Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-29, 12:47
  #1717
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Detsamma gäller dig men har inte kunnat göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Jag är nykterist och frisk!
Källa på det.
Citera
2013-10-29, 13:11
  #1718
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl

Vad det gäller att en ordentlig lagstiftning saknas helt inom jakten så kommer ytterligare ett bevis på det: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...s-under-jakten

Likaledes saknas promillegräns på exempelvis motorsåg, vedlyv, rikt&planhyvel, röjsåg, kanot bandsåg och snöslunga.

En person med dokumenterat pågående alkoholmissbruk riskerar att mista sina vapenlicenser.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2013-10-29 kl. 13:17.
Citera
2013-10-29, 15:41
  #1719
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Likaledes saknas promillegräns på exempelvis motorsåg, vedlyv, rikt&planhyvel, röjsåg, kanot bandsåg och snöslunga.

En person med dokumenterat pågående alkoholmissbruk riskerar att mista sina vapenlicenser.
Däremot kan en sådan person få hitta på vad som helst vid datorn.
http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/37...-jakt-hatsida/
Citera
2013-10-29, 15:47
  #1720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Källa på det.

Med tanke på att det är du som anklagar mig för att vara psykiskt sjuk och ha missbrukar problem så är det väl snarare du som ska visa upp dina källor och inte jag
Citera
2013-10-29, 17:20
  #1721
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Källor: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5411361 http://ltz.se/nyheter/krokom/1.62817...enom-bilrutan-
Den ena länken handlar om en inträffad händelse, där jägaren ifråga är åtalad, vilket av innehållet i artikeln att döma ju är inte bara rimligt utan självklart (vad utfallet blir vid en rättegång är en annan fråga).
Den andra länken handlar om någon som påstår att en jägare har avlossat ett skott längs med skogsvägen när de färdats på den. Det tyder på mycket dåligt omdöme hos den aktuelle jägaren, om det som berättas stämmer.
Å andra sidan kan man ju tycka att det är synnerligen dåligt omdöme av bilföraren ifråga att inte stanna och se till att jägaren uppmärksammat dem innan de fortsätter. För enligt egen utsago så såg de ju jägaren stå där med höjt gevär, vilket borde vara ett nog så gott tecken på att nåt var på gång!
Sen beskrivs vägen som en skogsbilväg även i det här fallet, det är alltså inte E18 vi talar om. Skall man inte få jaga "i närheten av vägar" som det sägs i den ena artikeln så kan vi glömma jakt i stora delar av södra Sverige, för det är fan inte långt emellan dem!


Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Vad det gäller att en ordentlig lagstiftning saknas helt inom jakten så kommer ytterligare ett bevis på det: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...s-under-jakten
Som redan påpekats så finns det många andra områden som inte hör ihop med alkohol, utan att det för den delen är uttryckligen förbjudet. Begår du ett misstag under alkoholens (eller någon annan drogs) påverkan så torskar du dock dit. Jag känner för övrigt inte till något jaktlag idag som accepterar alkohol ute i skogen under jakt, flera jaktledare har med sig alkometer att testa misstänkta med och göra stickprov. De som smusslar med det lär ju fortsätta att göra det även om det blir förbjudet. Å andra sidan ser jag inte några hinder för att införa ett sådant förbud, under själva jaktutövningen och före densamma. Däremot vill jag inte ha några beskäftiga poliser som springer runt i skogen och stör jakten med alkometer, skall de kontrollera så får de göra det vid samling före jakten, och så tidigt tror jag inte att de vill gå upp!
Citera
2013-10-29, 18:32
  #1722
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Den andra länken handlar om någon som påstår att en jägare har avlossat ett skott längs med skogsvägen när de färdats på den.
Citat:
Nyligen åkte Per Hansson med sällskap på en flitigt använd skogsbilväg på Rödön. På vägen såg de en jägare som hade fått korn på en älg och lagt upp bössan på axeln. När bilen passerade jägaren brann ett skott av.
http://ltz.se/nyheter/krokom/1.62817...enom-bilrutan-

I detta fall förelåg det uppenbarligen ingen risk för skada.
Citera
2013-10-29, 19:44
  #1723
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
http://ltz.se/nyheter/krokom/1.62817...enom-bilrutan-

I detta fall förelåg det uppenbarligen ingen risk för skada.

Killen i bilen ser alltså en jägare som står och siktar på en älg men han fortsätter ändå att köra? I det där fallet verkar det vara bristande omdöme hos såväl skytten som puckot i bilen.
Citera
2013-10-29, 20:57
  #1724
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Killen i bilen ser alltså en jägare som står och siktar på en älg men han fortsätter ändå att köra? I det där fallet verkar det vara bristande omdöme hos såväl skytten som puckot i bilen.
Det rörde sig dessutom om en skogsväg, så det torde inte röra sig om någon allmän väg varför man kan betvivla att han överhuvud taget hade rätt att färdas där.
Skottet skall ha avlossats då bilen var parallellt med skytten, således fanns det inge skaderisk för bilföraren.

Kan inte anse att skytten gjorde något fel.
Som vanligt visar det sig att lille Jonny inte har en susning om något.
Citera
2013-10-29, 23:44
  #1725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Källor: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5411361 http://ltz.se/nyheter/krokom/1.62817...enom-bilrutan-

De andra svaren du skrivit är så korkade att jag inte ens tänker bemöta dom.

Vad det gäller att en ordentlig lagstiftning saknas helt inom jakten så kommer ytterligare ett bevis på det: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...s-under-jakten

Att skjuta längs med en väg utan något som helst kulfång är ju käpprätt fel och omdömeslöst. Sedan kan det ju faktiskt vara så att jägarna faktiskt sköt inåt mot skogen och hade bra kulfång. Bilisten kan ju ha uppfattat situationen annorlunda, han körde trots allt bil.

Skulle vilja se den jaktledaren som sätter en full jägare på pass efter morgonmötet eller fikat. Flera jaktlag har ju t.o.m blåsprov på morgonen. Dessutom brukar polisen vara väldigt aktiva med alkotest till och från jaktområdet. De jägare som ändå som smygsuper på pass kommer inte att sluta även om de vet att polisen kan dyka upp med alkotest på jaktområdet, precis som rattfyllerister. De vet mycket väl att de förekommer blåsprov efter vägarna men kör ändå.

Dock har jag inget emot förslaget.
Citera
2013-10-30, 00:45
  #1726
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Kan inte anse att skytten gjorde något fel.
Njaae, OM skytten uppmärksammade att det kom en bil körandes längs vägen var det nog inte särskilt ansvarsfullt att avlossa bössan, alldeles oavsett huruvida det var säkert eller inte, och alldeles oavsett huruvida bilföraren fick köra på vägen eller ej.
Nu talar jag inte om huruvida det var tillåtet/otillåtet, utan just om lämpligheten i att avfyra vapnet i närheten av "allmänheten", med tanke på hur nervösa folk i gemen brukar vara inför vapen.
Dock är det ju fullt möjligt att jägaren inte uppmärksammade bilen då den inte var i skottlinjen eller nödvändigtvis ens i närheten av skyttens synfält. Med hörselskydd blir man lätt lite avskärmad, och får lita till synen, vilken ju begränsas av synfältet.

Hursomhaver, det var ju inte optimalt att bössan avfyrades i bilförarens närhet, just därför att det är sånt som skapar rubriker (oavsett närvaro/frånvaro av risk). Rätt eller fel rent juridiskt kan kvitta, vi som ägnar oss åt jakt bör nog se till att vi uppför oss på ett sätt som ligger långt över vad som är den juridiska gränsen för tillåtet.

Det vi dock kan konstatera är att när Jonny klart bevisas ha helt fel i en fråga (t.ex. om "anmälningsplikt" av skadeskjutna rådjur) så gör han genast en kringmanöver, istället föra att erkänna att han hade helt och totalt fel i sitt förra argument så försöker han lägga fram nya argument, som även de är mycket ihåliga...
Det måste vara jobbigt som sjutton att dels ha så svårt att erkänna att man har haft fel, dels ha fel så enormt ofta som Jonny!
__________________
Senast redigerad av Revolverman 2013-10-30 kl. 00:47.
Citera
2013-10-30, 02:06
  #1727
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Det vi dock kan konstatera är att när Jonny klart bevisas ha helt fel i en fråga (t.ex. om "anmälningsplikt" av skadeskjutna rådjur) så gör han genast en kringmanöver, istället föra att erkänna att han hade helt och totalt fel i sitt förra argument så försöker han lägga fram nya argument, som även de är mycket ihåliga...
Det måste vara jobbigt som sjutton att dels ha så svårt att erkänna att man har haft fel, dels ha fel så enormt ofta som Jonny!


Vargvärnarnas senaste taktik är "Bagdad Bob" metoden vilket alla som följer jakt o vargfrågor i media säkert uppmärksammat.
Metoden introducerades och utövades till fulländning av Iraks dåvarande informationsminister Mohammed Said as-Sahaf. Han blev världskänd under invasionen av Irak 2003, då han efterhand som Saddamregimens ställning blev alltmer utsatt gav allt mer verklighetsfrämmande och bisarra kommentarer till det rådande läget.

Verklighetsfrämmande och bisarra inlägg, är ju något av ett kännemärke för dom mer produktiva vargvärnarna här på forumet....
Läser man på div. värnarorganisationers Facebook, hemsidor o forum ser man samma tendenser där. Längre o längre bort från sans o vett....
Därav min slutsats att det är en medveten väg värnarna har valt.
Citera
2013-10-30, 12:47
  #1728
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Njaae, OM skytten uppmärksammade att det kom en bil körandes längs vägen var det nog inte särskilt ansvarsfullt att avlossa bössan, alldeles oavsett huruvida det var säkert eller inte, och alldeles oavsett huruvida bilföraren fick köra på vägen eller ej.
Nu talar jag inte om huruvida det var tillåtet/otillåtet, utan just om lämpligheten i att avfyra vapnet i närheten av "allmänheten", med tanke på hur nervösa folk i gemen brukar vara inför vapen.
Det kan jag hålla med om, jag svarade om vad som gäller regelmässigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback