).

En könsstympning på samtliga idioter som varit med och stiftat denna lag bör ju vara ett rimligt straff, eftersom dessa personer bör ha varit väl medveten att man kan använda dessa kryphål i den tolkningen.

Citat:

Jaså om det nu vore att gå tvärs emot vurmande för andra kulturer så borde ju somalier få könsstympa flickor där detta är väldigt populärt, för som det ser ut just nu är det ju att gå tvärs emot en annan kultur.
Senast redigerad av nousernameneeded 2016-03-15 kl. 17:36.
Citera
2016-03-15, 17:38
Medlem
Loan Sundman, brukar ju relativisera... Loan är ingen "sundkvinna" om man säger så, det räcker med att se henne på twitter för att dra dom slutsatserna. Så varför ge henne uppmärksamhet på flashback? Nu sitter hon säkert och gottar sig med att hon blir omtalad här.

Däremot tycker jag att hennes jämförelse är förarglig. Vuxna människor kontra barn är en otroligt stor skillnad hur man än vrider och vänder på det. Dessutom är inte ingreppen som görs mot småtjejerna alltid utförda av professionella läkare, så komplikationerna som kan uppkomma är betydligt flera. Dumma kvinna.

När det kommer till manlig omskärelse så tycker jag det är konstigt att vetenskapen inte är enad angående omskärningen. Det finns en rätt så stark majoritet som är mot ingreppet speciellt mot mindre barn, därför borde nog omskärelse som ritual i västvärlden beivras. Men som vanligt så är vidskepligheten(religionen) och äganderätten till sina barn så pass viktig att det aldrig går att uppoffra sin son en chans att välja.
Citera
2016-03-15, 18:11
Bannlyst
nousernameneeded En könsstympning på samtliga idioter som varit med och stiftat denna lag bör ju vara ett rimligt straff, eftersom dessa personer bör ha varit väl medveten att man kan använda dessa kryphål i den tolkningen.

Som jag ser det, så kan det handla om att lagstiftarna väver in det otroligt patetiska kryphålet, för att kunna vara de religiösa till lags. Vara 'schyssta' mot dem, och inte förbjuda dem deras viktiga traditioner med partiell stympning på sina söner, för att sönerna ska få sitt förbund med gud, (som jag har uppfattat det hela).

Deras viktiga traditioner får således gå före barnets rätt till sin egen kropp/barnets integritet.
Senast redigerad av xxooww 2016-03-15 kl. 18:13.
Citera
2016-03-15, 18:24
Medlem
Citat:
Jag har ärligt talat sällan läst värre skit och förringande av det som barn utsätts för ...

Den stora skillnaden är att somliga tycka ha så förbannat svårt att inse att det som sker i väst inte är jämförbart med det förtryck och de fysiska övergrepp som kvinnor och barn på många håll i världen utsätts för ..

Man vill mest spy när man läser sådan dynga som den du citerar.

Intimkirurgi är inte ett exempel på det tvång som sker vid stympning och omskärelse på kvinnor och flicke- och pojkbarn.

Bara att komma på tanken att jämföra operationer av människor som föds med defekter (och jo - att födas med två eller ospecifikt kön är en defekt ) med att det skärs i friska välutvecklade barn ...

Kan man sjunka så mycket lägre....

Usäkta men vem är du att säga att ett kön är "defekt" med ex. en förstorad klitoris? eller längre inre blygdläppar eller andra varianter som inte ser ut så som normen för respektive kön?

Vem är du att säga emot de som blivit "tvångs"opererade som bebisar för att i vuxen ålder upptäcka att det var "fel", eller att de tagit fysisk skada i form av försämrat sexliv ex. Samma saker som kan drabba könstympade kvinnor.

Sen är det för hundrade gången ingen jämförelse i jävlighet. Var ju märkligt att detta ska vara så svårt begripa.
Senast redigerad av Merapi 2016-03-15 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in