Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Jag drog mina slutsatser om hennes "intelligens" i och med hennes sysselsättning. Inte hennes grammatik.
När paret stannade på McDonalds så hade hon ju alla chanser att väcka allmänhetens uppmärksamhet. Hon kunde kontakta personalen.. Hon kunde begära att gå till toan och inte komma ut frivilligt osv.
Hon behövde inte följa med som ett offerlamm. Hon visste ju inte att de var på väg till en polisstation.
På polisstationen hade hon också kunnat göra samma sak. Påstå att hon behöver gå på toa och sen ställa till en scen. Hon behövde inte vänta där snällt i två timmar och vänta tills polisen har gissat att något inte stämmer..
Jag förstår att hon var nerbruten, men då tänker jag som så att andra kidnappningsoffer som har varit inlåsta i ÅRATALS har tagit chansen när de väl har fått komma ut från sitt fängelse.
Jag är väldigt benägen att hålla med.
Innan denna "Isabel" framträdde på Skavlan hade jag faktiskt en bild av att BO som person skulle vara mycket mer osäker och kuvad. Ännu tidigare när historien först rullades upp, trodde jag att BO rentav kunde vara en kvinna med utländsk bakgrund, där t.ex. eventuella språksvårigheter, avsaknad av uppehållstillstånd, drogberoende, inbyggd misstro till polis eller andra rädslor för repessalier hindrade henne från att kontakta folk/gömma sig på toaletten de tillfällen som ju faktiskt erbjöds.
Jag är medveten om att man som BO kan vara paralyserad av skräck och jag säger inte att "Isabel" inte skulle vara det också.
MEN som person verkade hon så väldigt samlad och kontrollerad på intervjun, samt att hon i sitt jobb som eskort ändå borde ha så pass mycket självbevarelsedrift att hon inser när något känns fel och hon faktiskt fick
möjlighet att kontakta omgivningen eller smita på toaletten vid ett flertal tillfällen. Därför kan jag inte riktigt få ihop det.
Det kanske är därför som det blivit så intressant för många i tråden att veta mer om personen bakom BO. Inte identiteten, eftersom vi fullt respekterar att den ska skyddas, men själva personligheten, tankarna och varför just hon utsattes för detta.
För MT tog uppenbarligen en stor risk när han medvetet valde en tillsynes självsäker eskorttjej (eller möjligtvis transgender), när han egentligen lika gärna hade kunnat droga en helt vanlig tjej (eller transgender) ute på krogen.