2016-02-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Som hundägare till schäfrar som jag just nu är ensam om att ansvara för så reser jag inte överhuvudtaget längre, vistas därför aldrig på flygplatser. Bor heller inte centralt i en stad, och med långa sträckor till närmaste restaurang så äter jag i princip aldrig ute. Alla dina schyssta bonusexempel är därmed helt värdelösa för mig. Har också som livsfilosofi att aldrig köpa något jag inte verkligen behöver, så det blir inte direkt några "shopping sprees" heller för min del.

Du har inte tänkt tanken att det kanske finns människor med en annan livssituation än dig som helt enkelt inte värderar det som du värderar på samma sätt?

Oavsett vilket så betalar du 1% mer än mig på allt du handlar, plus att du betalar årsavgift på ditt kort plus att du betalar 20 öre mer per liter bensin.

Jag använder
Preem så får inte resor utan pengar.
Citera
2016-02-24, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Din ekonomi är nog inte i balans

Att jag där 30 öre billigare bensin var gång jag tankar är ju bra för jag hade tankat samma antal liter i alla fall.
Samma att jag får en hundring rabbat när jag tvättar bilen.

Resa till Thailand gör familjen vart år, fint att få 1% tillbaka på den kostnaden.
När jag servar bilen, köper mat, köper ny gräsklippare, köper öl på puben då får jag alltid det 1% billigare än dig, utöver det så är kortet helt gratis.

Du lånar alltså pengar helt gratis i 30-45 dagar, man måste vara bra oekonomisk om man tackar nej till ett sådant erbjudande.

Har du koll på valutaväxlingspåslag, växlingskurs, uttagsavgifter etc. när du handlar eller tar ut pengar i Sverige och utomlands och jämfört mellan olika kort?
Får en känsla av att den där procenten försvinner nånstans.
Citera
2016-02-24, 14:17
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av member-of
Jag lider med dig... du kan inte ha det lätt om du inte förstår en sådan simpel sak som att man inte behöver "slösa" pengar bara för att få ihop poängen.

Svårare än så är det inte... och jag tycker inte man behöver vara så intelligent för att förstå fördelen med det ena och nackdelen med det andra. Eller?

Du har förstås helt rätt, jag har det inte lätt här i världen med mitt iq-handikapp, det är med största möda jag faktiskt ibland lyckas knyta skorna.

Vad anser du om dessa nedanstående forskares resultat, som pekar på att kreditkort kraftigt ökar konsumtionen jämfört med att handla kontant? Dessa forskare kanske också lider av samma slags iq-handikapp som jag gör? Högst obehagligt att vi lågintelligenta befolkar universitet runt om i världen och ger sken av att bedriva forskning!

Varför inte bara acceptera att 1) företag är snälla och generösa 2) man tjänar pengar på att öka sin konsumtion 3) det är roligt att "samla poäng"

Tack för alla nya lärdomar av er här i tråden, och fy för alla ondskefulla forskare!

Citat:
Since the 1970's there has been growing evidence supporting the frequently heard
conjecture that credit cards encourage spending. For example, it is known that people who own more credit cards make larger purchases per department store visit (Hirschman
1979), and that restaurant tips are larger when payment is by card (Feinberg 1986). There
is also evidence that credit card users are more likely to underestimate or forget the amount
spent on recent purchases
(Soman 1999).

Perhaps the most compelling evidence, however, is that offered in an experimental analysis of the effect by Feinberg (1986). In that investigation participants were asked how much they would be willing to spend for various consumer products in a setting where credit card paraphernalia–ostensibly unrelated to the task–were displayed on the experimental desk. He found that by so decorating the experimental setting, he could boost hypothetical willingness-to-pay estimates by 50± 200%, relative to the estimates of a control group. We refer to this increase as the credit card premium.

Feinberg also found that response times were substantially shorter in the
presence of the credit card stimuli. In a similar vein, Soman (1999) demonstrated that
framing hypothetical purchases as credit card payments may signiÆcantly increase
purchase likelihood and willingness to pay.

http://web.mit.edu/simester/Public/P...sleavehome.pdf
Citera
2016-02-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palolem
Har du koll på valutaväxlingspåslag, växlingskurs, uttagsavgifter etc. när du handlar eller tar ut pengar i Sverige och utomlands och jämfört mellan olika kort?
Får en känsla av att den där procenten försvinner nånstans.
Vad får dig att tro att jag tar ut pengar i Sverige eller använder kortet utomlands?

Tror du jag hänger på ett ekonomiforum och inte har koll på de absolut vanligaste sätten att hålla koll på ekonomin?
Tror du jag bara valde ett kort i högen utan att ta reda på alla fakta?
Tror du jag bara har ett kort?
Citera
2016-02-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Du har förstås helt rätt, jag har det inte lätt här i världen med mitt iq-handikapp, det är med största möda jag faktiskt ibland lyckas knyta skorna.

Vad anser du om dessa nedanstående forskares resultat, som pekar på att kreditkort kraftigt ökar konsumtionen jämfört med att handla kontant? Dessa forskare kanske också lider av samma slags iq-handikapp som jag gör? Högst obehagligt att vi lågintelligenta befolkar universitet runt om i världen och ger sken av att bedriva forskning!

Varför inte bara acceptera att 1) företag är snälla och generösa 2) man tjänar pengar på att öka sin konsumtion 3) det är roligt att "samla poäng"

Tack för alla nya lärdomar av er här i tråden, och fy för alla ondskefulla forskare!

Men hur svårt ska de vara och få lite pli på sig själv och fatta ? Har man 10 000 kr på kontot, då kan man inte handla för mer än 10 000. Kan nog spendera upp till 300 000 på alla mina kort utan köpstop. Men jag har lite hjärna och fattar att jag inte kan handla för mer än vad jag har på kontot...

Ni dumförklarar ju fan bara er själva.
Citera
2016-02-24, 14:59
Medlem
Citat:

Kan upplysa dig om att jag inte handlar för ett öre mer sedan gick över till kreditkort.
Men finns naturligtvis folk som inte klarar av kreditkort, e väl samma folk som tar sms-lån osv..

Företag är inte snälla och generösa , just därför de lagt på sådana feta vinster som du och dina kompisar gladeligen betalar så att de kan ge mig och mina kompisar 1% rabatt på allt vi köper, plus ge oss rabatter på massa annat plus ge oss 20 öre rabatt per tankad liter, tack till dig och dina oekonomiska kompisar som gör att jag kommer spara tiotusentals kronor på ett liv p
Citera
2016-02-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Men hur svårt ska de vara och få lite pli på sig själv och fatta ? Har man 10 000 kr på kontot, då kan man inte handla för mer än 10 000. Kan nog spendera upp till 300 000 på alla mina kort utan köpstop. Men jag har lite hjärna och fattar att jag inte kan handla för mer än vad jag har på kontot...

Ni dumförklarar ju fan bara er själva.
Plus att du får 1,6% ränta på pengarna man har på kortet.. Finns bara fördelar med kreditkort, det är gratis, man 1% i återbäring, billigare bensin, ränta på pengarna som man satt in på kontot, man lånar pengarna gratis i upp till 45 dagar.

Enda nackdelen är för folk som inte kan hålla i pengar, men dessa är dömda oavsett.
Citera
2016-02-24, 15:20
Medlem
FreshMilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goto10
För att allt som har med kreditkort och deras bonusar att göra syftar till att få oss att bränna så mycket pengar det bara går på saker vi inte behöver.

Vi bör tvärt om göra av med så lite pengar som möjligt i onödan. Det uppnås enklast genom att betala med kontanter.

Dock är jag lite slarvig med att besöka bankomaten så ibland betalar jag med debitkortet ändå.
Har man en myntväska så funkar det kanske, men då blir det ändå samma sak med ett kort förutom att du inte ser pengarna fysiskt. Jag brukar räkna i huvudet och då och då kolla i telefonen hur mycket som finns kvar, då vet man...

Sen är det ingen som nämner 1,6% ränta på belopp över 10000kr på preemkortet, det blir pengar de också...
Citera
2016-02-24, 15:21
Medlem
Citat:

Va fint att du kunde googla fram en forskningsrapport.

Jag håller med dig sak, dvs om en person som inte kan + och - och inte kan räkna ut att dom gör av med mer pengar än dom drar in. Eller som jag sagt tidigare, om en person inte har tillräckligt stark karaktär kan frestas att handla för pengar man inte har. Dessa personer kan hålla sig till sitt debitkort och känna sig lugna och trygga. Jag har inte sagt att kreditkort är för alla.

Men majoriteten av oss ute i samhället som besitter dessa förmågor som gör att vi kan + och - och vet att man inte kan dra på sig en massa skulder som man inte har täckning för. För oss, är det en fördel att använda kredit av den enkla anledningen att vi får nåt tillbaka på våra dagliga inköp, medans du sitter med en räkning på 250 kr i handen.

Du kan komma med hur många forskningsrapporter du vill, det innebär dock inte att JAG (kan bara prata för mig själv) kommer handla för ett större belopp i månaden än vad som står i lönekuvertet. Jag håller ganska lätt koll på det genom en enkel knapptryckning på mobilen. Jag har förståelse att det inte var lika enkelt 1999 (som rapporten hänvisar till)
Citera
2016-02-24, 15:24
Medlem
lemonzhellos avatar
Tror dessutom att dessa rapporter från anno dazumal drar alla kort över en kam. Dvs att även bankkort leder till samma ändrade beteende. Det är lättare att göra av med pengar om man använder plast istället för riktiga pengar. Finns det undersökningar som skiljer mellan typ av kort?
Citera
2016-02-24, 16:14
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:
Jag tycker det är väldigt snällt av alla kortutfärdare att ge folk så mycket gratisresor och sådant. Jag hade ingen aning om att företag kunde vara så snälla och generösa, sådana filantroper så att säga.

Jag förstår dock inte riktigt hur man verkar kunna "tjäna mer pengar" genom att "slösa mer pengar", men jag är ju inte så intelligent så det är förmodligen därför jag inte förstår.

Tack till alla er intelligenta som delar med av er visdom här i tråden.

Jag vet inte riktigt om du förstår affärsupplägget.

Säg att tio personer handlar på din lokala ICA för 3000 kr per månad var. 8 av dem handlar med debitkort och 2 handlar med Amex. Totalt handlas således för 30000 kr.

För att kunna ta emot Amex skriver ICA-handlaren på ett avtal om att 5% av köpsumman när dessa kort dras betalas till Amex i avgift. Det blir 2x3000x0,05=300 kr som ICA-handlaren betalar varje månad för att de två personer ska kunna betala med Amex.

En andel av de 300:- som ICA-handlaren betalat i avgiften, säg 150:-, använder Amex sedan till att finansiera förmåner till de två Amex-kunderna. Resten går till förstås bl.a. till vinst för Amex.

I slutändan måste dock ICA-handlaren förstås kompensera sig för kostnaden, vilket han gör genom att höja priserna i butiken. Nästa månad kommer därför samma varor kosta 3030:- för alla butikens tio kunder.

I slutändan har således de 8 kunder som handlat med debitkort finansierat Amex-kundernas förmåner.
Citera
2016-02-24, 16:38
Medlem
cykelsadels avatar
Använde bara mitt kreditkort under en längre period. Utnyttjade det aldrig mer än vad jag hade råd med att betala. Betalade hela beloppet när fakturan kom.

Fördelen med kreditkortet att man kunde lägga ut dyrare utgifter efter att allt är betalt för att sedan betala det månaden efter. Ex att man bokade en flygresa eller att man var tvungen att laga bilen.

Nu kör jag med ett debitkort. Fungerar lika bra som kreditkortet. Anmälde mitt kort till bensinbolaget så jag får billigare bensin.

Att jag inte får återbäring på ett par kronor gör mig inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in