2014-02-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
På tal om HR, när jag var intern så brukade ju HR ordna upp ett möte i veckan där senior bankers fick komma och snacka lite skit. En var i alla fall från M&A gruppen och nånstans hamnade vi i en diskussion om vad som händer när två företag slår ihop sig. Så han höll på och förklarade lite enkelt med ett exempel:

"So when two companies merge, obviously there are going to be some changes and it usually leads to layoffs. You have two heads of sales? You will only need one. You have two heads of marketing? You will only need one. You have two heads of HR? You will only... ehh who are we kidding.. who needs them at all?"
Jag har sett ett antal sådana strukturaffärer och HR-folk på högre positioner har en sällsynt förmåga att kunna hänga sig kvar. Eftersom de är inblandade i uppsägningar så åker produktionsfolk, ingenjörer och marknadsekonomer långt före dem själva. Jag kommer t o m ihåg en gång när jag gladde mig åt att en rätt så högt uppsatt och mycket osympatisk HR-person försvann i ett bolag i samband med en fusion eftersom att det var uppenbart att det var onödigt med dubbla funktioner. Döm om min förvåning när han var tillbaka 3 månader senare med liknande titel utförande likartade uppgifter som förut.
Förutom att uppbringa en rätt så bra lön har HR-folk dessutom en sällsynt förmåga att undvika kontoret. Påfallande ofta när man försöker få tag i dem så är de ute (=gör privata ärenden, vilket hörs på bakgrundsljudet) eller jobbar hemifrån och kan naturligtvis inte bistå med med den information som man vill ha eftersom de inte är på kontoret.
Citera
2014-02-04, 01:57
Medlem
Kan vara en dum fråga, har försökt googla fram svar med inte lyckts.

Är DCM en del av investment banking division?
Citera
2014-02-04, 23:22
Medlem
Tjena kära medlemmar, behöver lite råd och insyn i bankbranschen.

Vill arbeta inom IB en vacker dag, och jag har ingen preferens egentligen med vilken avdelning jag vill sitta på så länge man hanterar investeringar och inget HR-trams.

Har fått ett erbjudande från ABN AMRO att göra ett 6 månaders internship där efter att jag frågat dom och ansökt om att få skriva min uppsats för dem. Först var det sagt att jag skulle göra detta på arbetstid, nu har det dock uppdagats att jag ska jobba fullt för dom i första hand och sedan skriva min masters-avhandling (läs: du får göra det på din egna tid).

Kickern - lönen: 363 euro i månaden. Inte nog med det, de godtog minst ett 6 månaderskontrakt.

Just nu studerar jag mitt sista år på CBS, har haft internship tidigare i Amsterdam för ett stort internationellt företag men som inte var inom bankbranschen.

Frågan - kommer jag behöva ta detta internshippet för att på något sätt slå mig in på branschen eller kommer företag som Nordea, Danske Bank mfl att behandla min ansökan om man ansöker till deras Graduate programmes? Dvs, är det ett pre-requisite att man har någon bakgrund inom banking för att komma in på den banan?

Tror det kan bli svårt att söka jobb, skriva uppsats samt göra internshipet i vilket fall som helst om man är placerad i Amsterdam.

Ge råd, ge all typ av info ni har om sakerna! Jag har fan inte en aning om vad jag ska göra (tror heller inte jag klarar mig finansiellt i 6 månader utan att låna pengar av päronen). Drömmen är att en dag knäcka siffror i USA, det är dit jag vill ta mig!
Citera
2014-02-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Om en svensk bank lägger ut en annons för ett internship skriven på engelska - förväntas man då söka på engelska eller svenska?
Om en annons är på engelska skriver man väl på engelska
Citera
2014-02-05, 01:53
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uhar

Ja
Citera
2014-02-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uhar

Google är inte alltid enkelt. Därför har jag, genom denna länk, försökt upplysa hur jag använder sökmotorn i ändamålet.

http://bit.ly/1gLKWRG

Det kanske trots allt inte är något inom IBD som du ska jobba med?

PS: Sorry for sarkasm, men nån gräns måste kunna dras?
Citera
2014-02-05, 11:08
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortifier

Vill arbeta inom IB en vacker dag, och jag har ingen preferens egentligen med vilken avdelning jag vill sitta på så länge man hanterar investeringar och inget HR-trams.

Har fått ett erbjudande från ABN AMRO att göra ett 6 månaders internship där efter att jag frågat dom och ansökt om att få skriva min uppsats för dem. Först var det sagt att jag skulle göra detta på arbetstid, nu har det dock uppdagats att jag ska jobba fullt för dom i första hand och sedan skriva min masters-avhandling (läs: du får göra det på din egna tid).

Kickern - lönen: 363 euro i månaden. Inte nog med det, de godtog minst ett 6 månaderskontrakt.

Just nu studerar jag mitt sista år på CBS, har haft internship tidigare i Amsterdam för ett stort internationellt företag men som inte var inom bankbranschen.

Frågan - kommer jag behöva ta detta internshippet för att på något sätt slå mig in på branschen eller kommer företag som Nordea, Danske Bank mfl att behandla min ansökan om man ansöker till deras Graduate programmes? Dvs, är det ett pre-requisite att man har någon bakgrund inom banking för att komma in på den banan?

Tror det kan bli svårt att söka jobb, skriva uppsats samt göra internshipet i vilket fall som helst om man är placerad i Amsterdam.

Ge råd, ge all typ av info ni har om sakerna! Jag har fan inte en aning om vad jag ska göra (tror heller inte jag klarar mig finansiellt i 6 månader utan att låna pengar av päronen). Drömmen är att en dag knäcka siffror i USA, det är dit jag vill ta mig!
Låter som ett jävla bogusuppdrag. CBS är inte uselt och det är inte jättekonstigt att inte ha gjort ett summer - men ja, du kan få svårt att förklara varför du så äääälskar banking (vilket de kommer fråga) när du inte rört det tidigare (så hitt på nån bra anledning). Däremot... du går sista året nu? Går du ut i sommar? Om ja, varför sökte du inte i höstas när man skulle söka full-time?
Citera
2014-02-05, 15:37
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortifier

Ja, du kommer få väldigt väldigt svårt att få en graduatetjänst utan att ha gjort ett internship eller jobbat extra. Tycker det är en självklarhet att du ska göra internshipet om du vill jobba inom banking. Lönen under ett internship är absolut inte det primära, det är att skaffa sig erfarenhet, kunskap, kontakter, fräcka grejer att skriva på CVt osv. Låna lite pengar av föräldrarna, lev som en hund och kör på!
Citera
2014-02-16, 13:46
Avslutad
Jag läser för tillfället vid ekonomihögskolan i Lund, och vad man kan utläsa ur tråden så är det enbart HHS som anses vara target för IB i London. Utöver att skaffa bra ec, så undrar jag om det är meriterande att läsa en kandidat i matematik parallellt med min kandidat i ekonomi? Är det något som efterfrågas inom IB (speciellt analytiker)? Är väldigt novis inom denna värld, så all hjälp uppskattas.
Citera
2014-02-16, 19:33
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaSven
Jag läser för tillfället vid ekonomihögskolan i Lund, och vad man kan utläsa ur tråden så är det enbart HHS som anses vara target för IB i London. Utöver att skaffa bra ec, så undrar jag om det är meriterande att läsa en kandidat i matematik parallellt med min kandidat i ekonomi? Är det något som efterfrågas inom IB (speciellt analytiker)? Är väldigt novis inom denna värld, så all hjälp uppskattas.

Ja det är meriterande. Go for it. Alla gillar matte. Det visar att du är smart.
Citera
2014-02-16, 21:49
Medlem
Om man läster industriell ekonomi på CTH (ev. kandidat i NEK) är man konkurrenskraftig för att jobba som IB i London jämfört med andra som söker från Sverige?
Citera
2014-02-16, 21:54
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basic369
Om man läster industriell ekonomi på CTH (ev. kandidat i NEK) är man konkurrenskraftig för att jobba som IB i London jämfört med andra som söker från Sverige?

Klart du har en chans. Men de hade ju varit bättre om du hade gått HHS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in