2015-04-01, 19:50
Medlem
Kebabknugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Matematik är fantastiskt bra om du vill jobba med middle-office riskhantering eventuellt trading. M&A med matte - ja varför inte, examen är ju inte särskilt viktigt där. Men satsa på det du är duktig istället. Varför inte utnyttja din kvantitativa profil och verkligen gå in för trading eller risk? Kör du en Msc i matte på engelskt uni (topp 10) + programmeringsspråk (kolla vilket som krävs) så har du ju halva inne.

Är du verkligen typen som har 300 nummer i telefonen, stark ledartyp hela livet och CEO material? Om inte, ge dig inte in i front-office rollerna i M&A och liknande. Om ja - go for it.

Antagning till finansmatteprogrammen i UK verkar vara väldigt konkurrensutsatt så jag är tveksam till om jag kommer in. Karriärutsikterna efter ett sådant program verkar dock grymma.

Det känns som att UK-programmen är så pass tekniska att dem verkligen profilerar en som kvantare, jag kan tänka mig att ha rätt rejäla kvantitativa inslag i mitt yrkesliv men jag har faktiskt svårt att se mig själv trivas med att sitta med stokastiska processer och C++ hela dagarna. Jag tänker mig att Bocconi och BGSE utgör något slags mellanväg, inte riktigt lika mattetungt men istället mer fokus på finansiell teori, och därmed förbereder en att bli någon sorts "lätt"-kvantare..? Låter det vettigt eller är jag ute och cyklar?
Citera
2015-04-02, 14:02
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Matematik är fantastiskt bra om du vill jobba med middle-office riskhantering eventuellt trading. M&A med matte - ja varför inte, examen är ju inte särskilt viktigt där. Men satsa på det du är duktig istället. Varför inte utnyttja din kvantitativa profil och verkligen gå in för trading eller risk? Kör du en Msc i matte på engelskt uni (topp 10) + programmeringsspråk (kolla vilket som krävs) så har du ju halva inne.

Är du verkligen typen som har 300 nummer i telefonen, stark ledartyp hela livet och CEO material? Om inte, ge dig inte in i front-office rollerna i M&A och liknande. Om ja - go for it.

Snälla sluta bara skriva.
Citera
2015-04-04, 11:50
Medlem
C0ldWaT3Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabknugen
Antagning till finansmatteprogrammen i UK verkar vara väldigt konkurrensutsatt så jag är tveksam till om jag kommer in. Karriärutsikterna efter ett sådant program verkar dock grymma.

Det känns som att UK-programmen är så pass tekniska att dem verkligen profilerar en som kvantare, jag kan tänka mig att ha rätt rejäla kvantitativa inslag i mitt yrkesliv men jag har faktiskt svårt att se mig själv trivas med att sitta med stokastiska processer och C++ hela dagarna. Jag tänker mig att Bocconi och BGSE utgör något slags mellanväg, inte riktigt lika mattetungt men istället mer fokus på finansiell teori, och därmed förbereder en att bli någon sorts "lätt"-kvantare..? Låter det vettigt eller är jag ute och cyklar?

Om du vill jobba som "lätt kvantare" kanske structuring skulle vara något för dig? Är sälv inne på det spåret.
Citera
2015-04-11, 15:51
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
vad har BS med risk/credit risk att göra?
Är inte KMV-modellen en tillämpning av BS i samband med kreditrisk som man bör ha koll på?
Citera
2015-04-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Är inte KMV-modellen en tillämpning av BS i samband med kreditrisk som man bör ha koll på?
Jo, eller en variant av Mertons-modell som är direkt kopplad till BS. Vissa skillnader föreligger ju, men antaganden om dynamiken för företagets assets är ju samma.
Citera
2015-04-11, 17:47
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
För er som behöver hjälp med:

* Intervjuer i utlandet
* Allmäna frågor om trading, m&a eller liknande
* Löner, arbetskultur, socialt liv et.c.
* Hur man skall komma in i branschen
* Vad bankerna letar efter

Tveka inte att fråga!

Vad jobbar du med och vad har du pluggat?
Citera
2015-04-28, 12:15
Medlem
Bucketshops avatar
Vad för programmeringsskills kan underlätta livet när man kliver på som junior på markets? Känner mig rätt hemma på VBA och har pysslat lite med grundläggande python. Satt även lite med SQL för ett par somrar sedan (även om jag inte minns ett dugg för tillfället borde det gå hyfsat fort att komma in i det igen om jag skulle börja kolla på det igen). Är det en klok idé att lägga ner tid på att skaffa ordentliga kunskaper i python/sql som jag redan har någon form av grundförståelse för eller vore det vettigare att satsa på att lära sig grunderna i något annat, som är mer användbart?

Sen ska jag väl också hålla mig inom rimlighetens gränser, att jag skulle bli en fena på C++ på ett par månader är varken realistiskt eller kanske ens nödvändigt. Så är egentligen ute efter den optimala mixen av användbarhet/tid som krävs för att uppnå en värdig kunskapsnivå.
Citera
2015-04-28, 13:16
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolorean
"Private Equity analytiker, även kallat investerare.

Arbetsbeskrivning: c:a 60 - 80 timmar per vecka. Du jobbar för en investeringsfirma med eget kapital + stora lån (därav Private Equity) som vill investera. Som ingångspojke/flicka är du deras slav. Det kan handla om att döda siffror i Excel i en vecka i streck, men det kan också handla om att åka till Zambia och hitta en kakaoodling som är undervärderat i förhållande till ditt Excelark. Oftast är det ju inte så exotiskt som Zambia - det är väl snarare en parkeringsgarage i Österike som ska köpas för 100 miljoner euro. Men haka inte upp dig på resorna, för det gör även managementkonsulten som jag beskrivit tidigare. Här gäller det att vara mogen för sin ålder om du ska ha någon chans att komma in (värre än de andra yrkena, ingångsjobb är väl 1 på 50 tusen sökande kanske?). Private Equity räknas som äppet i grisen och många har faktiskt som mål att från de tidigare yrkena gå till just Private Equity. En partner på Private Equity firma kan väl tjäna upp emot 100 miljoner kronor per år i Zurich. Det är väl därför många vill in på ställena.

Utbildning: ekonomi/finans i England är ju en fördel, men det är inte så jäkla noga.

Kräver: det här jobbet får du nog inte som ingångsjobb om du inte har tur. Vad sägs om att föddas in i en adlig släkt med ett stort kontaktnät?

Ingångslön i Stockholm: ingen aning (Nordstjernan kanske - men vette fan hur många analytiker de tagit in de senaste 100 åren. 10 kanske? medelåldern på det ställer är väl 65 ink den nätta receptionisten som är 22)
Ingångslön i London, Paris, New York, Tokyo, Hong Kong, Zurich och Geneve: 500 tusen kr/m och uppåt"

Sällan läst så mkt bullshit.

Inganslonerna i London for private equity ar bland de hogsta i varden, men nagra 500k/manad ar det absolut inte. De firmor som betalar hogst brukar ligga pa c. £100k i base + 100% bonus pa arsbasis. Har du en bra deal (ovanligt pa entry level) kan du fa nagra carry points med, men de betalar inte ut forran om 5+ ar.
Citera
2015-04-28, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vad för programmeringsskills kan underlätta livet när man kliver på som junior på markets? Känner mig rätt hemma på VBA och har pysslat lite med grundläggande python. Satt även lite med SQL för ett par somrar sedan (även om jag inte minns ett dugg för tillfället borde det gå hyfsat fort att komma in i det igen om jag skulle börja kolla på det igen). Är det en klok idé att lägga ner tid på att skaffa ordentliga kunskaper i python/sql som jag redan har någon form av grundförståelse för eller vore det vettigare att satsa på att lära sig grunderna i något annat, som är mer användbart?

Sen ska jag väl också hålla mig inom rimlighetens gränser, att jag skulle bli en fena på C++ på ett par månader är varken realistiskt eller kanske ens nödvändigt. Så är egentligen ute efter den optimala mixen av användbarhet/tid som krävs för att uppnå en värdig kunskapsnivå.

Ursäkta att jag kommer in i tråden och stör men... blev lite nyfiken och ville läsa lite.

Blev väldigt förvånad över hur mycket programmering som diskuteras här inne i en tråd om investment banking? Varför gör ni det? Hur är programmering relevant till investment banking?

Frågar främst då jag alltid varit intresserad av ekonomi och finans men kommer troligtvis studera datateknik eller systemvetenskap.
Citera
2015-04-28, 23:08
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Har en ansökan till summer internship här i Stockholm på en BB-bank där det står att ansökan fortfarande är under review efter avklarat SHL(fick mail om att jag hade avklarat det för flera månader sedan). Borde man inte vara rejectad redan när vi närmar oss början av maj?
Citera
2015-04-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop

Undrar också detta. Kliver in med solida kunskaper i VBA, Java och Matlab, hoppas fan att det räcker. Dock kanske SQL kan vara intressant? Får dock gärna någon form av bekräftelse på det innan jag sätter tänderna i det.
Citera
2015-04-29, 06:07
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
Har en ansökan till summer internship här i Stockholm på en BB-bank där det står att ansökan fortfarande är under review efter avklarat SHL(fick mail om att jag hade avklarat det för flera månader sedan). Borde man inte vara rejectad redan när vi närmar oss början av maj?

Citi?

Men jo, du kan anse den som rejectad, de är bara sega med att uppdatera. Själv sitter jag fortfarande och väntar svar från Goldman och Moelis. Hoppas verkligen intervjuerna trillar in här i maj nu, annars blir jag besviken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in