2016-02-24, 16:39
Medlem
De två lägren verkar inte kunna mötas...

Kreditkortslobbyisterna sköter sig självklart perfekt i alla lägen, korten lyckas aldrig lura dem till spontanköp och de kommer aldrig någonsin hamna i ekonomiska trångmål på grund av yttre omständigheter. De är undantagen. Därför är det såklart ur den synvinkeln bara dumt att inte pantsätta sitt månatliga spenderande för att få någon procent i rabatt.

Kontokortslobbyisterna anser sig inte vara perfekta, alternativt har ungefär lika mycket otur som alla andra och är därmed inte beredda att pantsätta sig för någon ynka procents rabatt på vardagskonsumtionen.
Citera
2016-02-24, 16:42
Medlem
paprikaflickans avatar
Har jag fattat fel eller måste man inte betala ränta på allt när man handlar på kredit? I så fall finns ju ingen anledning att ha kreditkort om man har pengar.
Citera
2016-02-24, 16:59
Medlem
Danneskjölds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Har jag fattat fel eller måste man inte betala ränta på allt när man handlar på kredit? I så fall finns ju ingen anledning att ha kreditkort om man har pengar.

Det är förstås olika villkor som gäller beroende på kort, men i regel så går ett kredit/betalkort ut på att du får en faktura i slutet av månaden på de köp du gjort på kortet och det är då inga ytterligare kostnader som tillkommer, d.v.s det är räntefritt i en månad. Vissa kort erbjuder sedan möjligheten att skjuta på betalningen ytterligare efter en månad, eller att bara betala en del av skulden. Då tillkommer förstås räntor och allehanda avgifter. Jag skulle dock tro att det är få som förespråkar det sättet att använda kreditkort på.
Citera
2016-02-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan

De flesta betal- och kreditkort brukar ha en räntefriperiod på 30 till 45-dagar. Betalar man hela beloppet när det är dags så utgår ingen ränta. Undantaget är kontantuttag, och vissa betalningar som postförskott tror jag, då är det ränta från första dagen. (Och vill man slippa sådan ränta måste man troligen överföra pengar till kortet i förväg.)
Citera
2016-02-24, 19:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkdays
De två lägren verkar inte kunna mötas...

Kreditkortslobbyisterna sköter sig självklart perfekt i alla lägen, korten lyckas aldrig lura dem till spontanköp och de kommer aldrig någonsin hamna i ekonomiska trångmål på grund av yttre omständigheter. De är undantagen. Därför är det såklart ur den synvinkeln bara dumt att inte pantsätta sitt månatliga spenderande för att få någon procent i rabatt.

Kontokortslobbyisterna anser sig inte vara perfekta, alternativt har ungefär lika mycket otur som alla andra och är därmed inte beredda att pantsätta sig för någon ynka procents rabatt på vardagskonsumtionen.

Skäms lite men får erkänna att jag har ett par gratis (oftast outnyttjade) kreditkort som backup eller för köpet på den lite halvskumma affären utomlands.

Tillhör ändock cashförespråkarna, det man gör när man använder kort med någon procents bonus är att man säljer sitt köpmönster - blir lätt att man använder kortet till allt för att samla bonus, vilket är precis hela avsikten med upplägget.

Handla kontant så ofta ni kan och orkar, blanda sedan kreditkort och debitkort vid konsumtion och låt er inte luras av någon fjantig procents bonus, snacka om judaspengar.
Citera
2016-02-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skäms lite men får erkänna att jag har ett par gratis (oftast outnyttjade) kreditkort som backup eller för köpet på den lite halvskumma affären utomlands.

Tillhör ändock cashförespråkarna, det man gör när man använder kort med någon procents bonus är att man säljer sitt köpmönster - blir lätt att man använder kortet till allt för att samla bonus, vilket är precis hela avsikten med upplägget.

Handla kontant så ofta ni kan och orkar, blanda sedan kreditkort och debitkort vid konsumtion och låt er inte luras av någon fjantig procents bonus, snacka om judaspengar.

Inget att skämmas för, har själv ett med en skrämmande hög kreditgräns liggandes i en låda, just med tanke på att det kan hända något oförutsett på en resa, för suspekta inköp bättre reseförsäkring och så vidare.
Citera
2016-02-24, 19:47
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkdays
Inget att skämmas för, har själv ett med en skrämmande hög kreditgräns liggandes i en låda, just med tanke på att det kan hända något oförutsett på en resa, för suspekta inköp bättre reseförsäkring och så vidare.

Precis, bra också när man skall köpa något större till firman. Det viktigaste är att ha minst två olika kortutgivare. Mastercard och Visa tillexempel.
Citera
2016-02-24, 19:53
Medlem
El Capitanos avatar
Går det att använda ett kreditkort ungefär som ett betalkort? Alltså att ha pengar på kreditkortet att betala med utan att nyttja krediten? Jag hade nämligen för mig att jag läste något om att Preem hade insättningsränta vilket rimligtvis borde innebära att man kan ha egna pengar på kortet.

Som jag ser det är kredit helt ointressant för mig, jag behöver den inte och räkningar hem för vardagskonsumtion känns bara som ett meningslöst irritationsmoment. Däremot kan jag köpa argument att en liten cashback är bättre än ingen cashback alls, att det kan vara bra på nätet om de täcker bedrägeri samt om det ingår reseförsäkringar och dylikt om man köper resor.

Så går det att kombinera så du kan konsumera som vanligt på kortet och få fördelar av det, utan att behöva krångla med krediten?
Citera
2016-02-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Hej!

Alltid undrat, varför i helvete använder folk enbart debit kort som de fått av bankerna ? Är det brist på kunskap eller är man bara riktigt dum ?

Ett debit kort kostar idag 250-300kr och man får inget från det. Ingen bonus/cashback, inga försäkringar eller rabatter och erbjudanden. Och sedan om man blir skimmad så får man ligga ute med pengarna tills utredningen är klar.

Så ni som enbart använder ert debit kort som ni fått av era banker, varför gör ni det och inte använder kreditkort eller AmEx/Eurocard?

Mitt kostar noll kr/år, men några bonusar/cashback finns inte på det. Däremot gratis uttag vilket är värt en del. Hade ett med en månads kredit tidigare, men orkade inte hålla på med skiten då det är en del merjobb att betala krediten i rätt tid.
Senast redigerad av BallaRune 2016-02-24 kl. 20:14.
Citera
2016-02-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danneskjöld
Jag vet inte riktigt om du förstår affärsupplägget.

Säg att tio personer handlar på din lokala ICA för 3000 kr per månad var. 8 av dem handlar med debitkort och 2 handlar med Amex. Totalt handlas således för 30000 kr.

För att kunna ta emot Amex skriver ICA-handlaren på ett avtal om att 5% av köpsumman när dessa kort dras betalas till Amex i avgift. Det blir 2x3000x0,05=300 kr som ICA-handlaren betalar varje månad för att de två personer ska kunna betala med Amex.

En andel av de 300:- som ICA-handlaren betalat i avgiften, säg 150:-, använder Amex sedan till att finansiera förmåner till de två Amex-kunderna. Resten går till förstås bl.a. till vinst för Amex.

I slutändan måste dock ICA-handlaren förstås kompensera sig för kostnaden, vilket han gör genom att höja priserna i butiken. Nästa månad kommer därför samma varor kosta 3030:- för alla butikens tio kunder.

I slutändan har således de 8 kunder som handlat med debitkort finansierat Amex-kundernas förmåner.

Det bör bli så ja och ännu värre prishöjningar ju fler som använder amex.
Citera
2016-02-24, 20:27
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Oavsett vilket så betalar du 1% mer än mig på allt du handlar, plus att du betalar årsavgift på ditt kort plus att du betalar 20 öre mer per liter bensin.

Jag använder
Preem så får inte resor utan pengar.

Ojojoj, EN PROCENT! Vilket dumhuvud jag är som inte genast tar tillvara den generösa bonusen

Jag är ledsen men hela argumentet låter för mig bara som att lyssna på någon som sitter och räknar rutorna de torkar sig i arslet med för att spara in på toalettpapper. Skillnader som i praktiken betyder att jag kanske får ett par gratis hamburgermål om året eller kanske kan köpa mig en ny fin tröja till nyårsfesten är tyvärr inget som är värt att lägga min tid på att ens sätta mig in i. Den tiden kan jag använda mycket mer produktivt för långt högre förtjänstprocent genom att lägga den på något bättre.
Citera
2016-02-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Ojojoj, EN PROCENT! Vilket dumhuvud jag är som inte genast tar tillvara den generösa bonusen

Jag är ledsen men hela argumentet låter för mig bara som att lyssna på någon som sitter och räknar rutorna de torkar sig i arslet med för att spara in på toalettpapper. Skillnader som i praktiken betyder att jag kanske får ett par gratis hamburgermål om året eller kanske kan köpa mig en ny fin tröja till nyårsfesten är tyvärr inget som är värt att lägga min tid på att ens sätta mig in i. Den tiden kan jag använda mycket mer produktivt för långt högre förtjänstprocent genom att lägga den på något bättre.

Men du kan och orkar sitta här på flashback och kommentera denna tråden.. Jävla pajas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in