Citat:
Ursprungligen postat av
adressandring
Matematik är fantastiskt bra om du vill jobba med middle-office riskhantering eventuellt trading. M&A med matte - ja varför inte, examen är ju inte särskilt viktigt där. Men satsa på det du är duktig istället. Varför inte utnyttja din kvantitativa profil och verkligen gå in för trading eller risk? Kör du en Msc i matte på engelskt uni (topp 10) + programmeringsspråk (kolla vilket som krävs) så har du ju halva inne.
Är du verkligen typen som har 300 nummer i telefonen, stark ledartyp hela livet och CEO material? Om inte, ge dig inte in i front-office rollerna i M&A och liknande. Om ja - go for it.
Antagning till finansmatteprogrammen i UK verkar vara väldigt konkurrensutsatt så jag är tveksam till om jag kommer in. Karriärutsikterna efter ett sådant program verkar dock grymma.
Det känns som att UK-programmen är så pass tekniska att dem verkligen profilerar en som kvantare, jag kan tänka mig att ha rätt rejäla kvantitativa inslag i mitt yrkesliv men jag har faktiskt svårt att se mig själv trivas med att sitta med stokastiska processer och C++ hela dagarna. Jag tänker mig att Bocconi och BGSE utgör något slags mellanväg, inte riktigt lika mattetungt men istället mer fokus på finansiell teori, och därmed förbereder en att bli någon sorts "lätt"-kvantare..? Låter det vettigt eller är jag ute och cyklar?