Citat:
Ursprungligen postat av
PolitisktKlarsynt
Jag tycker det är väldigt snällt av alla kortutfärdare att ge folk så mycket gratisresor och sådant. Jag hade ingen aning om att företag kunde vara så snälla och generösa, sådana filantroper så att säga.
Jag förstår dock inte riktigt hur man verkar kunna "tjäna mer pengar" genom att "slösa mer pengar", men jag är ju inte så intelligent så det är förmodligen därför jag inte förstår.
Tack till alla er intelligenta som delar med av er visdom här i tråden.

Jag vet inte riktigt om du förstår affärsupplägget.
Säg att tio personer handlar på din lokala ICA för 3000 kr per månad var. 8 av dem handlar med debitkort och 2 handlar med Amex. Totalt handlas således för 30000 kr.
För att kunna ta emot Amex skriver ICA-handlaren på ett avtal om att 5% av köpsumman när dessa kort dras betalas till Amex i avgift. Det blir 2x3000x0,05=300 kr som ICA-handlaren betalar varje månad för att de två personer ska kunna betala med Amex.
En andel av de 300:- som ICA-handlaren betalat i avgiften, säg 150:-, använder Amex sedan till att finansiera förmåner till de två Amex-kunderna. Resten går till förstås bl.a. till vinst för Amex.
I slutändan måste dock ICA-handlaren förstås kompensera sig för kostnaden, vilket han gör genom att höja priserna i butiken. Nästa månad kommer därför samma varor kosta 3030:- för alla butikens tio kunder.
I slutändan har således de 8 kunder som handlat med debitkort finansierat Amex-kundernas förmåner.