Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-14, 18:54
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Det du väntar på kommer. Trust me. Först måste diskussionen om att det krävs samtycke för att genomföra förhör med en misstänkt avslutas och fåniga invändningar få ett slut. När det är klart så kommer frågan om att Assange inte samtyckte under perioden 1-27 september 2010 tas till ett slut.

Sen kommer jag redovisa vilka personer som skulle åka till England, vad som skulle göras och varför det hela avstyrdes.

Problemet jag har att det är en massa bjäbb om självklarheter som vissa personer bara inte fattarr eller vägrar erkänna. Det kan därför ta lite tid tills vi kommer till punkten du är intresserad av.

Om du håller med mig om att det krävs samtycke för att genomföra förhör med en misstänkt med hjälp av MLA, och du redovisar din åsikt, tror jag att du snabbare kommer få veta mer om resan. Jag kommer att redovisa det. Det är intressant. Och mina uppgifter kommer inte från Publicistklubben utan från en person som skulle rest.

Mannen chilla ner. Ingen tror dig längre. Det troll-spö du försöker använda fungerar inte. Samtycke till förhör behövs. Men bara vid telefon och video förhör. Tror du ska gå tillbaka till din favorit diskussion ,den där som handlar om charge. Fast du blir ju rundad även där. Så kliv av och ägna dig åt att tracka några andra i nåt annat forum.
Citera
2016-03-14, 19:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Det krävs samtycke för att förhöra en misstänkt med MLA. Det är uppenbart.
Det är uppenbart att det krävs "samtycke" (godkännande) av inblandade myndigheter, i det här fallet brittiska och ecuadorianska, eftersom ett förhör med hjälp av MLA kommer att äga rum på brittisk mark på Ecuadors ambassad. Det som krävs och fortfarande saknas är en acceptabel ansökan från Marianne.

För en dryg månad sedan aviserade Marianne att frågor till JA höll på att översättas till spanska (för att Ecuadors godkännande/samtycke behövs) och att det skulle ta "några veckor". Är det någon som hittar den ursprungliga källan till detta uttalande av Marianne, eller någon som vet hur det går?

Det har nu gått mer än fyra veckor sedan 13 februari då följande inlägg gjordes om Mariannes förhörsfrågor:

Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Jag ser att MN ska ha sagt att de nu håller på och översätter frågorna som ska ställas JA till spanska och att det kan ta några veckor.

Jag vill påminna MN om följande i avtalet.
Requests for assistance and any supporting documents shall be translated into the official language of the Requested State or into English if agreed upon in the particular case.
Jag antar att JA kommer att svara på engelska och att då först översätta frågorna från svenska till spanska och sen till engelska verkar inte riktigt klokt. Eftersom Ecuador hittills har hanterat ärendet rationellt så föreslår jag MN att också försöker vara rationell, de kommer säkert acceptera frågorna på engelska i enlighet med skrivningen i avtalet.

Eller inväntar MN med sin senfärdighet att något under ska ske så hon slipper få sina kort synade, typ att Hammond, liksom som Hague planerade, ska låta storma ambassaden?

Är det för att distrahera det plötsligt blir ett sånt överflödande nonsens-brus från Blurry Blob Bob?

Marianne borde ställas till svars om varför hon måste förhala extra genom att översätta till både spanska och engelska när det kanske hade räckt med ett av språken, engelskan. Hon hittar alltid sätt att ta extra tid på sig och slösa lite extra med allmäna medel. Söleri och slöseri är hennes ledord.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-03-14 kl. 20:03.
Citera
2016-03-14, 20:58
Moderator
OT raderat. Om inget meddelande skrivs ut i tråden beror raderingen nästan alltid på regel 0.03. Trams och off-topic. Inga inlägg försvinner "mystiskt".

Frågor och kommentarer på detta ska tas med moderator via PM. Det ska inte kommenteras i tråden.

Inlägg som avser att diktera en turordning på frågor och styra debatten mer än det diskuterar sakfrågor är att betrakta som off-topic och kommer att raderas och kan resultera i varningar om det fortsätter.

/Moderator
Citera
2016-03-14, 21:05
Medlem
Nickelodions avatar
Amnesty Sverige har gjort ett tillägg på sitt uttalande om JA.

Citat:
Personen [SÄPO-agenten] som nämns i artikeln mejlade oss och frågade om Amnesty Sveriges inställning - och fick precis samma svar som alla andra som kontaktade oss med samma fråga.

Här är slutet på emailet från [SÄPO-agenten] med min fetning:

Citat:
> Jag är också en supporter av Wikileaks men jag anser att Assange ska
> prövas för de brott han misstänks för i Sverige enligt gällande lag, och
> att man inte ska göra undantag i lagen bara för att en person har gjort
> mycket gott. Det trodde jag var en självklarhet hos Amnesty också, men jag
> hade tydligen fel, eftersom Amnesty International nu kräver något sorts
> undantag från svensk rätt.
>
> Förstår inte hur ni ska kunna ha någon trovärdighet när det gäller
> rättssäkerhet om ni inte rättar till detta.
>
> //
> Martin Fredriksson, Stockholm

Frågor brukar väl avslutas med ett frågetecken - men jag ser inget frågetecken. Snarare ord och inga visor.

.
Senast redigerad av Nickelodion 2016-03-14 kl. 21:15.
Citera
2016-03-14, 21:19
Medlem
Anonymares avatar
Med anledning av kritik mot min teori angående att Ecuador har en stående order om att underkänna alla ansökningar om förhör med JA på ambassaden:

Nej det kan jag inte bevisa, det är en teori baserat på vad som sker.
Om JA/kader verkligen ville få ett förhör till stånd så skulle man knappast konstra om formalia, diskussionen skulle då istället ligga kring de detaljerade arrangemangen för att komma till en praktisk lösning. Likaså skulle Ecuador inte konstra om JA/kader är med på noterna angående förhör, även om ansökan inte skulle uppnå de allra högsta kvalitetskraven. Det är helt enkelt uppenbart att man inte är intresserad av att förhör hålls. Detta är min tolkning, som sådan behövs inga bevis. Det är upp till var och en att göra sin egen tolkning.
Citera
2016-03-14, 21:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Personen [SÄPO-agenten] som nämns i artikeln mejlade oss och frågade om Amnesty Sveriges inställning - och fick precis samma svar som alla andra som kontaktade oss med samma fråga.

Här är slutet på emailet från [SÄPO-agenten] med min fetning:

Frågor brukar väl avslutas med ett frågetecken - men jag ser inget frågetecken. Snarare ord och inga visor.

.

Det vore intressant om svenska Amnesty kunde visa att någon enda innan [SÄPO-agenten] fick samma svar som MF fick på sin icke-fråga. Svenska Amnesty gör allt för att inte vara kontroversiella, men hur ska de då kunna ställa sig på de politiskt förföljdas sida?
Citera
2016-03-14, 21:27
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
..... Likaså skulle Ecuador inte konstra om JA/kader är med på noterna angående förhör, även om ansökan inte skulle uppnå de allra högsta kvalitetskraven. ...

"...de allra högsta kvalitetskraven....". Du har tydligen humor i alla fall.

Man kanske i stället borde uttrycka det som att Ecuador har vissa minimikrav på handlingar som svensk myndighet utfärdar.
Citera
2016-03-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Man kanske i stället borde uttrycka det som att Ecuador har vissa minimikrav på handlingar som svensk myndighet utfärdar.
Vem vet, det kanske känns ovant att styras av rättsregler: https://sv.wikipedia.org/wiki/Rättsstat
Citera
2016-03-14, 21:50
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det är häpnadsväckande att man än en gång är noga med att betona att dom svenska "brottsanklagelserna" väger tyngre än FN:s expertgrupps utlåtande.

Citat:
När det gäller FN-gruppen som kom fram till att Assange är godtyckligt frihetsberövad (FN:s expertgrupp för godtyckliga frihetsberövanden) anser Amnesty att både Sverige och Storbritannien bör göra det de kan för att se till att länderna rättar dig efter det FN kommit fram till - men att brottsanklagelserna om våldtäkt måste få utredas.
Man försöker ge sken av att respektera expertgruppens utlåtande men vägrar acceptera konsekvensen av det. Staterna BÖR rätta sig efter FN:s expertgrupp men dom MÅSTE fortsatt ägna sig åt att "utreda" den kvarvarande brottsanklagelsen.

Amnesty, organisationen för oss som anser att mänskliga rättigheter skall komma i andra hand, när brottsanklagelse finnes.
Citera
2016-03-14, 21:57
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det är häpnadsväckande att man än en gång är noga med att betona att dom svenska "brottsanklagelserna" väger tyngre än FN:s expertgrupps utlåtande.

Man försöker ge sken av att respektera expertgruppens utlåtande men vägrar acceptera konsekvensen av det. Staterna BÖR rätta sig efter FN:s expertgrupp men dom MÅSTE fortsatt ägna sig åt att "utreda" den kvarvarande brottsanklagelsen.

Amnesty, organisationen för oss som anser att mänskliga rättigheter skall komma i andra hand, när brottsanklagelse finnes.

Ett nyanserat svar av Svenska Amnesty. Men när UN WGAD:s pudel kommer så kan det komma ytterligare tillägg till uttalandet.
Citera
2016-03-14, 21:57
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Med anledning av kritik mot min teori angående att Ecuador har en stående order om att underkänna alla ansökningar om förhör med JA på ambassaden:

Bra jobbat att presentera en teori som om den vore fakta gång på gång. Det kallas att normalt för förtal eller ryktesspridning.

Jag tror att Hillary Clinton äter småbarn i smyg, så därför påstår jag att så är fallet tills någon tror mig. Anonymare for president!
Citera
2016-03-14, 21:58
Medlem
Creaturs avatar
Citat:

Om JA/kader verkligen ville få ett förhör till stånd så skulle man knappast konstra om formalia, diskussionen skulle då istället ligga kring de detaljerade arrangemangen för att komma till en praktisk lösning. Likaså skulle Ecuador inte konstra om JA/kader är med på noterna angående förhör, även om ansökan inte skulle uppnå de allra högsta kvalitetskraven. Det är helt enkelt uppenbart att man inte är intresserad av att förhör hålls. Detta är min tolkning, som sådan behövs inga bevis. Det är upp till var och en att göra sin egen tolkning.

Fair enough. Alla har rätt till sin egen tolkning och även en konstig tolkning är en tolkning.
Ny verkar inte ha varit på det klara med vad som gäller enligt det framförhandlade avtalet mellan Sverige och Ecuador när hon sände iväg sin andra ansökan (den med klottret), t ex att det ska finnas en ecuadoriansk representant med vid förhöret som ställer frågor som sänts i förväg. Hur tolkar du det: varför sänder åklagaren iväg en ansökan utan att ens kolla på det nya avtalet? Eller har hon kollat på det och struntar i vad det föreskriver? Räknas det i det senare fallet som en seriös ansökan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in