2016-02-29, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Fast det är intressant att se hur han målar in sig längre o längre in i hörnet. Och det helt frivilligt!
Man jan säga att ju längre ner i källar'n han går, desto längre från solljuset kommer han.
Vad är det du säger? Har JV börjat bygga källare under alla rikets salar? Domedagssekten är helt zen...sen menar jag.
Citera
2016-02-29, 19:33
Medlem
Citat:
Citat:
Brukar du säga, eller har du hört någon säga 'månstrålar' om ljuset som vi kan se från månen?

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Synonymer till månsken
månens sken, månljus, ljusstrålning från månen, månstrålning; romantiskt sken
http://www.synonymer.se/?query=m%E5nsken

måne
må`ne subst. ~n månar
ORDLED: mån-en
• en himlakropp som kretsar runt jorden och särskilt nattetid syns som (ett segment av) en kallt lysande skiva: månfarare; månfas; månklar; månsken; månskiva; månstråle; fullmåne; nymåne
http://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/m%C3%A5ne

Citat:
Eftersom månen inte är en ljuskälla så strålar den inte ut ljus. Vi ser rester av omledda solstrålar när vi ser på månen.

Varför ignorerar du mina hänvisningar till NE och synonymer.se när det gäller månstråle?

Som jag påvisade/bevisade, så kan man säga 'månstrålar' om ljuset som vi kan se från månen, precis det du frågade om: "Brukar du säga, eller har du hört någon säga 'månstrålar' om ljuset som vi kan se från månen?"
Citera
2016-02-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Det är ingen större ide' att presentera en källa för en person som tagit sig vatten över huvudet. Låt personen i fråga presentera en egen vattentät källa.
Samtidigt är det här bara en droppe i havet om man jämför med personens tidigare postulat.

Kan man säga "månstrålar"?

Läs vad NE säger:

måne
må`ne subst. ~n månar
• en himlakropp som kretsar runt jorden och särskilt nattetid syns som (ett segment av) en kallt lysande skiva: månfarare; månfas; månklar; månsken; månskiva; månstråle; fullmåne; nymåne

Jag förstår att du vill vara komisk, och skoja på min bekostnad, men hur komiskt blir det om du har helt fel?
Senast redigerad av ttsp 2016-02-29 kl. 19:41.
Citera
2016-02-29, 19:40
Medlem
Citat:
Varför ignorerar du mina hänvisningar till NE och synonymer.se när det gäller månstråle?

Som jag påvisade/bevisade, så kan man säga 'månstrålar' om ljuset som vi kan se från månen, precis det du frågade om: "Brukar du säga, eller har du hört någon säga 'månstrålar' om ljuset som vi kan se från månen?"

Bara för att ordet månstråle någongång använts av någon så får inte det månen strålande.
Citera
2016-02-29, 19:43
Medlem
Citat:
Bara för att ordet månstråle någongång använts av någon så får inte det månen strålande.

Bara för att NE säger att månen strålar så tycker du inte att månen strålar, ok?
Citera
2016-02-29, 19:46
Medlem
Citat:
Läs noga så ser du: Månen är inte ett föremål varifrån ljus strålar ut. Den bara reflekterar, eftersom strålarnas ursprung, jfr varifrån, inte är från månen.

Jo, månen strålar ett reflekterat ljus.
Citera
2016-02-29, 19:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, det ser bara så ut. Det är solens strålar som tar en omväg.
Citera
2016-02-29, 19:52
Medlem
Citat:
Bara för att NE säger att månen strålar så tycker du inte att månen strålar, ok?

Helt korrekt uppfattat.
Nu säger ju inte NE att månen strålar bara för att ordet månstråle anges som möjligt ord.
Citera
2016-02-29, 19:53
Medlem
Citat:

Var står det?
Citera
2016-02-29, 19:54
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Ordboken gör inte bibeln mer sann, det finns så många språk i världen att det går att hacka sönder och totalt pulverisera vartenda litet bindestreck och börja tolka pauser också... till att få ett mellanrum , till icke-mellanrum, om man så vill.

Att leka svenskalärare här, när det ju inte går i den riktiga skolan för fundamentalistiskt rabiata är ju så nödigt off topic det bara går, eftersom det finns många språkvårdare och språkvård i sig, har inte direkt förstärkt bibeln som #vetenskapsunderlag"
Att det sedan finns otroligt många språk i världen, men uppehålla sig vid svenska.. här, i denna råd.. är urkorkat.

Bibeln är en litterärt mastig bok av mestadels myt där olika författare stafettskrivit, där allegorier och andra språkgrepp tycks ha roat bibelförfattarna, för att bibehålla apokalyptiska vurmen : skapad av människor, för människor.

Guden finns inte på pappret, inte i och inte med bästa tolkarvilja heller. Människan styr och styrde VARTENDA ord och stavelse, som med alla böcker ännu idag, och imorgon också.

Att inte kunna inse det - är ju att beklaga...

Men tids- och rumsuppfattning och självinsikt framförallt var inte detsamma i dåtid, som i nutid.
(tydligen finns levande idag som fortfarande inte har särskild koll.. trots denna massiva upplysning som går i ständiga nysatsningar, men för döva öron i vissa.. hus..)

Det fanns liksom tider, när människan inte förstod ens fortplantningsprocessen.. det bara hände.. som från ovan.. något magiskt... som hon inte kunde hjälpa.. och han, vad hade han med det att göra.. åh nej.. det var något vidunderligt magiskt.. att plötslig celldelning företog sig, och förstod man då vad en cell är?
Citera
2016-02-29, 19:57
Medlem
Citat:

Du lägger till och hittar på.
Det är NE vi pratar om, inte JV:s bibelförvrängning
Citera
2016-02-29, 19:58
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Kan man säga "månstrålar"?

Läs vad NE säger:

måne
må`ne subst. ~n månar

Jag förstår att du vill vara komisk, och skoja på min bekostnad, men hur komiskt blir det om du har helt fel?
Det är inte jag som behöver presentera några källor angående ljuskälla/månstålar eller vad du nu vill kalla det för.
Edit: felstavningen är gjord med vilje.
Senast redigerad av KortStubin 2016-02-29 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in