2016-01-26, 08:56
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Vem käkar piller för 2200:- om året?

De allra flesta, oavsett vilken sjukdom, eller sjukdomar man har. Min mor som har Parkinson gör det, t ex.

Det räcker att du äter två mediciner, eller vill ha originalet av en medicin så kommer du upp i det. Både med och utan det, så är mediciner helt galet billiga i Sverige.
Citera
2016-01-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
De allra flesta, oavsett vilken sjukdom, eller sjukdomar man har. Min mor som har Parkinson gör det, t ex.

Det räcker att du äter två mediciner, eller vill ha originalet av en medicin så kommer du upp i det. Både med och utan det, så är mediciner helt galet billiga i Sverige.

Har du testat Cipralex?
Citera
2016-01-30, 22:21
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666111777
Har du testat Cipralex?

As we speak.
Citera
2016-01-31, 16:35
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Säg till läkaren vilket märke du vill ha och att denne ska sätta för "får ej bytas".
Jag fick välja mellan Zoloft och Rambox eller något liknande så tog budgetvarianten, höjde dessutom till 110 och deppen verkar ha försvunnit på en gång av det. Ska prova 125 ett tag nu fram över.

Tänkte fråga om utlandsresor och medicinen om någon vet. Ska antagligen flytta till Vietnam i sommar och vara där i minst ett år, jag kommer inte hinna sluta innan dess och behöver antingen ta med mig mycket eller få det utskrivet där. Någon som har koll på hur det löses på bästa sätt? Googlat men inte hittat några bra svar på det.
Citera
2016-02-01, 14:28
Medlem
Har sertralin någon signifikant effekt på noradrenalin och i så fall i vilka doser?
Citera
2016-02-02, 09:45
Medlem
Selbstportraits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IggaN
Har sertralin någon signifikant effekt på noradrenalin och i så fall i vilka doser?

Här är ett citat från wikipedia: "Sertralin är också en dopaminåterupptagshämmare med 1 % av sin SRI-styrka och en sigma-1 receptor agonist med 5 % av sin SRI-potens. Sertralin blockerar svagt α1-adrenoreceptors med 1-10 % av sin SRI-styrka.

Detta innebär att sertralin egentligen förutom ett SRI (SSRI står för selektiv...) även är en dopamin- och noradrenalinåterupptagshämmare. Detta skall dock ses mot bakgrunden att denna effekt är mycket ringa och har ingen betydelse i praktiken. Därför betraktas substansen som ett SSRI."

EDIT: För övrigt skrev jag tidigare i tråden om mina problem med restless legs vid insättningen av Sertralin. Dessa problem har nu nästan försvunnit helt, dock tycker jag inte att jag fått någon positiv effekt i övrigt. Är inne på dag 20 med 50mg/dag.
Senast redigerad av Selbstportrait 2016-02-02 kl. 09:53.
Citera
2016-02-06, 16:40
Medlem
Psykonaut-s avatar
Jag har nu ökat dosen till 200mg, har ätit i ett år.
Effekten släpper var sjätte månad och jag har fått öka dosen.
Gick från 50-100-150-200

Nu är jag uppe i maxdosen, vad gör jag nästa gång effekten släpper?

Tacksam för svar
Citera
2016-02-06, 18:07
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Ändra då till psykoterapeutiskt

Serotonin mäter man med ett vanligt blodprov. Dopamin mäter man med radioaktivitet och MIR.

Nej, serotonin i hjärnan går ej att mäta med bloprov. Det enda man hkan mäta i blodprov är 5hiaa vilket är metabolt av serotonin.

Citat:
Lättast är ändå att ge en person ssri - behövs det ingen justering i hjärnan så händer abslolut ingenting. Finns där en obalans som kan rättas till med medicinering, tja, då händer det saker.
Vad normala värden är får du ta upp med läkare.
.

Händer absolut ingenting? Skojar du eller vad? tror du ssri är cashewnötter? Gå och läs vad SSRI kan göra med kroppen, både kortsiktigt och långsiktigt.

Citat:
Om man utsätts för något hemskt så är det normalt att få ångest och bli deprimerad. Det finns frisk ångest/depression och sjuk ångest/depression.
Någon som just förlorat sin maka behöver inte medicin, utan behöver få sörja.

Om värdena ändras då vet jag inte. Jag vet att våldtäktsoffer har en markant förändring i sin kortisolnivå, liksom personer med sjuk ångest och depression.
Personer som upplevt något alldeles överdjävligt uppvisar förändringar i både adrenalin, noradrenalin och dopamin, så vi är absolut en kemisk-biologisk varelse.

Nu går ju detta att förändra även med terapi. Varje tanke vi tänker, varje känsla vi känner utlöser en dusch av olika slags hormoner i vår hjärna. Därför är samtalsterpi aldrig av ondo - i synnerhet inte om där finns ett trauma som ska bearbetas och ångesten/depressionen från början var en fullt normal reaktion.

Och vad lider merparten av de 1 miljon som får SSRI idag tror du? av den "sjuka ångesten/sjuka depressionen"?

Signalämnena och horonerna kan vara i obalans när man är i depression/ångest ja, det är en symptom och ingen orsak och ingen i världen har kunnat beisa att "kemiskk obalans" orsakar psykisk ohälsa.
Inte bara våldtäktsoffer lider av kortisolbrist utan även andra tillstånd också. Binjurarna tar mycket stryk vid psykisk ohälsa, spec stress och ångest, något som kan medföra att man mår ännu mer dåligt.

Om serotoninbrist orsakar psykisk ohälsa, varför inte ge tryptofan istället för SSRI? Tryptofan ökar bevisiligen mängden serotonin och är ofarlig. Vet du varför, för tryptofan kan inte patenteras och därmed får läkemedelsbolagen inte mycket pengar. Bara i Sverige omsätter läkemedelsbolagen 3-10 miljarders kronor årligen. Money cash talking.
Citera
2016-02-06, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IggaN

Nej däremot är den en liten dopaminåterupptagningshämmare i högre doser.

Paroxetin har en mycket svag bindning till NET och höjer noradrenalin minimalt i framförallt doser i 40-60 mg.
Citera
2016-02-22, 17:57
Medlem
Hej . Jag har haft en längre tid problem med att sova och känna lycka samt att minnet har börjat ge vika. Problemet blir bara värre och värre. Har precis fått ett jobb efter 3 år som arbetslös och är jätte trött och irriterad vilket absolut inte är bra när man ska visa fram fötterna. jag sover max 3-4h per natt och under den tiden vaknar jag 1-2 gånger och sen när jag väl vaknat så kan jag sällan somna om utan ligger i dvala och detta påverkar mig något enormt , går som en zombie varje dag och 0 energi och otrolig sveda i ögonen och känner mig oerhört trött och hängig. Jag har sen många år tillbaka också lidit av halsont varje dag, sjukdomskänslor efter ansträngning, hjärtklappning osv och jag har alltid varit aktiv människa! åker på förkylningar 5-7st per år har gjort massa utredningar utan att hitta något fel som kan förklara mina åkommor. Jag själv börjar fundera om det är kronisk trötthetssyndrom men innan min doktor vill ge mig en sån diagnos vill han testa anti-depp! Jag har tidigare prövat citalopram och fick problem med att få apparaten att stå så jag slutade med den efter 1 månad så fick aldrig reda på om den funkade överlag på de andra problemen men nu vill han istället testa en annan sort som heter Sertralin Mylan 50mg. Har läst på bladet som medföljer och den har ju miljoner mer biverkningar än citalopram bland annat cancer och såna otrevligheter! Någon som har erfarenhet av Sertralin Mylan? eller ska jag ringa min dr igen och be om citalopramet istället och ta att apparaten inte fungerar? Värt att notera är att jag har väldigt känslig mage med diagnos IBS och Chrons sjukdom i tunntarmen så behöver gärna en som är snäll mot magen.
Citera
2016-02-22, 20:18
Medlem
Legionariis avatar
Har provat på låga doser Sertralin, förvisso verkar det hjälpa mycket, känner mig full av energi, kan prata på utan några problem, känner mig som kungen av allt. Är detta bara under insättning, dock? Känner mig verkligen som kungen av kungar ibland, och ibland sparkar ångesten igång, gånger hundra. Ska fråga om det går att få något lugnande emot ångesten, förhoppningsvis Xanor/Iktorivil eller någon liknande benzo.

Men är detta något som kommer försvinna när jag vant mig vid Sertralin en längre tid, eller? Medicineras emot depression, ångest samt PTSD.
Citera
2016-02-22, 20:51
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvoraggare
Hej . Jag har haft en längre tid problem med att sova och känna lycka samt att minnet har börjat ge vika. Problemet blir bara värre och värre. Har precis fått ett jobb efter 3 år som arbetslös och är jätte trött och irriterad vilket absolut inte är bra när man ska visa fram fötterna. jag sover max 3-4h per natt och under den tiden vaknar jag 1-2 gånger och sen när jag väl vaknat så kan jag sällan somna om utan ligger i dvala och detta påverkar mig något enormt , går som en zombie varje dag och 0 energi och otrolig sveda i ögonen och känner mig oerhört trött och hängig. Jag har sen många år tillbaka också lidit av halsont varje dag, sjukdomskänslor efter ansträngning, hjärtklappning osv och jag har alltid varit aktiv människa! åker på förkylningar 5-7st per år har gjort massa utredningar utan att hitta något fel som kan förklara mina åkommor. Jag själv börjar fundera om det är kronisk trötthetssyndrom men innan min doktor vill ge mig en sån diagnos vill han testa anti-depp! Jag har tidigare prövat citalopram och fick problem med att få apparaten att stå så jag slutade med den efter 1 månad så fick aldrig reda på om den funkade överlag på de andra problemen men nu vill han istället testa en annan sort som heter Sertralin Mylan 50mg. Har läst på bladet som medföljer och den har ju miljoner mer biverkningar än citalopram bland annat cancer och såna otrevligheter! Någon som har erfarenhet av Sertralin Mylan? eller ska jag ringa min dr igen och be om citalopramet istället och ta att apparaten inte fungerar? Värt att notera är att jag har väldigt känslig mage med diagnos IBS och Chrons sjukdom i tunntarmen så behöver gärna en som är snäll mot magen.
Vet inte hur det är för andra men sertralin tar flera månader för mig för att få någon bra effekt, escitalopramet gick snabbare men lite oskönare bieffekter på det enligt mig. Cancer lär du dock inte få av medicinen.
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Har provat på låga doser Sertralin, förvisso verkar det hjälpa mycket, känner mig full av energi, kan prata på utan några problem, känner mig som kungen av allt. Är detta bara under insättning, dock? Känner mig verkligen som kungen av kungar ibland, och ibland sparkar ångesten igång, gånger hundra. Ska fråga om det går att få något lugnande emot ångesten, förhoppningsvis Xanor/Iktorivil eller någon liknande benzo.

Men är detta något som kommer försvinna när jag vant mig vid Sertralin en längre tid, eller? Medicineras emot depression, ångest samt PTSD.
Det försvinner det där, för min del var jag tvungen att höja dosen lite och så försvann ångesten på en gång. Knarka lite benzo så länge så blir det bättre.

För min egen del så försvann ångesten och deppen efter två månader genom att höja dosen från 100 till 125, om jag inte redan skrivit det. Men kommer aldrig i livet börja med den här medicinen igen. Antingen var det pga att jag gick in en andra omgång (har hört att det är värre då), eller att jag höjde dosen alldeles för snabbt. Nu har jag gått på den i fyra månader och började känna för några veckor sedan att den faktiskt ger effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in