2016-01-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobinho
Har nyligen fått ett erbjudande att börja heltid på en av de topp tre nordiska investmentbankerna i Sverige. Vet någon hur möjligheten ser ut att senare byta till London om jag skulle vilja göra det? T.ex. om jag stannar här i cirka 6-12 månader och sedan försöker byta. Om jag istället skulle välja att stanna kvar här i 2-3 år och sedan vilja byta till PE i Sverige, går det? Jag tänker att många på de bättre PE-firmorna har erfarenhet från London. Kan tilläggas att jag endast har en BSc från SU. Tacksam för svar.
Det kan inte vara så vanligt att få ett erbjudande med endast en kandidat från SU på en av de bättre investmentbankerna så det är rätt så starkt jobbat. Skall man vara ärlig så är det inte så många från de bättre PE-firmorna som kommer från SU och de som gör det har nog mer än bara en kandidat. Det underlättar nog också om du tillhör någon prioriterad kvotgrupp (t ex tjej).
Citera
2016-01-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Vad hoppas du på att en master ska ge dig som är värt mer än arbetslivserfanhet och lön? förutom högskolepoäng och studielån?

känns som en no brainer att välja jobb före studier
För att han med största sannolikhet kommer att bli utkickad från firman om två är när de rekryterar en ny och ambitiös medarbetare från universitetet. Med bara en kandidat från ett sämre universitet är det definitivt svårare att hitta en bra exit från M&A. Exitalternativen kommer att vara bättre med en master.
Citera
2016-01-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det kan inte vara så vanligt att få ett erbjudande med endast en kandidat från SU på en av de bättre investmentbankerna så det är rätt så starkt jobbat. Skall man vara ärlig så är det inte så många från de bättre PE-firmorna som kommer från SU och de som gör det har nog mer än bara en kandidat. Det underlättar nog också om du tillhör någon prioriterad kvotgrupp (t ex tjej).

Tack. Nej, främst folk från HHS och KTH på denna bank men de har även börjat rikta sig mot andra universitet nu också. Det var väl det jag misstänkte, och vad mina vänner som arbetar inom branschen också säger. Är kille, men har i och för sig utländskt påbrå så kanske hamnar i diversity teamet, hehe.
Citera
2016-01-29, 00:34
Medlem
Landat spring week i London nu till våren på en BB, dock i back office. Min motivation har varit att få in en fot, networka under veckan och så småningom försöka hamna i front office. Någon som har gått från en BO roll till att hamna i FO?

Någon i denna tråden som har varit på spring week tidigare? Vill landa ett internship för -17 inom FO men har förstått att SW converts blir främst rekryterade till den roll de har då.

Vill gärna spendera min sommar väl och stärka mitt CV inför kommande ansökningsperiod. Nästan alla London banker erbjuder endast 2nd year internship, vilket inte är för mig (är 1st year).

Vad kan rekommenderas? Har nått ut till ett flertal Stockholm firmor om de har några möjligheter. Hur ser banker på volontärarbete?

Tacksam för svar.
Citera
2016-01-29, 01:18
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feintruled4
Landat spring week i London nu till våren på en BB, dock i back office. Min motivation har varit att få in en fot, networka under veckan och så småningom försöka hamna i front office. Någon som har gått från en BO roll till att hamna i FO?

Någon i denna tråden som har varit på spring week tidigare? Vill landa ett internship för -17 inom FO men har förstått att SW converts blir främst rekryterade till den roll de har då.

Vill gärna spendera min sommar väl och stärka mitt CV inför kommande ansökningsperiod. Nästan alla London banker erbjuder endast 2nd year internship, vilket inte är för mig (är 1st year).

Vad kan rekommenderas? Har nått ut till ett flertal Stockholm firmor om de har några möjligheter. Hur ser banker på volontärarbete?

Tacksam för svar.

Kanske är svårt att konvertera BO spring week till FO summer. Du lär ju snarare få söka FO på samma villkor som utomstående. Dock är det utöver det inga problem att gå från BO till FO. Har flera bekanta som gjorde spring weeks inom tech som inte hade några problem att få intervjuer till FO-roller för sommaren efter.

HSBC har ett summer internship i London för first years inom wealth management/commercial banking. UBS har väl sitt Horizons-program som är på sommaren fortfarande? Och tror ett par av Big4-firmorna har spring week-liknande program även på sommaren. Kan vara värt att kolla upp om du vill ha mer erfarenhet.
Citera
2016-01-29, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckpipe
Kanske är svårt att konvertera BO spring week till FO summer. Du lär ju snarare få söka FO på samma villkor som utomstående. Dock är det utöver det inga problem att gå från BO till FO. Har flera bekanta som gjorde spring weeks inom tech som inte hade några problem att få intervjuer till FO-roller för sommaren efter.

HSBC har ett summer internship i London för first years inom wealth management/commercial banking. UBS har väl sitt Horizons-program som är på sommaren fortfarande? Och tror ett par av Big4-firmorna har spring week-liknande program även på sommaren. Kan vara värt att kolla upp om du vill ha mer erfarenhet.

Tack för snabb respons. Ja det var det jag hade tänkt. Förhoppningsvis ger då ett fullbordat SW en edge över de andra. Okej, bra att veta. Har även en väldigt ytligt kontakt på den aktuella banken som jobbar inom FO. Han har erbjudit sig att introducera mig för några av sina medarbetare samt sin manager som gick på samma skola som mig. Hoppas att detta kan hjälpa mig då jag förstått att networking kan vara väldigt viktigt.

Hade helt missat HSBC first year internship inom wealth management, mer än 1 månad kvar till deadline dessutom. Söker den direkt, tack för tipset. Det stämmer att UBS har ett Horizons-program som går över sommaren. Bank of England har även de ett first year internship. Ska kolla mer på big4 firmorna.

Har en intervju nästa vecka med en "bättre" BB, tyvärr går deras SW samtidigt som den jag redan har offer till. Tänker göra intervjun, främst för erfarenheten. Om den nu leder till offer som jag nekar, är det något de tar hänsyn till i framtida ansökningar? Tänker mig om de skulle se det som negativt att jag nekar deras SW men sedan ansöker om summer internship.

Hur gick det med din intervju i Stockholm?
Senast redigerad av feintruled4 2016-01-29 kl. 02:25.
Citera
2016-01-29, 17:26
Medlem
Det finns tydligen två, eller kanske tre typer av trådar här på Fb, som ALLTID skenar iväg in i drömmar och fantasier.

1, Alla trådar som berör industriell ekonomi, och liknande. Skenar direkt. Man får 60,000 i lön, man jobbar 100 timmar i veckan, man får central lya i London.

2, Jag har enormt mycket pengar, och 44,000 i lön fast jag inte gått i skolan,,,,osv.

3, Mängder med trådar där högskoleingenjörer, dissar civilingenjörer,,,,,,

Vet inte, men denna tråden passar väl nånstans.
Citera
2016-01-29, 18:18
Medlem
Superstefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snajjdaren
Det finns tydligen två, eller kanske tre typer av trådar här på Fb, som ALLTID skenar iväg in i drömmar och fantasier.

1, Alla trådar som berör industriell ekonomi, och liknande. Skenar direkt. Man får 60,000 i lön, man jobbar 100 timmar i veckan, man får central lya i London.

2, Jag har enormt mycket pengar, och 44,000 i lön fast jag inte gått i skolan,,,,osv.

Det finns också tre typer av människor på flashback:
1) De som är ärliga.
2) De som ljuger.
3) De som mest bara är avundsjuka och spontansågar andra användare och/eller trådar utan synbar anledning.
Citera
2016-01-30, 09:30
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Ditt inlägg är otydligt, men om det är så att du tvivlar på vilka inkomster och arbetstider som gäller inom investment banking så kan du enkelt kolla upp detta. Det finns sammanställningar av typiska löner och typiska arbetstider (detta är för M&A som har de längsta arbetstiderna).

Den enda poängen du möjligen kan hävda att du har är att det är långt ifrån alla som går program som industriell ekonomi eller liknande som faktiskt får jobb inom investment banking.
Citera
2016-01-30, 18:50
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
För att han med största sannolikhet kommer att bli utkickad från firman om två är när de rekryterar en ny och ambitiös medarbetare från universitetet. Med bara en kandidat från ett sämre universitet är det definitivt svårare att hitta en bra exit från M&A. Exitalternativen kommer att vara bättre med en master.
Det var lite så jag tänkte när jag till slut tackade nej. Även om jobbet hade varit mycket roligare än skolan är en master från HHS trots allt ett par kliv upp från en kandidat från ett annat universitet. Nu har jag dessutom 1,5 år på mig att göra fler meriterande saker och kanske hitta något ännu bättre jobb efter examen. Om inte så finns sannolikt firman kvar då.
Citera
2016-02-11, 11:42
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Har fått möjligheten att göra en competency-based telephone interview inom Equity Derivatives Sales. Vad för frågor kan jag förvänta mig? Tips på vart jag kan plugga på inför dessa frågor? Någon som har några andra goda råd?
Citera
2016-02-11, 14:22
Medlem
mastejags avatar
Citat:

Tycker mig främst se det omvända i många trådar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in