2016-02-27, 21:04
Medlem
Janbanan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
För det första står det ingenting om att "starta" något krig i artikeln du länkar, det står endast om saudiskt flyg som ska delta i det redan pågående kriget mot IS.

Och ej heller hittar jag något om 90 000 saudiska marktrupper. Då blir man lite nyfiken vad det baseras på, för det låter tyvärr som en ren fantasi.

Men trots medveten feltolkning av källan och trots att belägg saknas för resten av påståendet så hoppar ändå två personer snabbt på tåget:

Nejdå, har bara en önskan om att terroristerna kör in med marktrupper... är inte så mycket för krig men just dem 2 länderna behöver kuvas o det grövsta! I mina våta drömmar...
Citera
2016-02-27, 21:05
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jaha ja. Det var det som behövdes, tydligen. Ryssarna går in och hjälper Assad så syriens armé börjar få välbehövlig framgång och slå ned Al-Nusra och ISIS i skorna. Det passar förståss USA/Turkiet/Saudi dåligt. Nu skiter man i alld. Assad skall bort. In med marktrupper.

Detta kommer att bli rena slakten, och Syrien ett nytt Lybien om det får fortsätta. Iran nästa.

Dom har panik och vet inte vad dom ska ta sig till. Det är ett sant och sällsynt nöje att se två stater som förtjänar det så mycket få lida och svettas. Den dagen hela Turkiet och Saudi kastas in i inbördeskrig och statsimplosion så ska jag sätta mig ner med en flaska champagne och le en lång stund.

Men jag äter upp min hatt om Turkiet och Saudi faktiskt kör rakt in med konventionella medel för att upprätta någon slags Islamiska Staten Buffert.

- Obama är för feg i grund och botten, och med valåret kommande är han en lame duck, han kommer inte backa upp dom.
- NATO är splittrat och många är arga på Turkarna, kommer Berlin och Washington bytas mot offensiva turkiska marktrupper i ett kärnvapenkrig? Knappast.
- Saudi klarar inte ens av Yemen. Deras arme är groteskt dysfunktionell, mellan stridshärdade Iran/Hezbollah/SAA trupper, ryskt flygvapen skulle det bli en slakt.
Läs mer här om Saudis problem:
Why Arabs Lose Wars - Middle East Quarterly - December 1999
http://www.meforum.org/441/why-arabs-lose-wars
- Det är bara en tidsfråga innan ett nytt terrordåd inträffar i Ryssland och i Europa / USA, stödet för Turkiet kommer inte exakt att sprudla efter det.
- Nu drar flyktingsäsongen igång igen, den här gången vet alla att det sker med Erdogans goda minne.

Alla odds är mot Saudi/Turkiet nu. Hoppas vi får se dom ramla omkull med byxorna runt knäna och arslet fullt med skit
Citera
2016-02-27, 23:15
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jag svarar på allt som är topic. Svarar jag inte så är det därför. Och "experter"? Du menar sådana som Anders Lindberg? Citera lite mer av din nyfunna guru vettja om du tycker han är en sådan auktoritet. Vi andra skrattar åt dig!

Det är lustigt hur du vill att alla ska länka och citera dig ordagrant när du säger något som du uppenbarligen tycker men inte vill stå för. Samtidigt tar du dig själv friheten att sätta ord i munnen på andra och tillskriva åsikter till andra som de aldrig ens gett uttryck för. Sådant kallas hyckleri i min värld men det är ju som en sådan du gjort dig känd för genomgående i denna tråd.
Jag har aldrig citerat Anders Lindberg som terrorexpert och min citering av honom hade inte med ämnet vi diskuterade att göra. Du nämner honom enbart för att hålla dig undan från att svara på mina frågor. Du får gärna citera mig där jag tillskriver honom som terrorexpert. Jag utmanar dig.

Här är inlägget, som jag länkande innan, men som du vägrade svara på.

(FB) Konflikten i Syrien

Den innehåller SÄPO-rapporten och en rapport av Magnus Ranstorp, terrorforskare vid FHS.

Rapporterna visar att Assads tyranniska krigföring förstärker terrorismen i Syrien.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-02-27 kl. 23:27.
Citera
2016-02-28, 00:43
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jag svarar på allt som är topic. Svarar jag inte så är det därför. Och "experter"? Du menar sådana som Anders Lindberg? Citera lite mer av din nyfunna guru vettja om du tycker han är en sådan auktoritet. Vi andra skrattar åt dig!

Det är lustigt hur du vill att alla ska länka och citera dig ordagrant när du säger något som du uppenbarligen tycker men inte vill stå för. Samtidigt tar du dig själv friheten att sätta ord i munnen på andra och tillskriva åsikter till andra som de aldrig ens gett uttryck för. Sådant kallas hyckleri i min värld men det är ju som en sådan du gjort dig känd för genomgående i denna tråd.
Kom på nyss. Du anser ju klart att politiska befattningar gör en till terrorexpert.
Citat:
Ursprungligen postat av Scrollock
Du menar alltså att dessa personer är mer relevanta än någon som arbetat på hög politisk nivå på plats och sett allting innefrån? Det är för övrigt STOR skillnad mellan en ambassadör och "kommunalpolitiker" (och skitsnackare på Flashback också för den delen).
Citat:
Lindberg har tidigare arbetat på socialdemokraternas partistyrelse och på Utrikesdepartementet som politisk sakkunnig till utrikesminister Laila Freivalds och på Socialdemokratiska riksdagsgruppen, bland annat som politisk sekreterare till riksdagsgruppens ordförande.
Anders Lindberg, även om jag aldrig tagit honom som en terrorexpert, skulle, enligt ditt idiotiska resonemang, kunna klassas som en sådan. Detta skulle i sin tur innebär att hans artiklar om Assadregimen och förutsättningar för fred i Syrien är relevanta.
Citera
2016-02-28, 02:18
Medlem
Turkiet kommer inte att gå in i Syrien, de skulle bryta mot internationell lag att gå in i en suverän stat utan att ha blivit hotade eller attackerade.
USA och Nato har uttalat att de kommer inte till hjälp om Turkiet går in i Syrien, de vill inte heller ha någon konfrontation med Ryssland.
Det var en smart ide att kurderna får området i norra Syrien det som gränsar mot Turkiet, som gör att de kan stänga gränsen mot Turkiet och ha kontroll på den, sedan blir det en effektiv buffertzon för Syrien.
Innan ryssarna gick in i kriget var meningen att upprätta ett ingenmansland mot den turkiska gränsen med flygförbud, som skulle gjort att kurderna aldrig fått något eget område, och Turkiet hade haft inflytande på Syrien.
Kurderna har stort stöd från Europa och USA, i Tyskland skall det vara bosatta 600-700.000 kurder och planer finns att öppna kurdiskt kontor liknande det i Moskva, även i Sverige, Danmark och Tyskland.
Citera
2016-02-28, 02:21
Medlem
Costanza101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
De enorma framsteg SAA har gjort sen den ryska bombkampanjen startade är inte tack vare att Putin .
Nä, juste Christian, utan det är SUPERsoldaterna i Hizbollah eller hur
Citera
2016-02-28, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Anders Lindberg, även om jag aldrig tagit honom som en terrorexpert, skulle, enligt ditt idiotiska resonemang, kunna klassas som en sådan. Detta skulle i sin tur innebär att hans artiklar om Assadregimen och förutsättningar för fred i Syrien är relevanta.
Sedan Ryssland gick in i Syrien efter deras begäran har Anders Lindberg med Aftonbladet förespråkat att Ryssland skall upphöra med bombningarna i Syrien.
Om inte Ryssland hade gått in i kriget med Syrien hade kriget varit förlorat för Syrien och terroristerna hade tagit över landet.
Därför om Ryssland hade slutat bomba som Anders Lindberg, med Aftonbladet framfört upprepade gånger skulle Syrien blivit ISIS kontrollerat med en extrem sekt av Islam nämligen Wahhabism, som finns i Saudi och är en sunni Islam med extrema sharia lagar.
Därför alla som förespråkat att Ryssland skall sluta bomba i Syrien är för att IS skulle ta över landet, något annat alternativ finns inte.
Syrien kommer aldrig att förhandla med IS, Al Nusra eller andra terrorister, utan det enda är att slå ut dem att de lämnar landet, därför de flesta är betalda legoknektar från andra länder och har ingenting i Syrien att göra.
Citera
2016-02-28, 09:34
Medlem
OlleVieros avatar
Finns det A-10 i kriget? Eller är det något annat plan som har dom kanonerna?

Lyssna i det här klippet från igår.

http://syria.liveuamap.com/en/2016/27-february-video-from-the-fighting-in-tal-abyad-today-sdf
Citera
2016-02-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

http://syria.liveuamap.com/en/2016/27-february-video-from-the-fighting-in-tal-abyad-today-sdf

Ja USA använder A-10. Dom mosade Isis igår när ISIS anföll kurdiska områden direkt från Turkiet med turkiskt artilleriunderstöd. USA Bombningar snuddade Turkiets gräns. Nästa gång mosar USA turken. Artilleriunderstödet från Turkiet satte amerikansk eldledare som opererar tillsammans med Kurderna för fara dit med de A-10 som hamnade i området med turkisk eld.
Citera
2016-02-28, 09:53
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Turkiet kommer inte att gå in i Syrien, de skulle bryta mot internationell lag att gå in i en suverän stat utan att ha blivit hotade eller attackerade.

YPG har hotat Turkiet också genomfört en terrorattack där 29 människor dog. Detsamma gäller DAESH som utfört terrorattacker i landet.

Men vem bryr sig om internationell lag, det är den starkes rätt i internationell politik. Har du vapen, medier och lobby så kan du attackera vad som helst...
Citera
2016-02-28, 10:50
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

Nästan alla stridsflygplan idag låter så, även typ MiG-21, men troligtvis CAS av USA - vilket gör det troligt att det är A-10r.
Citera
2016-02-28, 10:57
Medlem
gnomepowers avatar
"Rebellerna har brutit vapenvilan efter enbart 24h. Rebellerna fällde 20 missiler över boskapsområden i Damaskus. Missilerna avfyrades från rebelltillhåll i Jobar och Douma.

Överträdelsen rapporterades till ryska och amerikanska samarbetspartners och den syriska armén har avhållit sig från att besvara snöskottningen av respekt för vapenvilan. Det syriska regeringen har bett lokalbefolkningen att ha översyn med överträdelsen och istället fokusera på den pågående försoningsprocessen."

"De gula områdena är de som omfattas av vapenvilan. Dessa områden utgör platser där den av Ryssland och USA accepterade "moderata" oppositionen befinner sig. Totalt har USA och Ryssland godkänt ett femtiotal ansökningar från rebellgrupper om att ingå vapenvila av totalt 1500 rebellgrupper i Syrien. Resterande grupper betraktas alltså som extrema och illegitima av samtliga parter, USA inkluderat. Det är på dessa fåtal kvadratkilometer och rebellgrupper som USA och Väst bygger hela sitt case anträffande Syrien. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att denna marginella andel omöjligt kan representera hela det syriska folkets vilja och att den har fått oproportionerligt mycket publicitet och inflytande i relation till sin storlek."

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/v/t1.0-9/1936589_10154065639163319_7784763464178373540_n.jp g?oh=c637bab8ddfa1ea5e46baff0cc788c4b&oe=57597516
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in