2016-02-20, 15:09
Medlem
J.Blazes avatar
Något jag tänkt på länge utan riktigt gått in på. Men min fråga är:
I rymden så är det vakuum och allt som flyger där möter inget motstånd, så om en raket skjuts från Jorden och startar med en hastighet i rymden på ca 25000 km/h (en gissning). Kan men under rymdfärden accelerera med tillräckligt bränsle och nå så nära ljuset hastighet som möjligt?
Citera
2016-02-20, 15:22
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Blaze
Något jag tänkt på länge utan riktigt gått in på. Men min fråga är:
I rymden så är det vakuum och allt som flyger där möter inget motstånd, så om en raket skjuts från Jorden och startar med en hastighet i rymden på ca 25000 km/h (en gissning). Kan men under rymdfärden accelerera med tillräckligt bränsle och nå så nära ljuset hastighet som möjligt?

Om man bara kan accelerera konstant så kan man komma upp i enorma hastigheter. Se bara på rymdsonder med jon drift som ger en kraft som motsvarar ett kuvert på ett bord ungefär. Rymdsonder som Dawn är det snabbaste mänskligheten byggt.
Men ljushastighet är omöjligt p.ga relativistiska effekter och den högsta farten något vi kan bygga innan de relativistiska effekterna blir för stora ligger nog på 65% av ljusets hastighet. Bara en uppskattning. Men över det så ökar farkostens massa med farten på ett märkbart sätt vilket kräver mer bränsle vilket ger mer fart vilket ger mer massa vilket kräver mer bränsle osv, osv.
Citera
2016-02-20, 18:04
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Värme är ett mått på kinetisk energi mellan partiklar. Partiklar borde inte ens kunna existera i ett svart hål och om de gör de så borde de inte kunna röra på sig. Likaså för elektromagnetisk strålning som förmedlar värme. Temperaturen borde vara noll oavsett det svarta hålets massa. Bara en teori från min sida dock.

Det kan ju tolkas som att du menar noll grader, men jag förstår att du menar att temperatur inte existerar överhuvudtaget, som i ett absolut vakuum.

Det är en rimlig teori. Jag köper den tillsvidare och tackar för svaret.
Citera
2016-02-20, 18:55
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Värme är ett mått på kinetisk energi mellan partiklar. Partiklar borde inte ens kunna existera i ett svart hål och om de gör de så borde de inte kunna röra på sig. Likaså för elektromagnetisk strålning som förmedlar värme. Temperaturen borde vara noll oavsett det svarta hålets massa. Bara en teori från min sida dock.
Däremot härleder man Hawkingstrålningen genom att se det svarta hålet som en svartkropp. Då är temperaturen:
ħc³/8πκGM

Vilket visar att svartkroppsstrålningen är omvänd proportionell mot massan. Mer massa, lägre temp, långsammare energiförlust.
Citera
2016-02-20, 20:10
Medlem
Perdites avatar
Vad menas med att fotoner befinner sig överallt samtidigt? jag läste även att om jag hade kunnat uppnå ljusets hastighet så hade det inneburit att jag hade varit överallt i universum samtidigt?
Senast redigerad av Perdite 2016-02-20 kl. 20:15.
Citera
2016-02-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Vad menas med att fotoner befinner sig överallt samtidigt? jag läste även att om jag hade kunnat uppnå ljusets hastighet så hade det inneburit att jag hade varit överallt i universum samtidigt?

Har du nån källa på det du läst? Mig veterligen så har fotoner en konstant hastighet oavsett vilket medium de färdas i. (Jag vet att de åker till synes saktare genom vissa material men själv fotonen byter aldrig hastighet). Att de skulle vara överallt samtidigt låter fel.

Du kanske läste om kvantfysik och hur fotoner kan vara på flera ställen samtidigt innan man vet hur de färdas, eller nåt liknande. Jag kan absolut ingenting om det men har läst om nåt experiment där de skickade enstaka fotoner genom 2 små hål i en skiva men upptäckte att de träffade jämnt och fint hela ytan bakom skivan, även fast de borde ha träffat punkterna där hålen var.
Citera
2016-02-23, 09:21
Medlem
andersaanderssonas avatar
Nyss kunde en av Einsteins förutsägelser detekteras och mätas. Alltså förekomsten av en gravitationsvåg.

Finns det fler förutsägelser, eller konsekvenser av hans teorier, som man väntar på att kunna bevisa eller mäta.
Citera
2016-02-23, 09:39
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Nyss kunde en av Einsteins förutsägelser detekteras och mätas. Alltså förekomsten av en gravitationsvåg.

Finns det fler förutsägelser, eller konsekvenser av hans teorier, som man väntar på att kunna bevisa eller mäta.
Tycker mig ha hört i sammanhang med upptäckten av vågorna att detta skulle vara den sista.
Citera
2016-02-24, 05:45
Medlem
Bara-Robins avatar
Någon som vet något intressant radiofenomen mellan 50mhz-2ghz som man kan kolla in? Eller har information kring var man kan hitta detta?
Citera
2016-02-26, 09:34
Medlem
orrecrists avatar
Varför heter det stjärnfall egentligen när det knappast är stjärnor som faller?
Citera
2016-02-26, 10:36
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Varför heter det stjärnfall egentligen när det knappast är stjärnor som faller?
Därför att man förr trodde att det var stjärnor som föll.
Citera
2016-02-26, 15:49
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Därför att man förr trodde att det var stjärnor som föll.

Dags att byta namn kanske!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in