Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-19, 19:22
  #1825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosfett
Helvete vad jag är trött på jägare och däras fjantiga svar på varför dom jagar.

Varför kan ni inte bara erkänna att det är kul att jaga och skjuta en rörlig måltavla som försöker fly??!
Jag har själv skjutit prick på pappersmåltavlor och visst fan blir det tråkigt efter ett tag, hade hällre skjutit mot en flyende älg.

Ni försöker inbilla er själva och andra människor att ni gör naturen och de stackars älgarna som inte vet bättre en tjänst, men inombords vet ni ändå att ni egentligen bara behagar eran inre stenåldersjägare!

Njut av att jaga och döda och sluta trama om att ni gör det på grund av naturvård.


ville bara säga att: ja man jagar för att det är kul och spännande men det ligger ju en del vilt/naturvård i det i och med att i och med att man vill ha mycket vilt att jaga på sin mark så gör man goda förutsättningar för djuren att leva på just sin mark och där ligger ju även en del naturvård involverat.

jag kan nog säga att det nog finns mkt mer djur på de marker där det finns en aktiv jägare än dem marker där det inte är någon som jagar.
Citera
2015-12-02, 07:59
  #1826
Medlem
Arkades avatar
Tycker väl att det är okej om man dödar ett djur för köttets skull, då detta ju är en del av naturen. Men att skjuta varg hör ju knappast till. Det finns ju bara ett få hundratal vargar kvar i Sverige, och den borde därmed rödlistas.
Citera
2015-12-06, 15:39
  #1827
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkade
Tycker väl att det är okej om man dödar ett djur för köttets skull, då detta ju är en del av naturen. Men att skjuta varg hör ju knappast till. Det finns ju bara ett få hundratal vargar kvar i Sverige, och den borde därmed rödlistas.

Faktum är att varg, åtminstone här i Sverige, redan finns på "rödlistan".
Men den har halkat ner något pinnhål senaste året.
Orsaken är att våra vargar stadigt ökar.
Och "rödlista" eller inte, vi kommer nog få vänja oss vid att ett icke obetydligt antal vargar skjuts årligen.
Ser inget konstigt i det egentligen.
Citera
2015-12-10, 12:02
  #1828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Faktum är att varg, åtminstone här i Sverige, redan finns på "rödlistan".
Men den har halkat ner något pinnhål senaste året.
Orsaken är att våra vargar stadigt ökar.
Och "rödlista" eller inte, vi kommer nog få vänja oss vid att ett icke obetydligt antal vargar skjuts årligen.
Ser inget konstigt i det egentligen.
Tråden handlar om fördomar omm jakt och jägare, inte om vargjakt. Att det skall vara så svårt att hålla sig till ämnet.
Citera
2015-12-10, 13:28
  #1829
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Tråden handlar om fördomar omm jakt och jägare, inte om vargjakt. Att det skall vara så svårt att hålla sig till ämnet.
"Fördomar om jakt och jägare"
Citera
2015-12-31, 14:23
  #1830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esalc
ville bara säga att: ja man jagar för att det är kul och spännande men det ligger ju en del vilt/naturvård i det i och med att i och med att man vill ha mycket vilt att jaga på sin mark så gör man goda förutsättningar för djuren att leva på just sin mark och där ligger ju även en del naturvård involverat.

jag kan nog säga att det nog finns mkt mer djur på de marker där det finns en aktiv jägare än dem marker där det inte är någon som jagar.
Ja, man jagar väl där det finns djur, inte där det inte finna djur ;-)
Citera
2016-01-28, 16:56
  #1831
Medlem
spknoises avatar
Ingen fördom men varför vill jägarna hjälpa fjällräven? Eller är det för att ni blir tillsagda att skydda den?
Citera
2016-01-28, 18:20
  #1832
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Ingen fördom men varför vill jägarna hjälpa fjällräven? Eller är det för att ni blir tillsagda att skydda den?
Jägare är normalt naturälskare som inte vill se djur i den svenska faunan försvinna.
En del är för att ryska inslag ska bort, men de flesta inte ens det.
Citera
2016-02-04, 16:45
  #1833
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitsmer
Ja, man jagar väl där det finns djur, inte där det inte finna djur ;-)

Genom god naturvård, vilket i princip bara existerar i naturreservat och jaktmarker ökar den biologiska mångfalden och mängden djur, både djur som jagas och de som inte jagas. Genom den reglerade jakten väljs också det noga ut vilka djur som skall skjutas och vilka som är fredade. Det gör att bl.a. gamla hannar som har lägre chans att reproducera och större risk att införa missbildningar och genetiska problem minimeras till de yngre hannarnas fördel. Det blir mer mat till de djur som är var och kan reproducera och yngre hannar får oftare sticka in den. Så det är inte bara så att vi jagar där det finns djur, vi ser till att det finns djur där vi jagar.


Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Ingen fördom men varför vill jägarna hjälpa fjällräven? Eller är det för att ni blir tillsagda att skydda den?

Merparten av jägarna är betydligt mer förälskade i naturen än vad Stockholms miljöpartister är. Vi vill inte att djur skall dö ut, varför skulle vi det? Sen vet vi betydligt mer om ekosystem än de flesta svenskar hur naturälskande de än säger sig vara. Vi vet att rovdjur är bra för naturen och att även de tillsynes mest irrelevanta djuren har sin plats och påverkar hela systemet på sitt sätt.

Det är också varför många jägare är militanta motståndare till införande och utsläppande av främmande arter och varför så många jägare ställer upp när t.ex. tvättbjörnar tagit sig in i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Turrluff 2016-02-04 kl. 16:52.
Citera
2016-03-09, 16:18
  #1834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Genom god naturvård, vilket i princip bara existerar i naturreservat och jaktmarker ökar den biologiska mångfalden och mängden djur, både djur som jagas och de som inte jagas. Genom den reglerade jakten väljs också det noga ut vilka djur som skall skjutas och vilka som är fredade. Det gör att bl.a. gamla hannar som har lägre chans att reproducera och större risk att införa missbildningar och genetiska problem minimeras till de yngre hannarnas fördel. Det blir mer mat till de djur som är var och kan reproducera och yngre hannar får oftare sticka in den. Så det är inte bara så att vi jagar där det finns djur, vi ser till att det finns djur där vi jagar.




Merparten av jägarna är betydligt mer förälskade i naturen än vad Stockholms miljöpartister är. Vi vill inte att djur skall dö ut, varför skulle vi det? Sen vet vi betydligt mer om ekosystem än de flesta svenskar hur naturälskande de än säger sig vara. Vi vet att rovdjur är bra för naturen och att även de tillsynes mest irrelevanta djuren har sin plats och påverkar hela systemet på sitt sätt.

Det är också varför många jägare är militanta motståndare till införande och utsläppande av främmande arter och varför så många jägare ställer upp när t.ex. tvättbjörnar tagit sig in i Sverige.

true dat. Så trött på att försöka förklara för var och en av människorna vad jag gör. Alla tror att jag smyger runt i skogen och skjuter på allt som rör sig, vad fan det än är, bara för jag gillar att döda. Om man ska räkna antalet timmar jag varit ute i skogen och skjutit jämfört med antal timmar jag varit ute och arbetat för större djurstammar och rent naturvårdande, kan jag lovar att det blir 99 mot 1. Spenderar säkert 20 timmar + på ren naturvård i veckan, kanske 1 timme av det är effektiv jakt , då även på rovvilt.

Alla djur har sin plats i naturen, så även varg, björn, räv och övriga arter inhemska till vår natur. problemet blir när vi värdesätter livet på en varg högre än omkringliggande områdes andra djur. När man hellre offrar hundra får och annan tamboskap, än att ta livet av 1 varg som orsakar problemen. Utan en kontrollerad vargjakt kommer aldrig, ALDRIG vargen kunna etablera sig i Sverige, för vargen lär sig att inte behöva vara människoskygg, vargen lär sig att tar man en hund händer ingenting, tar man fåren händer ingenting. Inhägnad mat, toppenbra, midnre energi och mer mat.

Man måste få vargjakt precis som all annan jakt för att få ett ämnniskoskyggt djur som inte orsakar mer problem än kanske sänker den årliga överskottsdelen av älg som jägare vill åt. Jag offrar gärna 1 älg om året i tilldelning för att få ett spännande djur in i vår fauna som hör hemma här, men jag kommer aldrig acceptera en varg som orsakar problem och kostnader på det sätter som sker idag.

Och där tycker jag och jaktkritiker/hatare olika, för de flesta anser ju helt enkelt att jägare inte har någon plats i naturen, naturen ska sköta sig själv helt enkelt. Och jag gillar idén, visst är väl en helt självreglerande natur något att sträva efter. problemet blir människan. Människan har valt att gå vägen bort från naturen. På INGET sätt är människans liv idag naturligt, vi bygger vägar, åker bilar, bygger städer och hus av betong och tegel, skapar samhällen där vi stänger ute naturen till 100 %, och planterar in några rosa buskar istället och kallar sig miljövänlig. Sålänge vi har städer, sålänge människan försöker leva som vi gör idag, så KAN INTE naturen sköta sig själv. naturen självskötande KOMMER att påverka vår levnadsstandard enormt, för naturen sköter sig själv genom ÖVERPOPULATION, vilket är ett jävla nyckelord i sammanhanget! Hur ska städerna reagera när bytesdjuren för varg,räv och björn och övriga rovdjur tar slut och dom invaderar städer och byar och rotar igenom våra sopor för att få mat? Och när det vänder och rovdjuren svälter och klövvilt och bytesdjur växer istället och vi har flockar på 1000 tals älgar, kronhjortar, dovhjortar och rådjur, fåglar och alla bytesdjur som härjar genom städer, byar, på vägarna och på DIN tomt, ja precis, DIN TOMT, DIN GATA, inte någon annan långt bortistan, utan när problemen med erat tänkande inkräktar och orsakar konsekvenser för DIG. DÅ blir det plötsligt läge för att ha jägare i naturen igen, som håller nere stammarna och ansvarar för att låta stockholmarna leva sina liv som vanligt igen?

Men detta är så jävla svårt för vissa att förstå. Vissa tror att man kan leva på sättet vi gör idag, och ha en fungerande natur runt om en som sköter sig själv, samtidigt som man inte tänker beblanda sig med den. idioti utan dess like...
Citera
2016-03-09, 16:21
  #1835
Medlem
mina fördomar är att många är wannabesoldater/poliser etc med vapenfetisch och alkoholproblem. många slår nog sina fruar också.
Citera
2016-03-10, 10:34
  #1836
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenavurin
mina fördomar är att många är wannabesoldater/poliser etc med vapenfetisch och alkoholproblem. många slår nog sina fruar också.

Här i ärlighetens namn inte träffat en enda jägare som jagar för att han/hon vill leka Rambo. De jägare jag träffat (och det är en hel del) jagar för många olika anledningar; de jagar för köttet, för gemenskapen, för naturen, för pengar och vissa av tradition. Merparten har en kombination av dessa anledningar. Man blir förvånad över hur många nykterister som jagar. Själv dricker jag gärna en god whiskey lite då och då eller tar ett gott glas vin till en fin middag med vänner. Har aldrig sett någon dricka under jakt eller på skjutbanorna.

Vissa gillar vapen mer än andra. En av mina jaktkompisar är helt ointresserad av vapen och har dem enbart för att jakten kräver det. Själv gillar jag vapen. Jag gillar att skjuta med dem på banan, jag gillar teoretiska diskussioner kring vapen och jag gillar finurliga tekniska lösningar och det otroliga hantverk som många vapen är. Jag kan inte säga att varken jag eller min jaktkompis har ett konstigt förhållande till vapen. För honom är de som en hammare, inte något speciellt kul men det krävs för att bygga en hylla, för mig är det som en bil, det både gör det som krävs och jag uppskattar vapen för det de är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback