2021-06-22, 10:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tack för den respektfulla tonen.

Evolutionsteorin är också ett påhittat ord, återigen tack för respekten du ger.
Alla ord är påhittade men själva etiketten 'evolutionist' är ett taktiskt epitet påhittat av kreationister som försöker bevisa sina vidskepelser genom att attackera evolutionsteorin. Det är ett fullständigt misslyckande då de verkar vara vetenskapliga analfabeter om man ser på försöken. Det är dock en etikett som skulle kunna liknas vid att jag konstant kallade alla kristna för 'sagotroende' eller något liknande. Ni sagotroende är allt lustiga.

Citat:
Fast jag pratar inte om fakta, utan om vad evolutionister och allmänheten får för moralnormer när dom ser världen genom sagan evolutionsteorins ögon.
Precis som hur alla evolutionister konstant hoppar från höga byggnader så fort de lär sig om gravitationsteorin och injicerar sig med sjukdomar när de lär sig om bakterieteorin.
Observation = omedelbar moralförändring. Självklart.
Detta är dumheter vi diskuterat förut men du är orubblig.
Vad i en vetenskaplig observation innebär att man måste efterleva det den observerar?
Citera
2021-06-22, 10:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad då "vi"? Man levde längre då, och Moses fick kraft av Gud att hemsöka Egypten med plågor.
Nej, det är bara sagor. Sluta tro på sagor.
Moses fanns inte i Egypten.
Citera
2021-06-22, 10:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Evolutionsteorin är också ett påhittat ord, återigen tack för respekten du ger.

Och du menar att du när du använde termen "evolutionister" så var det något som du gjorde av respekt?
Citera
2021-06-22, 10:26
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Det handlar kanske inte om ordagrann historia.
Det kan vara spirituella sanningar.
Att hemsöka Egypten med plågor kan t.ex betyda en människa som plågar religiösa människor med frågor som dom inte gillar att tänka på.
Det hittar du bara på. Om du läser texten ser du vad det betyder, rakt av står det vad som hände och varför. Det är vad det betyder. Vill du fantisera kan du hitta på en egen saga, men blanda aldrig in Bibeln Guds ord i det. Besudla inte Guds heliga ord med ditt fantiserande, och du ska se hur bra du har kommit iväg ur träsket.
Citera
2021-06-22, 10:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, det är bara sagor. Sluta tro på sagor.
Moses fanns inte i Egypten.
Belägg på det? Nä, just det.
Citera
2021-06-22, 10:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och du menar att du när du använde termen "evolutionister" så var det något som du gjorde av respekt?
Evolutionist innehåller en konnotation av "fantiserande fantast", liksom "mördare" inte bara är - inte kan vara - ett ord som andas respekt. Evolutionisten resp. mördaren får ursäkta franskan.
Citera
2021-06-22, 10:30
Medlem
Citat:
Alla ord är påhittade men själva etiketten 'evolutionist' är ett taktiskt epitet påhittat av kreationister som försöker bevisa sina vidskepelser genom att attackera evolutionsteorin. Det är ett fullständigt misslyckande då de verkar vara vetenskapliga analfabeter om man ser på försöken. Det är dock en etikett som skulle kunna liknas vid att jag konstant kallade alla kristna för 'sagotroende' eller något liknande. Ni sagotroende är allt lustiga.

Nej, det är ett ord som tillkommit eftersom ni inte accepterar ordet "ateist" i samband med tron på evolutionsteorin.

Jag ser inte någon värdering i ordet "evolutionist", det handlar helt enkelt bara om personer som tror på evolutionsteorin.

Ordet "sagotroende" däremot är negativt laddat och nedvärderande.
Citera
2021-06-22, 10:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är grundstenarna i skapelsen också, alltså är båda "sagor" som du uttrycker det, eller så är båda teorier.
Nej, grundstenen i skapelsen är Gud som nös fram Universum. Baserat på noll observationer. Däremot så uppmuntrar jag dig att försöka bygga en vetenskaplig teori på skapelseberättelsen. Jag tror inte du skulle vara den första som försökte men det kanske kan hjälpa dig att förstå vad som krävs för en vetenskaplig teori.

Citat:
Att djur har demokratier har jag inte hört förut.
Det finns forskning i exakt det. Intressant.
Bonobo-apor överlåter bestämmandet åt sina svagare kvinnor. Man tvingas be om förlåtelse efter slagsmål. Mat delas upp och orättvisor jämnas ut.
Bara som exempel.
Citera
2021-06-22, 10:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Kraften ligger i ordet som sig bör när det är Guds ord.
Endast i ordet? Så han är en sägen? Finns endast i era huvuden och ord?
Citat:
Men du kanske vill härleda Guds kraft från t.ex. ett 220 volts vägguttag? Jag menar, infantil och störd som du är i ditt tänk.
Vad sägs om att han gör något. Något alls? En enda sak som går att härleda till honom? Kan en allsmäktig gud göra det?
Citera
2021-06-22, 10:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Gud kan man läsa om i två böcker, Skapelseboken och Jesu Bok:
Ps 19:
Himlarna vittnar
om Guds härlighet,
himlavalvet förkunnar
hans händers verk.
Den ena dagen talar om det
för den andra,
den ena natten kungör det
för den andra,
utan tal och utan ord,
deras röst hörs inte.
De når ut över hela jorden,
deras ord når till världens ände.
Åt solen har han gjort en hydda
i dem,
den är som en brudgum
som går ut ur sin kammare,
den gläder sig som en hjälte
att löpa sin bana.
Den går upp vid himlens
ena ände
och går sin kretsgång
till den andra.
Ingenting undgår dess hetta.
HERRENS undervisning
är fullkomlig,
den ger själen nytt liv.
HERRENS vittnesbörd är sant,
det gör enkla människor visa.
HERRENS befallningar är rätta,
de ger glädje åt hjärtat.
Hans bud är klart,
det upplyser ögonen.
HERRENS fruktan är ren,
den består i evighet.
HERRENS domslut är sanna,
de är alla rättfärdiga.
De är dyrbarare än guld,
än mängder av fint guld.
De är sötare än honung,
än renaste honung.
Genom dem blir din tjänare varnad,
den som följer dem får stor lön.
Vem märker själv
hur ofta han felar?
Förlåt mig mina hemliga brister.
Bevara också din tjänare
för fräcka människor,
låt dem inte ha makt över mig,
så blir jag fullkomlig
och fri från svår överträdelse.
Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig,
HERRE, min klippa
och min återlösare.
Och hur vet du att de nedskrivna orden inte är vidskepligt dravel från en getfösare som i hela sitt liv torkat sig i röven med stenar?
Citera
2021-06-22, 10:35
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Och hur vet du att de nedskrivna orden inte är vidskepligt dravel från en getfösare som i hela sitt liv torkat sig i röven med stenar?
Interagera med texten, äckel!
Citera
2021-06-22, 10:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Belägg på det? Nä, just det.
För att det inte finns något som tyder på att en enda sak är sann. Det finns inga dokument i det väldokumenterade Egypten att judarna skulle ha varit där. Ingenting som lämnats efter deras påstådda vandring i öknen. Endast en gammal bok med Judiska sägner som du inte kan bevisa att den inte är full av lögner. Det är inget fel på sagoböcker men vi vet att det är sagor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in