2016-03-15, 18:30
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
En könsstympning på samtliga idioter som varit med och stiftat denna lag bör ju vara ett rimligt straff, eftersom dessa personer bör ha varit väl medveten att man kan använda dessa kryphål i den tolkningen.

Jaså om det nu vore att gå tvärs emot vurmande för andra kulturer så borde ju somalier få könsstympa flickor där detta är väldigt populärt, för som det ser ut just nu är det ju att gå tvärs emot en annan kultur.
Lagen stiftades 1982 (mot kvinnlig könsstympning) - det var andra tongångar i Sverige då. Hade det varit nutid så hade den knappast kommit till stånd.
Citera
2016-03-15, 18:36
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Usäkta men vem är du att säga att ett kön är "defekt" med ex. en förstorad klitoris? eller längre inre blygdläppar eller andra varianter som inte ser ut så som normen för respektive kön?
Man skär inte bort vare sig klitoris eller annat på flickebarn på grund av utseendet. Det är rent hittepå från din sida.
Det som däremot sker är att man kan korrigera könet till det som överensstämmer med det kön kromosomerna visar .. Pojkar med hål och flickor med snopp mao ...

Och när det yttre könet är ospecifikt så är den en defekt - ja. Precis som att födas med fyra eller sex fingrar är en defekt.

Citat:
Vem är du att säga emot de som blivit "tvångs"opererade som bebisar för att i vuxen ålder upptäcka att det var "fel", eller att de tagit fysisk skada i form av försämrat sexliv ex. Samma saker som kan drabba könstympade kvinnor.
Du fäktar vilt och illa - och driver kucku med och förminskar könstympade kvinnors lidande och risker för att försöka hävda någon form av poäng .. Rätt äckligt gjort.

Citat:
Sen är det för hundrade gången ingen jämförelse i jävlighet. Var ju märkligt att detta ska vara så svårt begripa.
Du hänvisar till just jämförelser -- och kan därför inte hävda att det inte är just jämförelser, eller försök att likställa, som görs.
Citera
2016-03-15, 18:43
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Att den här människan inte kan skilja mellan fri vilja och tvång är inte sådär jättekonstigt, det kommer liksom med paketet om man tillhör den moderna vänstern. Dock är jag lite nyfiken på vad hon egentligen vill uppnå. Om det är någon sorts förbud för kvinnor att operera om sina kroppar som de vill som hon efterfrågar så är det ju faktiskt hon själv som gapar efter lagar som könsdiskriminerar och omyndigförklarar kvinnor, och hur går i så fall det ihop med hennes (förmodar jag) påstådda strävan efter jämställdhet mellan könen. Nu tillhör jag (tack och lov) inte den exklusiva skara människor som har rätt att läsa på hennes tvittervägg, men det känns som att hennes tweet öppnar upp för en del intressanta följdfrågor iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av xxooww
Alla former av övergrepp på små barn ska helt enkelt vara strikt förbjudna, och därför måste man, (utan jidder från kvinnohåll om vad som är värst. Det är självklart att just total stympning på flickor är mkt mkt värre än partiell stympning på pojkar) kunna ta upp de övergreppen - som sjukt nog fortfarande är lagliga! - här i Sverige, nämligen övergreppen som dagligen sker på små pojkar i form av partiell stympning på pojkars könsorgan.

Inte nog med att det är lagligt att skära sönder kuken på nyfödda småpojkar i Sverige. Det är till och med så att landets kändaste lobbyist för detta har blivit hyllad som någon sorts nationalguru http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3031004. F ö bara ett av många exempel på att svenska folket totalt saknar en kompass för att kunna skilja mellan rätt och fel.

Sen är ju processen, precis som du antyder, inte alltid helt partiell för pojkar heller ska tilläggas... http://www.senslip-europe.com/circum...disasters.html
Citera
2016-03-15, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Att den här människan inte kan skilja mellan fri vilja och tvång är inte sådär jättekonstigt, det kommer liksom med paketet om man tillhör den moderna vänstern. Dock är jag lite nyfiken på vad hon egentligen vill uppnå. Om det är någon sorts förbud för kvinnor att operera om sina kroppar som de vill som hon efterfrågar så är det ju faktiskt hon själv som gapar efter lagar som könsdiskriminerar och omyndigförklarar kvinnor, och hur går i så fall det ihop med hennes (förmodar jag) påstådda strävan efter jämställdhet mellan könen. Nu tillhör jag (tack och lov) inte den exklusiva skara människor som har rätt att läsa på hennes tvittervägg, men det känns som att hennes tweet öppnar upp för en del intressanta följdfrågor iaf.

Inte nog med att det är lagligt att skära sönder kuken på nyfödda småpojkar i Sverige. Det är till och med så att landets kändaste lobbyist för detta har blivit hyllad som någon sorts nationalguru http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3031004. F ö bara ett av många exempel på att svenska folket totalt saknar en kompass för att kunna skilja mellan rätt och fel.

Sen är ju processen, precis som du antyder, inte alltid helt partiell för pojkar heller ska tilläggas... http://www.senslip-europe.com/circum...disasters.html
Skummade artikeln, och oavsett - OM - det skulle gå att bevisa, (dvs, minskad risk för HIV för omskurna) så anser jag det INTE vara ett skäl till att tillåta partiell stympning på pojkar, (särskilt inte här i Sverige, men inte heller i övriga världen. Då får man, enligt min mening, ta till andra metoder för att arbeta mot HIV. Som t ex att lära ut kondomanvändande, och sedan dela ut sådana gratis i den mängd som behövs).

Känslan hos mig är att han kanske bara vill ha en massa förhudar till stamcellsforskning eller/och hoppas på andra 'fördelar' genom att vara vissa grupper av människor till lags, gällande att det ska få fortsätta att vara tillåtet. Detta groteska vansinne, och på alla plan kränkningar av barnets rätt till sin egen kropp.
Senast redigerad av xxooww 2016-03-15 kl. 19:07.
Citera
2016-03-15, 19:15
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Kvinna använd ett par hjärnceller, all kvinnlig omskärelse tar heller inte bort klitoris.

Och förhuden är en skinnflik med nervändar. En omskuren man har förlorat en del av sin förmåga att njuta, de känner inte lika mycket som en oomskuren, de är stympade i sin sexualitet.
Varför kan du inte söka information innan du skriver konstiga inlägg ?
*Det finns 4 olika grader på kvinnlig omskärelse 1-4, 1 har klitoris kvar. 4 har allt bortskuret och nästan helt igensydd vagina. I Afrika och Nordafrika är 3 och 4 de mer vanliga! Så de religösa/traditionella omskärelser är ofta de mer omfattade. (Vill klargöra dock att det inte är religöst men de som är för omskärelse vill gärna påstå det)

*"mannen förlorar en del av sin förmåga att njuta"? Ja, men kvinnan förlorar all förmåga att njuta, nästan alla med omskärelse 3-4 känner enbart smärta! Sedan tillkommer det en mängd svårigheter och smärtor för dessa kvinnor livet ut.

Citat:
Suck (din feta jävla kossa) du kan ju säga att du är emot båda formerna när man kan utläsa att du tycker det är helt okej med manlig omskärelse..

Jo det är jämförbart, bara för du inte tycker det är jämförbart så blir det inte det.

Behöver inte läsa på Unicef jävla propaganda.
Varför använder du sådant språk mot den du debatterar mot? Känns väldigt tråkigt och lågbegåvat, hon tycker nog inte det är trevligt alls
Citat:
Tack för att du benar ut det.

OnT så är ju frågan då om det ens går att kalla det stympning om det är något som görs frivilligt

Om man kallar intimkirurgi stympning, då borde en bröstförminskning också vara stympning, eller en fettsugning, eller i alla fall bukplastik.
Frivilligt på en man menar du? För ingen psykiskt frisk kvinna vill väl skära bort klitoris och sy igen rubbet?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Lagen stiftades 1982 (mot kvinnlig könsstympning) - det var andra tongångar i Sverige då. Hade det varit nutid så hade den knappast kommit till stånd.
Tyvärr tar ju dessa omskärelse-fantaster med sina små flickor (oftast innan puberteten) till hemlandet och fixar de på semestern, och åker tillbaka till sverige sen
Citera
2016-03-15, 19:17
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Skummade artikeln, och oavsett - OM - det skulle gå att bevisa, (dvs, minskad risk för HIV för omskurna) så anser jag det INTE vara ett skäl till att tillåta partiell stympning på pojkar, (särskilt inte här i Sverige, men inte heller i övriga världen. Då får man, enligt min mening, ta till andra metoder för att arbeta mot HIV. Som t ex att lära ut hur man tar på sig en fucking kondom, och sedan dela ut sådana gratis i den mängd som behövs).

Känslan hos mig är att han kanske bara vill ha en massa förhudar till stamcellsforskning eller/och hoppas på andra 'fördelar' genom att vara vissa grupper av människor till lags, gällande att det ska få fortsätta att vara tillåtet.

Håller helt med dig. Ifall att det inte framgick i mitt inlägg ovan så delar jag definitivt inte Roslings åsikter. Jag är bara fascinerad över hur man kan lobba för så idiotiska saker som han gör och komma undan med det. I så fall har jag mer förståelse för det religiösa argumentet att företeelsen för småpojkarna närmare Gud. https://www.yahoo.com/parenting/pare...211602405.html
Citera
2016-03-15, 19:17
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Rätta mig om jag har fel men vart inte omskärning av småpojkar i Sverige tillåtet relativt nyligen?! Just för att dessa avskräden till föräldrar inte skulle göra det olagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Varför använder du sådant språk mot den du debatterar mot? Känns väldigt tråkigt och lågbegåvat, hon tycker nog inte det är trevligt alls

Då bör man tänka på vad man säger själv också eller hur?
Senast redigerad av nousernameneeded 2016-03-15 kl. 19:20.
Citera
2016-03-15, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Håller helt med dig. Ifall att det inte framgick i mitt inlägg ovan så delar jag definitivt inte Roslings åsikter. Jag är bara fascinerad över hur man kan lobba för så idiotiska saker som han gör och komma undan med det. I så fall har jag mer förståelse för det religiösa argumentet att företeelsen för småpojkarna närmare Gud. https://www.yahoo.com/parenting/pare...211602405.html
Ingen fara, det framgick tydligt vad du tycker Tycker f.ö. att du skriver väldigt bra när jag läser dina inlägg i olika trådar

Förhoppningsvis kan det i en framtid bli olagligt i Sverige med ALL stympning av kön, men det känns som att pojkarna får vänta ett antal år till, innan även deras rättigheter kommer att ses som självklara.
Citera
2016-03-15, 19:40
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Rätta mig om jag har fel men vart inte omskärning av småpojkar i Sverige tillåtet relativt nyligen?! Just för att dessa avskräden till föräldrar inte skulle göra det olagligt.

Då bör man tänka på vad man säger själv också eller hur?
Okej, jag missade att du fått liknande förolämpning mot dig, aja tråkigt att ni inte kan argumentera på ett rumsrent sätt, hoppas det blir bättre

PS. Manlig omskärelse (på barn) förekommer idag, helt lagligt i sverige
Senast redigerad av Sasha08 2016-03-15 kl. 19:43.
Citera
2016-03-15, 19:51
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ingen fara, det framgick tydligt vad du tycker Tycker f.ö. att du skriver väldigt bra när jag läser dina inlägg i olika trådar

Förhoppningsvis kan det i en framtid bli olagligt i Sverige med ALL stympning av kön, men det känns som att pojkarna får vänta ett antal år till, innan även deras rättigheter kommer att ses som självklara.

Ja i ett rådande Sverige så blir det aldrig men i takt med att SD ökar så ökar förhoppningsvis också trycket på att förbjuda detta skit.

Citat:
Okej, jag missade att du fått liknande förolämpning mot dig, aja tråkigt att ni inte kan argumentera på ett rumsrent sätt, hoppas det blir bättre

PS. Manlig omskärelse (på barn) förekommer idag, helt lagligt i sverige

Jo jag vet att det gör det vilket är helt för jävligt, okej om en vuxen man vill skära i sin lem han väljer då det själv men ett barn skall vara fredad mot alla former utav sådant där barbari.
Citera
2016-03-15, 19:54
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Varför kan du inte söka information innan du skriver konstiga inlägg ?
*Det finns 4 olika grader på kvinnlig omskärelse 1-4, 1 har klitoris kvar. 4 har allt bortskuret och nästan helt igensydd vagina. I Afrika och Nordafrika är 3 och 4 de mer vanliga! Så de religösa/traditionella omskärelser är ofta de mer omfattade. (Vill klargöra dock att det inte är religöst men de som är för omskärelse vill gärna påstå det)
Geniet missade att jag redan länkat det där

Och offerkoftan klarar inte att diskutera ett ämne utan att relativisera.

Ja det är fullkomlig katastrof att det utförs känsstympning på flickor, men vi som är vuxna och inte störda föredrar fakta framför hysteri.

Citat:

*"mannen förlorar en del av sin förmåga att njuta"? Ja, men kvinnan förlorar all förmåga att njuta, nästan alla med omskärelse 3-4 känner enbart smärta! Sedan tillkommer det en mängd svårigheter och smärtor för dessa kvinnor livet ut.

RFSU
Citat:
Kan könsstympade ha sex?
Könsstympning kan leda till smärta i underlivet och i vissa fall svårigheter att njuta av sex. Men flera internationella studier visar att många omskurna kvinnor njuter av sex och att de flesta också kan få orgasm. Lusten och sexualiteten sitter även i hjärnan och orgasm är inte enbart en mekanisk funktion.

Att ha det bra sexuellt handlar mycket om att lära känna sin egen kropp och vad som känns skönt. Det går både att ha egensex – onanera och att ha sex med andra. Det stämmer inte att könsorganet hos en omskuren kvinna saknar känsel. Hela könet är fullt av nervändar som kan vara sköna att stimulera på olika sätt. Klitoris inre delar (skänklar och skaft) finns också kvar efter en könsstympning. Dessa delar kan man komma åt genom att trycka och massera på de övre delarna av könet eller på sidorna. Psykologiska förväntningar är också viktiga. Därför är det viktigt med information om att finns goda möjligheter till ett bra sexliv. De tjejer och kvinnor som har den faraoniska omskärelsen eller som har olika komplikationer med exempelvis smärta eller ärrbildning behöver få erbjudande om att diskutera eventuella operativa åtgärder för att underlätta sexuell njutning.

Nu har jag ingenstans försvarat kvinnlig omskärelse, bara rättat till lite faktafel.

Citat:
Frivilligt på en man menar du? För ingen psykiskt frisk kvinna vill väl skära bort klitoris och sy igen rubbet?

Nej om du kliver ur din kvinnojihad kan du se vad tråden handlar om
Intimkirurgi något som vuxna kvinnor väljer själva och betalar för.
Citera
2016-03-15, 20:16
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Geniet missade att jag redan länkat det där

Och offerkoftan klarar inte att diskutera ett ämne utan att relativisera.

Ja det är fullkomlig katastrof att det utförs känsstympning på flickor, men vi som är vuxna och inte störda föredrar fakta framför hysteri.

RFSU

Nu har jag ingenstans försvarat kvinnlig omskärelse, bara rättat till lite faktafel.

Nej om du kliver ur din kvinnojihad kan du se vad tråden handlar om
Intimkirurgi något som vuxna kvinnor väljer själva och betalar för.
Det inlägget jag citerade skrev du tydligt om manlig omskärelse och dess komplikationer efter.
Tack förresten för att du erkänner mig som geni och ställer dig lydigt i ledet, det var fint av dig

Miljontals flickor utsätts för brutal omskärelse, alltså inte kirurgi, utan en övergrepp där en obehövda flicka hålls fast och man med valfritt vasst föremål avlägsnar delar av organ.
Jag kanske inte är så gammal som tant är, men jag är verken störd eller hysterisk, dock tycker jag det är ohumant att förminska ett övergrepp som blir kännbart livet ut för de drabbade flickor, sen är jag fullt okej med estetisk och medicinsk intimkirurgi, och jag har inget emot porr heller, men som sagt, jag är inte lika vuxen som ni tant Gertrud1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in