Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-14, 22:02
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Med anledning av kritik mot min teori angående att Ecuador har en stående order om att underkänna alla ansökningar om förhör med JA på ambassaden:
... Detta är min tolkning, som sådan behövs inga bevis. Det är upp till var och en att göra sin egen tolkning.
Alla tolkningar är inte lika rimliga. De måste vägas mot evidens. Din teori om den stående ordern att underkänna varje ansökan saknar belägg, tycks det
Senast redigerad av trenterx 2016-03-14 kl. 22:06.
Citera
2016-03-14, 22:02
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ett nyanserat svar av Svenska Amnesty. Men när UN WGAD:s pudel kommer så kan det komma ytterligare tillägg till uttalandet.
Vad sägs om att du håller den teorin för dig själv eller förtydligar att det i nuläget inte på något vis är att betrakta som en sanning?

Du har ju varit så duktig på att skriva sannolikt, troligtvis, naturligtvis, givetvis för att gardera ditt skitsnack tidigare. Tröttnade du på det?
Citera
2016-03-14, 22:04
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ett nyanserat svar av Svenska Amnesty. Men när UN WGAD:s pudel kommer så kan det komma ytterligare tillägg till uttalandet.

Jättenyanserat. Man pratar om en ospecificerad artikel hux flux efter att först ha pratat om rykten på sociala media. Det är för all del mest en slarvig formulering, hade kunnat fixas med att man skrev att ryktena hänvisar till artikeln ifråga. Men slarvet antyder slarv i tanken också. Man kommenterar inte det faktum att vad Amnesty Sverige nu säger är mycket likt det Amnesty i resten av världen den gången tyckte, vilket Amnesty Sverige då vägrade att ställa sig bakom. Och man kommenterar inte det uppseendeväckande faktumet att Amnesty Sverige då bröt mot regeln om att Amnesty inte ska kommentera fall i det egna landet.
Citera
2016-03-14, 22:07
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Jag vet att du inte kan läsa. Och att du döljer fakta i nåt desperat försök att försvara Assange.
Inte illa att du vet det. Själv nöjer jag mig med vetskapen om att du är avslöjad som den bluffande pajas du är. Du kan tolka bäst du vill men faktum kvarstår att din källa inte gav stöd för dina påståenden.
Citera
2016-03-14, 22:12
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jättenyanserat. Man pratar om en ospecificerad artikel hux flux efter att först ha pratat om rykten på sociala media. Det är för all del mest en slarvig formulering, hade kunnat fixas med att man skrev att ryktena hänvisar till artikeln ifråga. Men slarvet antyder slarv i tanken också. Man kommenterar inte det faktum att vad Amnesty Sverige nu säger är mycket likt det Amnesty i resten av världen den gången tyckte, vilket Amnesty Sverige då vägrade att ställa sig bakom. Och man kommenterar inte det uppseendeväckande faktumet att Amnesty Sverige då bröt mot regeln om att Amnesty inte ska kommentera fall i det egna landet.
Man har inte ändrat sig. Man försöker bara ge sken av det. Stödet till FN är sekundärt i förhållande till stödet för fortsatt frihetsberövande.
Citera
2016-03-14, 22:30
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Alla tolkningar är inte lika rimliga. De måste vägas mot evidens. Din teori om den stående ordern att underkänna varje ansökan saknar belägg, tycks det

Det finns belägg i form av att två konsekutiva ansökningar har avslagits på tveksamma grunder, med till synes amatörmässiga och irrelevanta förklaringar från Ecuador om varför detta har skett.
Citera
2016-03-14, 22:40
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det finns belägg i form av att två konsekutiva ansökningar har avslagits på tveksamma grunder, med till synes amatörmässiga och irrelevanta förklaringar från Ecuador om varför detta har skett.
En annan teori är att du är väl medveten om att ansökningarna inte avslagits på tveksamma grunder och att åtminstone den sista ansökan var ytterst amatörmässig.

Sen att du väljer att tolka det precis tvärtemot hur friska människor tolkar det har väldigt liten betydelse för denna tråd även om det naturligtvis är av stor betydelse för dig personligen.
Citera
2016-03-14, 23:14
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Jag vet inte hur det är med den fråga ni diskuterar, för jag har inte läst igenom källan du hänvisat till. Men angående det citat du gav här, så står det i varje fall inte där att förhör inte får genomföras om criminal proceedings pågår i landet som begär förhör. Möjligen står det någon annanstans, men inte här. Du har kanske missförstått "if the criminal proceedings were being conducted in the requesting state"? Det betyder inte att personen inte kan tvingas avge evidence inför a nominated court om criminal proceedings pågår i landet som begär förhör. Hade det varit vad som avsågs så hade det inte stått "were being conducted" utan "are conducted". Det syftar istället på att man inte kan tvingas avge sån evidence som inte också skulle ha varit laglig att tvinga en att avge i proceedings i det begärande landet.
Vi har helt olika uppfattningar om vad den engelska texten säger. Det är helt ok. Förstår att du försöker utläsa något annat än som står i hopp om att inbilla tråden något annat än vad som står i texten. Vi behöver inte köra fast i den frågan. Låt oss lämna det för ett ögonblick. Av en slump är det så att svensk lagstiftning förbjuder MLA förhör i domstol med en misstänkt. MLA får inte användas på det sättet. Däremot är det ok att använda MLA för att förhöra vittnen, tekniska experter etc. i domstol. Att det är på det sättet är klart utifrån rättssäkerhetssynpunkt. Man ska inte kunna tvinga en misstänkt som inte samtycker till förhör att uppträda i en domstol för att svara på frågor, eller vägra svara på frågor, när syftet bakom Rb 23:18 går utöver ett förhör:
Citat:
När förundersökningen har kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, ska den misstänkte, då han eller hon hörs, underrättas om misstanken. Den misstänkte och hans eller hennes försvarare har rätt att fortlöpande, i den mån det kan ske utan men för utredningen, ta del av det som har förekommit vid undersökningen. De har vidare rätt att ange den utredning som de anser är önskvärd och i övrigt anföra det som de anser är nödvändigt. Underrättelse om detta ska lämnas eller sändas till den misstänkte och hans eller hennes försvarare, varvid de ska ges skäligt rådrum. Åtal får inte beslutas innan detta har skett.
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Mannen chilla ner. Ingen tror dig längre. Det troll-spö du försöker använda fungerar inte. Samtycke till förhör behövs. Men bara vid telefon och video förhör. Tror du ska gå tillbaka till din favorit diskussion ,den där som handlar om charge. Fast du blir ju rundad även där. Så kliv av och ägna dig åt att tracka några andra i nåt annat forum.
Jag bryr mig inte om du, eller några andra Flashbackare tror på mig eller inte. Det är ert problem. Ni är inga domare. Eller förståsigpåare. Inte heller påverkar ni skeendet. Vad ni tror är möjligen intressant för religionshistoriker. Ni har sedan första början inbillat er att fallet är konstigt och försökt hitta den ena tokiga förklaringen efter den andra. Att det skulle kunna vara så enkelt att Assange har klantat till det för sig rejält det kan ni bara inte tänka er. Har säkerligen med er tro att göra. Jag försöker bara ge er fakta som ni missat. Detta så att det möjligen skulle kunna starta en tankeprocess som skulle kunna leda till att ni börjar förstå fallet.

Jag gillar att du hävdar att det krävs samtycke till telefon- och videoförhör. Men att när det gäller personliga förhör så krävs inget samtycke. Hur du får ihop det där till en rättssäker process är intressant att veta. Mest för att det är kul att veta hur någon kan tänka galet utan att själv reagera på det.

Återkom gärna med en kommentar när du kommit på att det också krävs samtycke vid personliga förhör. Eller när du kommit på att det inte krävs samtycke för telefon- och videoförhör. Eller när du märkt att även grisar kan flyga.
Citera
2016-03-14, 23:50
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Vi har helt olika uppfattningar om vad den engelska texten säger. Det är helt ok. Förstår att du försöker utläsa något annat än som står i hopp om att inbilla tråden något annat än vad som står i texten. Vi behöver inte köra fast i den frågan. Låt oss lämna det för ett ögonblick. Av en slump är det så att svensk lagstiftning förbjuder MLA förhör i domstol med en misstänkt. MLA får inte användas på det sättet. Däremot är det ok att använda MLA för att förhöra vittnen, tekniska experter etc. i domstol.

Jag har ingen uppfattning just nu om det spår du växlar över till, huruvida svensk lagstiftning tillåter MLA-förhör i domstol med en misstänkt. Jag har inte läst igenom källorna noga nog för att ha någon åsikt om det. Men jag konstaterar att du inte kunnat svara på vad jag skrev om att du av allt att döma missförstått engelskan i en specifik textbit som du citerade. Att du drar till med trams som "du försöker utläsa något annat än som står i hopp om att inbilla tråden något annat än vad som står i texten" är bara löjligt, när jag redan sagt att jag inte har någon bestämd uppfattning om den sakfråga ni diskuterade, utan bara kommenterade din misstolkning av språket i den text du citerade.
"Vi behöver inte köra fast i den frågan" - självklart behöver vi inte det, men det skulle underlätta samtalsklimatet om du som har så hög svansföring kunde erkänna när du gör ett misstag, precis som du ständigt avkräver av alla andra.

Här finns citatet som Bob-Wright missförtår engelskan i: (FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige
Citera
2016-03-14, 23:57
Medlem
Nickelodions avatar
Ni minns väl AAk som fick hemligstämplade mail som rörde JA och rapporten från Svenska Ambassaden på Kuba och noten från Ecuadors Ambassad och som sen upphöjdes till politisk rådgivare i Statsministerns kansli så att AA fick en kanal direkt till Statsministern.

Nu har AAk flyttat tillbaka till UD och inte som "desk officer" utan som politisk rådgivare åt utrikesministern.

Men nu drar det ihop sig, det var denne AAk som prisade Researchgruppens arbete:

Citat:
@Researchgruppen ger intellektuell ammunition till oss som anser kommentarfälten måste avanonymiseras eller stängas.

Med vad vi nu vet om infiltreringen av Researchgruppen så kan man konstatera att AAk's twitter inte var speciellt intellektuellt. Kanske rentav baktändningen som longbow4you förutspådde.
Citera
2016-03-15, 00:17
Medlem
the saints avatar
Citat:
Vi har helt olika uppfattningar om vad den engelska texten säger. Det är helt ok. Förstår att du försöker utläsa något annat än som står i hopp om att inbilla tråden något annat än vad som står i texten. Vi behöver inte köra fast i den frågan. Låt oss lämna det för ett ögonblick. Av en slump är det så att svensk lagstiftning förbjuder MLA förhör i domstol med en misstänkt. MLA får inte användas på det sättet. Däremot är det ok att använda MLA för att förhöra vittnen, tekniska experter etc. i domstol. Att det är på det sättet är klart utifrån rättssäkerhetssynpunkt. Man ska inte kunna tvinga en misstänkt som inte samtycker till förhör att uppträda i en domstol för att svara på frågor, eller vägra svara på frågor, när syftet bakom Rb 23:18 går utöver ett förhör:

.......

I domstol....?

Hur är detta relevant?

Assange har till 99,9 % av tiden i England befunnit sig antingen

a) i "husarrest" motsv. under polisbevakning

eller

b) på Ecuadors ambassad

ett eventuellt MLA-förhör skulle då ha skett antingen hos polisen eller på Ecuadors ambassad.

Knappast i en domstol.
Citera
2016-03-15, 00:37
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
I domstol....?

Hur är detta relevant?

Assange har till 99,9 % av tiden i England befunnit sig antingen

a) i "husarrest" motsv. under polisbevakning

eller

b) på Ecuadors ambassad

ett eventuellt MLA-förhör skulle då ha skett antingen hos polisen eller på Ecuadors ambassad.

Knappast i en domstol.
Bobs förvirring verkar komma sig av att han missförstått den engelskspråkiga juridiska termen hearing och trott att den betyder förhör. Fiatigerlilja kommenterade detta här. Enligt Wikipedia har hearing i juridiska sammanhang följande betydelse:

Citat:
In law, a hearing is a proceeding before a court or other decision-making body or officer, such as a government agency.[1]

A hearing is generally distinguished from a trial in that it is usually shorter and often less formal.[1] In the course of litigation, hearings are conducted as oral arguments in support of motions, whether to resolve the case without further trial on a motion to dismiss or for summary judgment, or to decide discrete issues of law, such as the admissibility of evidence, that will determine how the trial proceeds. Limited evidence and testimony may also be presented in hearings to supplement the legal arguments.[1]

https://en.wikipedia.org/wiki/Hearing_(law)

Jag uppfattar det som att det motsvarar ungefär den svenska juridiska termen förhandling. Syftet med en "hearing" är i alla fall något helt annat än syftet med ett förhör.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-03-15 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in