2016-03-01, 11:41
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej, Jag begriper inte hur man kan tycka att en GM som inte visar ansiktet för ett par dussin vittnen, blixtsnabbt och kallt avrättar offret och sedan utan åthävor försvinner in i skuggorna utan att någon med trovärdighet kan påstå sig sett hans ansikte beter sig klumpigt. För mig tyder agerandet på att förhållandet är det rakt motsatta.

Delar den uppfattningen med er.
Citera
2016-03-01, 12:10
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Menar italienaren då att han var spindeln i nätet. Där dess trådar gjorde honom informerad även om Palmemordet.

Om nu mordet var strikt svenskt. Var finns då kopplingarna till honom. Vem var hans informatörer.

Vårt samtal gällde inte Palmemordet utan snarare Gladio i vid bemärkelse. Jag gissar att italien är ett av de länder där de mest skruvade uttrycken för "strategy of tension" kom till stånd.
Citera
2016-03-01, 12:11
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej, Jag begriper inte hur man kan tycka att en GM som inte visar ansiktet för ett par dussin vittnen, blixtsnabbt och kallt avrättar offret och sedan utan åthävor försvinner in i skuggorna utan att någon med trovärdighet kan påstå sig sett hans ansikte beter sig klumpigt. För mig tyder agerandet på att förhållandet är det rakt motsatta.
Håller med. Jag tycker det bara blir fånigt med kommentarer om proffs hit eller dit. Det hänger väl ihop med någon sorts romantiserad bild av yrkesmördare som på något vis "bättre" än vanliga mördare... Det räcker med att kolla några sk proffsmord för att inse att yrkesmördare inte är något annat än vanliga mördare, skillnaden är att de tar betalt för att döda.

De dödar med det de har till hands, det skjuts ett skott, det skjuts åtskilliga skott, det sprängs etc. Finns inget särskilt modus operandi. Om något kan man kanske se en trend till att uppdragsmord idag kräver en hel del skott eftersom den som skjuter vill vara helt säker på sin sak. Annars får han ju inget betalt. Men inte heller här går det att dra några säkra slutsatser.

Vi vet inte om mördaren på Sveavägen hade fått i uppdrag att skjuta OP och fått pengar för det. Däremot så vet vi att mordet utfördes snabbt och mördaren försvann snabbt från platsen. Dessförinnan hade ingen med säkerhet sett honom någon längre stund. Slump eller hård träning? Det vet vi först den dag mördaren är avslöjad och kan berätta själv. Samma sak med valet av vapen. Proffsigt eller en slump eftersom det var det vapen som var tillgängligt? Motiv? Samma sak där. Vi vet först när mördaren får säga sitt.
Citera
2016-03-01, 12:17
Medlem
En reflektion... Borde inte Inge Morelius ha sett de finska kvinnorna om de strax innan skotten hade talat med dekorimannen?
Citera
2016-03-01, 12:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Berätta gärna mer om denna mailbombningshistoria

Sven Aner, Gösta Söderström och Olle Alsen utsattes för mailbombning adresser som Anita Svan, Tina Navas , Anti Avsan och andra anagram på dennes namn. Hotfulla och nedlåtande mail som även skickades till deras anhöriga. En mailadress var Carl Stålbrännare som i ett annat sammanhang visade sig vara Mårten Sundmark.

Aner har skrivit flera böcker om detta som tyvärr är stilistiska härdsmältor. Finns med all säkerhet på närmaste Bibbla. Att AA skulle skriva en sådan mängd mail som lätt kan kopplas till honom själv är för mig uteslutet. Antingen är det någon som vill hämnas honom för tidigare oförätter, stressa upp Aner och rikta sökarljuset åt fel håll, eller skrämma upp SA, GA och OA.

När det gäller AA är det osäkert om det är han som överhuvudtaget pekas ut av tjejerna. Polisen som är med i treans dokumentär är i alla fall en annan. Det är SA och andra som drar slutsatsen att det är AA. Med allt vi vet om vittnesmål är att det är viktigt att dom kommer in tidigt. I det här fallet har det gått sju år och då är det mycket möjligt att fel smyger sig in. Klockan 2320 kan i själva verket vara ett annat klockslag. Tjejerna är också oense om vilken film de gått på. Slutsatsen blir att det med tanke på tidsrymden som gått inte går att se uppgifterna som huggna i sten.

Dessutom har uppåt ett dussin vittnen passerat dekorimahörnan vid den tid då AA ska ha stått där och dom har inte sett någon dekorimaman. GM finns där någon gång 231830-1900 och lyckas under den här tiden hålla sig undan sökarljuset för alla utom Inge Mårelius. GM står inte som "polisen som mitt i gatan står" som tjejerna anger i sin berättelse utan måste röra sig på ett sådant sätt att han väcker minimal uppmärksamhet.
Citera
2016-03-01, 12:28
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Han säger GM stod där i fem minuter, han är tydlig med att det kan ha varit längre.
Det innebär antigen att OP måste ha gått från övergångstället vid korvkiosken via Sari till Dekorima på över fem minuter.
För om mördaren ställer sig där måste han ha fått infon att palme bytt sida.
Då då pratar vi troligtvis om 7-8 minuter från att GM får infon till att han går dit.
Hur man än vänder och vrider på saken går det inte ihop.

Han vände bilen och stod och väntade på att de som var på bankomaten skulle återkomma?

Han ,Mårelius, borde sätta sig 5 minuter i bilen om han inte redan gjort detta och pröva hur 5 minuter känns.

Mördaren kan tagit tillfället i akt då han såg dem gå över Sveavägen på sin sida. Att sprinta neråt efter dådet mot polisstationen, krogar och mera folk i rörelse var nog inte att tänka på. Bättre då uppåt mot de lugna bakgatorna.

De berättas att Palme varit förföljd även utomlands då han känt igen ansikten och om de inte var bara "groupies " som följde sitt " bands " turné så kan det vara de som väntat på rätt tillfälle.

Arbetsplatsolyckor är nog en annan metod där man kan passa in olika delar för att sedan ha ihjäl någon, men på sådana ställen var ju knappast Palme
Citera
2016-03-01, 12:41
Medlem
Jag har läst att finskan beskriver dekorimamannen som 175cm , kör volvo , barn (2-3 minns ej) , +30 år , arbetslös. AA är 25 , bor hemma utan barn och är polis. Borgnäs som rotat i polisspåret mer än någon annan har bestämt hävdat att dekorimamannen ej är AA. Ändå är det många som till 100% hävdar att han är dekorimamannen. På vilka grunder mer än att han kan ha tränat på samma gym ? Varför ej konfrontation ? Som Ölvebro säger "man jobbar inte så". Om ett vittne beskriver en GM med "han brukar handla på ICA , 140cm lång och arab" , så tar man inte in en 198cm lång kines på förhör , trots att han handlar i samma ICA butik.
Citera
2016-03-01, 12:42
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
.......
Som denne skrev så är det ju intressant eftersom då faller väl lite teorierna om spaning på främmande makts agenter?

Så kuppövning övergående i mord eller mord under kuppövning låter väl troligt? Då misstanken direkt går till de som övade i hemlighet, är det väl lättare att få fram en villig attentatsman som då vet att denne ej kanske behöver undanröjas i senare skede eftersom annan/alla organisationer efteråt står som misstänkta och området kryllar av olika spår....
Detta scenario blev också för mig utgångspunkten sedan jag fått ta del av Tunanders opublicerade PM och kunde väcka liv i den här tråden. För åtta år sedan höll den på att somna in men en anonym bekant ville här plötsligt och tydligen på Säpos uppdrag veta vem som kunde veta vilka mina tillfälliga grannar en gång hade varit i kontakt med osv. I den vevan men först då blev jag bekant med v.Birchan som min granne råkade ha umgåtts med i alla år.
Varför CP blivit dödad och jag själv utsatt för trakasserier direkt efter att jag ställt frågor om mötesscenariot där jag kunde tänka mig att både CP och Lisbet blivit lurade av en prickskytt och hans medhjälpare var för mig den stora frågan. Istället kommer jag till allt större insikt om hur självaste Näss medarbetare hade försökt blanda in mig tillsammans med v.Birchan som medhjälpare åt den fullkomligt oskyldige Ausonius. Denne stackare som våren-86 tillfälligt besökte den andra granne jag fortfarande umgås med skulle Säpo på något vis sätta dit istället för kompisen Baresic som det sedan visat sig vara.
Nu har jag kommit fram till att både Näss och Holmer blivit lika grundlurade i sina bästa försök till samarbete samtidigt som de till varje pris velat skydda sin egen personal. Efter ingående studier av vad Eskil Block, Guillou, GW och Holmer uttalat eller skrivit i sina romaner så kan jag mycket väl tänka mig Guillou som intrigernas ondsinta mästare.....
Citera
2016-03-01, 12:59
Medlem
Jag tror inte en professionell mördare skulle skjuta bara ett skott i offret utan minst två, dessutom ett uppföljningsskott eller två när offret ligger på marken. Dessutom skulle han skjutit Lisbet igen när han märkte att hans första skott missade. Jag tror också att ett proffs hade slängt revolvern i omedelbar anslutning till mordplatsen.

Ett proffs hade säkert också vetat att en vanlig 9mm pistol med svensk k-pistammunition har lika bra förmåga att gå igenom en skottsäker väst som .357 Magnum Metal Piercing. Så varför ett så klumpigt vapen, om man kan få samma effekt av ett mycket smidigare? Eller varför inte bara en ljuddämpad .22:a och skjuta mot huvudet, lönnmördarnas favorit? Varför väcka hela kvarteret genom att skjuta med en .357:a? För mig tyder det på att mördaren inte hade så många vapen att välja på, d.v.s. knappast något proffs.
Citera
2016-03-01, 13:14
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jag har läst att finskan beskriver dekorimamannen som 175cm , kör volvo , barn (2-3 minns ej) , +30 år , arbetslös. AA är 25 , bor hemma utan barn och är polis. Borgnäs som rotat i polisspåret mer än någon annan har bestämt hävdat att dekorimamannen ej är AA. Ändå är det många som till 100% hävdar att han är dekorimamannen. På vilka grunder mer än att han kan ha tränat på samma gym ? Varför ej konfrontation ? Som Ölvebro säger "man jobbar inte så". Om ett vittne beskriver en GM med "han brukar handla på ICA , 140cm lång och arab" , så tar man inte in en 198cm lång kines på förhör , trots att han handlar i samma ICA butik.
Jo, AA är ju stor som ett hus. Knappast 175 cm... Finns det alls någon näring tjejernas vittnesmål så är det i vart fall inte AA de stött på. Kanske är det någon som vill blanda bort korten och dra uppmärksamheten bort från finnen genom att tjafsa om esten?

Det går inte att koppla allsköns tokerier som hände i Stockholm City den natten till MOP. Går man i den konspirationsfällan så är man för evigt förlorad i en återvändsgränd.
Citera
2016-03-01, 13:26
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
.........
"Att Palmegruppen inte har letat fram det radioprogram där ett par säger sig ha lagt märke till en kvinna som samtalade på främmande språk med en man utanför Dekorima kort före skotten behöver alltså inte bero på slarv. Eftersom utredarna redan visste vem Dekorimamannen var blev det också onödigt med det hypnosförhör hon föreslagit."
http://www.dn.se/arkiv/debatt/dekorimamannen-identifierad
Helt säkert är det AA som är Dekorimamannen och inte den stackars Bror Perä som jag en gång gissade på. Båda tror jag nu ändå varit helt oskyldiga med bästa uppsåt att varna Palme men motståndarlaget hos ABAB lyckades skrämma iväg dem från sina positioner med just sådant knep de finsktalande tjejerna kunde luras att medverka till.
AA lär inte tillåtas att vittna förrän någon annan i väktarkåren inte gått att tysta ner. PU och regeringen vet i övrigt allt sedan då IC valde att avgå och Ölvebro var över i USA och krävde att VG skulle få försvinna med skyddad identitet så som man gjorde med Baresic kan jag tänka.....
Citera
2016-03-01, 13:42
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
........
Som ÖB påpekade var det anmärkningsvärt att Metropolitprojektet sålt data till universitet i USA, fastän professor Robert Eriksson försvarade försäljningen med att det varit oidentifierbara data som USA köpt. Tur det för i annat fall hade professorn riskerat åtal för spioneri.
I minnesskriften över 50 år av psykförsvarets verksamhet "Förfäras ej" framkom att man alltmera gick in för en marknadsmässig försäljning av sk forskningsdata. Vid samkörning av register GRU och NATO emellan är det knappast något problem att vaska fram uppgifter på personnivå över varje svensk medborgare av intresse. Så säljer väl MSB vidare till högsbjudande kan jag tänka....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in