Citat:
Ursprungligen postat av
liketothink
Har läst igenom delar av tråden.
Självklart är läkarens handlingar oursäktliga och kriminella. Dock intressant att göra en analys.
Läkaren förefaller vara en mycket målinriktad och högpresterande individ. Varit elitsoldat och studerat till läkare. Att komma in på läkarlinjen är svårt och studierna är krävande. Han har lyckats med det mesta han föresatt sig verkar det som förutom vad gäller kvinnor. Dessutom har han tydligen gjort penisoperationer pga. missbildningar? Han har haft flera korta förhållanden som har misslyckats och denna historik har sammantaget drivit honom att fortsätta lyckas på sitt eget sätt.
Det verkar som om hans önskan att nå sina mål tog över det sunda förnuftet och därför blev det som det blev.
Lyckligtvis verkar han ha haft någon form av självinsikt och har försökt stoppa sig själv genom att relativt snabbt gå till polisstationen tillsammans med kvinnan vilket tyder på att han inte är helt förlorad.
Det finns exempel på högpresterande individer som tappar fattningen i sina försök att lyckas så att målet blir så starkt att ett tunnelseende eller aspergerbeteende uppstår och en avskärmning sker vad gäller andra delar av verkligheten.
Självmordspiloten Andreas Lübitz uppvisade också dessa tendenser men hans resultat blev betydligt mer katastrofalt.
Jag uppfattade det som att besöket på polisstationen inte hade med någon ånger eller plötslig vändning att göra, utan att han ville att polisen skulle sluta leta så fort de fick veta att kvinnan "frivilligt" dragit med sin nye fästman, det var ju det hon skulle säga till dem. Men att någonting fick dem att ana oråd och begära ett enskilt samtal med henne, vilket doktorn inte räknat med (urdumt).
Katastrofen med piloten den gången ville man väl delvis skylla på att fästmön gjort slut. Men ingen normal människa tar livet av 700 personer för att flickvännen drar, det måste finnas ngt mycket allvarligt galet i botten.
Vår doktor har problem med snoppen som måst opereras, säger han i alla fall, och piloten... jag fick homosexvibbar av honom. Om de stämde kan han ha varit i en svår knipa, kom från ett strängt katolskt hem tror jag, läggningen passar varken hans omgivning därhemma i byn med kyrkan etc, eller i den maskulina hjälterollen som pilot, eller som kärlekspartner till en kvinna.
Ja vad vet man.