Jag håller inte riktigt med i att attackerna mot YPG skett i enlighet med internationell rätt.
Det råder ett allmänt våldsförbud och FR-deklarationen anger också att stater ska avhålla sig från hot om eller bruk av våld riktat mot någon annan stats territoriella integritet eller politiska oberoende. Staterna har vidare en skyldighet att avhålla sig från repressalieåtgärder som innefattar bruk av våld.
Turkiet får i princip endast bruka våld i två fall:
- SR auktoriserar
- Självförsvar
RoE (Rules of engagement) ger inget våldsmandat. Det är militära direktiv och står inte över internationell rätt.
Den första artikeln du hänvisar till är från 2012, då var det den syriska regeringen som besköt ett område i Turkiet. Jag talar om Turkiets attacker mot YPG i Azaz.
Attackerna mot YPG kommer mot bakgrund av att Davutoglu sagt att YPG inte får kontrollera den återstående delen av den norra gränsen mellan Syrien och Turkiet. Jag ser inte hur Turkiet har en rätt till självförsvar i detta fall. Det ska röra sig om ett väpnat angrepp, vilket i nuläget är oklart. Turkiet hävdar dock att både SAA och YPG har beskjutit Turkiet, vilket förefaller vara märkligt mot bakgrund av den rådande situationen. Om det stämmer är situationen en annan, jag läste precis om de anklagelserna.
Om YPG/SAA beskjutit Turkiet, måste de turkiska attackerna vara nödvändiga och proportionerliga. Proportionaliteten kan diskuteras om det stämmer att Turkiet beskjutit Azaz med artilleri under flera timmar.
Det mesta talar för att Turkiet vill beskjuta kurderna för att förhindra dem från att ta över Azaz och områden nära den turkiska gränsen. Jag tvivlar på att YPG beskjutit Turkiet, vilket i sådana fall hade ändrat på situationen. YPG vet mycket väl att de står inför ett hot om invasion från Turkiet och att de skulle bruka våld mot Turkiet i detta farliga läge ser jag som osannolikt.
Av Davutoglus uttalanden att döma tycks det mesta tyda på att Turkiet vill finna ursäkter för att angripa kurderna - "We will retaliate against every step [by the YPG],” Davutoğlu". “The YPG will immediately withdraw from Azaz and the surrounding area and will not go close to it again.”
Turkey’s prime minister, Ahmet Davutoğlu, has confirmed that the country’s forces have struck Kurdish YPG militia targets in northern Syria, and have demanded the group withdraws from the area it has recently captured.
The shelling took place on Saturday after Kurdish fighters, backed by Russian bombing raids, drove Syrian rebels from a former military air base near the Turkish border.
“We will retaliate against every step [by the YPG],” Davutoğlu told reporters in comments shown live by state broadcaster TRT Haber on Turkish television. “The YPG will immediately withdraw from Azaz and the surrounding area and will not go close to it again.”
http://www.theguardian.com/world/2016/feb/13/turkey-shells-kurdish-forces-in-syria-in-retaliation-for-attack-on-border-posts
"We will retaliate against every step (by the YPG)," he said after a visit to the eastern Turkish city of Erzincan. "The YPG will immediately withdraw from Azaz and the surrounding area and will not go close to it again."
http://www.reuters.com/article/us-mideast-crisis-syria-turkey-shelling-idUSKCN0VM0Q0