2016-02-19, 21:33
Medlem
Zwerchstands avatar
Skateboard1 verkar vilja nybilda undantagsenligt (FB) spik nykter (eller död seriös), och har all rätt i världen att välja sin uppförsbacke. Mottagaren kan då behöva både vilja & välja förstå, men inte väntas göra så.
Citera
2016-02-19, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Skateboard1 verkar vilja nybilda regelundantagsenligt typen (FB) spik nykter (eller död seriös), och har all rätt i världen att välja sin uppförsbacke. Mottagaren kan då behöva både vilja & välja förstå, men inte väntas göra så.

Ja, folk sammanskriver ju numera massvis av ord som traditionellt särskrivs. Varför kan jag inte modernisera språket i motsatt riktning? Död seriös är väl i grövsta laget. Men spik nykter, visst.

Jag har fortfarande inte fått det förklarat hur det är regelmässigt fel med is kall heller. Inväntar svar.
Senast redigerad av Skateboard1 2016-02-19 kl. 22:00.
Citera
2016-02-19, 21:44
Medlem
Snapple-s avatar
Hade det inte varit roligare om tråden hette "Stora tråden om sär skrivning" haha
Citera
2016-02-19, 21:50
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skateboard1
Vilken regel gör gällande att jag inte kan nämna ett substantiv följt av ett adjektiv utan att sammansätta det? I fallet med regnbåge är de två ordens frånkoppling ett språkligt haveri.
Detta ständiga regeltjat från din sida. Är det nån Bladerunner-grej?

Exakt vilken regel säger att jag inte får stava "äpple" som "päron"? Tja, regeln som säger att "äpple" stavas "äpple", kanske?

Vilken regel säger att man inte kan stava "iskall" som "is kall"? Tja, regeln som säger att "iskall" stavas "iskall", förmodligen?
Citera
2016-02-19, 21:58
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC

Exakt vilken regel säger att jag inte får stava "äpple" som "päron"? Tja, regeln som säger att "äpple" stavas "äpple", kanske?

Vilken regel säger att man inte kan stava "iskall" som "is kall"? Tja, regeln som säger att "iskall" stavas "iskall", förmodligen?
= Minsta motståndets regel (oskriven).
Citera
2016-02-19, 22:08
Medlem
intesants avatar
Citat:
Du kan däremot säga jag vill ha den is.... kall, med emfas. Såväl is som isande är självständiga ord. Om särskrivningsprincipen följer talet (sägs det som ett ord är det också ett ord) bör det rimligen kunna särskrivas beroende på betoning.

Om du vill ha emfas föreslår jag att du skriver ISkall eller isKALL beroende på vad det var du ville betona.
Citera
2016-02-19, 22:12
Bannlyst
Det ska stå i grövsta laget. Jag kan svenska (tro det eller ej). Har uppenbarligen ett kortslutningsfel ikväll. Både särskriver och gör saker jag inte egentligen menar. Med det ur vägen....

Citat:

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskrivning De flesta felaktiga särskrivningar har sitt ursprung i okunskap om i dag vedertagna skrivregler.

Jag kunde inte skrivit det bättre själv. Så, vilken "vedertagen skrivregel" står mellan mig och is kall? Det var du som kastade sten först:
Citat:
Du är fel på det.
Citera
2016-02-19, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intesant
Om du vill ha emfas föreslår jag att du skriver ISkall eller isKALL beroende på vad det var du ville betona.

Finns inget fulare än caps lock-bruk. Det är oakademiskt. För den delen syftade jag även på tal, och härleder mitt argument utifrån talets nyanser.
Citera
2016-02-19, 22:21
Medlem
intesants avatar
Citat:
Finns inget fulare än caps lock-bruk. Det är oakademiskt. För den delen syftade jag även på tal, och härleder mitt argument utifrån talets nyanser.

I tal kan du göra hur du vill.

Men om du skriver "Jag vill ha min öl is kall" så kommer det nog inte att gå fram att det är emfas du vill ha. Du måste lösa det på något annat sätt.
Citera
2016-02-19, 22:25
Bannlyst
Citat:
Men om du skriver "Jag vill ha min öl is kall" så kommer det nog inte att gå fram att det är emfas du vill ha. Du måste lösa det på något annat sätt.

Varför då? Vem är du att säga vad jag kan betona eller frånkoppla? Hänvisar du till regelboken däremot...
Citera
2016-02-19, 22:27
Medlem
intesants avatar
Citat:
Varför då? Vem är du att säga vad jag kan betona eller frånkoppla? Hänvisar du till regelboken däremot...

Vi talar ju om skriftspråk eller hur? Bara för att du i ditt huvud hör precis vad du vill ha fram så betyder ju inte det att någon annan hör det på samma sätt. De kommer bara tro att du har särskrivit av misstag tror jag.
Citera
2016-02-19, 22:37
Bannlyst
Citat:
De kommer bara tro att du har särskrivit av misstag tror jag.

Det bekommer inte mig. Jag vill veta sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in