Citat:
Ursprungligen postat av
enmaestro
Tjena,
Sitter med en tjänstepension på länsforsäkringar jag får förvalta fritt.
Den fonden min pension hamnar i nu är LF trygghetsfond, 100%, med 1,5% avgifter osv. Dåliga tal osv.
Den har gått ned ständigt sedan jag blev "automatiskt" inkastad i den. (ca 6 månader sen)
Jag tänker mig något i stil med denna.
LF Lång Räntefond 70%
LF Global Index 15%
LF Europa Index 15%
Totalt i procent: 100%
(sätts in ca 1500kr / mån)
Vad skulle ni säga om detta?
Vilka fonder finns? Statens soffliggaralternativ eller vad det heter är ju bra, 50% belånad och därigenom extra fart på den, brukar spöa det mesta men den kanske du inte kan välja där.
Långräntorna är toklåga och helt värdelösa. och ...
Citat:
Ursprungligen postat av
enmaestro
sisådär 45-50år.

Du bör ju inte ha någon räntedel alls på 50 års sikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Flytta till Avanza,
1/3 i LF Global Index
1/3 i Avanza Zero/Spiltan Aktiefond Investmentbolag
1/3 i en småbolag/emerging markets/frontier-fond med låga avgifter
Så hade jag gjort om jag sparade på lång sikt.
Låter mycket vettigare.
Småbolag brukade iaf tidigare spöa större bolag i avkastning, dock brukar småbolagsfonder kosta mer så frågan är ju vad som blir bäst där. Investmentbolagen ovan sysslar ju ofta med viss belåning de med så de blir ju lite mer likt standardfonden i allmänna pensionsjunket eller vad det heter där man kan välja.
Om det finns någon anledning att tro att just småbolag i tillväxtmarknader skulle gå bättre än i etablerade marknader vet jag inte, fler småbolag och bättre marknad generellt visst men bättre resultat? Det är ju kanske tryggare att driva ett företag i säg USA än i Ryssland eller .. något pajasland i Afrika.
Men kanske bör väga in demografi och välståndsutveckling ändå? Länderna kanske kommer utvecklas bättre där.
Här ett en jämförelse av fem fonder:
https://www.avanza.se/fonder/lista.html?disableSelection=false&name=investm&roo tCategoryIds=FUND%7CFUND_STOCK&sortField=ANNUAL_FE E&sortOrder=ASCENDING&activeTab=overview
På fem års sikt har Spiltan Investmentbolag inte funnits med hela tiden men för tiden den har varit med så utklassar den amerikanska småbolag som är de som har gått bäst de senaste fem åren annars.
Emerging markets och globala småbolag hamnar ungefär likadant, den globala indexfonden har inte heller funnits med hela tiden, kanske skall lägga till en till som faktiskt har det:
https://www.avanza.se/fonder/lista.html?disableSelection=false&name=global+inde x&sortField=ANNUAL_FEE&sortOrder=ASCENDING&activeT ab=overview&compareOrderbooks=417655
Med den så på fem års sikt vet vi inte var investmentbolagen hade hamnat för de har inte riktigt varit med i dippen 2011 och det är ju oavsett en period av stigande börser mest.
Global index leder, amerikanska småbolag efter det, sedan tillväxtmarknaders småbolag följt av globala småbolag.
På tio års sikt är det bara global index och amerikanska småbolag som har varit med hela tiden och där leder global index.
På tre år toppar global index och investmentbolag följt av globala småbolag, amerikanska småbolag och tillväxtmarknaders småbolag.
Ett år investmentbolag, global index, globala och tillväxtmarknaders småbolag och sist amerikanska småbolag.
Så av ovanstående att dömma har ju global index och investmentbolagen gått riktigt bra.