Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-14, 07:29
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groink
5

Så, vem betalar Prime?

Om man kollar i Primes moderbolag så finns Monuiqe Wadsted i styrelsen. Det här är en kopia av TPB och det är samma krafter i Sverige som ligger bakom både försöken att stänga TPB på USAs uppdrag och få bort Assange och Wikileaks på USAs uppdrag.

Från agerande SÄPO agenter till tunga jurister går namnen i repris...

Politiskt tryck att åstadkomma något politiskt kostsamt sipprar ner i exakt samma nätverk av aktörer som TPB gjorde. Det här betalas inte per faktura. Här pratar vi reträttbostäder i Florida och sånt. Det skulle vara fint om "närigslivstoppar" i det här nätverket av bolag och juristkompisar finns på UGs skatteplanerarlista med pengar utomlands i veckan...
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-03-14 kl. 07:38.
Citera
2016-03-14, 10:27
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
...
För att kunna genomföra förhör med en misstänkt krävs att den misstänkte samtycker till det. Ur reglerna för videoförhör enligt MLA:
Citat:
Hearings shall only be carried out with the consent of the accused person. Such rules as may prove to be necessary, with a view to the protection of the rights of accused persons, shall be adopted by the Council in a legally binding instrument.

1) "Hearing" betyder inte "förhör".

2) Det finns inte ett iota i ett enda av dina långa inlägg som påvisar att JA inte har samtyckt till förhör enligt MLA. Väntar fortfarande på att du ska producera något.

I ditt tidigare svar till mig hänvisade du till Jennifer Robinsons 2011-03-04 Brief to Canberra meeting of MPs re Julian Assange, paragraf 37. Den paragrafen handlar som the saint och andra redan påpekat INTE alls om förhör enligt MLA utan om vad Jennifer Robinson anser bör ske för att skydda JA:s mänskliga rättigheter om han kommer till SVERIGE.

Robinson skriver dessutom i klartext i paragraf 13 och 14 i samma dokument att JA har bett att få bli förhörd enligt MLA, och att polisen i UK samtidigt kontaktades så att de skulle veta var de kunde få tag på honom:
"We offered his voluntary cooperation, through his Swedish lawyer Mr Hurtig, and suggested the use of the Mutual Legal Assistance scheme between Sweden and the United Kingdom. These offers were rejected. In the meantime, I wrote to the UK police on 2 November 2010 and informed them that we acted for Julian and that he could be contacted through us for the purposes of any legal proceedings."
Om du jämför Marianne Nys egna emejl (se Trenterx:s grundliga genomgång i ämnet) med Robinsons redogörelse i nämnda brief så framgår det klart att det är Ny som vägrat förhör enligt MLA.
Citera
2016-03-14, 10:48
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Om man kollar i Primes moderbolag så finns Monuiqe Wadsted i styrelsen. Det här är en kopia av TPB och det är samma krafter i Sverige som ligger bakom både försöken att stänga TPB på USAs uppdrag och få bort Assange och Wikileaks på USAs uppdrag.

Från agerande SÄPO agenter till tunga jurister går namnen i repris...

Politiskt tryck att åstadkomma något politiskt kostsamt sipprar ner i exakt samma nätverk av aktörer som TPB gjorde. Det här betalas inte per faktura. Här pratar vi reträttbostäder i Florida och sånt. Det skulle vara fint om "närigslivstoppar" i det här nätverket av bolag och juristkompisar finns på UGs skatteplanerarlista med pengar utomlands i veckan...

Ja, det kunde man ju tro..Monique Wadsted i Primes moderbolag!! Då skickade hon väl också sitt favotitbevakningsföretag, det vinstdrivande medborgargardet Gothia Protection att spionera på JA i Stockholm?
https://www.gothiaprotection.se/en/general-information/
https://copyriot.wordpress.com/2006/06/22/tidslinje-hakan-roswall-vs-the-pirate-bay/
Senast redigerad av fiatigerlilja 2016-03-14 kl. 11:14. Anledning: länk tillagd
Citera
2016-03-14, 12:45
Medlem
the saints avatar
Citat:
.....

Jag vet att det är upp till mig att visa att JA inte samtyckt till förhör. Har skrivit om det här (FB) Vem förhindrade förhör med Assange?

....

Du slingrar dig. Du försöker prata bort frågan genom ovidkommande resonemang.

Jag skall försöka göra det lite enklare för dig.

1. Assange ställde utan problem upp på förhör när han fanns i Sverige

2. Under hela tiden han har varit i England, har både han och hans advokater vid upprepade tillfällen meddelat offentligt att han ställer upp på förhör där.

3. Du har fortfarande inte kunnat visa ett enda uttalande från Assange där han vägrar låta sig förhöras.

Jag tycker inte det går att beskriva saken enklare.
Citera
2016-03-14, 13:28
Medlem
Citat:
Ditt påstående: ”Var hittar du att den misstänkte måste samtycka till att svara på frågor?”
Svar: Jag har aldrig någonsin påstått att den misstänkte måste svara på frågor. Jag har givetvis inte kunnat hitta det. Anledningen är att det inte är så. Det är bara i din förvirrade hjärna som du tror det.

Vad duktig du är att du äntligen kommit underfund med att "Samtycka till förhör och svara på frågor är inte samma sak.".

För att kunna genomföra förhör med en misstänkt krävs att den misstänkte samtycker till det. Ur reglerna för videoförhör enligt MLA:

Jag vet att det är upp till mig att visa att JA inte samtyckt till förhör. Har skrivit om det här (FB) Vem förhindrade förhör med Assange?

Första punkten rör perioden 1 september till 27 september 2010. Assange samtyckte inte till förhör under denna period. Han gjorde det genom att göra sig oanträffbar. Det är utrett grundligt i Magistrates Court. Assanges advokaters försök att utmåla åklagaren som passiv ansågs av domstolen som ett försök att missleda domstolen.

Under perioden gjorde åklagaren flera försökt att få till stånd förhör med Assange. Det är inget snack om saken att Assange gjorde vad han kunde för att undkomma förhör. Han samtyckte inte.

Om du kan visa att Assange under denna period varit i kontakt med åklagarna och erbjudit sig att bli förhörd så är det korrekt att påstå att Assange önskat bli förhörd men åklagarna har vägrat att förhöra honom.

Någon som har synpunkter?

Om inte så kan vi fastslå att under perioden 1 -27 september 2010 samtyckte inte Assange till förhör.

Nej, vi kan fastslå att åklagaren inte ville förhöra under tre veckor. Om jag ska gå dig maximalt till mötes så var det åklagaren som 80% av tiden inte var intresserad av förhör och (om vi hårdrar det i din favör) Assange som inte var tillgänglig under 20% av tiden. Dvs. till åtminstonde 4/5 så var det enbart åklagaren som var ansvarig för att det inte blev förhör. Det i ett fall där det är uppenbart att det är viktigt med tidiga förhör. Kan inte gå att se det på annat sätt än att hon gravt misskött sitt jobb.
Citera
2016-03-14, 14:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Om inte så kan vi fastslå att under perioden 1 -27 september 2010 samtyckte inte Assange till förhör.

Eftersom det inte fanns något förhör att samtycka till under den tidsperioden så blir det oväsentligt att han inte samtyckte till förhör. Det fanns ju inget förhör att samtycka till. Din argumentation är nere på bottennivå. Det första datum som det finns dokumenterat att Marianne föreslog är 28 september, med bara fyra arbetsdagars varsel, efter en mycket lång vägran att ens diskutera förhörsdatum, och just det datum som han sen länge planerat att vara utomlands.

Säger man att någon "inte samtycker till förhör" så förutsätter man att det finns ett förhör att samtycka till. Det fanns inte.

Eller ska jag gå och polisanmäla dig för att en kvinna inte samtyckt till sex med dig? Saknas det samtycke så saknas det samtycke, och det är en mycket allvarlig sak, eller hur, Boring Bob? Alldeles oavsett om det fanns något att samtycka till eller ej.

Samtycke förutsätter att två tycker. Den enda som ville ha förhör under den period du angav var Assange. Det var Marianne som aldrig samtyckte.
Citera
2016-03-14, 16:25
Medlem
Bob-Wrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Vi tar det en gång till.

Citat:
An individual can be compelled to attend court but may exercise the right against selfincrimination and remain silent

Att du uppenbart ljuger ändrar inte på den saken.
Jag vet att du inte kan läsa. Och att du döljer fakta i nåt desperat försök att försvara Assange. Att det inte går är uppenbart. Du kommer tvingas krypa till korset som en av de segaste förnekarna av sanning. Om du läser detta igen kanske du fattar. Vad du måste ha i åtanke är att skrivningen i dokumentet handlar om förhör med hjälp av MLA av såväl vittnen, tekniska experter och misstänkta.

Citat:
Individuals can be compelled to attend court for the purposes of MLA requests under section 15 of CICA. However, schedule 1 of CICA makes it clear that a person cannot be compelled to give any evidence before a nominated court which he could not be compelled to give in criminal proceedings in the UK or if the criminal proceedings were being conducted in the requesting state.

Tydligt anges att förhör inte får genomföras om " criminal proceedings" pågår i landet som begär förhör. Om du inte fattar det som står ovan kan jag upplysa dig om vad som enligt svensk lag gäller för att en misstänkt ska förhöras i en utländsk domstol. Det är förbjudet. Något som Marianne Ny påstått tidigare och som visat sig vara helt sant. Den enda möjligheten till att förhöra en misstänkt är i ett vanligt förhör enligt MLA och det kräver den misstänktes samtycke.

Ska du återkomma med tramsiga "visa källa på det"?
Citera
2016-03-14, 17:15
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
.....
1. Assange ställde utan problem upp på förhör när han fanns i Sverige

2. Under hela tiden han har varit i England, har både han och hans advokater vid upprepade tillfällen meddelat offentligt att han ställer upp på förhör där.
....

Precis. Dessutom inställde han sig frivilligt till brittisk polis den 7 december 2010, omedelbart efter det att EAW:n blev godkänt av relevant brittisk myndighet.

Tydligen en snäll och rättskaffens kille, som gärna samarbetar med polisen för att föra rättsprocessen framåt...
Citera
2016-03-14, 17:26
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
.....För att kunna utreda denna fråga krävs att man analyserar den ingående. Jag utgår från att du och en hel del andra vill ha frågan utredd. Har därför delat upp ärendet i kronologisk ordning så att det ska vara enkelt att se vem det är som förhindrat förhör och när det i så fall skulle ha inträffat. Vi tar en punkt i sänder så kommer vi till slut komma fram vem som förhindrat förhör. Anledningen till uppdelningen är för att det hänt väsentliga saker i dess perioder.
  1. Perioden från 1 sep 2010 till dess att Assange lämnade (flydde) Sverige den 27 sep
  2. Perioden från den 28 sep till häktningsförhandlingen 18 nov 2010
  3. Perioden 18 nov till arresteringen 7 dec 2010
  4. Perioden 7 dec 2010 till 24 februari 2011 (domen i Magistrates Court)
  5. Perioden 25 feb 2011 till 12 juli 2011.
  6. Perioden 12 juli till 2 nov 2011 (domen i High Court)
  7. Perioden 2 nov till 14 juni 2012 (sista domen i Supreme Court)
  8. Perioden 14 juni till 19 juni 2012
  9. Perioden 19 juni 2012 till 5 feb 2016
  10. Perioden 5 feb till idag
Jag börjar med punkt 1. Det är otvivelaktigt så att Assange själv förhindrade förhör mellan den 1 september till den 27 september 2010 när han avvek från landet. Är det någon som inte håller med, speak up!

Det här är ju en upprepning av ditt tidigare inlägg som försvann. Det mest intresanta i ditt försvunna inlägg var ju inte kronologin ovan, utan påståendet att två personer planerade en resa till London för att förhöra Assange i december 2010, men att denna resa blev stoppad. Du bekräftar alltså Publicistklubbens påstående, vilket jag tycker är ett konstruktivt bidrag till diskussionen.

Men vilka var på väg och vem var det nu som stoppade dom? Berätta gärna det du vet "från säker källa".
Citera
2016-03-14, 17:52
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Citat:
Individuals can be compelled to attend court for the purposes of MLA requests under section 15 of CICA. However, schedule 1 of CICA makes it clear that a person cannot be compelled to give any evidence before a nominated court which he could not be compelled to give in criminal proceedings in the UK or if the criminal proceedings were being conducted in the requesting state.

Tydligt anges att förhör inte får genomföras om " criminal proceedings" pågår i landet som begär förhör.

Jag vet inte hur det är med den fråga ni diskuterar, för jag har inte läst igenom källan du hänvisat till. Men angående det citat du gav här, så står det i varje fall inte där att förhör inte får genomföras om criminal proceedings pågår i landet som begär förhör. Möjligen står det någon annanstans, men inte här. Du har kanske missförstått "if the criminal proceedings were being conducted in the requesting state"? Det betyder inte att personen inte kan tvingas avge evidence inför a nominated court om criminal proceedings pågår i landet som begär förhör. Hade det varit vad som avsågs så hade det inte stått "were being conducted" utan "are conducted". Det syftar istället på att man inte kan tvingas avge sån evidence som inte också skulle ha varit laglig att tvinga en att avge i proceedings i det begärande landet.
Citera
2016-03-14, 18:30
Medlem
the saints avatar
Citat:
.....

Sen kommer jag redovisa vilka personer som skulle åka till England, vad som skulle göras och varför det hela avstyrdes.

Problemet jag har att det är en massa bjäbb om självklarheter som vissa personer bara inte fattarr eller vägrar erkänna. Det kan därför ta lite tid tills vi kommer till punkten du är intresserad av.

....

Du har inte förklarat varför du skulle behöva invänta svar på andra frågor först. Du är inte betjänt av några långbänkar. Det talar sitt eget språk.

Om du, som du hävdar, kan svara på "vilka personer som skulle åka till England, vad som skulle göras och varför det hela avstyrdes" och ändå inte gör det, så får du ursäkta om vi betraktar dina löften som hittepå.
Citera
2016-03-14, 18:39
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Det du väntar på kommer. Trust me. Först måste diskussionen om att det krävs samtycke för att genomföra förhör med en misstänkt avslutas och fåniga invändningar få ett slut. När det är klart så kommer frågan om att Assange inte samtyckte under perioden 1-27 september 2010 tas till ett slut.

Sen kommer jag redovisa vilka personer som skulle åka till England, vad som skulle göras och varför det hela avstyrdes.

Problemet jag har att det är en massa bjäbb om självklarheter som vissa personer bara inte fattarr eller vägrar erkänna. Det kan därför ta lite tid tills vi kommer till punkten du är intresserad av.

Om du håller med mig om att det krävs samtycke för att genomföra förhör med en misstänkt med hjälp av MLA, och du redovisar din åsikt, tror jag att du snabbare kommer få veta mer om resan. Jag kommer att redovisa det. Det är intressant. Och mina uppgifter kommer inte från Publicistklubben utan från en person som skulle rest.

Nu låter det som att du har något intressant att tillföra tråden. Varför inte börja med det? Om du till exempel skulle ha trovärdiga uppgifter om att JA ställde orimliga krav på förhör, och att det var därför personerna som var på väg dit ändrade sig, så skulle det ju kunna ändra folks uppfattning om vem som obstruerat förhör. Det borde gynna din sak mycket effektivare än att först försöka få alla i diskussionen att tolka MLA på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in