Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-11, 00:44
  #1837
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenavurin
mina fördomar är att många är wannabesoldater/poliser etc med vapenfetisch och alkoholproblem. många slår nog sina fruar också.

Slå fruar kan vi avskriva direkt! Fruar har nämligen en benägenhet att gå till farbror polisen, och efter det har man inga vapen kvar.

Finns jägare med alkoholproblem, precis som det finns poliser och riksdagsmän som har det.
GW Persson är alkis, och jagar, men det betyder inte att de är berusade under jakt.
I dag åker de flesta bil till jakten dessutom.

Jakt är en väldigt bred sysselsättning, som omfattar flera olika områden. Och visst finns det vapen nördar, men det finns också dem som kan stamtavlorna för all Jämthundar i Sverige utantill. Eller några som kan hålla på och spåra i tre dygn i stäck.

Jag är själv fd yrkesmilitär, även om det är 30 år sedan, och kan intyga att sk MÖP:ar inte har mycket att hämta inom jakten.
Citera
2016-03-12, 03:01
  #1838
Medlem
Chill out. Jag var faktiskt ironisk

Fast att det finns en hel del gunnuts tror jag det kanske finns lite sanning i?

föresten, måste man vara helt ostraffad för att få vapenlicens öht?

Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Här i ärlighetens namn inte träffat en enda jägare som jagar för att han/hon vill leka Rambo. De jägare jag träffat (och det är en hel del) jagar för många olika anledningar; de jagar för köttet, för gemenskapen, för naturen, för pengar och vissa av tradition. Merparten har en kombination av dessa anledningar. Man blir förvånad över hur många nykterister som jagar. Själv dricker jag gärna en god whiskey lite då och då eller tar ett gott glas vin till en fin middag med vänner. Har aldrig sett någon dricka under jakt eller på skjutbanorna.

Vissa gillar vapen mer än andra. En av mina jaktkompisar är helt ointresserad av vapen och har dem enbart för att jakten kräver det. Själv gillar jag vapen. Jag gillar att skjuta med dem på banan, jag gillar teoretiska diskussioner kring vapen och jag gillar finurliga tekniska lösningar och det otroliga hantverk som många vapen är. Jag kan inte säga att varken jag eller min jaktkompis har ett konstigt förhållande till vapen. För honom är de som en hammare, inte något speciellt kul men det krävs för att bygga en hylla, för mig är det som en bil, det både gör det som krävs och jag uppskattar vapen för det de är.
Det har man ju hört sedan urminnes tider att jägare gärna krökar på passen, eller kanske inte på passen (jag är oinsatt) men nånting jag inte minns, under jakten?

Känner ett par aktiva och de har då sagt att det dricks en del..

just det, en av de jag känner med licens har aldrig jagat någon gång, han ville bara ha bössan.

Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Slå fruar kan vi avskriva direkt! Fruar har nämligen en benägenhet att gå till farbror polisen, och efter det har man inga vapen kvar.

Finns jägare med alkoholproblem, precis som det finns poliser och riksdagsmän som har det.
GW Persson är alkis, och jagar, men det betyder inte att de är berusade under jakt.
I dag åker de flesta bil till jakten dessutom.

Jakt är en väldigt bred sysselsättning, som omfattar flera olika områden. Och visst finns det vapen nördar, men det finns också dem som kan stamtavlorna för all Jämthundar i Sverige utantill. Eller några som kan hålla på och spåra i tre dygn i stäck.

Jag är själv fd yrkesmilitär, även om det är 30 år sedan, och kan intyga att sk MÖP:ar inte har mycket att hämta inom jakten.
Om GW har jag allt mina tvivel ang nykterheten
__________________
Senast redigerad av smakenavurin 2016-03-12 kl. 03:13.
Citera
2016-05-27, 22:59
  #1839
Medlem
Skulle gärna vilja bjuda ut alla som är emot jakt, jag personligen har alltid haft det väldigt trevligt på alla jakter jag har varit på, och vi har alltid behandlat alla djur på ett trevligt sätt, har även haft jägare som sagt att de inte har skjutit för att de tyckte djuret såg alldeles för snällt/trevligt/fint ut, och vi andra har inte behandlat han/henne otrevligt. jag är jägare och tycker att det är en mycket bättre för oss att få köttet på det viset, än det vi äter/köper på ICA och liknande butiker mm. och jag tror många hatare gentemot jägare är på grund av att de tror att vi behandlar djuren illa och slår dem med klubbor eller liknande, det är verkligen motsatsen vad som sker, alla jägare jag har mött har behandlat djuren med väldigt mycket respekt.
Citera
2016-05-28, 08:35
  #1840
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajansspecial
Skulle gärna vilja bjuda ut alla som är emot jakt, jag personligen har alltid haft det väldigt trevligt på alla jakter jag har varit på, och vi har alltid behandlat alla djur på ett trevligt sätt, har även haft jägare som sagt att de inte har skjutit för att de tyckte djuret såg alldeles för snällt/trevligt/fint ut, och vi andra har inte behandlat han/henne otrevligt. jag är jägare och tycker att det är en mycket bättre för oss att få köttet på det viset, än det vi äter/köper på ICA och liknande butiker mm. och jag tror många hatare gentemot jägare är på grund av att de tror att vi behandlar djuren illa och slår dem med klubbor eller liknande, det är verkligen motsatsen vad som sker, alla jägare jag har mött har behandlat djuren med väldigt mycket respekt.

Jag tror det skulle bli rätt tryckt stämning i jaktkojan om jag berättade att jag höll inne skottet för att älgen såg så snäll ut...

Hundföraren som gått myr och skog i flera timmar skulle nog ha lätt att hålla sig för skratt då. Tänk då om det dessutom var hans hund som kom med älgen till mig...
Citera
2016-06-04, 21:40
  #1841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Jag tror det skulle bli rätt tryckt stämning i jaktkojan om jag berättade att jag höll inne skottet för att älgen såg så snäll ut...

Hundföraren som gått myr och skog i flera timmar skulle nog ha lätt att hålla sig för skratt då. Tänk då om det dessutom var hans hund som kom med älgen till mig...

I ett jaktlag där deltagare betalat dyra pengar, lagt ner mycket tid&arbete och ofta tagit ledigt från jobb för att delta i organiserad jakt med gemensamt mål, skulle det nog ställas frågor. Men vid vakjakt på egen mark... varför inte?
Citera
2016-09-11, 14:47
  #1842
Medlem
Prawitzs avatar
Rena vilda västern.

Citat:
Misstänkta brott mot vapenlagen, terrängkörningslagen och regler om plombering uppdagades.

Under lördagen utförde polisen så kallad faunabevakning, där man kontrollerade älgjägare i trakterna av Karesuando med hjälp av helikopter.

Kontrollerna ledde till att tre brott rapporterades. I ett fall misstänker man att en älg som skjutits under älgjakten inte blivit plomberad i samband med slakt.

En person har rapporterats misstänkt för brott mot terrängkörningslagen samt brott mot vapenlagen.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...lade-algjagare
Citera
2016-09-11, 14:48
  #1843
Avstängd
notropics avatar
Fördomar jag brukar höra är djurplågare och känslokalla.
Citera
2016-09-11, 15:35
  #1844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Rena vilda västern.



http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...lade-algjagare

ja för 3 pers i en 300tusen grupper är talande?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...jagare-i-lanet

Citat:
Omkring 65 älgjägare i Västerbotten har kontrollerats av polisen i början av veckan. ...
Enligt polisen själva ska person- och fordonskontrollerna ha visat ett gott resultat. Ingen onykterhet bland jägarna, de hade ordning på handlingar och god korrekt vapenförvaring.
Citera
2016-09-11, 15:37
  #1845
Medlem
fylla eller olaglig jakt när det gäller gemensamhetsjaktter såsom drevjakter, älgjakt osv är helt otänkbart idag för vilken jaktledare skulle riskera att åka dit?
Citera
2016-09-15, 14:01
  #1846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
fylla eller olaglig jakt när det gäller gemensamhetsjaktter såsom drevjakter, älgjakt osv är helt otänkbart idag för vilken jaktledare skulle riskera att åka dit?

Sant. Tyvärr är många icke-jägares (speciellt boende i städer) kunskaper om jakt mer influerade av gamla Åsa-Nisse filmer, och B-rullar som "jägarna" (och numera även "reality" såpor från usa som duck dynasty och liknande skräp), än verkligheten.
Citera
2016-09-15, 14:42
  #1847
Medlem
Isopropanols avatar
Jägare kan inte parkera.

Det ska dock sägas att bilarna oftast flyttas från mitt i vägen om man ber snällt så man kan jobba vidare. Det gäller bara att få tag i någon
Citera
2016-10-26, 20:28
  #1848
Medlem
enda Fördomar jag kan tänkas komma på /brukar höra är djurplågare och psykopatiska
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback