2016-02-25, 13:16
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Men du kan och orkar sitta här på flashback och kommentera denna tråden.. Jävla pajas!

Tråkigt att du hela tiden måste landa i personangrepp och förolämpningar, men det går väl hand i hand med din förmåga att författa text i allmänhet antar jag.

Att läsa och diskutera frågor på diskussionsforum är underhållning och avkoppling för mig, vilket det inte är att hålla på att gräva runt efter sätt att spara några korvöre på rabatter och bonusar i vardagen. Sånt finner jag katastrofalt tråkigt och därför ska det till mer än någon procents skillnad om jag ska anstränga mig. Så enkelt var det.

Citat:
Ursprungligen postat av skipper
När min ekonomi var mer normalfattig brukade jag tänka som du, vad är en procent hit eller dit...

Nu använder jag mitt kreditkort för alla utlägg som inte kommer på e-faktura, det brukar vara runt 25-30K i månaden. Det blir cirka 3300 kronor i reda pengar om året. Det kan man köpa mycket skithuspapper för.

Jag handlar inte för så stora summor som dig så därför skulle min återbäring bli mindre, men min poäng med skithuspapperet var mer att, det finns ju naturligtvis massvis med sätt man kan skära ner sina utgifter och spara 1% här, 0,5% där osv i vardagen men ingen vettig människa har lyckats pricka in dem alla, vilket inte betyder att de är efterblivna. Jag kanske gör något helt annat med min ekonomi som sparar in en procent som du betalar istället (som t.ex i de månatliga utgifterna, låter det som). Därför menar jag att det känns onödigt att hacka ner på dem som inte sparar in på just DENNA procent som varandes något slags idioter, som TS gjorde.

Lite som det klassiska talesättet, rörmokaren skulle aldrig gå hemifrån utan att stänga av vattnet, och brandmannen skulle aldrig sakna brandvarnare i huset. Men brandmannen stänger aldrig av vattnet och rörmokaren saknar brandvarnare

Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Tänker du en procent hit eller dit på dina bostadslån också?

Alla mina fastigheter och fordon är betalda, jag har inga lån överhuvudtaget men när jag var mer normalfattig som dig så kanske jag också skulle ha tänkt sådär...
Citera
2016-02-25, 13:22
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tar för givet att du även säger nej till den årliga löneökningen, och alltid väljer den dyraste räntan på bolånet.

Inget av de två är aktuella för min del, men självklart skulle jag inte tacka nej till lätta pengar som redan var på väg ner i min ficka. Det handlade mer om att döma ut alla som inte väljer just kreditkortets gyllene väg som något slags idioter som inte bryr sig om sin ekonomi alls.

Jag kanske har en förmånligare deal på mina försäkringar eller ett bättre val av elbolag eller tusen andra ekonomiska fördelar i min vardag som inte TS har, det vet han inget om och det betyder verkligen inte att han är en idiot heller. Alla fungerar vi olika och väljer lite olika vägar i livet. Alla kan inte optimera exakt varje liten del i livet som går att optimera, för då får man nog inte särskilt mycket tid över till något annat än just att jaga bonusar och rabatter.
Citera
2016-02-25, 14:14
Medlem
Citat:
Du får en faktura, du betalar den, är det merjobb

Ja, det är merjobb jämfört med direktbetalning och fler datum att hålla reda på när pengarna måste vara inne.

Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det är inte alltid så lyckat med kreditkort. Vi hade kreditkort kopplade till ett gemensamt konto i Skandiabanken (det var enda kortalternativet de erbjöd). Kreditgränsen sattes till lägsta möjliga, 20k/mån.

En månad råkade jag tillfälligt överskrida kreditgränsen med några kronor. Båda korten låstes då under en vecka och vi fick straffavgifter påförda... "Ok, rätt åt dig" tänker den sluge. Men saken var den att kontot, som korten var kopplade till, hade över 70k på saldot, så det fattades ju inte direkt pengar. Idiotiska regler, det hade aldrig hänt med ett vanligt betalkort.

Ja, det bl a den typen av saker man måste hålla reda på. På det kortet jag hade var krediten 5000kr så det hade inte varit svårt att övertrassera det med en massa extra avgifter som följd.
Senast redigerad av BallaRune 2016-02-25 kl. 14:17.
Citera
2016-02-25, 14:30
Medlem
Är man rädd för att övertrassera skaffar man ett betalkort av typen Eurocard/Amex så har man relativt obegränsat utrymme och kan slippa oroa sig.

Även med rena bankkort kan man övertrassera och åka på avgifter. Det jobbiga jag tycker med bankkort är att man alltid måste se till att man har pengar på kortet vilket är extra jobbigt om man är utomlands.

Sen är ju allas situation olika, för vissa finns ingen vinst alls i att ha ett sådant kort.
Senast redigerad av Akt 2016-02-25 kl. 14:55.
Citera
2016-02-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Inget av de två är aktuella för min del, men självklart skulle jag inte tacka nej till lätta pengar som redan var på väg ner i min ficka. Det handlade mer om att döma ut alla som inte väljer just kreditkortets gyllene väg som något slags idioter som inte bryr sig om sin ekonomi alls.

Jag kanske har en förmånligare deal på mina försäkringar eller ett bättre val av elbolag eller tusen andra ekonomiska fördelar i min vardag som inte TS har, det vet han inget om och det betyder verkligen inte att han är en idiot heller. Alla fungerar vi olika och väljer lite olika vägar i livet. Alla kan inte optimera exakt varje liten del i livet som går att optimera, för då får man nog inte särskilt mycket tid över till något annat än just att jaga bonusar och rabatter.
Är ju lixom inget jobb att skaffa ett kreditkort så förstår inte hur man vill skänka bort 1% av allt man köper.
De som är så ekonomiska så att de valt ett kreditkort för att få 1% återbäring och 20 öre billigare bensin har nog koll på sina elbolag och försäkringar osv.. oxå (jag har det i alla fall och byter i stort sätt vart år).
Citera
2016-02-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Ja, det är merjobb jämfört med direktbetalning och fler datum att hålla reda på när pengarna måste vara inne.

Du betalar 1 faktura 1 gång i månaden, skulle det bara merjobb att betala denna faktura samtidigt som du betalar dina andra räkningar?
Citera
2016-02-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Är man rädd för att övertrassera skaffar man ett betalkort av typen Eurocard/Amex så har man relativt obegränsat utrymme och kan slippa oroa sig.

Även med rena bankkort kan man övertrassera och åka på avgifter. Det jobbiga jag tycker med bankkort är att man alltid måste se till att man har pengar på kortet vilket är extra jobbigt om man är utomlands.

Sen är ju allas situation olika, för vissa finns ingen vinst alls i att ha ett sådant kort.

Vet inte ens om det är möjligt att övertrassera mina kreditkort, 1 Preem och 1 OKQ8 , 30k på bägge så 60k i månaden är väl omöjligt att shoppa bort
Citera
2016-02-25, 15:03
Medlem
Citat:

Alla får 1% internering, alla får 20 öre billigare bensin, alla får 1,6% ränta på insatta pengar på kortet, det är omöjligt att inte tjäna på det, speciellt med tanke på att korten har noll kronor i årsavgifter.

Enda sättet att förlora är om du inte betalar din räkning, men betalar man inte sina räkningar så kommer du att bestraffas för detta, övertrasserar du ditt vanliga konto så bestraffas du för detta.
Så om man bara är en helt normalt skötsam person så kan man inte förlora pengar på detta.

Men kommer inte diskutera detta mera, att behöva sitta och förklara för folk hur de kan spara pengar och sedan få käft tillbaka är ju bara för otroligt för att vara sant

Nästa gång du köper en dyrare pryl så tänk då på bajsboo som fått den 1% billigare än dig
Citera
2016-02-25, 15:25
Medlem
Citat:
Vet inte ens om det är möjligt att övertrassera mina kreditkort, 1 Preem och 1 OKQ8 , 30k på bägge så 60k i månaden är väl omöjligt att shoppa bort

Jag har haft Amexfakturor på betydligt mer än 60k Så omöjlig är det inte. Mitt Amex har egentligen ingen gräns utan mer en spärr som slår i ifall deras system tro kortet kapats. Jag har aldrig behövt ringa in för att höja den spärren iaf så det verksr funka bra. Avskyr kort med fasta gränser man måste ha koll på.

Med endast 30k per kort skulle jag inte alltid kunna boka flygbiljetter åt mig och frun även om jag hade hela krediten till godo.
Citera
2016-02-25, 15:36
Medlem
Citat:
Alla får 1% internering, alla får 20 öre billigare bensin, alla får 1,6% ränta på insatta pengar på kortet, det är omöjligt att inte tjäna på det, speciellt med tanke på att korten har noll kronor i årsavgifter.

Enda sättet att förlora är om du inte betalar din räkning, men betalar man inte sina räkningar så kommer du att bestraffas för detta, övertrasserar du ditt vanliga konto så bestraffas du för detta.
Så om man bara är en helt normalt skötsam person så kan man inte förlora pengar på detta.

Men kommer inte diskutera detta mera, att behöva sitta och förklara för folk hur de kan spara pengar och sedan få käft tillbaka är ju bara för otroligt för att vara sant

Nästa gång du köper en dyrare pryl så tänk då på bajsboo som fått den 1% billigare än dig

Visst, är själv helkund på en vanlig bank och betalar nån hundring om året för debitkortet. Fast å andra sidan har jag 0,878% i ränta på huslånet när den officiella är 1,97%, säkert delvis för att jag är helkund.
Citera
2016-02-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palolem
Visst, är själv helkund på en vanlig bank och betalar nån hundring om året för debitkortet. Fast å andra sidan har jag 0,878% i ränta på huslånet när den officiella är 1,97%, säkert delvis för att jag är helkund.

Ofta får man den där "billiga" räntan som helkund, de har säkert fått dig till att köpa livförsäkringar och pensionsfonder och sparande oxå.

Betalar hellre 2% i ränta och har noll i årsavgifter, inga dyra onödiga försäkringar och pensionssparande hos dem.. Finns väldigt få gratisluncher här i livet tyvärr
Citera
2016-02-25, 16:29
Medlem
Citat:
Jag har haft Amexfakturor på betydligt mer än 60k Så omöjlig är det inte. Mitt Amex har egentligen ingen gräns utan mer en spärr som slår i ifall deras system tro kortet kapats. Jag har aldrig behövt ringa in för att höja den spärren iaf så det verksr funka bra. Avskyr kort med fasta gränser man måste ha koll på.

Med endast 30k per kort skulle jag inte alltid kunna boka flygbiljetter åt mig och frun även om jag hade hela krediten till godo.
Ja just flygresan vart år till Phuket går ju upp mot 30k för hela familjen, men bara att sätta in extra pengar de gånger så man fortsatt får sin 1% bonus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in