2016-02-24, 21:27
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Ojojoj, EN PROCENT! Vilket dumhuvud jag är som inte genast tar tillvara den generösa bonusen

Jag är ledsen men hela argumentet låter för mig bara som att lyssna på någon som sitter och räknar rutorna de torkar sig i arslet med för att spara in på toalettpapper.

När min ekonomi var mer normalfattig brukade jag tänka som du, vad är en procent hit eller dit...

Nu använder jag mitt kreditkort för alla utlägg som inte kommer på e-faktura, det brukar vara runt 25-30K i månaden. Det blir cirka 3300 kronor i reda pengar om året. Det kan man köpa mycket skithuspapper för.

Tänker du en procent hit eller dit på dina bostadslån också?
Citera
2016-02-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Konstigt, jag har ett American Express gold, jag använder det absolut överallt och fungerar 9/10. Där det inte fungerar är oftast små tobaks affärer eller annat smått.

Väldigt många restauranger och butiker som inte tar American Express. För mig är det snarare 6/10 det funkar på.
Citera
2016-02-24, 22:54
Medlem
OggeOJs avatar
I den civiliserade delen av världen är lån reserverat till bostad och möjligtvis bil. Man handlar inte för pengar man inte har.

Ett annat hett tips är att inte ha hela lönen på samma konto som kortet...
Citera
2016-02-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
I den civiliserade delen av världen är lån reserverat till bostad och möjligtvis bil. Man handlar inte för pengar man inte har.

Ett annat hett tips är att inte ha hela lönen på samma konto som kortet...

Egentligen är det helt galet att det ses som normalt att ens låna till bil. Finns ju gott om bilar som vem som helst som har råd att äga en bil också har råd att köpa utan lån. Men fint ska det vara.

Lån bör enbart finansiera saker som ökar i värde med tiden. (Fastigheter gör det generellt, husen som står på dem däremot är bara stora underhållsposter man kan bo i.)
Senast redigerad av darkdays 2016-02-24 kl. 23:02.
Citera
2016-02-24, 23:28
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Går det att använda ett kreditkort ungefär som ett betalkort? Alltså att ha pengar på kreditkortet att betala med utan att nyttja krediten? Jag hade nämligen för mig att jag läste något om att Preem hade insättningsränta vilket rimligtvis borde innebära att man kan ha egna pengar på kortet.

Som jag ser det är kredit helt ointressant för mig, jag behöver den inte och räkningar hem för vardagskonsumtion känns bara som ett meningslöst irritationsmoment. Däremot kan jag köpa argument att en liten cashback är bättre än ingen cashback alls, att det kan vara bra på nätet om de täcker bedrägeri samt om det ingår reseförsäkringar och dylikt om man köper resor.

Så går det att kombinera så du kan konsumera som vanligt på kortet och få fördelar av det, utan att behöva krångla med krediten?

Ja du kan föra över pengar till ditt "kreditkorts konto" och använda dessa istället för krediten. Finns egentligen ingen anledning att göra det, men jag har förstått att folk är rädda för kredit. Skojar inte, jag jobbade med att sälja kreditkort en stund i mitt liv och upptäckte snabbt att okunskapen kring kreditkort är extrem i Sverige. Fick dagligen höra kommentarer som "men gud vem är så dum att de skaffar ett kreditkort". Vill du inte "krångla med en faktura" så kan du sätta upp autogiro (eller vad det heter) som drar pengar automatiskt i slutet av varje månad från ditt debit-konto. Ta nu och väx upp och skaffa ett kreditkort. Det finns bara fördelar jämfört med ett debitkort.
Citera
2016-02-24, 23:42
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneskjöld
Jag vet inte riktigt om du förstår affärsupplägget.

Säg att tio personer handlar på din lokala ICA för 3000 kr per månad var. 8 av dem handlar med debitkort och 2 handlar med Amex. Totalt handlas således för 30000 kr.

För att kunna ta emot Amex skriver ICA-handlaren på ett avtal om att 5% av köpsumman när dessa kort dras betalas till Amex i avgift. Det blir 2x3000x0,05=300 kr som ICA-handlaren betalar varje månad för att de två personer ska kunna betala med Amex.

En andel av de 300:- som ICA-handlaren betalat i avgiften, säg 150:-, använder Amex sedan till att finansiera förmåner till de två Amex-kunderna. Resten går till förstås bl.a. till vinst för Amex.

I slutändan måste dock ICA-handlaren förstås kompensera sig för kostnaden, vilket han gör genom att höja priserna i butiken. Nästa månad kommer därför samma varor kosta 3030:- för alla butikens tio kunder.

I slutändan har således de 8 kunder som handlat med debitkort finansierat Amex-kundernas förmåner.

Rimligen borde ICA-handlaren ta extra betalt av Amex-folket. Med tanke på att det råder oligopol inom livsmedelshandeln så kan kedjorna samarbeta och stänga ute Amex om de känner för det. Mat måste folk ha i vilket fall och är vanligen prio 1.
Citera
2016-02-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Rimligen borde ICA-handlaren ta extra betalt av Amex-folket. Med tanke på att det råder oligopol inom livsmedelshandeln så kan kedjorna samarbeta och stänga ute Amex om de känner för det. Mat måste folk ha i vilket fall och är vanligen prio 1.

Kommer dock aldrig hända Fler och fler börjar använda Amex idag.
Citera
2016-02-25, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Kommer dock aldrig hända Fler och fler börjar använda Amex idag.

Skulle inte betrakta lagstiftning på området som helt uteslutet, om än osannolikt, i framtiden. Det var ju ganska mycket ståhej för ett par år sen om kortavgifterna som våra mer drivna nysvenskar körde med för kortköp till låga belopp. Kan ha väckt en och annan byråkrats intresse. Om inte annat borde det det. Vilken betalningslösning du väljer bör inte belasta andra. Att baka in priset för betalningslösningen i totalpriset är lika skevt som att baka in frakten i priset oavsett om kunden vill ha varan hemflugen med helikopter eller åka och hämtar den själv. För att dra det till sin spets lite
Citera
2016-02-25, 03:31
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard

Ja, för handlarna är det förstås en riktig skit med dessa dyra avgifter. Det ironiska i sammanhanget är ju dock att man från lagstiftaren förbjudit handlare att ta extra betalt av kortkunder, vilket kanske rent krasst vore motiverat. Visst kunde de gemensamt försöka stänga ute Amex och liknande, problemet är ju att amexkunderna efterfrågar att handlarna accepterar kortet och inte sällan låter det vara avgörande för var de handlar. Det är förstås på en samhällsnivå idiotiskt hur avgifterna slår på handlarna och på deras kunder i förlängningen. Samtidigt, som sagts i tråden förut, är det ju bara att tacka och ta emot för dem som använder dessa kort. Det är väldigt förmånligt.
Citera
2016-02-25, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danneskjöld
Ja, för handlarna är det förstås en riktig skit med dessa dyra avgifter. Det ironiska i sammanhanget är ju dock att man från lagstiftaren förbjudit handlare att ta extra betalt av kortkunder, vilket kanske rent krasst vore motiverat. Visst kunde de gemensamt försöka stänga ute Amex och liknande, problemet är ju att amexkunderna efterfrågar att handlarna accepterar kortet och inte sällan låter det vara avgörande för var de handlar. Det är förstås på en samhällsnivå idiotiskt hur avgifterna slår på handlarna och på deras kunder i förlängningen. Samtidigt, som sagts i tråden förut, är det ju bara att tacka och ta emot för dem som använder dessa kort. Det är väldigt förmånligt.

Rätta mig om jag har fel nu men...
...det är väl ingen lag?
...det är väl bara avtalet handlarna skrivit på för att få tillhandahålla tjänsten?
...det var väl aldrig snack om att det var brottsligt när frågan var på tapeten för ett par år sen man hotade väl bara med stämning för avtalsbrott?
Citera
2016-02-25, 05:50
Medlem
Det är väll allmänt känt idag att kreditkort är allmänt värdelöst. Dom skapades ju för att få folk att fastna i låneträsket.

Kreditkort är bara bra att ha som en backup om man är utomlands och skulle bli bestulen på allt man har eller liknande.
Citera
2016-02-25, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Det är väll allmänt känt idag att kreditkort är allmänt värdelöst. Dom skapades ju för att få folk att fastna i låneträsket.

Kreditkort är bara bra att ha som en backup om man är utomlands och skulle bli bestulen på allt man har eller liknande.

Vilka mer betalningssätt ger samma skydd mot affärer som går i konkurs innan de levererat en vara och liknande, att betala med faktura? I sådant fall föredrar jag kreditkort före faktura hos jobbiga finansbolag och där det oftast tillkommer avgifter.

Mitt debitkort använder jag förresten ofta vid köp i utländska nätbutiker eftersom det har lägre växlingsavgift än mitt kreditkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in