2016-02-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
YPG has taken Kafr Nasih from Besieged and Battered Rebels.

https://twitter.com/VivaRevolt/status/699307738472521729

Går snabbt detta, i denna takt är Mare snart tagen med.
Du hann innan mig
SAA har fångat värmekraftverket nyss också.
Senast redigerad av Chambre 2016-02-15 kl. 20:24.
Citera
2016-02-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre
Du hann innan mig
SAA har fångat värmekraftverket nyss också.

enbart bra nyheter denna dag

Merkel verkar inne på no-fly zone, kan undra vilka områden hon hade tänkt sig.

http://uk.reuters.com/article/uk-mideast-crisis-merkel-nofly-idUKKCN0VO1ZN?irpc=932
Citera
2016-02-15, 20:25
Medlem
Citat:
Alalam: YPG fångar delar av Sheikh Isa.

Citera
2016-02-15, 20:43
Medlem
Citat:

http://uk.reuters.com/article/uk-mideast-crisis-merkel-nofly-idUKKCN0VO1ZN?irpc=932

En no-fly zone är ok, så länge det inte är en buffertzon som turkfascisterna så gärna vill ha.
Citera
2016-02-15, 20:48
Medlem
ZuparNs avatar
Det verkar som att Turkiet genom uttalande efter uttalande försöker visa hur viktigt det är för de att ingen hindrar de från att få sin vilja igenom. Det kan tyda på att man faktiskt är villig att vidta omfattande åtgärder. Det återstår att se om Turkiet vågar eskalera konflikten i norra Syrien.
Citera
2016-02-15, 20:51
Medlem
flyer1s avatar
Spännade läge ! Om Turkiet går in kan Ryssarna en tid få fram förstärkning sjöväven till Syrien via de Turkiska sunden. Men kan Turkarna skilja på en invasion i Syrien där de slåss mot ryssar och ett krig mot Ryssland? Kanske de då ryssarna skjutit ner några turkiska jaktplan och förstört några turkiska stridsvagnar i Syrien, så vill turkarna stänga de turkiska sunden, vilket är en krigshandling. Nato har ingen skyldighet skydda Turkiet då turkarna själva startar krig ! Jag är övertygad NATO stannar utanför, Turkiet behöver få en läxa. Men Ryssland staffas ekonomiskt och kriget kommer avslöja många ryska militärhemligheter, som väst tacksamt tar del av.
Om sunden stängs kan istället ryssarna skeppa sina trupper via Kaspiska havet till Iran och från Iran via Kurdominerade områden nå IS kontollerat område i Irak och Syrien. Från Iran har de direkt acces till Turkiet då de har lång landgräns.
Jag gissar Irak skulle bli en genomgångszon/krigson där kurder o shiamajoritetern sluter upp på rysk-iransk sida mot IS.
Irak skulle upphöra existera, det blir en shiadel, en kurdstat och en sunnistat. Senare skulle saudi få sina besvär från denna shiaregion med Iran Irak Syrien med Ryskt stöd. Saudi håller sig nog utanför men sponsrar ekonomiskt o med vapen.
När turkarna inte får med sig NATO drar de sig tillbaka till Turkiet, och utropar sig som segrare! De andra blir kvar i Syrien och Irak och har vunnit på riktigt.
Men vill inte Iran deltar och låte ryska trupper gå via Iran, kan ryssarna strunta i hela grejen, varför ska de slåss för shia om shia själva inte ställer upp? Gissar Putin har djupa diskutioner med Iran just nu.
Jag tror inte Turkiet går in, då de får reda på Natostöd uteblir.
Senast redigerad av flyer1 2016-02-15 kl. 20:59.
Citera
2016-02-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Slutsats: Ifall Ryssland inte backar undan vid en potentiell Turkisk/Saudisk invasion i Syrien så kommer vi se ett kärnvapenkrig mellan NATO och Ryssland.
Men herregud vad är det för alternativa verkligheter folk lever i??

Kärnvapenkrig för Syriens skull, jo tjena.

Citat:

Troligen tänker hon väl sig i förlängningen alla områden utom dem som IS kontrollerar. Det vore vettigt, så länge ena sida i inbördeskriget har 100% luftherravälde och utnyttjar det till fullo med massiva bombningar så går det inte att ha seriösa fredssamtal.
Citera
2016-02-15, 20:54
Medlem
Citat:

Hon måste vara felciterad. Handlar väl om en no fly zone i östra Turkiet. Erdogan bombar ju sitt eget folk.
Azaz lär ju vara ännu en "red line". Det har vi visserligen hört sedan SDF gick över Tishrin dam.

Hur är läget i Mare? Lär ju vara ett månlandskap efter moderata halshuggare och ISILs duster.
Citera
2016-02-15, 20:56
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
Men herregud vad är det för alternativa verkligheter folk lever i??

Kärnvapenkrig för Syriens skull, jo tjena.

Hela mellanöstern står på spel idiot.
Citera
2016-02-15, 21:01
Medlem
SvaMp_s avatar
Ser inget krig mellan Ryssland och Nato, Ryssland kommer inte gå in i Turkiet, och Usa och Frankrike har redan sagt åt Turkiet att hålla sig borta från Syrien så de skulle väl knappast börja kriga på Turkiets sida utanför Turkiet. Ryssland är inte dumma nog att attackera inne på turkiskt territorium
Citera
2016-02-15, 21:06
Medlem
Tror SDF satsar på Azaz före Mare. SDF i Efrin vill nog inte öppna en andra fron(mot Daesh). Det skulle kunna ske ett samarbete då vilket hade varit farligt.
Citera
2016-02-15, 21:10
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag håller inte riktigt med i att attackerna mot YPG skett i enlighet med internationell rätt.

Det råder ett allmänt våldsförbud och FR-deklarationen anger också att stater ska avhålla sig från hot om eller bruk av våld riktat mot någon annan stats territoriella integritet eller politiska oberoende. Staterna har vidare en skyldighet att avhålla sig från repressalieåtgärder som innefattar bruk av våld.

Turkiet får i princip endast bruka våld i två fall:
- SR auktoriserar
- Självförsvar

RoE (Rules of engagement) ger inget våldsmandat. Det är militära direktiv och står inte över internationell rätt.

Den första artikeln du hänvisar till är från 2012, då var det den syriska regeringen som besköt ett område i Turkiet. Jag talar om Turkiets attacker mot YPG i Azaz.

Attackerna mot YPG kommer mot bakgrund av att Davutoglu sagt att YPG inte får kontrollera den återstående delen av den norra gränsen mellan Syrien och Turkiet. Jag ser inte hur Turkiet har en rätt till självförsvar i detta fall. Det ska röra sig om ett väpnat angrepp, vilket i nuläget är oklart. Turkiet hävdar dock att både SAA och YPG har beskjutit Turkiet, vilket förefaller vara märkligt mot bakgrund av den rådande situationen. Om det stämmer är situationen en annan, jag läste precis om de anklagelserna.

Om YPG/SAA beskjutit Turkiet, måste de turkiska attackerna vara nödvändiga och proportionerliga. Proportionaliteten kan diskuteras om det stämmer att Turkiet beskjutit Azaz med artilleri under flera timmar.

Det mesta talar för att Turkiet vill beskjuta kurderna för att förhindra dem från att ta över Azaz och områden nära den turkiska gränsen. Jag tvivlar på att YPG beskjutit Turkiet, vilket i sådana fall hade ändrat på situationen. YPG vet mycket väl att de står inför ett hot om invasion från Turkiet och att de skulle bruka våld mot Turkiet i detta farliga läge ser jag som osannolikt.

Av Davutoglus uttalanden att döma tycks det mesta tyda på att Turkiet vill finna ursäkter för att angripa kurderna - "We will retaliate against every step [by the YPG],” Davutoğlu". “The YPG will immediately withdraw from Azaz and the surrounding area and will not go close to it again.”

Turkey’s prime minister, Ahmet Davutoğlu, has confirmed that the country’s forces have struck Kurdish YPG militia targets in northern Syria, and have demanded the group withdraws from the area it has recently captured.

The shelling took place on Saturday after Kurdish fighters, backed by Russian bombing raids, drove Syrian rebels from a former military air base near the Turkish border.

“We will retaliate against every step [by the YPG],” Davutoğlu told reporters in comments shown live by state broadcaster TRT Haber on Turkish television. “The YPG will immediately withdraw from Azaz and the surrounding area and will not go close to it again.”

http://www.theguardian.com/world/2016/feb/13/turkey-shells-kurdish-forces-in-syria-in-retaliation-for-attack-on-border-posts

"We will retaliate against every step (by the YPG)," he said after a visit to the eastern Turkish city of Erzincan. "The YPG will immediately withdraw from Azaz and the surrounding area and will not go close to it again."

http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-turkey-shelling-idUSKCN0VM0Q0
Jag tar tillbaka det jag skrev. Om Turkiet enbart skjuter för att kurder har tagit över områden i Syrien som Turkiet inte vill, är det olagligt att bruka våld.

Däremot vidhåller jag vid att Turkiet skulle ha rätt att svara attacker från grupper i Syrien i enlighet med folkrätten, med förutsättning att det är proportionerligt till attacken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in