2016-02-20, 05:02
Medlem
Ryssland med Lavrov och Putin har uttalat tidigare att en lösning på Syrien konflikten måste till en politisk förhandlings lösning, med parterna som är inblandade i konflikten.
Förutsättningen till en sådan lösning är att Ryssland och USA är överens, därför Ryssland kan påverka Syriska regeringen och USA kan påverka Saudi och Turkiet, sedan är det förhandlingar som gäller att få slut på kriget.
Idag kan man se att USA media har ändrat sin inställning man kommer med stark kritik mot IS att de värvar barn som självmordsbombare och tonåringar som skall strida mot SAA, något sådant förekom inte tidigare.
Sedan vill USA media ta åt sig äran att det var genom USA flyget som 25.000 IS terrorister blivit dödade, fast en större del av terroristerna blev dödade efter Rysslands inträde i konflikten.
Saken är nog den att IS terroristerna har brist på manskap idag och står inför en kollaps, det kan också
ses genom att SAA och dess allierade befriar område efter område, utan några större problem.
Citera
2016-02-20, 05:20
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det är högst troligt att det förhåller sig på det sätt som du skriver. Men det kan ju inte Putin vara säker på.

LV-robot i händerna på Assads motståndare skulle sätta tvärstopp för Rysslands engagemang i Syrien och bara möjligheten till en sådan utveckling får Putin på defensiven i förhandlingsspelet. Därav hans uttalande om vapenvila. Åtminstone så är det min tolkning.

Det där kan väl flares neutralisera?
Citera
2016-02-20, 07:48
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Dådet var iaf inte iscensatt av dem själva som jag nästan trodde ett tag, TAK har ju haft kopplingar med Pkk och lär ha det fortfarande under bordet och där också mot Ypg. Otroligt korkat att göra så

Vem vet, kan fortfarande ha varit Turkiet.
TAK kanske vill rädda YPG ur denna situation genom att ta på sig skulden såhär sent.

Erdogan gjorde ett uttalande dagen efter dådet och sa att bombaren var en Syrisk kurd och att dom (Turkiet) kommer att lägga fram bevis "snart" till dom i NATO att det var YPG, så det kan fortfarande handla om en false flag TAK tog tag i och vände på false flag syftet som var att göra YPG till boven men TAK nu förstörde syftet Turkiet hade med detta.
Senast redigerad av tigersaid86 2016-02-20 kl. 07:52.
Citera
2016-02-20, 08:45
Medlem
526s avatar
Ursäkta min okunnighet, men varför är Ryssland bad guys?
Om jag fattat läget rätt så är det Turkiet som brutit vapenvilan genom att bomba kurdisk-syriska YGP. Turkiet passar på att utnyttja att de är NATO anslutna och försöker ta en bit av Syrien.

Ryssland har väl bombat ner IS och skapat fred i Syrien?
Borde inte Putin ha fredspriset?
USA försöker svartmåla RU och vinna propaganda-poäng för att de har tappat kontrollen i mellanöstern. Det är RU som har ballen nu och US är gröna av avund.
Citera
2016-02-20, 10:10
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Vem vet, kan fortfarande ha varit Turkiet.
TAK kanske vill rädda YPG ur denna situation genom att ta på sig skulden såhär sent.

Erdogan gjorde ett uttalande dagen efter dådet och sa att bombaren var en Syrisk kurd och att dom (Turkiet) kommer att lägga fram bevis "snart" till dom i NATO att det var YPG, så det kan fortfarande handla om en false flag TAK tog tag i och vände på false flag syftet som var att göra YPG till boven men TAK nu förstörde syftet Turkiet hade med detta.

"TAK" kan också ha tagit på sig för att lyfta på pressen mot YPG. PKK drar bara fram ännu en bokstavskombination för att slippa att framstå för vad de är, terrororganisation. De verkar tom ha använt Photoshop på sin bild för att rikta misstankarna mot TAK istället för YPG/PYD.

De har tagit den vänstra bilden och photoshopat ansiktet och så påstår man att det är deras man som gjort det. Riktiga amatörer, originalfotot dyker upp på google om du skriver "passfoto", PKKare...
Citera
2016-02-20, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Om jag fattat läget rätt så är det Turkiet som brutit vapenvilan genom att bomba kurdisk-syriska YGP. Turkiet passar på att utnyttja att de är NATO anslutna och försöker ta en bit av Syrien.

USA försöker svartmåla RU och vinna propaganda-poäng för att de har tappat kontrollen i mellanöstern. Det är RU som har ballen nu och US är gröna av avund.

Ryssland har gjort att ordningen börjar bli återställd. Nu bekämpas islamistiska terrorgrupper från alla håll..och snart är de utraderade. Fredssamtal pågår..och ett avtal kommer så småningom.

Syrien går mot demokrati..likt Libanon.
Citera
2016-02-20, 10:13
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Ryssland framställs som "bad guys" eftersom dom är pro-Assad och samarbetar med Iran.

Ryssland har inte skapad fred i Syrien, men hjälp till att bana vägen så att det kanske går att få mindre krig i alla fall. Fred lär det inte bli på länge. Mer som afganistan. Syrien som det var före kriget kommer inte tillbaka, utan det kommer att bli uppdelat.

Turkarna inser väl att kurderna är på väg att få en egen stat och gör vad dom kan för att hetsa fram mer krigshandlingar för att slå ned kurderna. Detta hjälper ju också de turkietallierade IS. Stödet från NATO verkar dock vara svagt.
Citera
Medlem
humanlifes avatar
SDF är på offensiven i nordost i Hasakah.
Citat:
Syrian Democratic Forces Liberate 47 Villages From ISIL

TEHRAN (FNA)- Russian-backed Syrian Democratic Forces have advanced against ISIL positions in Eastern Syria, and have moved to cut the group off from access to strategically important roads to Deir Ezzur.

Units of the Syrian Democratic Forces (SDF), which Russia backs with airstrikes, have retaken some 47 villages in an advance on the city of al-Shaddadi in northeastern Syria, a source told al-Mayadeen television, Sputnik reported.

Al-Shaddadi is a key town for ISIL, which allows the group to transport forces to fight both Syrian army and SDF positions in Hasakah province, and transfer more forces to Deir Ezzur, where the Syrian army battles ISIL with Russian support. It is also a major oil-producing area.
http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13941130000812

Det syns även på kartan syria.liveumap.
Citera
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:

Ryssland är inte en 'bad guy' i den här konflikten men det beror på vem du frågar såklart och deras agenda.

Ryssland har vänt kriget från att rebeller hade övertaget till att Assad har övertaget, var inte det meningen var från allra början? Retorisk fråga, glöm den.

Den som är bad guy är dom makter som beväpnat dessa rebeller inom ett annat land som skapat en sådan förödelse och flyktingar på flykt som det var när det var ett världskrig men detta är bara inom två länder.

Turkiet har inte brutit någon vapenvila då Turkiet och YPG aldrig har varit i militär konflikt med varandra men däremot bombar Turkiet YPG nu snart i en hel vecka oavbrutet inne i grannlandet Syrien utan Syriens tillstånd.

Det är ett ensidigt krig från Turkisk håll medans YPG inte har gjort något och gör fortfarande inte något mot Turkiet förutom mot rebeller inom Syrien.

YPGs framsteg har fått Turkiet att bomba dom.

Turkiet vill provocera Kurderna i Syrien och vill ha ett krig mellan sig och dom nu när ISIS finns till.
Senast redigerad av tigersaid86 2016-02-20 kl. 10:18.
Citera
2016-02-20, 10:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Det är förstås som du säger, enda anledningen till att Ryssland är bad guys är att de blir svartmålade i USA-vänlig media.
Men det Ryssland gör i Syrien är alldeles utmärkt, de har hjälpt den syriska armén att pressa tillbaka de islamistiska och kriminella grupperna, som försökt ta över Syrien.
Citera
2016-02-20, 10:37
Medlem
Citat:

Ta Hussein Obamas fredspris o ge till Putin. Putin delar korten o USA är på dekis
Citera
2016-02-20, 10:52
Medlem
Vindpinads avatar
Jag är inte speciellt insatt i turk-kurdfrågan men varför kallas YPG terrorister? Dom attackerade ett militärt mål efter att Turkiet beskjutit kurdiska områden med artilleri.

Är det verkligen terrorism? Vad är isf själva artilleribeskjutningen?

Att beskylla fienden för att vara terrorister är samma knep som när politiker, judar och journalister anklagar meningsmotståndare för att vara rasister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in