2016-02-22, 05:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Jag ser det mer som ett "halmstrå" att i en text använda tolkning av ett visst ord som "absolut" om man vill framhålla en smal tolkning som motsägs i sammanhanget.

Semantisk akrobatik på högvarv. Du försöker helt enkelt att efterrationalisera bibelns text-luddigheter genom att insinuera något "sammanhang" av hitta-på karaktär.
Citera
2016-02-22, 05:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tex 2 Mos 7:24. Samma grundord men översatt till svenska med betydelsen "i hela Egypten grävde man" i betydelsen att alla Egyptier grävde. Du vill kanske ha det till att precis alla, både gamla, småbarn, sjuka,krymplingar och höggravida,grovarbetade med att gräva efter vatten.

Falsk analogi.

*

Lär dig elementär logik ... så kanske du också kommer att kunne formulera dig semantisk mera logisk.
Citera
2016-02-22, 05:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nej, delar av bibeln är sann, Jerusalem som stad finns än idag.

Jaja; papegoje-snacket igen om bibeln som historiebok, när det är teologin som är det essentiella fokus.
Citera
2016-02-22, 05:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Då tror du inte på Bibeln Guds ord,

Vilket är totalt irrelevant.

Vi är INTE på ett väckelsesmöte för att eventuellt göra folk troende, men diskuterar bibelns sanning.
Citera
2016-02-22, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Skojar du när du menar att det som i det tidigare exemplet var "alla" och här skulle ha översatts som "hela" inte i båda fallen skulle vara allomfattande?

All boskap är alla enskilda djur som klassas som boskap, ingen boskap undantagen.
Hela Egypten är alla platser i Egypten, ingen plats undantagen.

Vad har det med gamla, småbarn, sjuka, krymplingar och höggravida att göra?
I 2 Mos 7:24 står det egentligen att alla egypter grävde, som enligt din definition av ordet skulle innebära att precis alla, alltså även inkluderat adeln och prästerna, småbarn och höggravida - precis alla och vartendaste en var ute och grävde efter vatten.
Men i folkbibeln står det översatt: "i hela Egypten grävde man" underförstått att inte precis alla grävde, såvida du nu inte menar precis alla även i detta fall.
Applicerat på pestplågan skulle det innebära att det över hela Egypten dog boskapsdjur i stor omfattning, men inte nödvändigtvis precis vartendaste ett.
Citera
2016-02-22, 06:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I 2 Mos 7:24 står det egentligen att alla egypter grävde, som enligt din definition av ordet skulle innebära att precis alla, alltså även inkluderat adeln och prästerna, småbarn och höggravida - precis alla och vartendaste en var ute och grävde efter vatten.
Men i folkbibeln står det översatt: "i hela Egypten grävde man" underförstått att inte precis alla grävde, såvida du nu inte menar precis alla även i detta fall.
Applicerat på pestplågan skulle det innebära att det över hela Egypten dog boskapsdjur i stor omfattning, men inte nödvändigtvis precis vartendaste ett.

Vilket alltså innebär, att bibeln är för luddig till att kunne översättas éntydigt eller optimalt semantik-logisk.

Något du så försöker skyla med dina demagogiska efterrationaliseringer.
Senast redigerad av Bogomil 2016-02-22 kl. 06:07.
Citera
2016-02-22, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
På länken till rottweiler står det inget åratal, dessutom står detta om den:

"Slaktarna födde upp rasen enbart utifrån dess bruksegenskaper och ändamålsenlighet."

Så denna hund ras har inte funnits alltid......

På länkten till mastiff står detta:

"Vissa källor säger 3000 år, andra 5000 år."

Står inget om bc, så då är det stor chans att dom räknar med idag. Idag är det 2016 men hela året har inget gått så räknar som om det vore 2015.

5000 - 2015 = 2985 bc som tidigast denna ras fanns.

3000 - 2015 = 985 bc som tidigast denna ras fanns.

Men sen på samma sida säger dom "Rasen är en av världens äldsta nu kända och ca 5000 år gammal." utan gå några indikationer till det.

Utöver det kommer "Redan på 1200-talet omnämndes rasen genom Marco Polos resor. Senare hade Sven Hedin Tibetanska mastiffer som sällskap på sina resor i Asien vid sekelskiftet."

Konstigt om den är ca 5000 år gammal varför tar inte skrivaren upp några saker tidigare än 1200-talet.......

På länken till urmastiff står detta:

"På en relief från 2200 f Kr kan man se en man som håller sin hand på en jättestor hund av
mastifftyp."

Skulle vara intressant och se hur dom fått fram hur reliefen är från 2200 f kr eftersom jag känner inte känner till en enda daterings metod som fungerar.

Nej bevisbördan blir inte min för att jag kritiserar dina värdelösa källor/länkar.
Hur avgör du om en dateringsmetod fungerar?
Vad använder du dig av för dateringsmetod?
Vilka metoder anges i bibeln?
Citera
2016-02-22, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
På länken till rottweiler står det inget åratal, dessutom står detta om den:

"Slaktarna födde upp rasen enbart utifrån dess bruksegenskaper och ändamålsenlighet."

Så denna hund ras har inte funnits alltid......

På länkten till mastiff står detta:

"Vissa källor säger 3000 år, andra 5000 år."

Står inget om bc, så då är det stor chans att dom räknar med idag. Idag är det 2016 men hela året har inget gått så räknar som om det vore 2015.

5000 - 2015 = 2985 bc som tidigast denna ras fanns.

3000 - 2015 = 985 bc som tidigast denna ras fanns.

Men sen på samma sida säger dom "Rasen är en av världens äldsta nu kända och ca 5000 år gammal." utan gå några indikationer till det.

Utöver det kommer "Redan på 1200-talet omnämndes rasen genom Marco Polos resor. Senare hade Sven Hedin Tibetanska mastiffer som sällskap på sina resor i Asien vid sekelskiftet."

Konstigt om den är ca 5000 år gammal varför tar inte skrivaren upp några saker tidigare än 1200-talet.......

På länken till urmastiff står detta:

"På en relief från 2200 f Kr kan man se en man som håller sin hand på en jättestor hund av
mastifftyp."

Skulle vara intressant och se hur dom fått fram hur reliefen är från 2200 f kr eftersom jag känner inte känner till en enda daterings metod som fungerar.

Nej bevisbördan blir inte min för att jag kritiserar dina värdelösa källor/länkar.

Jag ledsen men "jag kritiserar dina värdelösa källor/länkar" är tyvärr inget argument.
De är inte till för att vara vetenskapligt korrekta, men med tanke på det enorma antalet ställen som information finns om hundar så visar de att hundar och specifikt olika hundraser funnits sedan mycket lång tid. Betydligt längre ön 500 år som var ditt argument.
Citera
2016-02-22, 08:01
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Om du ifrågasätter trovärdigheten på de källor jag angav så har du bevisbördan.

Här är tex Rotweilern http://www.skk.se/hundraser/rottweiler/

Tibetansk mastiff http://www.svktr.nu/Raser/beskrivningTM.htm

Cane Corso, en italiensk mastiff
http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=49&site=2
Googlar du på denna ras så får du upp tusentals bekräftanden

Här har du urtypen, Mastiffen.
http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-mastiff.pdf?epslanguage=sv
4000år gammal!

Dessa länkar gäller alltså inte hundars historia i allmänhet, utan rasers historia.

Vi kan ju slänga in ett exempel till om hund i allmänhet från 2mos 11:7

Under de 10plågorna i Egypten så omtalas alltså hunden. Ca 3500år sedan om vi ska tro på bibelns tideräkning. Detta antyder ju på inget vis att hunden nyss uppstått som art.

Äldsta hund resterna som hittats i sverige är 7000 år gamla.
Så då fanns hunden här 1000 år före jorden blev till
Citera
2016-02-22, 08:50
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Jag ledsen men "jag kritiserar dina värdelösa källor/länkar" är tyvärr inget argument.
De är inte till för att vara vetenskapligt korrekta, men med tanke på det enorma antalet ställen som information finns om hundar så visar de att hundar och specifikt olika hundraser funnits sedan mycket lång tid. Betydligt längre ön 500 år som var ditt argument.
Du ska inte känna dig ledsen för att Svammelson inte har förmågan att presentera några egna bevis/belägg och källor för sina postulat.
Det är Svammelsons ansvar och inte ditt.
Citera
2016-02-22, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur avgör du om en dateringsmetod fungerar?
Vad använder du dig av för dateringsmetod?
Vilka metoder anges i bibeln?

Jag avgör hur den fungerar beroende om dom antar saker eller inte, om dom antar saker så fungerar inte daterings metoden.

Jag använder mig av bibeln som daterings metod.

Bibeln nämner sig själv som dateringsmetod.
Citera
2016-02-22, 09:10
Bannlyst
Citat:

Det finns hundratals hund raser och du har visat hittills att 0 hund raser är äldre än 500 år.....så väntar fortfarande.

Du sa:

"Så mycket du sprider omkring dig som du inte vet någonting om.

Bara när det gäller hundar så kan vi bevisa att människan är äldre än 6000år."

Här säger du klart och tydligt "bevisa"

Sen säger du detta om dina egna länkar:

"De är inte till för att vara vetenskapligt korrekta"

Okej då får jag väl vänta ytterligare på dom här bevisen du har för att människan är äldre än 6000 år genom hundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in