2016-02-11, 19:32
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
Har fått möjligheten att göra en competency-based telephone interview inom Equity Derivatives Sales. Vad för frågor kan jag förvänta mig? Tips på vart jag kan plugga på inför dessa frågor? Någon som har några andra goda råd?

Googla conpetency based questions, kom på bra svar till de 50 vanligaste frågorna så kommer du garanterat klara det utmärkt.
Citera
2016-02-13, 14:59
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Har fått möjligheten att göra en competency-based telephone interview inom Equity Derivatives Sales. Vad för frågor kan jag förvänta mig? Tips på vart jag kan plugga på inför dessa frågor? Någon som har några andra goda råd?

Är det ngn av de stora BB i London så får du iprincip samma frågor från alla firmor.
Berätta när du visade ledarskap?
Berätta när du arbeta i grupp där det fanns motsättningar.
Berätta när du visade kreativitet?
Berätta när du var analytisk?

Sen brukar de ALLTID börja dessa med, varför "Goldman"?
Varför Equity Derivatives Sales?

För att sen undersöka ditt intresse och dina kunskaper, med exempelivs, berätta varför börsen fallit iår, förklara de bakomliggande orsakerna till Global Financial Crisis mm. Läs 4 artiklar ur FT och var beredd att argumentera för/emot dem.

Har du intervjuven men en VP eller liknande kan du förvänta dig: Förklara tre värderingsmodeller för option/futures alt hur skiljer sig flowtrading mot institutional?
Lycka till.
Citera
2016-02-13, 19:19
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antabus12
Är det ngn av de stora BB i London så får du iprincip samma frågor från alla firmor.
Berätta när du visade ledarskap?
Berätta när du arbeta i grupp där det fanns motsättningar.
Berätta när du visade kreativitet?
Berätta när du var analytisk?

Sen brukar de ALLTID börja dessa med, varför "Goldman"?
Varför Equity Derivatives Sales?

För att sen undersöka ditt intresse och dina kunskaper, med exempelivs, berätta varför börsen fallit iår, förklara de bakomliggande orsakerna till Global Financial Crisis mm. Läs 4 artiklar ur FT och var beredd att argumentera för/emot dem.

Har du intervjuven men en VP eller liknande kan du förvänta dig: Förklara tre värderingsmodeller för option/futures alt hur skiljer sig flowtrading mot institutional?
Lycka till.
Tack för svar! Sitter och klurar på bra svar till dessa frågor, dock är intervjun med en HR-tjej. Brukar de fråga så specifika frågor om marknaden?
Citera
2016-02-13, 23:50
Medlem
Jag är sugen på att komma in i investment världen, och ska göra en finans master på su till hösten.
Men jag pluggade inte någon finans inriktad utbildning utan en vanlig bred allmän management Bachelor. Någon som har några tips på bra böcker som jag kan börja plugga på nu när jag snart inte behöver plugga till gmat längre. Så att jag ligger på en bra nivå till i höst.
Söker ett generellt svar eftersom ni förstås inte vet exakt vad jag kan.
Citera
2016-02-13, 23:51
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Tack för svar! Sitter och klurar på bra svar till dessa frågor, dock är intervjun med en HR-tjej. Brukar de fråga så specifika frågor om marknaden?

Var beredd på att svara på alla frågor ang varför denna tjänst, varför företaget mm.
Du kommer även få fråga, vem är du, dvs presentera dig. Viltigt att du säljer dina egenskaper vid den frågan, dvs varför du passar bra för tjänsten. Berätta ex inte vad din hobby är mm.

Du kan absolut få frågor som rör marknaden med HR, dock mer generella frågor, exempelvis om kina, usas ränta mm. Enbart för att se om kandidaterna har någon koll.
Använd star metoden när du svarar på frågorna angående kompentenser.

S Situation
T Task
A Action
R Result

Googla starmetoden så ser du vad jag menar. Men du måste kunna relatera allting till tidigare situationer, så träna på dt är ett viktigt tips för att landa jobbet.
Citera
2016-02-15, 22:20
Medlem
ugglans avatar
Citat:

Läs på om volatilitet som en asset class
Citera
2016-02-22, 17:53
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Läs på om volatilitet som en asset class

Om du får den frågan så är HR personen fruktansvärt dedikerad till sitt arbete samt en FD trader!
Citera
2016-02-24, 02:35
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antabus12
Om du får den frågan så är HR personen fruktansvärt dedikerad till sitt arbete samt en FD trader!

det vet väl alla att HR-tjejer går igång på optionssnack, börja med att föreslå en 'straddle'
Citera
2016-02-24, 21:32
Medlem
Kommer börja plugga ekonomi på Lund och är väldigt intresserad av finans och finanssektorn i synnerhet, vill alltså hemskt gärna arbeta inom denna bransch. Jag vet att majoriteten av alla på detta forum supportar Handels men hur mycket svårare är det att egentligen komma in i samma kretsar efter examen från Lund jämfört med från Handels? Planerar på att råplugga och skaffa erfarenhet under studietiden för att sedan söka in till master på Handels, påverkar det mitt framtida yrkesliv att jag endast tagit mastern på Handels? Har en känsla av att vart man tagit mastern väger tyngre än vart man tagit kandidaten.
// Rileyx
Citera
2016-02-24, 21:46
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rileyx
Kommer börja plugga ekonomi på Lund och är väldigt intresserad av finans och finanssektorn i synnerhet, vill alltså hemskt gärna arbeta inom denna bransch. Jag vet att majoriteten av alla på detta forum supportar Handels men hur mycket svårare är det att egentligen komma in i samma kretsar efter examen från Lund jämfört med från Handels? Planerar på att råplugga och skaffa erfarenhet under studietiden för att sedan söka in till master på Handels, påverkar det mitt framtida yrkesliv att jag endast tagit mastern på Handels? Har en känsla av att vart man tagit mastern väger tyngre än vart man tagit kandidaten.
// Rileyx

Det stämmer att om du har en master från en target school så kommer det inte att spela någon nämnvärd roll var du tagit din kandidat. Jag har haft ett antal kollegor i London som just läst kandidat i Lund och sedan master på HHS. En del från Lund kommer till London utan någon master, så det är lika bra att du söker internships redan under kandidaten och hoppas på det bästa. Lund är i princip en target school också, i alla fall för vissa banker.
Citera
2016-02-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det stämmer att om du har en master från en target school så kommer det inte att spela någon nämnvärd roll var du tagit din kandidat. Jag har haft ett antal kollegor i London som just läst kandidat i Lund och sedan master på HHS. En del från Lund kommer till London utan någon master, så det är lika bra att du söker internships redan under kandidaten och hoppas på det bästa. Lund är i princip en target school också, i alla fall för vissa banker.

Tack för info! Hade även en fundering kring utlandsstudier kontra internship. Kan man kombinera dessa och göra båda två eller är det antingen eller? Vad är det mest fördelaktiga valet isåfall? Har kollat upp att man kan under termin 5 vara ganska självständig med bland annat internships och intenationellt plugg. Finns det fler tillfällen att få dessa erfarenheter?
Citera
2016-02-25, 16:04
Medlem
biggander2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rileyx
Tack för info! Hade även en fundering kring utlandsstudier kontra internship. Kan man kombinera dessa och göra båda två eller är det antingen eller? Vad är det mest fördelaktiga valet isåfall? Har kollat upp att man kan under termin 5 vara ganska självständig med bland annat internships och intenationellt plugg. Finns det fler tillfällen att få dessa erfarenheter?

I princip alla banker erbjuder internships över sommaren för de som går andra året på en 3-årig utbildning. Internships är väldigt viktigt att ha. Dels för networking men främst för att de flesta banker tar sina heltidsanställda därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in