Citat:
Ursprungligen postat av
Buhll
Hej!
Alltid undrat, varför i helvete använder folk enbart debit kort som de fått av bankerna ? Är det brist på kunskap eller är man bara riktigt dum ?
Ett debit kort kostar idag 250-300kr och man får inget från det. Ingen bonus/cashback, inga försäkringar eller rabatter och erbjudanden. Och sedan om man blir skimmad så får man ligga ute med pengarna tills utredningen är klar.
Så ni som enbart använder ert debit kort som ni fått av era banker, varför gör ni det och inte använder kreditkort eller AmEx/Eurocard?
Varför inte? Jag har ett kreditkort i en utländsk bank som kostar ca 20 spänn per månad men det är bara för att ha inför oförutsedda utgifter (om inte de sparade cashen räcker), använder det max 2ggr per år (ca 18000 svenska kronor kredit och 6% ränta 20% av skuld min. p/månad).
Annars använder jag mitt debetkort i Swedbank som kostar 262 kronor om året. Tycker du verkligen det är mycket jämfört med andra avgifter bankerna har och samhället i stort?
Till drivmedel, olja, spolarvätska etc använder jag statoilkort och nollar det nästan varje månad. Där får jag rabatter och erbjudanden vet du.