2016-03-03, 14:35
Medlem
Eftersom 1 liter rent vatten väger 1000g så antar jag att man bara tar 1000g - 67,5% vilket blir 325g

kan ha helt fel dock

EDIT: Fan vad fel jag hade
Senast redigerad av izzo33 2016-03-03 kl. 14:37.
2016-03-03, 14:36
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldpuma
Vi sitter här två puckon och ska räkna ut följande:

1 Liter destillerat vatten innehåller 32,5% Urea.
Hur mycket väger urean om den separeras?

Urea väger omkring 1,33 g/cm^3 således 32,5% av 1 liter = 0,325 liter = 325 ml. 1 cm^3= 1 ml alltså 1,33 * 325 = 432,25 g
2016-03-03, 14:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är inte helt lätt att svara på. Hade du sagt ett kg urealösning (vatten med urea i) och att det avser viktprocent så hade det varit busenkelt, 325 g urea. Nu måste vi veta densiteten på urealösningen först, den väger förmodligen mer än 1 kg/l.

Att det är viktprocent tar jag för givet, det brukar det vara när det är ett i grunden fast ämne som lösts i vätska.

Googla fram vad lösningen har för densitet så är saken biff.
2016-03-03, 14:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Urea väger 1,33 g/cm^3 således 32,5% av 1 liter = 0,325 liter = 325 ml. 1 cm^3= 1 ml alltså 1,33 * 325 = 432,25 g
Fast man brukar inte ange volymprocent i sådana här sammanhang.
2016-03-03, 15:37
Medlem
Eldpumas avatar
Tack för svaren alla!!
2016-03-03, 15:50
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldpuma
Vi sitter här två puckon och ska räkna ut följande:

1 Liter destillerat vatten innehåller 32,5% Urea.
Hur mycket väger urean om den separeras?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

TS skriver tydligt att 1 liter innehåller 32,5%. Så oavsett vad som är brukligt eller ej så är det så TS formulerat sig, och utifrån det gav jag ett svar.
2016-03-03, 16:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Jo, det gör man. Det normala är att ange vikt/volymsenhet när det gäller fasta ämnen som är lösta i vätskor. T ex använder man ofta NaCl-lösningar inom vården. En 10 %-ig NaCl-lösning innehåller 10 gram NaCl per 100 ml sterilt vatten (per 100 ml färdig lösning för att förtydliga).

Med andra ord väger urean 325 gram.
Senast redigerad av Moltas666 2016-03-03 kl. 16:55.
2016-03-03, 19:27
Medlem
upperkatts avatar
Vad heter denna molekyl (och varför)?
http://s30.postimg.org/bdc5e0w0x/mol3mars.jpg
Borde inte den "tjocka pilen" vara på OH-gruppen?

Jag får det till (S)-2-pentanol, men kanske är helt ute och cyklar.
2016-03-05, 10:55
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt

Jag skulle nog säga sumpa S-et då den inte är kiral. Men annars ser de rätt ut, 2-pentanol. https://en.wikipedia.org/wiki/2-Pentanol
2016-03-05, 11:12
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Varför påverkar natriumhydroxid cellmembranet hos exempelvis en rödbeta? Detta måste väl bero på att natriumhydroxiden är frätande?

Inte mitt starkaste område, men kan göra ett försök eftersom ingen svarat: Cellmembran består till stor del av fosfolipider, dvs långa fettkedjor med en liten hydrofil knopp ovanpå. Det som händer skulle kunna vara något som liknar det här https://en.wikipedia.org/wiki/Saponification#Mechanism_of_base_hydrolysis . Frätande är en ganska bred term som i regel mest kan tolkas som att det skadar vävnad och inte någon exakt kemisk beskrivning då båse Lewis-syror/baser samt Brønstedt-syror/baser kan vara det med vitt skilda mekanismer.

Sen gällande din fråga om reducerande av sockerarter, att de är reducerande har ju att göra med att de befinner sig i ett "högt" energitillstånd och kan tänka sig att lämna ifrån sig en (eller flera) elektroner under rätt förutsättningar till något annat för att nå ett lägre energitillstånd. För att de ska ske kräver det att en annan molekyl i närheten vill (eller iaf kan tänka sig) ta upp en eller flera elektroner. Om skillnaden i energi totalt, för både den som ger ifrån sig elektroner och för den som tar upp är lägre en den sammanlagda innan, så är reaktionen möjlig. Det händer t.ex när en kolatom i socker går från att vara ett karbonyl-kol till ett karboxyl-kol med högre oxidationstal. Återigen så är de inte mitt starka område utan de här är mer en allmän förklaring av reduktion/oxidation tillämpad på sockerarter.
2016-03-05, 13:04
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur förklarar man varför somliga sockerarter är reducerande på djup nivå? Det handlar ju om att det kan bildas en aldehydgrupp, men hur förklarar man mer?

Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
----
Sen gällande din fråga om reducerande av sockerarter, att de är reducerande har ju att göra med att de befinner sig i ett "högt" energitillstånd och kan tänka sig att lämna ifrån sig en (eller flera) elektroner under rätt förutsättningar till något annat för att nå ett lägre energitillstånd. För att de ska ske kräver det att en annan molekyl i närheten vill (eller iaf kan tänka sig) ta upp en eller flera elektroner. Om skillnaden i energi totalt, för både den som ger ifrån sig elektroner och för den som tar upp är lägre en den sammanlagda innan, så är reaktionen möjlig. Det händer t.ex när en kolatom i socker går från att vara ett karbonyl-kol till ett karboxyl-kol med högre oxidationstal. Återigen så är de inte mitt starka område utan de här är mer en allmän förklaring av reduktion/oxidation tillämpad på sockerarter.
En annan förklaring ger vid handen att det är ett specifikt kol i en enkel sockermolekyl som har den reducerande kapaciteten, kol nr. 1;
https://www4.liber.se/gymnasiekemi/11/11_4.htm
2016-03-05, 20:05
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Jag skulle nog säga sumpa S-et då den inte är kiral. Men annars ser de rätt ut, 2-pentanol. https://en.wikipedia.org/wiki/2-Pentanol

Nu var de rätt länge sen jag läste organ-kemi, men i mitt tycke så har den där molekylen ett kiralt center. Och jag får de till att de blir konter-klockvis man går när man sätter prioritet på grupperna så ett (S) borde den ha

Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt

Som ja skrivit ovan så var de länge sen ja läste organkemi, men när du kollar på kiralitet så ska du ha gruppen med lägst prioritet riktat bakåt, å detta fall är de protonen. så de är bara att sätta ut prioriteringsnummer, alkoholen först, sen propyl-gruppen, trea blir metylen. å då ser man att de borde bli (S)
Senast redigerad av bax88 2016-03-05 kl. 20:17. Anledning: propyl är ej pentyl

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in