2016-03-06, 21:08
Medlem
BuzzMeekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Iran är inte heller sugen på autonimi för kurderna, först i Irak där irakier är mot det men kurderna fick det tack vare jänkarna om man ska vara ärlig. Än idag så tvistar Irak om det faktisk men det är inte mycket dem kan göra åt saken. Inte nu iaf.

Jag vet inte om ni som förespråkar vad autonomi innebär? Jag är väldigt tveksam till det, ni har väl läst på att det är att ge självständighet för ett visst folk och sen är det slut med det. Det är mer än så. Titta på KRG hur det var i början och se nu hur dem blir mer och mer beväpnad. Se inte bara på ordet autnomi utan se helhetsbilden.

När du säger att Iran, IRak och Syrien skulle gå med på att ge kurderna en del av sitt land förstår jag att du är kurd, du som kurd borde förstå att, det de har krigat för att försvarat mot alla medel ska dem bara vifta bort med handen? Är det verkligen så lätt för er att säga det utan någon tanke bakom det?

Det framkommer inte så mycket i medierna men vet du hur det verkligen ligger till med svenska regeringen och samerna? Varför kan inte svenska regeringen bara ge bort en bit av sitt land till samerna och slippa deras röst hela tiden?

Katalanerna vill ha självständighet, varför inte bara ge dem det? Iguierna i Kina vill ha ett eget land, varför inte bara ge det till dem? Det är ändå två olika religoner med två helt olika kulturer?

Det finns massor med exempel på sånt. Vill man ha något sånt får man kriga om det, ingen kommer att komma och säga: Här kurder ni får det ni vill ha.

Nej jag är inte kurd. Jag är svensk. Min inställning är att ett folks intresse bäst tas till vara genom att de själva får styra över sina liv. Jag är för självständighet för Kurdistan (efter uppgörelser och folkomflyttningar), Katalonien, Skottland, Donetsk, Tjetjenien, Samer etc om befolkningen vill det och om de har en kulturell särprägel som undertrycks av en majoritet från andra regioner i det landet. Jag är också pro-Israel eftersom jag inser att det är försent att åtgärda det misstag som begicks på 40-talet i och med bildandet av staten Israel. Bra att judarna har sin egen stat, alla folk borde få sitt eget land om det är möjligt.
Citera
2016-03-06, 21:30
Medlem
BuzzMeekss avatar
Citat:
. Borde du inte isf som svensk mer engagera dig i samernas sitiuation? Ni har ju ett folk också utan land, romer, varför inte ge dem en bit av er mark? Tycker om du nu är svensk borde satsa på det än blanda in dig i andras angelägenheter. Är det inte tillräckligt nu gjort tycker du? Hur länge till ska ni blanda er i, ska vi vara ärliga så är det ni i väst som ligger i grunden till det mesta onda som sker världen över.

Till sist, hade ni inte varit ute efter oljan och delade upp Osmanska Riket kanske det hade sett annorlunda ut i MÖ!

Håller med dig om det mesta men nu är det inte jag som varken har röstat fram eller deltagit i krig runt om i världen. Jag är dock för en utlämning av Reinfeldt till det syriska folket för hans stöd på 130 miljoner svenska skattekronor till islamistrebellerna. Slit honom i stycken. Vill samerna ha en autonom region så kan det diskuteras, problemet är att samerna nästan är utrotade. Samma öde som kan komma att drabba svenskarna.
Citera
2016-03-06, 21:38
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Alla är svenskar här. Väldigt få vågar erkänna vart dem kommer ifrån men spelar ingen roll. Borde du inte isf som svensk mer engagera dig i samernas sitiuation? Ni har ju ett folk också utan land, romer, varför inte ge dem en bit av er mark? Tycker om du nu är svensk borde satsa på det än blanda in dig i andras angelägenheter. Är det inte tillräckligt nu gjort tycker du? Hur länge till ska ni blanda er i, ska vi vara ärliga så är det ni i väst som ligger i grunden till det mesta onda som sker världen över.

Som svensk borde du känna till också att ni är den del av beväpningen av IS, du vet Saudi- affären. Tycker din och svenskar som dig borde uppehålla sig med sånt och skita vad vi i MÖ gör. Det är inte er businnes. Du borde starta en kampanj mot Frankrike tex som bombade Gaddafis Libyen och titta hur landet är. Vad har du med kurdfrågan att göra om du verkligen tänker på människor och deras bästa? Det finns så mycket att man kan ta upp med er svenskar att man inte vet vart man ska börja.

Till sist, hade ni inte varit ute efter oljan och delade upp Osmanska Riket kanske det hade sett annorlunda ut i MÖ!
Jag kan garantera dig att det inte finns några Svenska vapen hos DAESH eller ISIL.
Sverige deltar inte i Syrien, bara hjälp till kurderna i Irak.
Citera
2016-03-06, 22:05
Medlem
Hizirs avatar
Har den här artikeln varit uppe här?

Citat:
Extremisterna i Islamiska staten (IS) drar in stora pengar på att sälja syrisk och irakisk olja. Det är en plundring med många inblandade. Bland de som köper oljan och bidrar till terrorn finns flera EU-länder. Det säger EU:s ambassadör i Irak Jana Hybaskova.

http://www.proletaren.se/utrikes-europa-mellanostern/eu-koper-olja-av-islamiska-staten
Citera
2016-03-06, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Jag kan garantera dig att det inte finns några Svenska vapen hos DAESH eller ISIL.
Sverige deltar inte i Syrien, bara hjälp till kurderna i Irak.

Sverige stödjer ekonomisk den sk oppositionen:

Citat:
Den svenska regeringen har åtminstone sedan 2012 varit en aktiv part i Natoländernas och gulfstaternas regimskiftesplaner. En del av det svenska biståndet har gått till projekt som syftat till att politiskt stärka den så kallade Syriska oppositionskoalitionen. Totalt har 56 miljoner kronor betalats ut av regeringarna Reinfeldt och Löfven.

Men vad Margot Wallström och övriga politiskt ansvariga medvetet blundar för är att den ”opposition” som Sverige stödjer krigar tillsammans med Jabhat al-Nusra och andra extremistgrupper. Det är ingen hemlighet, det är något de syriska oppositionsföreträdarna öppet erkänner.

Det är i detta sammanhang vi ska se Wallströms krav på Ryssland att bara bomba Islamiska staten, inte ”oppositionen”. Myten om den demokratiska oppositionen måste hållas levande, för hur ska regeringen annars kunna motivera användandet av de svenska skattepengarna.
http://www.proletaren.se/utrikes-mellanostern/terroristgrupper-i-syrien-slas-tillbaka

Sverige bidrar därtill med hundratals miljoner i bistånd till Syrien årligen, i vad som ska vara humanitär hjälp.
Något oklart hur detta fördelas, med tanke på att en stor del distribueras av Sidas strategiska partner som i Syrien utgörs av Islamic Relief ( vilka är en del av Muslimska Brödraskapet ).
Citera
2016-03-06, 23:10
Medlem
Citat:
Alla är svenskar här. Väldigt få vågar erkänna vart dem kommer ifrån men spelar ingen roll. Borde du inte isf som svensk mer engagera dig i samernas sitiuation? Ni har ju ett folk också utan land, romer, varför inte ge dem en bit av er mark? Tycker om du nu är svensk borde satsa på det än blanda in dig i andras angelägenheter. Är det inte tillräckligt nu gjort tycker du? Hur länge till ska ni blanda er i, ska vi vara ärliga så är det ni i väst som ligger i grunden till det mesta onda som sker världen över.

Som svensk borde du känna till också att ni är den del av beväpningen av IS, du vet Saudi- affären. Tycker din och svenskar som dig borde uppehålla sig med sånt och skita vad vi i MÖ gör. Det är inte er businnes. Du borde starta en kampanj mot Frankrike tex som bombade Gaddafis Libyen och titta hur landet är. Vad har du med kurdfrågan att göra om du verkligen tänker på människor och deras bästa? Det finns så mycket att man kan ta upp med er svenskar att man inte vet vart man ska börja.

Osmanska Riket representerar inte MÖ, glöm aldrig det! Och varför i hela världen ska man inte som svensk engagera sig i kurdfrågan? Du nämner samerna men argumenterar som en radikaliserad islamist, samerna har de rättigheterna många kurder vill ha. Mark? Sen när handlade kurdfrågan om att få mark i Turkiet, glöm inte heller att kurderna vid Osmanska rikets upplösning fick legitimitet för självbestämmande, något som dock aldrig genomfördes. Kurder har all legitimitet som krävs för att få en autonomi i Syrien. Om det är någon som ockuperar mark är det just turkar, i många delar av landet bor inte ens turkar (och har aldrig bott). Om Sverige har någon koppling till IS är det just via Turkiet, då man donerat 700 miljoner till den stat som mer eller mindre öppet stödjer IS. Vart förekommer svenska vapen bland IS:s arsenal? Glöm inte heller att kurder är en stor minoritet i Sverige, på ett eller annat sätt är varje svensk bekant med en kurd. I Sverige är man stolta över samerna, i Turkiet dödar man sina minoriteter. Är du den typen som argumenterar för monarki? Jag menar, det där sistnämnda om Osmanska riket, är du seriös? Tillbaks till ert gamla mongolland där ni hör hemma, kom inte och prata om MÖ historia när eran historia i MÖ är väldigt kort. Ni hade ett rike, grattis.
Citera
2016-03-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
En ännu enklare lösning vore väl om man kunde övertyga Turkiska militären om att Erdogan är en statsfiende så att de avsätter honom. De har ju mandat att göra detta och har även gjort så i tidigare fall. Kanske Putin kan muta några generaler att ta i med hårdhanskarna? Tror att vi skulle se en snabb uppluckring av motståndet i Syrien om Erdogan försvinner.

Erdogans makt har nått militären, tidigt började han fängsla potentiella hot inom militären och statskupp har man försökt att göra- samtliga misslyckanden. Om man ska avsätta Erdogan är det enbart genom krig- men han ser hellre hela världen brinna än att han förlorar.
Citera
2016-03-06, 23:17
Medlem
Citat:
Undrar hur det känns för kurderna att få höra det nu? Deras dröm återigen krossad?

Kurderna kan få det dem vill utan USA:s hjälp. Assad må inte gilla det men Ryssland lär tycka att en autonomi, en buffertzon inte alls är så dumt.
Citera
2016-03-06, 23:51
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholm-
Erdogans makt har nått militären, tidigt började han fängsla potentiella hot inom militären och statskupp har man försökt att göra- samtliga misslyckanden. Om man ska avsätta Erdogan är det enbart genom krig- men han ser hellre hela världen brinna än att han förlorar.

Här kan jag hålla med dig till 100%. Militären försökte flera gånger få honom fängslad eller kuppa han men Erdogan är en listig person, han är jävligt smart måste jag erkänna. Han har finger överallt i Turkiet, i alla institutioner om du vet vad MIT är så jobbar det för han också vilket inte ska vara så egentligen men han har lyckats välja in det folk han vill in där, chefen för MIT är en kurd om du inte visste det.

Du sade det så bra, att kuppa Erdogan är omöjligt i Turkiet nu. Det enda man får göra är att vänta på att han ska dö en naturig död vilket jag inte önskar, det andra en dödlig sjukdom som han kanske överlever i flera år vilket är för länge eller via krig. Och avsätta någon via krig är lite lånsökt. Vem vill ta den risken?

Han lyckas ställa till det men och fixa det också. Han är ett osäkert kort man har i Turkiet. Glöm inte att alla inte röstade på han. Finns miljoner kurder som röstade på han också.
Citera
2016-03-07, 01:20
Medlem
Lavrov kommer sannolikt konstruera fram en lösning som passar in för kurderna, Syrien och Iran, Ryssarna har ingen orsak att ta hänsyn till Turkiets förtryckarpolitik mot kurderna, när det gäller Syrien.
Ryssland är mer självständig än USA när det gäller kurderna, USA har alltid tagit hänsyn till Turkiet därför de är allierade genom Nato.
Allting tyder på att Syrien med Ryssland är inne på att kurderna skall få ett eget område mot gränsen till Turkiet, som också ligger i kurdernas intresse.
Kurderna kommer inte få någon egen stat, men det blir ett självbestämmande inom det området, som kommer att tillhöra Syrien.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-07 kl. 01:26.
Citera
2016-03-07, 01:26
Medlem
Citat:
Varför tar ni inte det då, vi alla vet vad era verkliga intentioner är, var ärlig åtminstone för en gångs skull, är det så mycket begärt av er ärliga kurder?

Ja du, Ryssland bestämmer ju över Syrien nu, Assad måste göra precis som mister Putin vill. Hör ni folk vad vår käre kurdiska vän här menar? Inte ens Iran har något att säga.

Vad menar du med "varför tar ni inte det då"? Du förstår väl likt mig att Ryssland var vändpunkten i konflikten, dels från ett politiskt perspektiv men inte minst militärt. Iran motsätter sig absolut, men jag tror inte att du vet vad en autonomi är. Enligt internationell lag kan bara iransk mark räknas som kurdisk om en kurdisk stat bildas. Sen de andra aspekterna inom kursfrågan kan man diskutera, men en autonomi kan gå i allas händer.
Senast redigerad av Stockholm- 2016-03-07 kl. 01:30.
Citera
2016-03-07, 02:03
Medlem
ISIS i Syrien har inspirerats av Nazisterna:

http://www.expressen.se/nyheter/sa-inspireras-is-av-hitlerjugend/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in