Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det kan vi utesluta. Han nämns i Inuti Labyrinten. Han åkte bil 1160. Sök i tråden.

Citat:

Citat:
1180 Finns ej, däremot finns två 1160: Dag Andersson / Kenneth Johansson eller Christer Roland Strömberg
Citera
2016-02-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Precis. Dessutom avslöjade ju den yngste sonen Palme i Skavlan at: "...pappa begärde ju också livakter den kvällen."

Fast det är ju en ren skröna!
Citera
2016-02-27, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Han säger GM stod där i fem minuter, han är tydlig med att det kan ha varit längre.
Det innebär antigen att OP måste ha gått från övergångstället vid korvkiosken via Sari till Dekorima på över fem minuter.
För om mördaren ställer sig där måste han ha fått infon att palme bytt sida.
Då då pratar vi troligtvis om 7-8 minuter från att GM får infon till att han går dit.
Hur man än vänder och vrider på saken går det inte ihop.
Personligen tror jag att det fanns flera tänkbara skyttar på en del nyckelpositioner.
Citera
2016-02-27, 12:09
Medlem
Tänk om det faktiskt var så att Palme var på väg att sälja ut Sverige till Moskva. Var man i ett sånt läge inte tvungen att avrätta honom eller hade man kunnat avstyra det på annat sätt? Det kanske är så att de som har genomfört detta är hjältar, men att Sverige inte tål sanningen (än)?
Jag har läst mycket om Palmemordet i flera år nu och känslan är att många vet sanningen, men ingen vill/vågar träda fram.
Citera
2016-02-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Parissvensken jag mötte hette Göran Printz. För någon tid sedan upptäckte jag att Stf. chefen på Rikspolisstyrelsen (=Byrådirektören), tom. åtminstone 1984, har samma efternamn och hette Lennart Printz.

Eftersom Palmegruppen svarat mig att mitt tipps är ordentligt utrett men ej lett till någonting, så funderar jag på om Parissvensken kunde varit familjens "svarta får" och avsiktligt skrutit på fyllan för att hämnas på sin eventuella släkting vid RPS?
Hur kunde då Parissvensken två månader före mordet så detaljerat skryta om det för mig?
Hade han info som härstammade från Byrådirektören?
Tveklöst för mig är ju att min upplevelse var ett av många tecken på att "rykten var i omlopp" före mordet och att hotbilden borde varit mycket hög.

Det finns inget direkt släktskap mellan Paris-Printzen och Överdirektören. Paris-Printzens fader är född utomlands och dog 1970.
Citera
2016-02-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast det är ju en ren skröna!
Så kan det kanske vara men varför nämnde en av bröderna det då?
Citera
2016-02-27, 12:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Han säger GM stod där i fem minuter, han är tydlig med att det kan ha varit längre.
Det innebär antigen att OP måste ha gått från övergångstället vid korvkiosken via Sari till Dekorima på över fem minuter.
För om mördaren ställer sig där måste han ha fått infon att palme bytt sida.
Då då pratar vi troligtvis om 7-8 minuter från att GM får infon till att han går dit.
Hur man än vänder och vrider på saken går det inte ihop.
Så ett vittne är trovärdigare än de övriga?
Citera
2016-02-27, 12:19
Medlem
Citat:
Så kan det kanske vara men varför nämnde en av bröderna det då?

För att hans mamma sagt det och att han inte förstår bättre. Jag tror att familjen matats med mängder av desinformation av olika krafter. Desinformation som fått sonen på biografen att ge flera olika signalement på Grandman synkat med mammans signalement för att slutligen hanma i en "övertygelse" att det var CP med 100% säkerhet.

Varken LP eller brodern har reagerat på att LOP promenerade från biografen utan skydd eller försökt föreslå något trots mystiska iakttagelser.

Den psykologiska hanteringen av sitt eget ansvar (varför gjorde vi så) gör att sådana efterkonstruktioner uppstår.

Djupt mänskligt!
Citera
2016-02-27, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Rätt man skall inte övervärdera något enskilt vittnesmål. Det är svårt att bedöma hur lång tid som förflyter till och med när man kan räkna och vet att man skall bedöma tid. Mästarnas mästare har ni väl t ex sett!

Huvudsaken är att han sett gm under längre tid än någon annan innan skotten och att det utesluter både CP (signalementet) och någon annan som sas rundar OP och tar position!
Citera
2016-02-27, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
För att hans mamma sagt det och att han inte förstår bättre. Jag tror att familjen matats med mängder av desinformation av olika krafter. Desinformation som fått sonen på biografen att ge flera olika signalement på Grandman synkat med mammans signalement för att slutligen hanma i en "övertygelse" att det var CP med 100% säkerhet.

Varken LP eller brodern har reagerat på att LOP promenerade från biografen utan skydd eller försökt föreslå något trots mystiska iakttagelser.

Den psykologiska hanteringen av sitt eget ansvar (varför gjorde vi så) gör att sådana efterkonstruktioner uppstår.

Djupt mänskligt!
Rejält mindfuckade då eller att kanske någon övertygad LP och kanske MP att säkrast att ni håller på CP spåret...
Citera
2016-02-27, 13:02
Medlem
Citat:
Rejält mindfuckade då eller att kanske någon övertygad LP och kanske MP att säkrast att ni håller på CP spåret...

Omöjligt att säga men en kombination av flera saker som skapar en övertygelse. Inte alls ovanligt. En kvinna i USA identifierade sin våldtäcktsman med 100% säkerhet som en svart man som dömdes. Senare visade en DNA träff att den verklige gärningsmannen var en vit man.

LP leds med olika typer av förhandsinformation. Vi vet t ex att vid utpekandet var det bråttom annars hade man varit tvungen att släppa taget om Petterssonspåret.

Det finns flera tecken i t ex LP:s uttalanden vid konfrontationen som tyder på en sådan process.

Sådant finns också med andra vittnen som påverkas av att de vet vem som är misstänkt.

Hon säger ja nr 8 stämmer ju med min beskrivning. (Med andra ord den senaste uppgiften hon lämnat. Inte det hon rört ihop med vittnen och andra minnen av två män i annan situation) Alltså resonerar hon då sig fram till att han stämmer och ser det inte direkt och från det går hon till att vara helt säker. I den situationen har hon dels fått förhandsinformation som gör det klar för sig vilken av dem som är den misstänkte dels en situation där hon redan från början visar att hon förstått vem som avses.

Samma sak kan man se hur följsam sonen är i sina signalement.

Man kan inte heller utesluta mer direkt påverkan utanför offentligheten.
Citera
2016-02-27, 13:16
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Finns inga övriga vittnen. Alla fall inte i hans kategori.
Han var nykter och såg hela händelseförloppet.
Övriga vittnen har hört skotten och tittat dit.
En stor del av dessa vittnen har troligtvis missat skytten och sett andra vittnen.
Man hör ju till och med på LAC-bandet att när de några minuter efter mordet efterfrågar en beskrivning på skytten, är det närmaste vittnet Björkmans klädsel som nämns.
Mårelius är det bästa vittnet Palmeutredning har.
Problemet är att hans vittnesmål inte passar in i händelsebeskrivningen vi har fått nertryckt i halsen de senaste 30 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in