2021-06-02, 14:41
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag erkänner det som går att bevisa, förändringar inom arter går att bevisa, förändringar till nya arter går inte att bevisa.

Men om evolutionsteorin stämmer, så ska en art kunna dela sig till två separata arter som inte kan få avkomma med varandra, något sådant har aldrig bevisats vad jag vet.

Ja om linjen går vid att den nya arten inte kan få fertil avkomma med sina nu främmande kusiner, så skulle det vara bevis på evolutionsteorin, men ingen har kunnat observera detta vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ett praktiskt exempel är Kaibab och Abert squirrels som hamnade på olika sidor av Grand Canyon i USA. De kan inte längre få avkomma med varandra. Det är då cirka 10,000 år sedan de skiljdes åt fysiskt men började som samma art.

På vilket sätt har man bevisat/observerat detta?

Citat:
I labbmiljö finns det många exempel med flugor då de går igenom många generationer fort

Kan du ge en källa på där man observerat eller bevisat att en fluga blivit en ny art (en ny art enligt bibelns och Ernst Mayrs definition).

Citat:
men problemet blir att tiden fortfarande går lika fort oavsett generationer men det är något åtminstone.

På vilket sätt påverkar tiden? Det är väl antal generationer som påverkar förändringar i gener?
Citera
2021-06-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, nu är det du som inte är ärlig.
Det är en senare begräsning från din sida.
Du skrev ursprungligen så här:

Det var det som jag invände emot och sedan påstod att ditt exempel på nakenhund inte stämde med, vilket jag uttryckligen påpekade:

Nu har du ändrat dig till att det bara skulle gälla en förändring och inte även anpassning och vill få det till att det är jag som är oärlig.

Jag har inte påstått att både förändring och anpassning ska gälla, du är oärlig i diskussionen, så som du ofta har varit.
Citera
2021-06-02, 14:52
Medlem
Citat:
Bilderna finns tydligt på flera ställen i artikeln. Det handlar alltså om tigerns förfader från ca 2 milj år sedan om du inte läser texten.
Stor bild

Du skrev tidigare:

Citat:
Om man går igenom fossilregistret och ser alla mellanformer för tigrar

Jag kanske är blind, men jag ser inte "alla mellanformer för tigrar" i pdf-filen.

Förklara vad det är jag ska se i pdf-filen.
Citera
2021-06-02, 16:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har inte påstått att både förändring och anpassning ska gälla, du är oärlig i diskussionen, så som du ofta har varit.

Då skrev du slarvigt. Jag citerade ju vad du själv skrivit och det står tydligt "förändras och anpassa sig".
Hur menar du att det skulle betyda att inte anpassning också skulle gälla?

Det är oärligt av dig att sedan vilja låta påskina att du inte skrivit så som du bevisligen faktiskt hade skrivit.

Bättre i så fall att erkänna att du skrev slarvigt och egentligen inte menade "och anpassa sig".
Citera
2021-06-03, 10:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
På vilket sätt har man bevisat/observerat detta?
Genetik mestadels. Mitokondrier.

Citat:
Kan du ge en källa på där man observerat eller bevisat att en fluga blivit en ny art (en ny art enligt bibelns och Ernst Mayrs definition).
https://en.wikipedia.org/wiki/Laboratory_experiments_of_speciation
Specifikt då "reproductive isolation" eftersom det är vad du är ute efter.

Citat:
På vilket sätt påverkar tiden? Det är väl antal generationer som påverkar förändringar i gener?
För att det är flugornas naturliga reproduktionstakt, det är inte snabbare tid bara för att det sker i ett labb. Det blir missvisande att anta att det endast handlar om generationer.
Citera
2021-06-03, 11:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du skrev tidigare:

Jag kanske är blind, men jag ser inte "alla mellanformer för tigrar" i pdf-filen.

Förklara vad det är jag ska se i pdf-filen.

En av mellanformerna och forskningsartikeln gällande just den mellanformen. Vill du se alla får du göra din egen efterforskning.

Proailurus Lemanensis Här har du vad som anses vara katternas urfader från ca 25 milj år sedan.

Påminner mig om detta
Såhär ser diskussionen ut.
Citera
2021-06-03, 20:11
Medlem
Citat:
En av mellanformerna och forskningsartikeln gällande just den mellanformen. Vill du se alla får du göra din egen efterforskning.

Har du själv gjort denna efterforskning?

Det låter så när du säger:

Citat:
Om man går igenom fossilregistret och ser alla mellanformer för tigrar så är det tydligt karnivora drag många steg direkt nedstigande i det fylogenetiska trädet.
Citera
2021-06-04, 10:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Har du själv gjort denna efterforskning?

Det låter så när du säger:
Delvis, ja. Jag har inte personligen sett alla fossilerna men jag har sett ett antal fossiler.

Poängen jag försöker få dig att förstå är att det finns en enorm mängd fossiler man baserar detta på.
För tidiga människan finns det fossiler från över 6000 individer ex.
Det är ingen som sitter och hittar på för att lura kreationister.
Citera
2021-06-04, 11:27
Avstängd
Citat:
Delvis, ja. Jag har inte personligen sett alla fossilerna men jag har sett ett antal fossiler.
På en geologikurs jag gick hade vi en kreationist. Det var rätt intressant när vi började hacka fram trilobiter. Hon var ärlig nog att erkänna att hon aldrig fått klart för sig hur mycket det gick att se om man bara tittade på rätt ställe.
Citera
2021-06-04, 15:50
Medlem
Citat:

Poängen jag försöker få dig att förstå är att det finns en enorm mängd fossiler man baserar detta på.
För tidiga människan finns det fossiler från över 6000 individer ex.
Det är ingen som sitter och hittar på för att lura kreationister.

Nej, men man kanske lurar sig själv om man har en förutfattad mening när man undersöker dessa fossiler, att man inte tolkar fossilerna objektivt.

Det är lite underligt att varje gång jag frågar efter dessa "mängder av bevis i fossilregistret och ser alla mellanformer", så slutar det med att jag ska själv leta fram något.

Om det är så tydligt så kan man lägga upp detta register med bilder på mellanformerna på en hemsida lättillgänglig, och visar och förklarar vad som gäller.
Citera
2021-06-04, 16:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, men man kanske lurar sig själv om man har en förutfattad mening när man undersöker dessa fossiler, att man inte tolkar fossilerna objektivt.

Kul kommentar för att komma från dig.
Menar du att du inte skulle ha en förutfattad mening om du skulle undersöka dessa fossiler?
Citera
2021-06-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Kul kommentar för att komma från dig.
Menar du att du inte skulle ha en förutfattad mening om du skulle undersöka dessa fossiler?

Jag är intresserad och har alltid varit intresserad av sanningen, oavsett hur den ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in