Citat:
Jag har sett ett antal sådana strukturaffärer och HR-folk på högre positioner har en sällsynt förmåga att kunna hänga sig kvar. Eftersom de är inblandade i uppsägningar så åker produktionsfolk, ingenjörer och marknadsekonomer långt före dem själva. Jag kommer t o m ihåg en gång när jag gladde mig åt att en rätt så högt uppsatt och mycket osympatisk HR-person försvann i ett bolag i samband med en fusion eftersom att det var uppenbart att det var onödigt med dubbla funktioner. Döm om min förvåning när han var tillbaka 3 månader senare med liknande titel utförande likartade uppgifter som förut. På tal om HR, när jag var intern så brukade ju HR ordna upp ett möte i veckan där senior bankers fick komma och snacka lite skit. En var i alla fall från M&A gruppen och nånstans hamnade vi i en diskussion om vad som händer när två företag slår ihop sig. Så han höll på och förklarade lite enkelt med ett exempel:
"So when two companies merge, obviously there are going to be some changes and it usually leads to layoffs. You have two heads of sales? You will only need one. You have two heads of marketing? You will only need one. You have two heads of HR? You will only... ehh who are we kidding.. who needs them at all?"
"So when two companies merge, obviously there are going to be some changes and it usually leads to layoffs. You have two heads of sales? You will only need one. You have two heads of marketing? You will only need one. You have two heads of HR? You will only... ehh who are we kidding.. who needs them at all?"
Förutom att uppbringa en rätt så bra lön har HR-folk dessutom en sällsynt förmåga att undvika kontoret. Påfallande ofta när man försöker få tag i dem så är de ute (=gör privata ärenden, vilket hörs på bakgrundsljudet) eller jobbar hemifrån och kan naturligtvis inte bistå med med den information som man vill ha eftersom de inte är på kontoret.